• Anonym (Livrädd)

GAD

Hej alla!
    Jag har fått en GAD diagnos efter en händelse i Maj. Hade i början hemska panikattacker, sömnproblem, ångest m.m. Sen dess har jag konstant oro och  katastroftankar om mig själv och mina barn, väääldigt många fysiska symptom som domningar och tyngdkänsla i armar och ben, känns som halsen svullnar, domningar på ena sidan ansiktet, hjärtklappningar, konstant nackvärk och huvudvärk, yr, ser suddigt, hjärntrött framåt eftermiddagen, är mest fruktansvärt trött och känner mig varken glad eller ledsen m.m. 
    Går i KBT, tycker det hjälper lite, har fått antidepp utskrivet men är LIVRÄDD för att börja med tabletterna. Jag är livrädd för biverkningar, att må sämre innan det vänder, hur man ska må när man vill sluta med dom, livrädd för att man ska bli beroende osv. 
    Jag tar gärna emot era erfarenheter av antidepp- både positiva och negativa.
    Är det någon med GAD som valt att INTE ta medicin och blivit av med oro och ångest, eller lärt sig leva med den? Hur isf?
    Har läst mycket om nervsystemet och hur det påverkar kroppen och om man jobbar med att återställa det så ska man må bättre. någon som provat?  funkar det eller är de bara bluff? 
    Tar gärna emot tips och råd och egna erfarenheter Hjärta

• Svar på tråden GAD
  • Anonym (C)

Ja acceptans hjälper. Att andas sig igenom attacken, ha sin andning som ankare även om andningen råkar vara konstig.

Att inse att ångest i sig inte är farligt, att den inte kommer att bara bli värre, utan den kommer istället att gå upp till en extremt obehaglig nivå och sedan ligga där och bråka en tid, för att sedan gå ner igen.

Jag brukade tänka att kroppen är så stressad att den börjar "skena", som hästar kan göra när de blir skrämda av något och bara rusar rakt fram kilometervis innan de lugnar sig. 

• Anonym (Gdylnv)

Testa hyonosterapi. 

Kolla upp din hemförsäkring, det kan finnas ersättning för trauma där som kan gälla. 

Du kan också kolla på denna, det kan hjälpa dig, den finns i två varianter, en där de sjunger tillsammans med tidigare barnsoldater som blivit hjälpta av detta och en där man bara gör tappingen. 

• Anonym (Wera)

Min tonårsdotter har gad efter traumareaktion (men inte ptsd). Det har varit förfärligt kämpigt och vi hade några hemska år innan hon till sist vågade prova ssri. Hon fick kbt och emdr innan dess, men enligt psykologerna var hon för ångestfylld för att klara av att göra övningarna. Så det hjälpte inte. De sa att när man har så stark ångest kan det behövas ssri för att man ska klara att genomföra terapin. 

Nu, när vi fått in en fungerande medicinering, ska de snart börja med kbt igen. 

Det är så olika hur man reagerar på ssri och man vet inte hur det blir innan man provat. Min dotter fick muntorrhet i början och lite huvudvärk. Men det gick över efter ett par veckor. Hon har en bra bit kvar för att tex. klara skolgången, men ssri har på flera sätt gett henne livet tillbaka. 

En del här skriver att du har ptsd, men för att få den diagnosen ska man uppfylla vissa kriterier, som tex att återuppleva traumat. Har man inte de specifika symptomen är det inte ptsd, trots att ens tillstånd är mycket allvarligt och orsakat av ett trauma. Ptsd är inte synonymt med traumareaktion utan är en specifik typ av traumareaktion. 

Dotterns psykolog har sagt att vid en traumahändelse så utvecklar ca 20% av de drabbade ptsd. Man har olika benägenhet att drabbas helt enkelt. Vissa får ptsd, andra gad, andra blir rejält uppskrämda och går sedan vidare i livet utan större problem.  Det är så mycket utöver själva händelsen som påverkar hur ens reaktion på traumat ser ut. 

