• Lällas

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

    IBS
    Nebulosa
    68:an

    Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

    IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

    Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

    Gäsp , snart dags att sluta nattskiftet....snart o snart...klockan 7...Men det är gott för jag är ledig i helgen iaf. Ska till Uppsala en sväng med bror o hämta en motor till min entusiastbil.
    Må så gott allihop och ha en trevlig helg. Kram kram

  • Evve81

    Grådis så du jobbar natt Funderade faktiskt på vem som varit upp mitt i natten och skrivit......

    LoneStarState: Kul med valpar! Hoppas det blir så då!

    Ha en riktigt trevlig sista april!!!! Jag ska till fjällen

  • Dawe

    Hej på er alla. Har varit inne och tittat lite på er tråd. Tycker att det är intressant att läsa om fler som går igenom det som man själv har varit med om. Har chrons själv, diagnos sen 99-00, men nu funkar allt rätt bra.
    Ha det så bra så länge

  • dalkulla26

    HEJ
    tittar in en vänad till er i det fina vädret.

    Grådis: skrämande med kortisonet..

    hur som helst hoppas att ni alla får en bra helg

  • Billy och Jag

    grådis: Isf kommer vappisarna i slutet på maj Så jag håller tummarna.. Min tik är det bästa som finns, så hennes valpar lär bli väääldigt bra! ;-D

    Nu blir de catfight här :P sitter på altanen med hundarna å käkar frukost... och katterna bråkar.. Haha..

    Dalkulla: Åhhh,, snart gäller det!!! Fasen vad kul! Känns som de va igår jag fick reda på din bebis och snart är de "över"


    alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Nallatalla

    Hej alla!
    Jag har skrivit engelskaprov idag och det kändes helt ok.
    Trist bara att behöva sitta inne i det vackra vädret.
    ser att Ni varit flitiga härinne som vanligt.

    Goldfish,det är jobbigt att inte kunna gå på toa när man behöver.
    När jag blev sjuk i UC och hade attacker som hette duga så var min son bara några månader.
    Ibland var jag tom tvungen at sitta på toa och amma.
    Jag är så glad att jag slipper det eländet nu!
    Säger som grådis,om du blir sämre vänta inte utan åk akut!
    då finns möjligheten att du slipper ligga inne allt för länge.

    Lone star state,hoppas att du blir "hundmormor"!
    Vad är är det för ras på mamman? Kommer valparna bli renrasiga?

    dalkulla,ja idag är det ett underbart vårväder! Hoppas att du kunnat njuta av solen och värmen!

    Dawe,välkommen hit! Skönt att din mage håller sig i Schack.

    Rebecca93,jo tack med mig är det bara bra! Hur är det själv?
    Läste att du oroar dig en hel del.
    Hoppas att jag inte bidragit till din oro med mina skriverier om operationer. Du ska veta att det är ett fåtal som behöver gå igenom en sådan op.
    Jag ska hålla tummarna för att din mage ska skärpa sig!

    Grådis,du är flitig som vanligt ser jag
    Du är verkligen snäll som delar med dig av tips och fixar fram bra länkar till oss tarmisar!

    Prommis,hoppas att du får det bra i fjällen!

    Jag hoppas att alla härinne får en skön valborg utan allt för mycket toaspring! Själv ska jag nog plugga en hel del..
    ovanligt va?

    Kram på er och ha en bra dag!! / Nalla

  • Fru U

    Hej Allihopa, har inte orkat läsa igenom hela tråden än men ska göra det sen

    Jag är en tjej på 31 och jag har varit sjuk i 18 år. Först med diagnosen UC, men efter att de tog bort tjocktarmen och jag blev sjuk igen så fick jag diagnosen crohn.

    Äter idag inga mediciner för själva chron:en. De gav mig bara biverkningar och eftersom jag inte haft ett tarmskov på hur många år som helst så har jag skippat de medicinerna (de gjorde ändå ingen större nytta även under ett tarmskov).

    Mitt största problem är att jag tillhör den lilla grupp som får mycket värk i hud,muskler och leder (utan att det är relaterat till ett tarmskov) och jag har alltid ont och är trött. Äter mycket starka smärtstillande och fasar lite för hur det blir när jag inte kan ta dem längre (dvs när - inte om (hoppet måste man ha) - jag blir gravid). Men jag inbillar mig att jag kommer att vara en av de kvinnor som mår superduper under graviditeten *s*

    Kram till er alla
    Fru U

  • Nallatalla

    Välkommen hit Fru U!
    Kikade in på din sida då jag tänkte lämna ett litet avtryck i din GB men hittade ingen där.
    När jag läste din presentation så kände jag att jag ville skicka massor av styrkekramar till dig!
    Jag är också opererad för UC (hösten-05)
    Hur lång tid tog det innan de upptäckte att det var Crohn?
    Jag börjar bli nojjig för att det ska bli likadant för mig.
    Har du stomi?
    Förlåt att jag är nyfiken,du behöver inte svara om du inte känner för det!Du ska se att det är ett helt underbart gäng med tarmisar och anhöriga som hänger här!

    Kram / Nalla

  • Fru U

    (Insåg att jag inte uppdaterat min presentation på länge så nu är det gjort)

    Jag har ileostomi sedan 13 snart 14 år tillbaka. Min UC diagnos fick jag som 13-åring, opererades när jag var 18 och fick diagnosen crohn det år jag skulle fylla 20 (och tack gode gud för att jag träffat min man då för annars hade jag helt ärligt nog avslutat lidandet) Det går inte att beskriva för någon som inte har varit med om det hur det känns att först bli friskförklarad och sen få friskförklaringen bortryckt igen

    Min s.k crohn håller sig till de sista 10-20cm av tunntarmen och såren ser ut som typiska tjocktarmssår, men man kan kan inte ha UC i tunntarmen därav den nya diagnosen crohn.

    Tror inte du behöver oroa dig ett dugg. Jag tillhörde (och tillhör antar jag) den kategori som inte svarar på vanlig behandling därför blev jag också jättesjuk, men min man som de misstänker har crohns har bara haft ett skov i hela sitt liv (han är över 40 nu)

    Är det tänkt att du ska operera tillbaks tarmen (bäckenreservoar) eller sån där kocks blåsa (heter det va???). Minns inte alla namn och termer längre. Lever bara mitt liv och har efter många år accepterat att jag är sjuk och tänker väldigt lite på det

    Dock kan jag säga att innan jag accepterade att jag var sjuk så körde jag på som vanligt, nej mer än vanligt, och gick fullständigt in i väggen (blev apatisk)

    Kramar

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7