• Lällas

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

    V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

    Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

    Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

    CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

    ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

    IBS
    Nebulosa
    68:an

    Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

    IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

    ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

    Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

    Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

    Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

  • Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • 68an

    Lilla Mimsan.se Jo det är inte gott. Visst 1 liter går bra men sen är det tufft för mig, sitter med kräkkänningar och hulkar och tvingar mig vidare men jag har ALDRIG klarat att följa direktiven! Har aldrig druckit upp allt och har alltid druckit det på mycket längre tid än vad man blir ordinerad till. Ändå har det alltid sett sååå fint ut där inne
    Tror det är en kraftig överdrift....en karl på 150kg ska dricka 4l, ett nätt barn ska dricka 4l, låter ologiskt!

  • 68an

    En fråga Lilla Mimsan! Jag har ingen koll på dig, har du uc? Är det du som äter artrox och isf varför, följdsjukdom av uc? Ätit A länge? Hjälper artrox dig?

  • Lällas

    Hej mina underbara!

    Idag har varit en konstig dag. Fick besked att min mammas sambos cancer har spridit sig till båda lungorna, magsäcken, skelettet i armen och i ljumsken. Han opererade bort njuren för några veckor sen då det var där man upptäkte cancern. Nu har det spridit sig så mycket på bara några veckor. Så det ser mörkt ut. Han ska börja cellgifter i morgon, det starkaste dom har, samt strålning om en vecka. Tycker så himla synd om han. Ska åka hem till Hudiksvall i morgon och vara där tills på Söndag med mamma och hennes sambo. Men vad säger man till någon som fått ett sånt tragiskt besked? Gu, känns jobbigt nu.

    Min kirurg har ännu inte ringt tillbaka. Ska prova ringa imorgon på telefontiden och boka nytt telefonmöte med honom. Ska försöka få fortsätta att vara sjukskriven 25% till nästa operation. Känner att jag har fullt upp som det är nu. Och behöver verkligen den här extra dagen till att ta igen mig och vila. Är också trött, precis som ni skriver.
    Pratade också med sköterskan för min medicin doktor och bad att han skulle skriva e-recept på Artrox men vet inte om han gör det utan att ha "undersökt" mig först? Hoppas iallafall.

    Vet att så många här inne kämpar på med era magar och jag är ledsen att jag inte kan komma med så mycket uppmuntrande nu. TÄnker så mycket på min mammas sambo.. Så jag ska ta och göra kväller istället. Ni har liksom blivit som vänner så jag skriver om detta här fast det inte alls är rätt forum för det. För min mage mår prima, som alltid nu efter operation (peppar peppar).

    Kram och hoppas att ni blir bättre snart. Sov så gott nu alla härliga tarmisar.

  • 68an

    Lilla Mimsan.se JAg fundera lite över Artrox och det med graviditet och amning. Minns Jag rätt så har dom inte fullständiga studier på Artrox (inte länge sedan det var ett hälsokostpreparat) så det är kansek därför man inte ska använda det då man ej vet hom det kan påverka barnet.

  • 68an

    llas.se Hej! Roligt att se dig men väldigt tråkig läsning, usch för cancer! Jag hoppas och håller tummarna för att det går bra!
    Kram

    Vad gäller mig själv som inet rör sidan är att jag sitter med ett inspelningsbart ekg nu, ska ha det 1 dygn.
    En nackdel är att sambon jobbar natt så vi hann se varnadra ca 1tim idag. Nackdelen är att dom sa på sjukhuset att det vore bra om jag blev upprörd, gräla med honom nu när jag har denna *S* Ja det låter ju tokigt men det är ju just såna ggr som jag ofta får en känning kring hjärtat.
    Nån som kan förarga mig här?!

  • Nallatalla

    68an härligt att se dig så aktiv här igen!
    Hur är det annars?
    Det är hemskt att ha ett godissug när man inte har något godis hemma!

    Lällas,vad trist besked för din mamma och hennes sambo!
    Jag hoppas innerligt att det ska gå att stoppa.
    Det är väl bra att behandling startar så fort som möjligt!
    Jag tänker på er familj och hur tufft det måste kännas nu.

    Nu måste jag lämna sonen på dagis!

    Kram på er alla / nalla

  • itmorsan

    Angående det här med att dricka en massa Laxabon innan en koloskopi. Jag gjorde det för inte så länge sen och jag är kräkmagad till max. Förstod inte alls hur jag skulle få i mig eländet.
    Så jag drack det med sugrör med stora klunkar och det var mycket lättare för då slapp man ha det äckliga dj-a saltvattnet i munnen. Litet tips bara.

  • jajjaB

    god morgon tarmisar!
    här är en som börjar dagen tidigt... ser att ni var igång sent
    GRÅDIS,
    jag höjde faktiskt predn idag med 5 mg, sjäääälv!! min läkare ringde nämligen inte igår... ska försöka få tag på mottagn idag. hoppas nu att höjningen av kortisonet kan göra mig lite bättre, kanske det var så att tarmen inte var helt okej för bara 10 mg. ofta brukar man ju säga att under 10 mg, då kan man få känningar och problem igen... men jag var ju inte ens under nu! jaja, huvudsaken är att jag känner mig bättre imorgon bitti, då vi mot kålmården styr!

    LINDIS41, hoppas du mår okej! och hoppas du har åkt in akut, jag skulle ha gjort det! varför sitta hemma och må dåligt?? iväg med dig nu, om du inte redan är där du behöver inte säga ngt om tidigare ul, berätta bara hur du mår, så får de köra alla tester på dig!!

    LILLA MIMSAN, jag tycker du gott kan ringa apotekets kundsvar, de kan svara på dina frågor om atrox. det är därför de finns till min mamma jobbar nämligen där... jag kan iofs höra med henne när jag pratar med henne, hon är farmaceut!!

    LÄLLAS, trist besked om din mammas sambo. skönt att du ska åka dit i helgen, då kan du ju finnas där som ett stöd, även din mamma behöver väl få vara liten nu... stor kram!

    68an, varför ekg? kanske har missat sen tidigare du skrivit om det... hur ofta har du känningar i hjärttrakten? hoppas det inte är nån fara! hade nog kunnat bidra med att göra dig lite pissed of igår kväll, men nu är det ju en ny dag, och du är säkert på strålande humör!?

    Kram till alla!

  • jajjaB

    itmorsan, det låter som att sugrör skulle bara vara värre! då får man väl små klunkar i sig???

    jag mår illa nu bara jag tänker på saltvattnet.... aldrig igen säger jag bara!
    precis som 68an skriver, har inte jag heller druckit allt som ordinerats, men det har gått bra ändå!
    nu vet jag ju att det finns ett alternativ, tack vare er och denna underbara tråd!

  • dalkulla26

    HEJ

    Lällas: Usch vad hemskt med din mammas sambo. Hur ä det annars?

    Nalla: hur går det för dig?

    Grådis: Hur har du det?

    ska ´ge lilla sonen lite mat nu så det blir kort inlägg nu. Läser nu mer än jag skriver. en stor kram till er alla ..

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7