• Anonym (Död och ångest)

Min bästa vän dog katastrofalt och hastigt i 25-årsåldern. Jag hade enorma panikattacker och alla symptom du beskriver i 1,5 års tid men jag valde att jobba med det själv. Jag visste ju vad det berodde på och trots 20-30 attacker om dagen när det var som värst så bara slet jag mig igenom det. Rätt eller fel vet jag inte men medicinerna hade jag definitivt försökt undvika om jag var du. Är du på riktigt medveten om att det inte egentligen är farligt så reder du det. Tappar du den verklighetsförankringen så är det en annan sak. Var modig och berätta för så många som möjligt. Då kan du bara säga "jag måste gå undan en stund, panik, håll ett öga på mig" och sånt hjälper. 

• Anonym (Wera)

Ska tillägga att både före och nu under medicineringen har min dotter även stor nytta av några övningar för att hantera ångestattackerna. Att jobba med andningen och kroppsrörelser. Daglig motion/träning hjälper också. Liksom att lära sig om ångest och hur det funkar i hjärnan och kroppen. 

Jag har även en närstående som fått bra hjälp av mindfulness. 

Jag tycker absolut att man ska testa såna saker innan man väljer ssri. Ssri tar ju desdutom sällan bort all ångest, så metoder för att hantera ångesten behövs även för den som medicinerar. 

En bra grej ssri kan göra är att dämpa ångesten så att den blir på en nivå som går att hantera med såna metoder. När man hittat sina metoder och lärt sig dem kan man fasa ut medicineringen och även om det innebär att ångesten kommer tillbaka så kan man hantera den mycket bättre eftersom man då fått in sina metoder under lugnare former under tiden med medicinering. 

• Anonym (S)

Hej TS

Jag lider av GAD och har precis som du mycket i bagaget.
    En svår uppväxt med pappa som tog livet av sig, en mamma med tydliga narcissistiska drag, extrem hälsoångest och alkoholproblem, blivit extremt hotad via jobbet och varit med om allvarliga bilolyckor.

Jag kan inte minnas en tid då jag inte haft ångest och oro.
    När jag var liten-oro för mammas humör och att hon skulle vara sjuk på riktigt eller att vi skulle bli bortlämnade, när jag blev äldre oro för att komma sent, svara fel, göra fel eller bli bortvald eller att folk skulle få veta hur hemskt vi hade det hemma.
    I vuxen ålder har jag haft en ständig oro för att bli avslöjad som en bluff, bli lämnad eller att jag ska bli som mamma mot mina barn.
    Haft fruktansvärda ångestsattacker och utvecklade grav ptsd pga hoten och olyckorna. Fått behandling och kan nu åka bil och tunnelbana, visserligen med ångestpåslag och flashbacks ibland men sitter inte fast längre. 

Jag har jobbat med mig själv i många omgångar och lever ett ganska normalt liv. 
    Jag har inte medicinerat något utan lärt mig att "stå ut" med oron och ångesten. Har gjort det i små små steg och lärt mig att ångesten inte är farlig, bara sjukt obehaglig. Risken är ju att man blir rädd för ångesten och börjar få ångest för att få ångest...och då blir allt bara en nedåtgående spiral där man knappt vågar leva

Jag mediterar varje dag men har tagit mig några år att hitta tekniken. Jag gav upp för lätt tidigare....
    När ångesten blir för tuff så antingen mediterar jag en stund eller så ställer jag mig i duschen och duschar extremt varmt. Jag mediterar och duschar inte bort ångesten utan igenom den...var en stor tankevurpa för mig när jag insåg skillnaden...

Tabletter fungerar säkert för många men jag är rädd att bli beroende av något. Jag har kommit långt utan.
    Jag har som sagt aldrig varit ångestfri i mitt liv så jag vet inte hur det känns att inte vara orolig...kanske är en fördel, vad vet jag...

