• Anonym (Mia)

Otrohet

Jag är älskarinna. Till sommaren 3år. Han har lovat aty lämna lääääänge. Vi lever som att vi hade ett förhållande. Träffas och pratar varje dag. Så många gånger jag försökt avsluta. Så många terapeuter jag gått till. ett Inte kaos Han mår dåligt men han klarar inte ahh skilja sig. Jag vet att vi är svin. Jag vet att den det är synd om är hans fru och inte oss. Jag vet allt det och är inte oberörd inför det. Jag vet att jag borde slita plåstret och avsluta det vi har och gå igenom det känslomässiga kaos/ångest som ett avslut innebär. Men jag kan inte. Hur ska jag kunna?

• Svar på tråden Otrohet
  • Anonym (Mia)
    Anonym (?) skrev 2026-03-16 16:16:26 följande:
    Du har grävt din egen grav. Genom att du inte tidigt satte stopp har du själv gjort dig kär och beroende.
    Japp det har du helt rätt i. Hur ska jag orka ta mig upp ur gropenn då?
  • Anonym (?)
    Anonym (Mia) skrev 2026-03-16 17:48:28 följande:
    Hur ska någon annan kunna säga hur du ska orka? 

Jag kan säga hur du ska göra. Skriv till honom.och säg att nu är det slut på kontakt och umgänge. Sen blockar du honom överallt och avslutar alla kontakter 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (?) skrev 2026-03-16 23:13:37 följande:
    Hur ska någon annan kunna säga hur du ska orka? 

Jag kan säga hur du ska göra. Skriv till honom.och säg att nu är det slut på kontakt och umgänge. Sen blockar du honom överallt och avslutar alla kontakter 
    Jag vet. 
  • Anonym (!!!)
    Anonym (Mia) skrev 2026-03-16 17:48:28 följande:
    Du är fri att dejta vem du vill. Det är inte du som är gift. Sitt inte hemma själv och nöd dig med smulor av honom. Gå ut och träffa en bra man som inte prasslar..
  • Lynx123

Såklart att du kan - det där handlar ju bara om ett beslut. Frågan är snarare hur mycket mer tid du vill kasta bort på att vara nummer två i ditt icke obegränsade liv? Är det så här du vill ha det om 10 år, ett år, en vecka?

• Anonym (M.)
    My Nona Person skrev 2026-03-15 16:54:08 följande:

Tystnaden talar för sig självt. Jag trodde att du på allvar försökte att hitta en man att dela livet med men inte kunde hitta någon, jag trodde att du skämdes som åtrådde en man som tillhörde en annan kvinna, och eftersom du träffade denne man så ofta trodde jag att du tvingades träffa honom i jobbet eller föreningslivet ofrivilligt. Är det då tvärtom? Men kära nån! Att med berått mod sticka in en kil mellan man och hustru och försöka tillskansa sig något som inte alls tillhör dig är ju så fruktansvärt fel. Är det verkligen så att du är helt utan moralisk kompass? Du skrev i trådstarten att du visste om att ni uppförde er som svin, men anledningen till att du gjorde det var inte att du själv skämdes, det var mer för att dela med dig av det kollektiva ansvaret med mannen. Men du måste ju själv ansvara för dina egna handlingar. Om det är så att du inte behöver träffa denna man dagligen i ditt arbete eller föreningsliv så är det ju hur enkelt som helst. Det är ju för f.n bara att avbryta relationen nu med en gång. Det är ju hur lätt som helst. Det är bara att bryta. Nu. Och en sak skall jag säga dig och det är att även om du lyckas erövra denne man så kommer det aldrig någonsin att bli ett lyckligt förhållande. Det är ett förhållande som bygger på svek och brustna löften. Den mannen har en gång i livet lovat en kvinna att han skall älska henne i nöd och i lust till dess döden skiljer dem åt, men det blir Du och inte döden som skiljer dem åt. Jag kan referera till två fall av med mig nära relationer, och jag skäms för att jag inte ingrep och förhindrade dem, men i båda relationerna skämdes männen för deras gärningar så mycket att de fick sömnproblem och psykiska problem, vilket ledde till deltidssjukskrivningar i båda fallen. Och de problemen kommer efter skilsmässan. Inte under tiden de var otrogna. Så, ja i båda fallen fick kvinnorna var sin invalid till man som straff för det de hade gjort. Men, vem vet, det kanske går bra för er. Tycker du att det är värt risken?

Fast "tillhör"? Jag tycker förstås inte heller att det är bra att gå emellan i ett äktenskap, men jag måste ändå inflika att ingen TILLHÖR någon annan i dagens Sverige. Förr länge kunde det vara så när det fanns slaveri/träldom, men idag ÄGER ingen människa någon annan människa.
  • Anonym (Kalkylator)
    My Nona Person skrev 2026-03-15 16:54:08 följande:

Och en sak skall jag säga dig och det är att även om du lyckas erövra denne man så kommer det aldrig någonsin att bli ett lyckligt förhållande. Det är ett förhållande som bygger på svek och brustna löften. Den mannen har en gång i livet lovat en kvinna att han skall älska henne i nöd och i lust till dess döden skiljer dem åt, men det blir Du och inte döden som skiljer dem åt. Jag kan referera till två fall av med mig nära relationer, och jag skäms för att jag inte ingrep och förhindrade dem, men i båda relationerna skämdes männen för deras gärningar så mycket att de fick sömnproblem och psykiska problem, vilket ledde till deltidssjukskrivningar i båda fallen. Och de problemen kommer efter skilsmässan. Inte under tiden de var otrogna. Så, ja i båda fallen fick kvinnorna var sin invalid till man som straff för det de hade gjort. Men, vem vet, det kanske går bra för er. Tycker du att det är värt risken?

