• Anonym (Orolig pappa)

Exets nya partner tar inte ansvar

Hej,

Jag vill gärna höra andras erfarenheter och råd.
    Jag och mitt ex har två små barn. Vi separerade i början av året. Jag kan absolut se att vårt förhållande hade problem och att jag också har en del i varför det inte höll. Jag försöker ta ansvar för mitt, och jag fattar att separationer aldrig är enkla.
    Men det som gör situationen svår är att hon träffade sin nya partner redan innan det tog slut mellan oss, och ganska snabbt blandade de in barnen i det. För mig kändes det för tidigt.
    Jag fick dessutom höra saker om hennes nya partner som gjorde mig orolig för barnen. När jag tog upp det, i stället för att han försökte lugna mig eller visa vilja att bygga en respektfull kontakt med mig som är barnens pappa, så gick han till motattack, sa nedlåtande saker om mig och blockerade mig.
    Jag kan förstå att han inte gillar mig, jag är exet. Men jag tycker ändå att om man ska bli bonusperson för två små barn, särskilt så snabbt, så måste man ta ett vuxenansvar. Och det ansvaret inkluderar att hålla en respektfull relation till båda föräldrarna. Det här handlar inte om oss vuxna, utan om barnens trygghet.
    Jag upplever i dag att både mitt ex och hennes partner sätter sina egna känslor och sin relation först, i stället för att tänka långsiktigt på barnens bästa.
    Har ni varit i liknande situationer? Hur hanterade ni det? Tycker ni att det är rimligt att en ny partner kan undvika ansvar på det här sättet?
  • Svar på tråden Exets nya partner tar inte ansvar
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (?) skrev 2025-10-06 13:12:38 följande:
    Så vad tänker du göra för att skydda dina barn?
    Det har jag redan sagt. Jag fortsätter vara vaksam och dokumenterar allt som är värt att dokumentera. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 13:15:23 följande:
    Det har jag redan sagt. Jag fortsätter vara vaksam och dokumenterar allt som är värt att dokumentera. 
    Vad har du på listan hittills?

Blir lite bekymrad här att du har barn som far illa och det endsa du gör är att vara vaksam och dokumentera,

Vad hindar dig att ta det till tingsrätten och yrka på att mamman får mycket begränsat umgänge.? Då slipper barnen den  miljö som är så pass dålig att du anmäler till soc,
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 13:05:27 följande:
    Såhär. Jag fick höra av två oberoende personer som levt nära denna man I flera års tid om saker han har gjort mot dem och hur han har betett sig mot barn. Jag tog då kontakt med mitt ex först och berättade de sakerna jag fått höra och var väldigt tydlig med att jag inte anklagar nån alls, men jag blir orolig då det gäller barnen. Hon gick då I försvar för honom på en gång och sa att jag inte ska prata med de där människorna då dem är psykiskt sjuka och allt möjligt. Jag sa till henne att jag gärna vill höra hans version så jag kan få båda sidor av myntet. Hon sa då varsegod det är bara att höra av dig till honom. Då gjorde jag det och det första han gjorde var att säga att jag är en dålig pappa, att jag är sjuk i huvudet, att jag kan kontakta honom igen när jag har en egen tjej. Jag svarade då att jag aldrig anklagat honom för nånting utan blev orolig för mina barn av det jag hörde och att jag gärna ville höra hans sida för att få klarhet. Då blockade han mig istället. Då sa jag till mitt ex att jag inte känner mig bekväm alls med det här och att jag kommer behöva göra en orosanmälan. Hon sa varsågod att göra det. 

Men som sagt, det här var flera månader sen och vi har ett bra samarbete hon och jag nu. 
    Det är svårt att agera om du inte har något mer konkret att gå på. Men fortsätt vara vaksam. Fortsätt dokumentera eventuella avvikelser och annat av relevans.