Önskar dig lycka till

• Anonym (Bytlivsstil)

Vill oxå tillägga att ssri och många mediciner förstör upptaget av b12 ytterligare. Jag blev nog sämre av ssri i slutändan just därför

• Anonym (Livrädd)
    Anonym (Hm) skrev 2025-12-30 14:14:49 följande:

Jag vet precis vad du menar. Och de första åren var det helt omöjligt att acceptera det. Jag gjorde allt i min makt för att undvika alla situationer som kunde trigga det, men tillslut fick jag ångest av att ha ångest. Förstår du hur jag menar? Jag var helt inlåst i hemmet och hade kommit på allehanda olika sätt att begränsa mig - för att begränsa ångesten. Oftast fick jag panik och svårt att andas, stora problem med att hantera känslor och kunde börja skrika eller bli elak mot människor omkring mig. Jag grät också helt hysteriskt under dessa perioder. Jag märker knappt av ångesten idag, men den gör sig påmind ibland. så med tiden har det absolut blivit bättre, men nej. Allt jag gjorde, vilket ändå krävde enormt mycket energi, var att acceptera känslorna. Mest för att jag var tvungen att inse att känslorna fanns i mig, att det inte fanns något direkt yttre hot som faktiskt kunde skada mig. 

Och jag förlät. Jag förlät den person som var grunden till uppkomsten från första början. Men det tog en bra 4-5 år innan jag nådde just där jag är idag. 

Gå undan, acceptera, inte prata med någon, sitta med känslan tills den går över. Ibland behövde jag bara sitta en 15 min, ibland 3 timmar. Men jag slapp medicinen

Jag förstår hur du menar. Känns som ångest föder ångest på något sätt. Är jag rädd för att få ångest så kommer den tio gånger värre typ och så får jag panik för att jag har ångest och då blir det ännu värre. 
    Jag känner mig inlåst och det är ju jag själv som har stängt in mig, för att slippa möta det som ger mig ångest. Var på min dotters Lucia tåg i kyrkan. fick sån fruktansvärd panik när jag satt och väntade på att det skulle börja så jag fick springa ut och andas, Sen lyckades jag att gå in igen men då satt jag bara och skakade, höll andan och räknade ner minuterna tills det skulle vara slut och när vi kom ut så kunde jag inte sluta skaka, hackade tänder och hade ont i hela kroppen för jag spänt mig så mycket. Det var fruktansvärt och kändes så ledsamt om det alltid ska vara såhär, Jag vill ju på gå mina barns uppvisanden, skolavslutningar osv. Kan man ens jobba? Jag ska börja studera distans i januari med obligatoriska träffar och praktik. Har panik redan nu för hur jag ska klara det. 
    Tack för dina tips och jag hoppas du har en bra nyår!
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (Bytlivsstil) skrev 2025-12-30 16:26:33 följande:

Antidepp hjälpte i början, sen blev jag bara helt likgiltig, fet, fick hemska utslag på kroppen och utvecklade matallergier. Slutade tvärt. Ett jävla rävgift att sluta med (Fruktansvärda utsättningssymptom så fort man glömde en tablett oxå, blev som blixtar/snärtar i hjärnan)

Skulle hellre rekommendera högdos b12 (helst injektioner) b-komplex + folsyra, hög dos d3/k2. Ta detta på morgonen med mat. Ta järntillskott mitt på dagen, innan läggdags ta magnesium och tryptofan.

Uteslut så mycket socker och processad mat det bara går. Ät livsmedel med mycket kalium. Byt bordssalt till ett bra havssalt (celtic eller maldon) Låter kanske som humbug men det fungerar faktiskt. 

All den stress och oro som du varit utsatt för, dränerar ffa b12 men även elektrolyter. Det ställer till det i kroppen som ger alla dessa fysiska symptom.

Fortsätt med terapi, ta dagliga promenader. 

Lycka till!

