Du som klagar på dagens unga, var du så mycket bättre själv i den åldern?
Det verkar som att de flesta när de blir äldre, nästan vare sig de vill eller inte, ofta känner lockelsen och frestelsen att klaga på dagens ungdom. En sak som för mig känns väldigt konstig är iallafall när äldre klagar på yngres mobilberoenden, när de ofta är likadana eller t.o.m. värre själva. Också ofta generationer som är uppväxta med TV-spel som Nintendo 8-bit, Sega och speldatorer som Commodore och Amiga, förvisso större skärmar men ändock skärmar.
Dagens unga har dessutom inte den festkultur unga hade på 80- och 90-talet, och allraminst på 70-talet. Det förekommer kanske mer droger och så idag, men det som varit vanligt för unga, att festa loss och supa skallen i bitar och bete sig allmänt dräggigt, gapigt, skrikigt och gränslöst, är väl något som på sin höjd unga med A-traktorer håller på med numera. Att gymma och hålla kroppen i form och leva hälsosamt är i mina ögon en bra trend hos unga, så det går ju ändå inte att gnälla på.
En annan klassisk grej är att klaga på att unga är ohyfsade och inte visar respekt för äldre. Så har ju äldre sagt i alla tider. Ändå upplever jag ofta unga idag som MER respektfulla och hövliga än många äldre. Men det kanske kan se olika ut på olika ställen?
Tycker du att du själv var ett föredöme som yngre? Eller kan du erkänna att du kanske t.o.m. var värre eller inte ett dugg bättre? Och vad anser du är viktiga sklllnader mellan unga idag och din generation när ni var i samma ålder?