• Anonym (Inte mitt problem)

Socialtjänsten jagar mig

Min son har blivit anmäld till socialtjänsten av skolan. För en sak som han postat på sociala medier (vilket skolan egentligen inte har med att göra) Hur som, socialtjänsten har startat en utredning. Sonen bor heltid hos den andra föräldern som är fullt ansvarig för vad sonen tar sig för hemma hos denne. 

Nu har socialtjänsten kallat mig på möte, och när jag avbokade detta och berättade att jag inte har något ansvar så blev soc- kärrigen sur på mig. 

Jag har ingenting med saken att göra! 

Än mindre är mitt ansvar att springa på möten hos socialtjänsten för något jag inte ansvarar för  eller kan påverka. 

Vad händer om jag inte medverkar? 

• Svar på tråden Socialtjänsten jagar mig
  • Anonym (Inte mitt problem)
    Jemp skrev 2026-02-08 14:19:53 följande:
    Nej det är inte erat val utan myndigheterna har ett ansvar när barn misstänks fara illa. Här verkar ju misstanken åtminstone delvis stämma då det inte tas ansvar (Sen vet vi såklart inget om boendeföräldern, behöver ju inte vara olämplig utan kanske bara behöver stöd när barnet riskerar hamna snett och du som umgängesförälder skiter i det).
    Nu är jag ingen ?umgängesförälder? då vi inte har  umgängen. Jag är endast förälder och vårdnadshavare. 
  • Anonym (Va i helvete)

Du har inte tid till att ta ansvar för ditt barn men du har tid att sitta här och jiddra??

• EpicF
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-08 16:20:59 följande:
    Nu är jag ingen ?umgängesförälder? då vi inte har  umgängen. Jag är endast förälder och vårdnadshavare. 
    Men du träffar ditt barn ibland? 
    Det är att ha umgänge 
  • Jemp
    Okej, när du som frånvarande förälder skiter i det. Bättre? 
  • Anonym (Tore)
    Varför är du vårdnadshavare? Det går att avsäga sig.
  • Anonym (Mamma till 5)
    Anonym (Va i helvete) skrev 2026-02-08 16:30:50 följande:

Du har inte tid till att ta ansvar för ditt barn men du har tid att sitta här och jiddra??

Förstår inte varför du har gemensam vårdnad om du inte är umgängesförälder och verkar vara helt ointresserad av ditt barns välmående och behov. Avsäg dig vårdnaden problem löst. Men så länge ni har gemensam vårdnaden så har du fortfarande ett ansvar oavsett om du träffar ditt barn eller inte,så då får du lik förbannat gå på möte till soc när dom kallar dig.
  • Jemp

Samtal med socialtjänsten handlar ju inte om att du kommer åtalas för något barnet gjort, utan för att de vill veta vad barnet har eller kan få för stöd och hjälp runt omkring sig. Det handlar alltså om att hjälpa ditt barn, inte om vem barnet var hos just vid händelsen. 

• Anonym (Majken)

Alltså är du så dum som du framställer dig eller driver du? Om ditt barn har fått en orosanmälan på sig och du har vårdnad om barnet så är det din skyldighet att delta i socialtjänstens utredning. Precis som du har ansvar över ditt barn oavsett vart barnet är någonstans och vem som betalar för barnet ! 

Vi förstår att du skiter fullständigt i ditt barn men du kanske skulle tänkt på det INNAN du skaffade barn? 

Förlåt men detta var bland det sjukaste jag läst...

• Anonym (Majken)
    Anonym (Mamma till 5) skrev 2026-02-10 11:14:48 följande:
    Förstår inte varför du har gemensam vårdnad om du inte är umgängesförälder och verkar vara helt ointresserad av ditt barns välmående och behov. Avsäg dig vårdnaden problem löst. Men så länge ni har gemensam vårdnaden så har du fortfarande ett ansvar oavsett om du träffar ditt barn eller inte,så då får du lik förbannat gå på möte till soc när dom kallar dig.
    Hon skiter fullständigt i sitt barn och det är väldigt tydligt.
  • Anonym (Majken)
    Jemp skrev 2026-02-10 12:40:16 följande:

Samtal med socialtjänsten handlar ju inte om att du kommer åtalas för något barnet gjort, utan för att de vill veta vad barnet har eller kan få för stöd och hjälp runt omkring sig. Det handlar alltså om att hjälpa ditt barn, inte om vem barnet var hos just vid händelsen. 

Nej men hon skiter fullständigt i barnet så det är därför. Stackars barn !!! 
  • chrico

Klart du ska gå på mötet ,visa intresse! ÄVEN om pojken ej bor hos dig.Du vill väl att det ska gå bra för sonen??

• Anonym (Majken)
    DU HAR FORTFARANDE ANSVAR ÖVER BARNET. 
    Du borde inte ens kalla dig själv förälder!
  • Anonym (O)

Tror att ts är pappan. Fast är inte säker på att han förtjänar titeln.

Anonym (Majken) skrev 2026-02-10 13:26:26 följande:
    Nej men hon skiter fullständigt i barnet så det är därför. Stackars barn !!! 

Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-07 16:24:06 följande:

Men nu har vi inte det upplägget och det är vårt val. 

vad är det som säger att mitt barn inte mår bra? Det enda han har gjort är att posta saker som andra barn blivit upprörda av. saker postade på fritiden när han skjuter med luftgevär osv. Egentligen inget farligt alls, och absolut inget olagligt! 
    Hur mycket jag träffar eller betalar för mitt barn har väl ingen men att göra så länge som jag och mamman är ok med upplägget. Varje familj måste själva få bestämma vad som passar bäst eller hur? 
    Jag nolltaxerar och har inte ekonomi till att betala ens för mig själv. Och nej, jag uppbär inga bidrar och lever inte heller på en endaste krona från samhället.
    Hur vi föräldrar fördelar ansvaret bestämmer vi väl själva. Det har ingenting med vårdnad att göra.

• Anonym (Majken)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 20:18:54 följande:
    Vet jag väl att det är mitt barn, men ansvaret ligger inte på mig 
    Lägg ner gräset och sök hjälp.
  • Goneril

Har följt tråden och blivit väldigt upprörd när jag läst TS ihärdiga ältande att han inget ansvar har för sitt eget barn. Högst sporadisk kontakt, inga gemensamma aktiviteter och ingen läxläsning tillsammans!  Inte nog med dessa brister, när barnet behöver stöd i en angelägen situation anser TS  att han inte har något ansvar eftersom barnet var hos den andre föräldern. Jag ställer samma fråga som andra i tråden: Varför skaffade du barn, TS? 

• Anonym (Y)
    Anonym (Inte mitt problem) skrev 2026-02-06 16:20:04 följande:
    Vi kan träffas på en fika ibland eller äta eller resa bort någongång. Men eftersom jag inte är boendeförälder så bär jag inget ansvar. Sen finns det egentligen inget problem som JAG behöver prata med socialtjänsten om. Det har jag förklarat per telefon för dom, men dom ger sig liksom inte. 
    jag skiter inte i mitt barn men fullständigt i socialtjänsten! 
    Ditt beteende som förälder, ts, är en stor del i att ditt barn är på glid och kommer bli samhällets problem att lösa. Väx upp och ta ansvar nu för i helvete.
Svar på tråden Socialtjänsten jagar mig