FY fan! Det är precis det jag är rädd för när det gäller medicinen och jag vill hålla mig så långt borta från den som det bara går. 
    Jag är inte så insatt i vitaminer och mineraler och sånt där, läkaren sa bara till mig att jag skulle äta multivitamin tabletter för det var lite låga värden typ. d3/k2, tryptofan vad är det? Jag har blivit extremt skakig, vissa dagar kan jag knappt hålla i ett vattenglas. Och känns som kroppen vibrerar ibland, vissa nätter kan jag till och med vakna att vibrationer, kan de du rekommenderade hjälpa mot det? 
    Terapi kommer jag absolut fortsätta med och promenader tar jag bara jag orkar gå ut, vissa dagar är energin på noll.
    Tack för dina råd och gott nytt år!
  • Anonym (Livrädd)
    Anonym (Ångest) skrev 2025-12-30 20:55:47 följande:

JA! Jobba med nervsystemet. Min ångest har blivit 100 gånger bättre sedan jag började med det. Är inte symptomfri men som sagt 100 gånger bättre på bara några månader.

Anonym (Ångest) skrev 2025-12-30 20:55:47 följande:

JA! Jobba med nervsystemet. Min ångest har blivit 100 gånger bättre sedan jag började med det. Är inte symptomfri men som sagt 100 gånger bättre på bara några månader.

vad härligt att det funkar! 
    Har du några tips på övningar? Några sidor att kolla in? Tips på hur man gör? 
    När jag söker på google så kommer jag bara till massa sidor som kostar pengar, är de värt det? 
  • Anonym (Fel diagnos?)
    Anonym (Livrädd) skrev 2025-12-30 10:29:12 följande:

svar till Fel diagnos?

Tack snälla för dina svar! När jag sökte VC för ångesten så sa dom ospecificerad ångest, min psykolog satte diagnosen GAD. Jag har haft ångest till och från det senaste året men inte så pass mycket att man har reagerat på det utan mer "vardaglig" ångest. Jag har 5 barn, tre med min exman och vi skiljde oss 2020. Sen två födda -23 och -24. Hade väldigt lätta graviditeter med dom tre första och var inte alls beredd på hur jobbig 23an skulle bli. Började känna mig trött och deppig redan då men tänkte mest att det var pga graviditeten sen har livet bara rullat på i 300. . Livet har alltid gått i full fart för mig och jag har bara känt mig mer och mer trött och mer och mer likgiltig. 
    Jag kommer från en rätt trasig uppväxt. En pappa som är alkholist och där jag fick ta väldigt mycket ansvar för mina småsyskon, flyttade hemifrån tidigt och har alltid klarat mig själv. Min största rädsla i livet har varit att bli precis som min far. Jag har aldrig festat mycket, väldigt sporadisk med alkohol osv. Men i maj la vi trall på altanen i strålande sol, åt inget förens på kvällen och min sambo och jag drack några öl när vi hade barnvakt, hämtade dom två minsta på kvällen. hade dagen innan varit iväg med kompisar för en utekväll, på kvällen började jag krampa så ambulans fick komma och jag hamnade på intensiven. Läkarna sa att det var alkoholförgiftning och dom hade gjort en orosanmälan - helt rätt! Efter det började den fruktansvärda ångesten och panikattackerna. Jag kände mig så fruktansvärt dålig och väntan på mötet på SOC va fruktansvärt. Jag var livrädd för att förlora mina barn!  Vi va på mötet och dom la ner ärendet direkt. Har sedan dess inte rört alkohol och kommer aldrig göra igen. Men det var då allt det här började. och ju mer tiden går ju mer ältar jag både gammalt och nytt, katastroftankar, min kropp är inte med mig alls osv. Konstant ångest och oro i kroppen och jag är helt slut. Det känns som jag inte riktigt har bearbetat mitt liv eller vad man ska säga. Varken uppväxten eller skilsmässan, dåliga pojkvänner i yngre dar som inte var speciellt snälla osv. Allt verkar komma nu, precis som om kroppen har burit för mycket och nu bara har lagt av. Lite rörigt förklarat det här kanske men jag hoppas du förstår. 

