• Anonym (Erik)

Feber och hosta?

Igår kl 7.00 började jag känna mig krasslig, kollade tempen kl 10:30 då var det 37.9, sedan kollade jag 15,00 och då var det 38.5, sedan var 19:00 39,1.

Där på kvällen fick jag ta Alvedon vid 19 och det kändes bättre, sov 10h. Sov lite obekvämt.

Vaknade väldigt mör i kroppen, tung/svälld/ond känsla i huvudet, lite slemmig och hosta (bränns/irriteras) längre ner.

Kollade tempen idag kl 11 och då var det fortfarande 39.1. Så jag tog Alvedon kl 12:00, blev bättre under dagen.

Nu kring 18.00 började jag känna mig lite varm och tung i huvudet och hosta, men det funkar.

så kanske bör avvakta lite med Alvedon.

Är detta ett vanligt förlopp?

• Svar på tråden Feber och hosta?
  • Anonym (Erik)
    Anonym (Skärpning) skrev 2026-03-03 21:44:19 följande:
    Ja, ångest. Du verkar helt besatt av detta och söker försäkran tvångsmässigt. Att vara dålig i två veckor är helt normalt. Du har inga kroniska sjukdomar och inga andningssvårigheter. Herregud, du kan inte bryta ihop för att du blir förkyld. Tror inte ens att det är influensa, låter som en vanlig bondförkylning och du sitter här och skriver och skriver. När man är dålig ligger man bara och sover. 
    Emellanåt så gör jag det. Som sagt man ska väl gå på vad man är van vid?

Brukar max ha feber typ 2 dagar, därav min fundersam/orolig
  • Anonym (Skärpning)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 21:50:16 följande:

Nej, naturligtvis ska man inte gå på vad man är van vid. Olika förkylningar slår olika. 
  • Anonym (n)

Ja men har du ingen omkring dig? kollega, vän, familj som varit sjuk längre?

När ringde du 1177 jämfört med VC ?
  • Anonym (Erik)
    Anonym (n) skrev 2026-03-03 21:54:04 följande:
    Ja men har du ingen omkring dig? kollega, vän, familj som varit sjuk längre?

När ringde du 1177 jämfört med VC ?
    Jodå. Varken min tjej eller mina föräldrar har inte haft så länge vad dom minns, hade en kompis nyligen som var sjuk han hade 4 dagar feber, så det är det närmsta mkg jag hört.

Imorgon borde febern vara bättre hoppas jag.

Jag menar det har gått 5 dagar nu utan att egentligen blivit bättre, det är ju inte jätte toppen
  • Anonym (Erik)

En aning lägre temp på morgonen, men samtidigt så är det tidig morgon och den brukar vara lägre då allmänt.

Tror dock halsontet är det mest brutala idag, och tung i huvudet och hosta, lite bihålor också.

Trodde verkligen man skulle börja känna sig lite bättre, men halsen värker/sticker/skär just nu. 

Är det fler som känner igen sig i mitt sjukförlopp? Feber snart 6 dagar också. Började två dagar bara hög feber, sedan tillkom halsont, bihålor, tungt huvud, snuvig, svidande hosta osv.

• Anonym (n)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-03 22:51:54 följande:
    Jodå. Varken min tjej eller mina föräldrar har inte haft så länge vad dom minns, hade en kompis nyligen som var sjuk han hade 4 dagar feber, så det är det närmsta mkg jag hört.

Imorgon borde febern vara bättre hoppas jag.

Jag menar det har gått 5 dagar nu utan att egentligen blivit bättre, det är ju inte jätte toppen
    Jag var sjuk ungefär 6-7 dagar innan det vände denna omgång, symptomen avlöste varandra även om vissa saker var mildare än du har så hade jag feber i många dagar. Bara det att jag inte räknade så kommer inte ihåg :P 

Är det flunsan är det helt normalt. Vad gör du för symptomlindring? Förstått att du inte överdriver alvedon vilket är bra men tänkte nässkölj, halsen etc? Om ett symptom tyder på annat tex bihålleinflammation kan 1177 guida. Just att vara sjuk på VC ska man undvika så långt det går och bara åka om nödvändigt även om du skulle få gå in i en separat ingång är det fortfarande smittorisk. Då ska du verkligen ha problem för att det ska vara schysst.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (n) skrev 2026-03-04 12:28:14 följande:
    Jag var sjuk ungefär 6-7 dagar innan det vände denna omgång, symptomen avlöste varandra även om vissa saker var mildare än du har så hade jag feber i många dagar. Bara det att jag inte räknade så kommer inte ihåg :P 

