• Anonym (Misär)

Misär, anmäla?

Mitt x har sån missär hemma att han inte kunde bo där, inbokad smuts, bajs o nått svart på golvet i wc, bröte sopor saker mm så man knappt lan gå på golvet.
    Så han fick bo hos mig men hade lägenheten kvar. Han visa semester våldsamma tendenser. Hos mig kunde han klaga om jag la fel sak på fel plats eller av rent misstag kastar fel sak i mina sopor ( sortering ) Hos mig skulle de va noga men Hos honom var de koas . När han blev arg slog han hål i dörrar o skåp i huset jag hyrde. Jag lämnade honom och inte sv elakhet tänkt snmäla misären till hans hyresvärd även att han ej anväder den som huvudsakliga bostad, allså inte sover där alls , utan mer som en soptip eller " förråd" vilket man heler inte får när man hyr. När jag lämnade flytta han hem till sin mamma. Jag tänker att en anmälan kan hjälpa honom . För en person som har de så hemma behöver hjälp psykiskt eller boendestöd.  Så de är inte hämd eller jävleskp. ...Gör jag fel? 

• Svar på tråden Misär, anmäla?
  • EpicF
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-06 20:11:20 följande:

Han verkar ha så svåra problem att TS inte kan lösa dem. Det kan han bara göra själv, troligen med professionell hjälp. 

Om du vill hjälpa honom, så ge honom en papperslapp med ett telefonnummer och ett namn till någon på soc som kan hjälpa.

Gegga inte kvar i er havererade relation. Var strikt och avgränsa. Anmäl inte. Lägg dig inte i, ta inte ansvar för honom. Bara ge honom en knuff i rätt riktning. Det är det som kallas hård kärlek, det som fågelmamman gör med sina ungar när de blir utknuffade ur boet. Bara så kan de lära sig flyga.

Och varför ska hon inte anmäla? 

Att ingen bry sig, är inte det samma som "tuff kärlek? 

Han behöver mer än en "knuff i rätt riktning". En anmälan bör ts absolut göra. 

Att jämföra en fågelunge som knuffas ut ur boet av sin mamma, men en man som bor i misär är bara töntigt. 
  • Anonym (Paula)
    KimLinnefeldt skrev 2025-11-06 20:11:20 följande:

Han verkar ha så svåra problem att TS inte kan lösa dem. Det kan han bara göra själv, troligen med professionell hjälp. 

Om du vill hjälpa honom, så ge honom en papperslapp med ett telefonnummer och ett namn till någon på soc som kan hjälpa.

Gegga inte kvar i er havererade relation. Var strikt och avgränsa. Anmäl inte. Lägg dig inte i, ta inte ansvar för honom. Bara ge honom en knuff i rätt riktning. Det är det som kallas hård kärlek, det som fågelmamman gör med sina ungar när de blir utknuffade ur boet. Bara så kan de lära sig flyga.

Att anmäla är inte att gegga sig kvar i relationen. Det är att lämna över allt ansvar.

TS behöver inte samarbeta med soc. Hon kan förklara läget för dem och sedan gå vidare i livet  
  • Tow2Mater
    EpicF skrev 2025-11-06 20:47:34 följande:
    Och varför ska hon inte anmäla? 

Att ingen bry sig, är inte det samma som "tuff kärlek? 

Han behöver mer än en "knuff i rätt riktning". En anmälan bör ts absolut göra. 

Att jämföra en fågelunge som knuffas ut ur boet av sin mamma, men en man som bor i misär är bara töntigt. 
    När han bodde med TS tyckte hon inte att hans sk förråd var orsak att anmäla oro. Nu bor han inte heller där, det används fortfarande bara som sk förråd. Varför skulle hon nu plötsligt vara orolig?

TS behöver inte lämna över något ansvar, eftersom det inte är hennes ansvar till att börja med.
  • EpicF
    Tow2Mater skrev 2025-11-06 21:42:53 följande:
    När han bodde med TS tyckte hon inte att hans sk förråd var orsak att anmäla oro. Nu bor han inte heller där, det används fortfarande bara som sk förråd. Varför skulle hon nu plötsligt vara orolig?