Aha - då kommer det hela i en annan dager ... jag fick intrycket (helt felaktigt inser jag nu) att din ångest debuterade efter en traumatisk händelse, och att den tydligt är knuten till just det som hände då. Utifrån det du nu beskriver förstår jag betydligt bättre varför de satte GAD som diagnos. (Men fy fan vilken hemsk upplevelse!!! Fattar verkligen att den blev droppen! Men du - utifrån det du skriver verkar du vara en jättefin och ansvarstagande mamma. Alla kan göra misstag - och det finns ju en anledning till att soc la ned direkt, eller hur? ❤️)

Mediciner är något jag verkligen inte vill ta, men jag vill ju inte må såhär heller. Men om du inte tycker det hjälper mot ångest är det ju helt meningslöst att ta dom?  Jag har börjat med yoga och avslappning, vilar när jag känner att jag behöver, försöker släppa på mina krav på mig själv osv. Försöker gå ut och gå varje dag m.m. 

Mm, det är ju det eviga problemet ... men nej, personligen tycker jag inte att SSRI hjälper ett skvatt mot ångest - och med tanke på din rädsla för det misstänker jag att det snarare skulle ha motsatt effekt. Däremot är yoga, avslappning, mindfulness, sinnespromenader och liknande jättebra - fortsätt med det! Jag vet faktisk inte varför jag inte tog upp det i mitt förra svar ... (eller, antagligen för att jag är ett bittert hopplöst fall, haha - det finns inte nåt som verkligen funkar mot min ångest, men det finns ju det som funkar delvis iaf: benzo har jag redan nämnt (men är ju inget jag rekommenderar!), och, som sagt: yoga etc!)

Vagus Nerve Reset heter det på engelska. Dom menar att ångest, oro och sånt har fastnat i nervtrådarna i nacken typ och det påverkar hela kroppen och med övningar, andning, rörelse m.m. ska nervsystemet kunna återhämta sig och man ska må bra igen. Typ, lite snurrigt förklarat haha men googla gärna. 

Jag tackar för dina erfarenheter och dina svar! Och jag hoppas att du mår bra! -har du mer du vill dela med dig av så tar jag tacksamt emot det :) 

Ah, ah ok - då vet jag så klart vad du menar. Har bara aldrig hört just det uttrycket innan. Men ja - alla övningar av den här typen är som sagt bra. Och nej - det är inte flum; det är ganska välforskat. 

Vid riktiga panikångestattacker är andningsövningar med ett högt "mmmmm" på utandningen det som funkar absolut bäst för mig. Vid den mer molande ångesten brukar jag lyssna på musik - så komplex musik som möjligt, med många olika lager, och så väljer jag ut ett visst instrument/en viss slinga och följer den genom hela den komplexa ljudmattan, om du är med på hur jag menar.
  • Anonym (Wera)
    Anonym (Livrädd) skrev 2025-12-31 19:47:42 följande:
    Jag förstår hur du menar. Känns som ångest föder ångest på något sätt. Är jag rädd för att få ångest så kommer den tio gånger värre typ och så får jag panik för att jag har ångest och då blir det ännu värre. 
    Jag känner mig inlåst och det är ju jag själv som har stängt in mig, för att slippa möta det som ger mig ångest. Var på min dotters Lucia tåg i kyrkan. fick sån fruktansvärd panik när jag satt och väntade på att det skulle börja så jag fick springa ut och andas, Sen lyckades jag att gå in igen men då satt jag bara och skakade, höll andan och räknade ner minuterna tills det skulle vara slut och när vi kom ut så kunde jag inte sluta skaka, hackade tänder och hade ont i hela kroppen för jag spänt mig så mycket. Det var fruktansvärt och kändes så ledsamt om det alltid ska vara såhär, Jag vill ju på gå mina barns uppvisanden, skolavslutningar osv. Kan man ens jobba? Jag ska börja studera distans i januari med obligatoriska träffar och praktik. Har panik redan nu för hur jag ska klara det. 
    Tack för dina tips och jag hoppas du har en bra nyår!

