• Anonym (V)

Hyresvärden får bryta sig in

Jag fick en lapp i brevlådan där det står att fastighetsskötare kommer att gå in med huvudnyckel någon gång med start v47. De ska montera någon mätare. Om man har något emot att de går in med huvudnyckel så ska man ringa och boka tid. 

Tycker det är lite obehagligt att de får göra så. Det är ju mycket möjligt att man tex är bortrest 1-2 veckor och inte ens hinner få informationen. Då får de gå in utan att man vet om det. Kanske har man en dyr matta som de får gå på med sina skitiga skor. Kanske missar man lappen. 

Tycker detta är extra obehagligt då det faktiskt hänt mig medan jag bott här att de plötsligt öppnade med huvudnyckeln när jag var hemma, de skulle rengöra ventilationen. Då hade jag missat deras lilla lapp. 
    Är inte så att det ens är ett brev med företagets logga på utan bara lappar. 

• Svar på tråden Hyresvärden får bryta sig in
  • Anonym (M)

Men ring och boka tid. Om du redan nu vet att du ska vara borta länge be någon du känner vara hemma. Är man borta länge har man väl i regel någon som passar lägenheten, som tar post och vattnar blommor. 

Och ja, slarvar man bort lappar så får man skylla sig själv 

• Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2025-11-08 11:09:10 följande:

Men ring och boka tid. Om du redan nu vet att du ska vara borta länge be någon du känner vara hemma. Är man borta länge har man väl i regel någon som passar lägenheten, som tar post och vattnar blommor. 

Och ja, slarvar man bort lappar så får man skylla sig själv 

Jag har då aldrig behövt husvakt när jag är borta 1-2 veckor. 

Och slarva bort har vi ej nämnt utan jag syftar på att man lätt kan tro att en lapp är reklam. Då är det bättre att ge viktig information via brev

• Anonym (Linda)

De får göra så, vad jag vet. Men jag håller med om att en veckas förvarning är kort. 

Hur liten var lappen du fick? Jag kan tycka att de kunde ha kostat på sig att sätta upp en i trapphuset också. 

Varför gick de in med huvudnyckel om du var hemma? Öppnade du inte dörren eller knackade de inte ens på? Det låter ju i så fall väldigt olämpligt och kanske inte ens tillåtet. Har du kollat med Hyresgästföreningen? 

• Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2025-11-08 11:13:46 följande:

Och slarva bort har vi ej nämnt utan jag syftar på att man lätt kan tro att en lapp är reklam. Då är det bättre att ge viktig information via brev

Om du nu vet detta så kolla din post lite mer noga. 

Förstår faktiskt inte ditt problem. Och du, de bryter inte sig in. De använder en huvudnyckel. De har ansvar för lägenheterna, du hyr bara.

• Anonym (M)
    Anonym (V) skrev 2025-11-08 11:13:46 följande:

Jo, om man inte kollar sin post noga så är man slarvig. 
  • Anonym (V)
    Anonym (M) skrev 2025-11-08 11:17:16 följande:

Förstår faktiskt inte ditt problem. Och du, de bryter inte sig in. De använder en huvudnyckel. De har ansvar för lägenheterna, du hyr bara.

Det är väldigt tydligt att du bara vill bråka. Det finns hjälp att söka om man inte mår bra, man behöver inte trycka ner andra.
  • Anonym (Linda)

JAG HADE FEL! 

Det är INTE tillåtet för hyresvärden att gå in hos dig utan att du har godkänt det aktivt. En lapp med information räcker inte. Du är skyldig att släppa in hantverkare för nödvändigt underhåll, men om det inte är akut ska det vara enligt överenskommelse. 

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/har-varden-ratt-att-ga-in-i-lagenheten-eller-slappa-in-hantverkare-hur-som-helst/

• Anonym (Måns)

Hyresvärden agerar helt korrekt. Informerar i god tid, ber om bekräftelse om att få komma in med huvudnyckel. Helt enligt hyresavtal regler enligt lag. Dom tillfällen dom faktiskt får bryta sig in.  Är vid akuta fall, vattenläcka etc. Men det är ju helt självklart.

Var glad för att du har en sådan bra hyresvärd. Jag hade ett riktigt pucko på ett ställe jag bodde på innan. Men då var det någon ung 25-30 årig fastighetsskötare som förmodligen blivit anställd genom kontakter. Då det var uppenbart att han hade noll koll på regler. Dök upp helt utan förvarning och skulle fixa grejor. Min fru tyckte han var en riktig kuff. Ångrar att jag inte anmälde honom för hemfridsbrott. Ett riktigt pucko.

• Anonym (Måns)
    Anonym (M) skrev 2025-11-08 11:17:16 följande:

Har ingenting överhuvudtaget med att man bara "hyr" Det är fortfarande någons hem. Enligt hyresavtal regler alltså enligt lag. Ska det avtalas om det inte är ett akutfall. Annars kan hyresvärden/fastighetsskötaren göra sig skyldig till hemfridsbrott.
  • Anonym (Lars Fastighetsskötare)

Även om det finns regler för när och hur en hyresvärd får gå in i en lägenhet så har du som boende och hyresgäst också ett ansvar och skyldighet att hålla dig uppdaterad och informerad. 

Tex genom att regelbundet kolla hyresbolagets hemsida om aktuella händelser,  noga läsa sms som skickas ut,  läsa mail/veckobrev som skickas ut,  ha koll på lappar i porten och på anslagstavlor samt gå igenom posten och reklam noga  etc ..   då har du gjort din plikt och man kan inte skylla på att "jag visste inte "  om det faktiskt FINNS information. 