Är det flunsan är det helt normalt. Vad gör du för symptomlindring? Förstått att du inte överdriver alvedon vilket är bra men tänkte nässkölj, halsen etc? Om ett symptom tyder på annat tex bihålleinflammation kan 1177 guida. Just att vara sjuk på VC ska man undvika så långt det går och bara åka om nödvändigt även om du skulle få gå in i en separat ingång är det fortfarande smittorisk. Då ska du verkligen ha problem för att det ska vara schysst.
    Halsont och hostan är brutal idag, i morse hade jag svårt att dricka vatten.

Jag ångar vatten som jag andas in, gurglar saltvatten, dricker väldigt mycket varmvatten, honungsvatten, sköljer näsa med koksaltlösning och tar nasonex.

Plus att jag tar strepsil. Så gör väldigt mycket.

Har även harklat upp mängder av snor. Något som är normalt? Iofs är det bra att jag får upp det, men ändå.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-04 13:57:07 följande:
    Halsont och hostan är brutal idag, i morse hade jag svårt att dricka vatten.

Jag ångar vatten som jag andas in, gurglar saltvatten, dricker väldigt mycket varmvatten, honungsvatten, sköljer näsa med koksaltlösning och tar nasonex.

Plus att jag tar strepsil. Så gör väldigt mycket.

Har även harklat upp mängder av snor. Något som är normalt? Iofs är det bra att jag får upp det, men ändå.
    Hör av dig till vårdcentralen om du tror att det kanske gått över till något bakteriellt, de kan ju ta en sänka och se om den är förhöjd. 

Jag får influensa ungefär en gång om året, och det även fast jag vaccinerar mig, jag får samma symtom du du har och det kan hålla i sig 1,5 vecka innan jag verkligen känner att det vänder. Men jag tar från första febertoppen 1 ipren och 2 Alvedon var femte timme dygnet runt för att över huvud överleva. 
  • Anonym (Sömn)

Bästa medicinen för en rejäl förkylning/influensa är sömn och att dricka vatten. 
    TS, minska de mediciner som är till för att sänka din feber och sov så mycket som möjligt, det ger din kropp största möjliga chans att läka så fort som möjligt. 

• molly50

Du behöver inte alls gå på det. Det finns så många olika virus som kan slå olika.
    Så bara för att du har feber i 2 dagar ena gången så behöver det inte bli så den andra.
  • molly50
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-04 06:57:16 följande:

En aning lägre temp på morgonen, men samtidigt så är det tidig morgon och den brukar vara lägre då allmänt.

Tror dock halsontet är det mest brutala idag, och tung i huvudet och hosta, lite bihålor också.

Trodde verkligen man skulle börja känna sig lite bättre, men halsen värker/sticker/skär just nu. 

Är det fler som känner igen sig i mitt sjukförlopp? Feber snart 6 dagar också. Började två dagar bara hög feber, sedan tillkom halsont, bihålor, tungt huvud, snuvig, svidande hosta osv.

Jag har gått omkring med hosta,halsont,lite snuva och förhöjd temp nu i en vecka. Men jag kör bara med egenvård hemma. Det är bara en förkylning.
    Men jag har också haft rejäla förkylningar som har hållit i sig en vecka med feber. 
    Så ta det bara lugnt och vila och drick mycket.
  • En glad tjej
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-04 06:57:16 följande:

Jag har inte varit riktigt sjuk i feber på flera år. Dock minns jag när jag fick Covid första gången. Jag hade feber i 14 dagar, minst. Febern kom och gick, jag blev nästan galen av att det aldrig vände. 