TS behöver inte lämna över något ansvar, eftersom det inte är hennes ansvar till att börja med.
    Ts tänker att en anmälan kan hjälpa honom. Hon undrar då om det är fel att anmäla. Det handlar inte om att lämna över något ansvar eller ens ta ansvar, utan att man självklart gör en orosanmälan om man vet att en person lever i misär (med eller utan barn). Det är att visa omsorg för en annan person. 
  • Anonym (O)
    Anonym (Misär) skrev 2025-11-06 15:42:59 följande:
    De är ju ett brott mot kontraktet o inte använda sin bostad som huvudsakliga bostad alltså att man sover hemma mer än borta. Om han inte får hjälp blir han låst hos sin mamma o han är 43år såå. Va händer när hans mamma dör ? 
    Han kommer bli låst hos sin mamma i all framtid om du får honom vräkt så ring inte hyresvärden!
    Prata med honom om det viktiga i att städa eller säga upp lägenheten. Involvera hans familj.
  • Anonym (O)

Han lär väl inte heller vilja betala en hyra i onödan heller?

Kan du tänka dig att göra en anmälan av sk omsorg så kan du nog försöka arrangera en städdag av omsorg också. Att han och hans familj städar. Eller att de hyr in bolag. 
    Prata med honom. Fråga honom om det är värt att betala x antal tusen varje månad för ett boende man inte använder?
    Göra sig av med lägenheten eller städa och bo där?

Vad sa han när du tidigare erbjudit dig att städa? Det verkar ju inte ha hänt.

Om det verkligen vore akut sanitär olägenhet så skulle grannarna klaga på dålig lukt. Används lägenheten inte så finns det nog mest torra sopor och möbler. 

• Anonym
    De är ju ett brott mot kontraktet o inte använda sin bostad som huvudsakliga bostad alltså att man sover hemma mer än borta. Om han inte får hjälp blir han låst hos sin mamma o han är 43år såå. Va händer när hans mamma dör ? 
    Då underlättade du brottslighet när han bodde hos dig alltså.
  • Anonym (Nöff nöff)

Varför finns det så många äckliga män?

Vem tror på allvar att den här skulle ha ett genetiskt driv att vara "effektiv försörjare"?

Anmäl till soc så får väl de stackars människor som valt de jobben komma och rädda ynken från hans egen grisskit.

• Anonym (Misär)
    Tow2Mater skrev 2025-11-06 21:42:53 följande:

Vi försöker hjälpa både familjen och jag men han vägrade ta att vi skulle städa där,sist jag såg hos var de värre än förra gången om han inte får hjälp ,vad händer när mamman på 70 är död eller åker in på  åldreboende. Jag ville anm redan innan men skulle bli skogstogig skada mig eller min lägenhet . Under flera gånger fick jag både skor stol o annat kasrat mot mig. Han är även knuffat mig hårt och slog mig vid låren så de sved.höjt näven mot mig och stannade bara nån cm innan mitt ansikte.  Jag va livrädd när jag var på toa o Han stå o sprak på dörren som en galning tills den gick sönder.
  • Anonym (Em)
    Fast det är fortfarande inte ditt ansvar att han följer reglerna. Just nu har han sin mamma så det är inte akut.
  • Anonym (Paula)
    Anonym (Misär) skrev 2025-11-07 09:58:23 följande:
    Jag ville anm redan innan men skulle bli skogstogig skada mig eller min lägenhet . Under flera gånger fick jag både skor stol o annat kasrat mot mig. Han är även knuffat mig hårt och slog mig vid låren så de sved.höjt näven mot mig och stannade bara nån cm innan mitt ansikte.  Jag va livrädd när jag var på toa o Han stå o sprak på dörren som en galning tills den gick sönder.
    Är det detta du riskerar om du anmäler så ska du låta bli. Din egen säkerhet går först.
  • Anonym (z)
    Anonym (Paula) skrev 2025-11-07 15:19:36 följande:
    Är det detta du riskerar om du anmäler så ska du låta bli. Din egen säkerhet går först.
    Det tycker jag med, TS säkerhet är viktigast.
  • Anonym (qwerty)

Anmäl till hyresvärden.

• Anonym (B)
    EpicF skrev 2025-11-06 16:03:29 följande:

Du kan göra en orosanmälan till Socialtjänsten att han inte klarar att sköta sig och sitt hem (framförallt sitt hem).

Nej, du gör absolut inte fel med att anmäla. 

Allt som händer när man anmäler oro för en vuxen person utan barn är att de ringer och berättar vilka stöd det finns att ansöka om. Så det har ingen effekt om personen ej själv vill och anstränger sig för att skicka in ansökan. Och det låter från TS beskrivning som att han ej är så pepp på det
  • EpicF
    Anonym (B) skrev 2025-11-08 03:22:45 följande:
    Allt som händer när man anmäler oro för en vuxen person utan barn är att de ringer och berättar vilka stöd det finns att ansöka om. Så det har ingen effekt om personen ej själv vill och anstränger sig för att skicka in ansökan. Och det låter från TS beskrivning som att han ej är så pepp på det
    Då fungerat det i praktiken olika i olika kommuner då. 
Svar på tråden Misär, anmäla?