• Anonym (Mamma till 2)

USA

Hej! Min man vill gärna att vi flyttar till USA inom en snar framtid. Han håller på att söka jobb där nu. Vi har två barn (9, 11 år). 

Jag undrar vad ni har för erfarenhet att bo där? För mig är det viktigt att bo i ett säkert område, framför allt för barnens skull. Är orolig för skolskjutningar, kidnappning, naturkatastrofer, terrorattacker mm. Hur otryggt är det för eleverna i skolorna? 

Vågar man flytta dit och var i sådana fall VAR bör vi flytta? Vill att barnen ska få känna sig trygga. 

Jag har inget körkort men min man har. Vi kommer självklart skaffa bil, men jag vill gärna ha möjligheten att kunna ta mig ut på egen hand med kollektivtrafik. 

Ni som har bott/bor i USA, kan ni berätta hur det var/är och om ni kände er trygga där ni bor/bodde? 

• Svar på tråden USA
  • Anonym (Colorado.)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 20:42:53 följande:
    Vad menar du med att vi inte får bo var vi vill? Den lägenheten vi blev erbjudna skulle ju vara tillfällig tills vi skulle hitta en eget boende. Men tanken var ju naturligtvis att vi skulle försöka hitta ett boende i närheten av jobbet. 
    Det kan vara svårt att som ny i USA att hyra en bostad i ett bra område som inte är rejält dyrt +$4000/månad och om ni hittar det så kommer de troligtvis kräva minst 3-6 månaders hyra som deposition så det gäller att ha råd till det. 
  • Anonym (Milla)

Ska han söka arbete i USA? Eller i Sverige på ett företag som även har kontor i USA?

• Anonym (Mamma till 2)
    Anonym (Milla) skrev 2025-11-06 22:31:38 följande:

Ska han söka arbete i USA? Eller i Sverige på ett företag som även har kontor i USA?

Både ock. 
  • Anonym (Mamma till 2)
    Lynx123 skrev 2025-11-06 22:23:18 följande:

Men vill du ens åka dit???

Ja. Jag vill det. Frågan är bara hur det är med säkerheten. Det är det enda som får mig att tveka. Bortsett från det så ja, jag tycker det skulle vara jättekul och spännande. 
  • felicityporter
    FtS70 skrev 2025-11-06 20:43:42 följande:

Flytta hit NU? Det skulle jag definitivt avråda från. Jag har bott här sedan 1993 och landet är så illa däran att jag lär flytta tillbaka till Sverige inom kort. Följer du inte med i vad som händer i världen?

Lite kul att du skriver så eftersom väldigt många svenskar delar samma känsla fast om Sverige i dagsläget. 😉
  • Anonym (Colorado.)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 23:09:07 följande:
    Ja. Jag vill det. Frågan är bara hur det är med säkerheten. Det är det enda som får mig att tveka. Bortsett från det så ja, jag tycker det skulle vara jättekul och spännande. 
    Du behöver inte vara orolig så länge du inte väljer ett dåligt område att bo i så är det lika säkert i USA som i Sverige.
    Svenska medier skriver mest negativa artiklar om USA men låt inte det hindra dig att flytta.
  • Anonym (Nyheter)
    Anonym (Colorado.) skrev 2025-11-06 23:36:00 följande:
    Du behöver inte vara orolig så länge du inte väljer ett dåligt område att bo i så är det lika säkert i USA som i Sverige.
    Svenska medier skriver mest negativa artiklar om USA men låt inte det hindra dig att flytta.
    Kanske inte så konstigt då de flesta saker som rapporteras om faktiskt är negativa. Lika överallt i världen.
  • felicityporter
    Anonym (Nyheter) skrev 2025-11-07 05:11:28 följande:
    Kanske inte så konstigt då de flesta saker som rapporteras om faktiskt är negativa. Lika överallt i världen.
    Exakt! Vilken nyhetsredaktion hade rapporterat om att ?allt är som vanligt, ungarna åker till skolan och deras föräldrar har arbetat och sedan köpt matvaror, nu till vädret!?. 
  • felicityporter
    Anonym (Nyheter) skrev 2025-11-07 05:11:28 följande:
    Exakt! Vilken nyhetsredaktion hade rapporterat om att ?allt är som vanligt, ungarna åker till skolan och deras föräldrar har arbetat och sedan köpt matvaror, nu till vädret!?. 
  • Anonym (Mary)
    Anonym (Mamma till 2) skrev 2025-11-06 19:20:43 följande:
    USA

Hej! Min man vill gärna att vi flyttar till USA inom en snar framtid. Han håller på att söka jobb där nu. Vi har två barn (9, 11 år). 

Jag undrar vad ni har för erfarenhet att bo där? För mig är det viktigt att bo i ett säkert område, framför allt för barnens skull. Är orolig för skolskjutningar, kidnappning, naturkatastrofer, terrorattacker mm. Hur otryggt är det för eleverna i skolorna? 

Vågar man flytta dit och var i sådana fall VAR bör vi flytta? Vill att barnen ska få känna sig trygga. 

Jag har inget körkort men min man har. Vi kommer självklart skaffa bil, men jag vill gärna ha möjligheten att kunna ta mig ut på egen hand med kollektivtrafik. 

Ni som har bott/bor i USA, kan ni berätta hur det var/är och om ni kände er trygga där ni bor/bodde? 

USA är enormt stort och har så många varierande miljöer. En stad där man kan ta sig fram med kommunala medel eller per cykel är t ex Portland, Oregon. 

Men generellt kan man säga att det är mer eller mindre ett måste att ha körkort och bil för att ta sig fram, speciellt om man har barn. Hur ska du kunna köra dem till skolan, hämta dem, skjutsa till aktiviteter och kompisar mm. Din man ska ju jobba, det är långa dagar i USA, inte som här där man kan flexa ut vid tretiden. 

Det finns många trygga och fina områden om man har råd att bosätta sig var man vill. I USA handlar trygghet i mångt och mycket om pengar. 

Naturkatastrofer är väl värst i tromb-områdena och på västkusten där en jordbävning kan ske när som helst. 
  • Anonym (Amerikanen)
    FtS70 skrev 2025-11-06 20:43:42 följande:

Flytta hit NU? Det skulle jag definitivt avråda från. Jag har bott här sedan 1993 och landet är så illa däran att jag lär flytta tillbaka till Sverige inom kort. Följer du inte med i vad som händer i världen?

Jag säger detsamma. Jag/vi flyttade IFRÅN USA för några år sedan, till Sverige, och det är det bästa vi gjort, och sen dess har USA bara gått utför. De är redo för revolt och inbördeskrig därborta, särskilt som det bara blir svårare och svårare att leva där för den stora massan. Folk ser sig om efter länder de härstammar ifrån i Europa att flytta till, europeer och indien flyttar hem i drivor, fattiga familjer sparar ihopp för att kunna flytta till billiga öar i Caribbeans och Pacifics och för att bli digitala nomader. Allt för att ha råd att leva och slippa se sina rättigheter snävas åt hårdare och hårdare.

Och så nerstägningen, SNAP, den eventuella dubbleringen av health care insurance, osv osv osv.

USA är en krutdurk och de som kan (och inte är MAGA) vill därifrån. Att flytta dit nu är att be om ett sämre liv.
Svar på tråden USA