Verkar barnen må bra? Säger de att de inte gillar mammas nya och inte vill vara där när han är där? Kan du fråga varför? Hur gamla är barnen?
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (?) skrev 2025-10-06 13:19:24 följande:

Blir lite bekymrad här att du har barn som far illa och det endsa du gör är att vara vaksam och dokumentera,

Vad hindar dig att ta det till tingsrätten och yrka på att mamman får mycket begränsat umgänge.? Då slipper barnen den  miljö som är så pass dålig att du anmäler till soc,
    Man kan inte göra nånting förän man har tillräckligt med kött på benen. 
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (?) skrev 2025-10-06 13:19:24 följande:

Hur vet du att barnen far illa?
  • EpicF
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 13:21:25 följande:
    Det räcker att man har en misstanke om att barn far illa. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 13:21:25 följande:
    Så för att sammanfatta

I början av året seprerade ni
    Ni har barnen 50/50
    Ditt ex har an ny
    Du har andrahandsuppgifter på att den nya inte är bra för barnen
    Du tar kontakt med den nya och ni krockar
    Du anmäler till soc. Soc tycker inte att det finns tillräckligt för att förändra boendet/umgänget
    Du saknar helt något konkret kring att barnen far illa
    Du och ditt ex kan kommunicer vettigt.
    Du släpper regelbundet barnen till ditt ex. Alltå igen större oro att barnen far väldigt illa.

Mitt råd:
    Fortsätt bara en bra pappa under dina veckor och lägg mindre energi på vad ditt ex håller på med.
  • Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (?) skrev 2025-10-06 13:29:39 följande:
    Så för att sammanfatta

I början av året seprerade ni
    Ni har barnen 50/50
    Ditt ex har an ny
    Du har andrahandsuppgifter på att den nya inte är bra för barnen
    Du tar kontakt med den nya och ni krockar
    Du anmäler till soc. Soc tycker inte att det finns tillräckligt för att förändra boendet/umgänget
    Du saknar helt något konkret kring att barnen far illa
    Du och ditt ex kan kommunicer vettigt.
    Du släpper regelbundet barnen till ditt ex. Alltå igen större oro att barnen far väldigt illa.

Mitt råd:
    Fortsätt bara en bra pappa under dina veckor och lägg mindre energi på vad ditt ex håller på med.
    Jag vet att det inte finns konkreta bevis, och därför är det socialtjänsten som får avgöra vad som är relevant, inte jag. Jag vill inte heller förstöra relationen mellan barnen och deras mamma. Min roll är att vara vaksam, samla det som är värt att dokumentera, och agera igen om jag ser något konkret.
    Just nu verkar barnen må bra, och jag fokuserar på att vara en stabil och trygg pappa under mina veckor. Men jag kommer aldrig att be om ursäkt för att jag prioriterar deras säkerhet framför att hålla god min mot vuxna som beter sig märkligt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 13:36:30 följande:
    Jag vet att det inte finns konkreta bevis, och därför är det socialtjänsten som får avgöra vad som är relevant, inte jag. Jag vill inte heller förstöra relationen mellan barnen och deras mamma. Min roll är att vara vaksam, samla det som är värt att dokumentera, och agera igen om jag ser något konkret.
    Just nu verkar barnen må bra, och jag fokuserar på att vara en stabil och trygg pappa under mina veckor. Men jag kommer aldrig att be om ursäkt för att jag prioriterar deras säkerhet framför att hålla god min mot vuxna som beter sig märkligt.
    Vad har du samlat hittills?
  • Anonym (förälder)

Hur gamla är barnen?

Kan dom berätta för dig om dom får uppleva något som skrämmer dom?
    Skulle dom säga till dig ifall exets nya betedde sig på ett skämmande vis eller tom aggressiv?

klart man blir orolig ifall man får höra att mamman är tillsammans med någon som tidigare misshandlat flickvänner om det nu stämmer.
    Sen beror det på om det var länge sedan och om han t ex gått i terapi för det osv.

Men självfallet skulle de flesta vara oroliga om man hade små barn att dom skulle behöva uppleva aggressivitet och tom våld längre fram.
    Det är ju självklart för de flesta föräldrar.
    Våld kommer ju sällan i början utan efter ett tag.

Vart har du fått informationen ifrån om att han misshandlat tidigare flickvänner?
    Är det tillförlitlig information?

• Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (förälder) skrev 2025-10-06 13:50:54 följande:

Hur gamla är barnen?

Kan dom berätta för dig om dom får uppleva något som skrämmer dom?
    Skulle dom säga till dig ifall exets nya betedde sig på ett skämmande vis eller tom aggressiv?

klart man blir orolig ifall man får höra att mamman är tillsammans med någon som tidigare misshandlat flickvänner om det nu stämmer.
    Sen beror det på om det var länge sedan och om han t ex gått i terapi för det osv.