Efter att ha sett människor omkring mig bli levande och fugerande igen med hjälp av ssri kan jag inte annat än att tycka att du borde prova. Man börjar på låg dos och får man ingen effekt eller för stora biverkningar så avslutar man. Om det har en viss effekt och inga eller lindriga biverkningar så kan man höja dosen. Man gör hela tiden avvägningen om fördelarna överväger nackdelarna. Efrersom man börjar på låg dos är det inga problem att sluta om det inte passar dig. Ingen kan tvinga dig att fortsätta om du inte vill det själv (så länge du inte är fall för tvångsvård men det låter det ju knappast som).

Jag tänker mycket på ditt barn som behöver en pigg och fungerande förälder nu. Det är en helt annan sak att välja att kämpa på med enbart övningar (som är jättebra, vill jag poängtera) när man främst har sig själv att tänka på, men som förälder har man högre krav på sig att fungera. 

Min tonåring var mycket rädd för att prova ssri och gjorde det med enorm oro, men numera är hon väldigt glad för att hon vågade för trots att hon var så rädd för att ta den gav den otrolig effekt. 

• Anonym (Wera)

Har du förresten någon känd npf-diagnos? Att livet rullar på i 300 knyck och man får en massa ångest är rätt typiskt för kvinnor med adhd. Flera dåliga pojkvänner och en förälder med problem som också kan ha sin grund i npf är också vanligare bland personer med npf än andra. Men kan så klart hända andra också! Jag ville bara lyfta möjligheten, för skola och vård missar ofta flickor med npf. 

• Anonym (C)

Inlägget "Fel diagnos" nämner att när hon gör ett hummande mmm långt bak i gommen på utandning, hjälper det henne genom en panikångestattack. 

Det beror på att det stimulerar vagus-nerven. vilket i som tur sätter igång den lugnande delen av nervsystemet. Det så kallade parasympatiska nervsystemet.

SSRI lägger liksom ett lock på känslorna, så att de blir lite lugnare. Så lite kan det väl hjälpa på ångest. Med de kan ha en hel del biverkningar för vissa personer. Man ska sluta med SSRI väldigt långsamt. En liten andel av de som äter kan få stora besvär när de försöker slutar. 

• Anonym (Wera)
    Anonym (C) skrev 2026-01-01 13:09:12 följande:

SSRI lägger liksom ett lock på känslorna, så att de blir lite lugnare. Så lite kan det väl hjälpa på ångest. Med de kan ha en hel del biverkningar för vissa personer. Man ska sluta med SSRI väldigt långsamt. En liten andel av de som äter kan få stora besvär när de försöker slutar. 

Jag har på nära håll sett ssri ha nästan en mirakeleffekt mot ångest, trots att den som tog medicinen själv var tveksam till den. Ingen placebo alltså. 

Håller med i övrigt. Man får väga för- och nackdelar. Hur många år av ens liv ska ångesten få ta innan man tar de risker ssri ändå innebär. Har man barn vill man kanske fungera i vardagen för deras skull tex. 

• Anonym (Un)

Jag har inte GAD utan bipolär diagnos. Det som har hjälpt absolut bäst mot min ångest är betablockerare. De fysiska symptomen gjorde ångesten svår att hantera och med hjälp av betablockerare blev jag av med hjärtklappning, darrningar, huvudvärk osv. När ångesten blev reducerad till bara tankar kunde jag lära mig strategier för att hantera den mer logiskt. Så jag har gått från daglig ångest till någon mindre attack per halvår. 

• Anonym (Trauma)

Inte GAD men fick också problem efter ett trauma. Fick SSRI utskrivet och valde att avstå. Fick förklarat ungefär att SSRI är en bra genväg som skulle ge snabbare återhämtning. Valde KBT och exponering för att bearbeta traumat och det gick bra. Tog väl tid, ja. Men min diagnos var ?bara? stressreaktion inte någon kronisk diagnos så jag hade väl i sammanhanget lätta problem antar jag. Jobbigt var det hur som helst.

Svar på tråden GAD