• Lällas

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

    IBS
    Nebulosa
    68:an

    Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

    IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

    Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Lällas

    Okej, jag är kass på det här med gubbarna,.,. ska öva mer..

  • mallansprallan
    Lällas:Ja reservoaren är istället för tjock och ändtarmen kan man säga. Den såg jättefin ut tydligen så det var ju skönt att få veta. Imurelen hjälper tydligen
    Jag äter nu, det var därför jag kunde åka hem för jag skulle inte ha dropp. Har kvar kanylen i armen ändå ifall¨det visar sig att jag inte blir bättre. Men jag har inte bajsat vatten idag så jag är förhoppningsvis på bättringsväg.

    Fru U: Ja jag har gjort gastroskopi sövd innan. Har aldrig gjort i vaket tillstånd. Ingenting stoppas i mig varken uppifrån eller nerifrån utan narkos. Har varit med om allt för mycket under mina år på sjukhus. Får tom lugnande tablett innan de sätter kanyl. Men det gick jättesmidigt igår verkligen. Från det att jag somnade till att jag vaknade på väg ut från operationssalen tog det 15min. Vet inte om de gjorde båda ändarna samtidigt

    Men nu ska jag slappa i soffan med sambon och hunden sen ska jag soooova så skönt i vår säng utan jobbiga tanter som skriker på hjälp hela natten! Man måste vara frisk för att orka ligga på sjukhus känns det som ibland.

    Kram
  • Nallatalla

    Hej alla! Härligt att se att Ni är så aktiva här inne på tråden.
    Hoppas att Ni har haft en bra valborg.
    Själv tog jag det lugnt och slappade här hemma med familjen.
    Sonen har varit ite hängig och idag har han haft typ magsjuka.
    Han ska vara hemma med mig hela veckan för säkerhets skull.
    Själv har jag fått antibiotika mot hostan så jag hoppas att den ger med sig någongång.Det är fruktansvärt jobbigt att hosta på det viset.
    Är lite orolig att jag ska bli smittad med magsjuka,har haft lite extra flöde i påsen idag.
    Har tagit resorb och känner mig faktiskt lite piggare nu.
    Hinner inte skriva så mkt nu men kikar in i morgon.

    Kram på er alla! / Nalla

  • Fru U

    Lugnande tablett innan, ska helt klart lägga det på minnet. Det gör ju så fruktansvärt ont i.o.m att jag har så ont i överallt.

    Näst sist satte de jäklarna en vid handleden (på insidan). Idiotiskt. (kan tillägga att jag fick fräsa åt min man att gå en runda för han höllt på att smälla till sköterskan som satte nålen där)

  • mallansprallan

    Jag har fobi för att ta på mina egna handleder efter att en ssk satte en kanyl där när jag var liten. Klarar inte av att andra tar på dem heller. Det går bra att hålla om handleden men inte att jag vänder handleden uppåt och någon tar med fingrarna på dem. Blir lite lätt illamående nu bara jag tänker på det. Snacka om att man är skadad

  • Grannen

    Hej
    Har inte läst i tråden men vill bara skriva och berätta om min dag. Hade ni sett mig idag så hade ni aldrig kunnat tro att jag ska levertransplanteras! Har grejat från morgonen till kvällen i trädgården. Grävt, burit sten, planterat, rensat. Det var skitjobbigt, jätteroligt och härligt att svettas! I vanliga fall när jag grejat några timmar i trädgården är jag så trött att jag gråter på kvällen med idag är jag bara trött i kroppen inte i huvudet eller sjukdomstrött!

    Det känns som jag är frisk! Underbart att få känna sig som en normalfrisk människa! Tänk om jag får må så varje dag med min nya lever!

    Kramar från en mkt glad Malin!

  • Fru U

    (ber om ursäkt för att jag svor i mitt förra inlägg - men blir så arg när jag tänker på det)

    Vi är nog rätt skadade allihop, jag vet att jag är det i vart fall. Alla dessa läkare (och sköterskor) som inte lyssnar och behandlar en illa. ugh. Kram på oss alla :)

    mumlin: härligt att du mår så bra. Alltid roligt att höra :))

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7