Jesper f skrev 2025-10-24 12:13:41 följande:
Struntar jag fullständigt i hur deras ekonomi ser ut, beteendet är ett uppenbart arbetsmiljö problem som jag omgående skulle anmäla till huvudskyddsombud sant HR-Chef om en förälder med magsjukt barn kommer till jobbet och är potentiell smittbärare av sjukdom som kan göra vem som helst väldigt dålig - ÄN värre om det är någon ur riskgrupp - tex diabetiker - på arbetet som helt i onödan drabbas och kan hamna på sjukhus med karrens avdrag SAMT avgift för sjukhus inläggning ( men den människans ekonomi är det givetvis ingen som tänker på.... ) för att någons lilla monster slickat på nått olämpligt.
Vore jag huvudskyddsombud skulle jag sätta skyddsstopp för övriga kollegor på den avdelningen tills den smittbärande föräldern avlägsnas skyndsamt från arbetsplatsen, då magsjuka BÅDE är luft och kontakt smittande. Sen hur arbetsgivaren löser det med sanering av arbetsplatsen liksom den anställde behöver inte övriga kollegor bry sig om, men de ska inte behöva vara på en arbetsplats med en potentiell smittbärare. Säger sig självt!. Som vanligt, småbarnsföräldrar ser bara sig själva och sin värld.... Finns ingen annan som behöver tänkas på eller tas hänsyn till.
Nu hade inte ts jobb någon policy om att föräldrar till magsjuka barn inte får jobba på plats om de är syntomfria och friska, så inget arbetsmiljöproblem existerar.
Dessutom får man inte vara hemma om man inte är sjun och man får inte var hemma om man inte vabbar. Och två föräldrar kan inte vabba för samma barn.
Är man infektionskänslig så är det ens eget ansvar att skydda sig själv. Det är inte man kan lägga på kollegor.
Huvudskyddsombud och HR skulle bara skratta åt dig om du kom med en sådan anmäla.