Överdramatisering och dumheter. Och de flesta står inte i kyrkan och lovar evig trohet idag heller.

Jag plockade min partner från en relation och vi var helt ärligt så kära då att vi överhuvudtaget inte tänkte på dem vi hade lämnat förrän flera år senare. Levt lyckliga ett halvt liv nu och tänkte fortsätta med det. Och de som blev lämnade har också lyckligen gått vidare, vi var på mitt ex bröllop.

Människor som är en smula pragmatiska inser att det kan hända saker när en relation är i dåligt skick, även om det inte alltid är snyggt. Man måste inte ens ta det personligt om det skaver för mycket, vi kanske har växt ifrån varandra bara.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Kalkylator) skrev 2026-03-18 07:58:20 följande:
    Överdramatisering och dumheter. Och de flesta står inte i kyrkan och lovar evig trohet idag heller.

Jag plockade min partner från en relation och vi var helt ärligt så kära då att vi överhuvudtaget inte tänkte på dem vi hade lämnat förrän flera år senare. Levt lyckliga ett halvt liv nu och tänkte fortsätta med det. Och de som blev lämnade har också lyckligen gått vidare, vi var på mitt ex bröllop.

Människor som är en smula pragmatiska inser att det kan hända saker när en relation är i dåligt skick, även om det inte alltid är snyggt. Man måste inte ens ta det personligt om det skaver för mycket, vi kanske har växt ifrån varandra bara.
    Hur länge gick ni bakom ryggen innan ni blev ni offentligt? Jag o den gifta har varit och är kanske himlastormande kära. Men han har inte lämnat på nästan tre år. Det gör så jäkla ont. Har bokat terapi fick en tid i april. Har försökt några gånger tidigare. Han går samtidigt i terapi för att kunna lämna sin fru. Jag ska gå i terapi för att kunna lämna honom för han är gift. Jag förstår att Romeo och Julia tog gift. Hade varit enklare. 
  • Anonym (Varit där)

Usch, jag förstår precis din känsla. Att inte våga lämna fullt ut och man tappar ?makten?. Att vara rädd att man snubblar på målsnöret. Att alltid vara tillgänglig på ens annans villkor, så man helt tappar bort sin egna värdighet. 

Jag var ?andra? kvinnan i sex månader, och det var hemskt. Men jag satte ner foten, och då tog det fart iaf. Men jag har förståelse för att det tog tid, men små barn och allt.

Jag hoppas du mår bättre snart!

• Lynx123
    Anonym (Mia) skrev 2026-03-18 20:34:40 följande:
    Hur länge gick ni bakom ryggen innan ni blev ni offentligt? Jag o den gifta har varit och är kanske himlastormande kära. Men han har inte lämnat på nästan tre år. Det gör så jäkla ont. Har bokat terapi fick en tid i april. Har försökt några gånger tidigare. Han går samtidigt i terapi för att kunna lämna sin fru. Jag ska gå i terapi för att kunna lämna honom för han är gift. Jag förstår att Romeo och Julia tog gift. Hade varit enklare. 
    Kolla upp något som kallas "sunk cost fallacy"...där har du ett möjligt svar på varför du har fått för dig att du inte kan lämna.

Bra att du söker hjälp - du har fastnad i ett slags tänk att du inte är värd mer än att vara någons "vid sidan av". Hade han verkligen velat så hade han lämnat vid det här laget - det tror jag nog att du förstår innerst inne.

En dag kommer du se tillbaka på det här och knappt fatta vad det var du höll på med. Det kommer att ordna sig!
  • Anonym (C)

Så om förhållandet med frun bara är på pappret och det han har med dig är så fantastiskt, varför klarar han inte att lämna?
    Vilka skäl anger han som du faktiskt köpt i tre år?

• Anonym (C)

Föreslå att ni går i parterapi.
    En utomstående kanske kan få er att få ordning på tankarna.

• Anonym (H)

Bryt och låt han återkomma när han är singel. Eller acceptera att du är nummer två och säkerligen förbli så länge du gillar läget

• Anonym (.m.)
    Anonym (H) skrev 2026-03-19 17:40:26 följande:

Bryt och låt han återkomma när han är singel. Eller acceptera att du är nummer två och säkerligen förbli så länge du gillar läget

Exakt, han kan ju alltid återkomma om han lämnar frun, så det finns inget "snubbla på målsnöret" om TS bryter nu

(om nu TS trots att han svikit henne i åratal och skitit i att hon blir ledsen, ändå vill ha honom om han lämnar till slut)
  • Anonym (M.)
    Anonym (.m.) skrev 2026-04-07 21:46:44 följande:
    Exakt, han kan ju alltid återkomma om han lämnar frun, så det finns inget "snubbla på målsnöret" om TS bryter nu

(om nu TS trots att han svikit henne i åratal och skitit i att hon blir ledsen, ändå vill ha honom om han lämnar till slut)
    Jag håller med, hon behöver ju inte säga "nu gör jag slut för alltid", det räcker att hon säger "nu vill jag inte träffas mer förrän du har lämnat din fru, och jag menar det".

Då ligger bollen hos honom. Och lämnar han inte frun då, så VET TS att han bara har lekt med henne de här åren, och då blir det nog lättare att sluta sörja honom också. Finns inget "snubbla på målsnöret" precis som du säger, han kommer inte att lämna frun förrän han får ett ultimatum, och mest troligt inte då heller. Men då VET TS det, som sagt. 
Svar på tråden Otrohet