Men självfallet skulle de flesta vara oroliga om man hade små barn att dom skulle behöva uppleva aggressivitet och tom våld längre fram.
    Det är ju självklart för de flesta föräldrar.
    Våld kommer ju sällan i början utan efter ett tag.

Vart har du fått informationen ifrån om att han misshandlat tidigare flickvänner?
    Är det tillförlitlig information?

Barnen är fortfarande små, 4 och 2 år så de kan inte riktigt formulera sig om något skulle kännas fel, vilket gör det extra viktigt att jag som förälder är vaksam.
    Jag har fått informationen från två olika personer som båda levt nära honom under flera år, helt oberoende av varandra. Det de berättat har varit konsekvent och detaljerat. Jag har inga bevis i juridisk mening, men när två separata personer säger samma sak, och det dessutom backas upp av hans eget bemötande mot mig (direkt aggressivt och förlöjligande), så är det svårt att helt bortse från.
    Jag hoppas givetvis att han har förändrats, om det stämmer att det funnits våld eller destruktiva beteenden tidigare. Men jag tänker inte chansa när det gäller mina barns trygghet. Det handlar inte om svartsjuka, utan om sunt föräldraansvar.
  • Anonym (förälder)
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 14:10:05 följande:
    Barnen är fortfarande små, 4 och 2 år så de kan inte riktigt formulera sig om något skulle kännas fel, vilket gör det extra viktigt att jag som förälder är vaksam.
    Jag har fått informationen från två olika personer som båda levt nära honom under flera år, helt oberoende av varandra. Det de berättat har varit konsekvent och detaljerat. Jag har inga bevis i juridisk mening, men när två separata personer säger samma sak, och det dessutom backas upp av hans eget bemötande mot mig (direkt aggressivt och förlöjligande), så är det svårt att helt bortse från.
    Jag hoppas givetvis att han har förändrats, om det stämmer att det funnits våld eller destruktiva beteenden tidigare. Men jag tänker inte chansa när det gäller mina barns trygghet. Det handlar inte om svartsjuka, utan om sunt föräldraansvar.
    Det är naturligt att vara orolig som förälder.

Men det enda du kan göra som det är nu är vara en bra förälder under din tid och observera barnen och om dom ändrar sitt sätt att vara, blir oroliga osv.
    Om dom går på förskolan kommer säkert personalen där märka om barnen blir förändrade.

Se till att vara en trygg pappa för dina barn.
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 14:10:05 följande:
    Det är det här som bekymrar mig lite. Å en sidan har du trovärdig och tillförlitlig information om hans olämplighet och även berättelse rom våld antar jag. Å andra sidan säger du att du inte tänker chans kring dina barns säkerhet men ändå släpper du iväg barnen med jämna mellanrum till honom.

• Anonym (Orolig pappa)
    Anonym (?) skrev 2025-10-06 14:29:45 följande:
    Det är det här som bekymrar mig lite. Å en sidan har du trovärdig och tillförlitlig information om hans olämplighet och även berättelse rom våld antar jag. Å andra sidan säger du att du inte tänker chans kring dina barns säkerhet men ändå släpper du iväg barnen med jämna mellanrum till honom.

Jag släpper inte iväg barnen till honom. Jag släpper iväg barnen till deras mamma. Sen hur mycket hon låter barnen träffa honom det vet jag inte och det enda jag kan göra är att observera och se om jag märker att barnen far illa på något sätt. Jag har inga konkreta bevis på att våld har inträffat nu utan det är ju bara det som hänt innan. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Orolig pappa) skrev 2025-10-06 14:32:28 följande:
    Jag släpper inte iväg barnen till honom. Jag släpper iväg barnen till deras mamma. Sen hur mycket hon låter barnen träffa honom det vet jag inte och det enda jag kan göra är att observera och se om jag märker att barnen far illa på något sätt. Jag har inga konkreta bevis på att våld har inträffat nu utan det är ju bara det som hänt innan. 
    Så eftersom du bara släpper iväg barnen till mamman är det inga problem och inget att oro sig för?
Svar på tråden Exets nya partner tar inte ansvar