En handskriven lapp låter mer som en påminnelse om information du antingen struntat i eller slarvat bort.

• klyban
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-08 11:26:39 följande:

JAG HADE FEL! 

Det är INTE tillåtet för hyresvärden att gå in hos dig utan att du har godkänt det aktivt. En lapp med information räcker inte. Du är skyldig att släppa in hantverkare för nödvändigt underhåll, men om det inte är akut ska det vara enligt överenskommelse. 

https://www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/lagenheten/har-varden-ratt-att-ga-in-i-lagenheten-eller-slappa-in-hantverkare-hur-som-helst/

Ett intressant ställe jag bodde på, där hade dom ingen huvudnyckel.
    Och deras enda sätt och komma in, det var om du hängde nyckeln i en kedja, som sen hade ett lås som de kunde öppna utifrån.

Personligen så är jag inte det minst besvärad om att det kommer folk och går in.
    Men kravet att jag ska ha information är ett måste.
    Sen har jag lärt mig att dom brukar knacka först, sen kanske väntar 2-30 sekunder och sen öppnar med huvudnyckel.

Det värsta är att de flesta nöjer sig med denna lapp och tar inte ett aktivt godkännande.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Lars Fastighetsskötare) skrev 2025-11-08 12:06:07 följande:

Även om det finns regler för när och hur en hyresvärd får gå in i en lägenhet så har du som boende och hyresgäst också ett ansvar och skyldighet att hålla dig uppdaterad och informerad. 

Tex genom att regelbundet kolla hyresbolagets hemsida om aktuella händelser,  noga läsa sms som skickas ut,  läsa mail/veckobrev som skickas ut,  ha koll på lappar i porten och på anslagstavlor samt gå igenom posten och reklam noga  etc ..   då har du gjort din plikt och man kan inte skylla på att "jag visste inte "  om det faktiskt FINNS information. 

En handskriven lapp låter mer som en påminnelse om information du antingen struntat i eller slarvat bort.

Det spelar ingen roll om TS varit ouppmärksam. Fastighetsägaren/fastighetsskötaren behöver ett godkännande från hyresgästen för att få gå in i lägenheten med huvudnyckel (om det inte är nåt akut). 

Om du går in i någons lägenhet utan att den boende aktivt godkänt det riskerar du i värsta fall fängelse. 

• Anonym (Linda)
    klyban skrev 2025-11-08 13:53:11 följande:

Ett intressant ställe jag bodde på, där hade dom ingen huvudnyckel.
    Och deras enda sätt och komma in, det var om du hängde nyckeln i en kedja, som sen hade ett lås som de kunde öppna utifrån. 

Det är ganska vanligt, tror jag. Enda nackdelen är väl att de då måste bryta sig in med våld om det är något akut. Men det kan ju vara så att det finns en huvudnyckel någonstans men fastighetsskötarna till vardags inte har tillgång till den.
  • klyban
    Anonym (Linda) skrev 2025-11-09 09:22:28 följande:
    Det är ganska vanligt, tror jag. Enda nackdelen är väl att de då måste bryta sig in med våld om det är något akut. Men det kan ju vara så att det finns en huvudnyckel någonstans men fastighetsskötarna till vardags inte har tillgång till den.

Inte här omkring, så har jag bara sett detta i den varianten i detta område.
    Men det hindrar ju inte att på andra ställen så är det mer vanligt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Huu)

Håller helt med!

Bor som tur är i hus nu. När jag flyttade in i min förra lägenhet hade TIDIGARE hyresgäst fått lapp med denna info, men inte jag. Så kl 08 en morgon när jag hade kommit hem kl 03 efter jobbkväll och fortfarande låg och sov så klampar TVÅ personer in!! Nä inte alls okej!

Vi fick också omärkta lappar i brevlådan sedan, tycker snarare att man ska få bekräfta att det är okej snarare än att säga till om det inte är det.

Och om man inte svarar och de inte kan utföra arbetet så kanske man får en bötessumma istället (då fastigheten ju är deras och de ansvarar för arbete som ska utföras)

• Anonym (Linda)
    Anonym (Huu) skrev 2025-11-10 08:09:36 följande:

Håller helt med!

Bor som tur är i hus nu. När jag flyttade in i min förra lägenhet hade TIDIGARE hyresgäst fått lapp med denna info, men inte jag. Så kl 08 en morgon när jag hade kommit hem kl 03 efter jobbkväll och fortfarande låg och sov så klampar TVÅ personer in!! Nä inte alls okej!

Vi fick också omärkta lappar i brevlådan sedan, tycker snarare att man ska få bekräfta att det är okej snarare än att säga till om det inte är det.

Och om man inte svarar och de inte kan utföra arbetet så kanske man får en bötessumma istället (då fastigheten ju är deras och de ansvarar för arbete som ska utföras)

Då bröt din hyresvärd mot lagen. 

Som motvikt till skräckhistorierna här kan jag berätta att jag bott i ett stort antal olika hyresrätter , både kommunala och privata, och har aldrig varit med om att hyresvärden betett sig så respektlöst. 

• chrico

Minst 2 v innan bör de meddela.Då jag vaktade vänners lgh kom en lapp bara 5 dar innan o mina vänner blev jättearga o sa jag ej behövde öppna för sotning men jag tyckte det var lika bra att släppa in dem när jag ändå var där.i samråd m mina vänner förstås.

Svar på tråden Hyresvärden får bryta sig in