Jag tror inte du ska vara orolig. Om det är influensan du åkt på kan du ha feber i flera dagar till. Ring 1177 om du är orolig, fråga dem vad de tror.
  • Anonym (Erik)
    Anonym (Skärpning) skrev 2026-03-03 21:44:19 följande:
    Ja, ångest. Du verkar helt besatt av detta och söker försäkran tvångsmässigt. Att vara dålig i två veckor är helt normalt. Du har inga kroniska sjukdomar och inga andningssvårigheter. Herregud, du kan inte bryta ihop för att du blir förkyld. Tror inte ens att det är influensa, låter som en vanlig bondförkylning och du sitter här och skriver och skriver. När man är dålig ligger man bara och sover. 
    Jo säkert. Det måste va influensa. Hade 85-90 i puls och crp 52. Så helt klart infektion.

Nu tidigt morgon vaknar jag igen av rejäl halsont, och varje andetag nästan känns som det ska trigga hosta och trångt känns det.

Nu är jag inne på dag 7, halsontet är det absolut värsta nu, blandat med lite bihålor.

Känner mig fan värre nu senaste 3 dagarna. Det lilla positiva är att febern gått ner lite till.

Hur länge var ni förkyld i influensan? Hur många dagar feber och vilka symtom?
  • Anonym (Erik)
    En glad tjej skrev 2026-03-04 19:58:52 följande:
    Jag har inte varit riktigt sjuk i feber på flera år. Dock minns jag när jag fick Covid första gången. Jag hade feber i 14 dagar, minst. Febern kom och gick, jag blev nästan galen av att det aldrig vände. 

Jag tror inte du ska vara orolig. Om det är influensan du åkt på kan du ha feber i flera dagar till. Ring 1177 om du är orolig, fråga dem vad de tror.
    Oj det lät tufft.

trodde verkligen inte det kunde bli så här illa, just nu värker halsen och hostan mest. Vaknade av det nu på morgonen.

Det gör riktigt ont, nästan svårt att ta djupt andetag, som att det triggas mer då.

Dag 7 nu som dålig, nästan sämre nu än tidigare.

Puls 90 och crp 52 fick jag mätt, tog även test i munnen och det var negativt. Så det är bra.

Men det visar dock att man är ordentligt sjuk med detta resultat?
  • Anonym (Erik)
    Anonym (Sömn) skrev 2026-03-04 14:24:26 följande:

Bästa medicinen för en rejäl förkylning/influensa är sömn och att dricka vatten. 
    TS, minska de mediciner som är till för att sänka din feber och sov så mycket som möjligt, det ger din kropp största möjliga chans att läka så fort som möjligt. 

Japp jag har försökt ta det väldigt sparsamt, men senaste dagarna har halsen och hostan varit olidlig.

Så har varit tvungen. Det är jobbigt när dag 7 känns fan värst.

Kollade lite saker igår, hade 90 puls, crp 52. Så förhöjt. Antar att det är normalt vid virus också.

Annars visade halstestet inget, lungorna lät bra, 100 Syremättnad, men rejäl slemhosta.

Nu känner jag att det måste åtminstone kännas lite bättre snart 🤯

• Anonym (Erik)
    Anonym (Lina) skrev 2026-03-04 14:04:39 följande:
    Hör av dig till vårdcentralen om du tror att det kanske gått över till något bakteriellt, de kan ju ta en sänka och se om den är förhöjd. 

Jag får influensa ungefär en gång om året, och det även fast jag vaccinerar mig, jag får samma symtom du du har och det kan hålla i sig 1,5 vecka innan jag verkligen känner att det vänder. Men jag tar från första febertoppen 1 ipren och 2 Alvedon var femte timme dygnet runt för att över huvud överleva. 
    Sänkan var 52 och puls 90. enligt dom har man en rejäl flunsa men att det inte är konstigt?

syremättnaden var 100 och halsprovet det tog visa inget konstigt.

Som sagt dag 7 nu, trodde ändå det skulle vara mycket bättre nu, inte typ nästan sämre.

halsontet och hostan är värst nu
  • Anonym (Erik)

Och det skrovliga i halsen som aldrig tar slut, vet inte hur mycket grönt/gult snor jag harklat upp senaste 3 dagar.

• En glad tjej
    Anonym (Erik) skrev 2026-03-05 09:42:07 följande:

Och det skrovliga i halsen som aldrig tar slut, vet inte hur mycket grönt/gult snor jag harklat upp senaste 3 dagar.

Hur är det med dig?
Svar på tråden Feber och hosta?