• Alexiaa

    Varför skaffa barn???

    Något jag tänkt på bara, diskuterade det igår med min kusin också...Varför skaffar man egentligen barn?
    Från början är det ju egoistisk tanke, för antar få tänker på framtida arbeten och liknande.
    Men är det för att slippa vara ensam, ha någon att ta hand och som kan ta hand om en själv som gammal, ha någon som står på dödsannonsen när man dör!
    Hur var det för er ni som valde att skaffa barn?

    Jag personligen blev gravid av"misstag" och hade inte planerat att skaffa barn faktiskt...men blev så ändå!

  • Svar på tråden Varför skaffa barn???
  • Alexiaa
    mira83 skrev 2008-01-06 13:01:47 följande:
    jag tror också alla har "skaffa barn instinkten" eftersom de vill ha sex och sex gör man igentligen för att man ska föröka sig igentligen men vi tänker inte på det utan gör och njuter av den.De inte är inte alla däremot som medvetet vill ha den slutliga produkten av sex...dvs barn...men omedvetet vill Ni behöver inte hålla med så klart.Ha en trevligt dag
    Sex är inte bara till för att skaffa barn, det är ju enormt många som steriliserar sig för att de absolut inte vill ha barn men kunan ha sex.
    Sex är något vi gör för detär skönt och det gör oss dessutom glada, inte alls nödvändigtvis för att skaffa barn!
    Det är ju jättemånga som inte ens vill ha barn...
  • idiblon

    Att ha sex bara för att få barn vore ju som att äta bara för att överleva.

  • Alexiaa
    mira83 skrev 2008-01-06 13:13:23 följande:
    Lady Sylvana- känna lust är= att göra sex=och göra barn ,betyder förtplantning och föra gener vidare,föröka sig helt enkelt.
    Fast så är det ju inte alltid, framförallt inte bland människor!
    Du har väl inte sex för att göra barn, alltså en 18 åring som har sex har väl inte precis tanken att skaffa barn!
    De gör det för att de tycker det är skönt, sedan frigör kroppen ämnen när vi har sex som gör oss lyckligare.
  • mira83

    Alexiaa- ja för att vi är djur med förmågan att tänka på konsekvenser,och det är inte många djur som kan det.....och vi är MEDVETNA om att oskyddat sex leder till en graviditet som leder till at man får barn.
    Men OMEDVETET gör vi sex för att vi har skönt och om vi har skönt så mår vi också bättre av det så klart och skönt har vi för att vilja göra sex eftersom det är så ju vi förökar oss,helt enkelt för att upprätthålla det sexuella.

    Men alla har så klart sin egen förklaring...men enligt den vetenskapliga är det så....och det är inte alla så behöver tro på det....

    Samma sak är att det är bra att tro på det man mår bättre av,t ex detta med varför vi har sex.

  • flowerLowa
    Alexiaa skrev 2008-01-06 13:14:58 följande:
    Fast så är det ju inte alltid, framförallt inte bland människor!Du har väl inte sex för att göra barn, alltså en 18 åring som har sex har väl inte precis tanken att skaffa barn!De gör det för att de tycker det är skönt, sedan frigör kroppen ämnen när vi har sex som gör oss lyckligare.
    tror mira menar från begynnelsen, själva meningen med sex är ju från början ett fiffigt sätt att föra världen vidare.. sen att det gjordes med tillhörande njutning ör ju en annan sak.. innan människan uppfann diverse preventivmedel för att kunna äta kakan men ha den kvar, var sex=förökning... hade det gjorts på omvänt sätt att det var en hemsk upplevelse att ha sex, skulle ju världen gått under direkt..  moder natur är så fiffigt!!

    sen vill jag bara tillägga att ni missför står min mening med föregående inlägg om att jag ser meningen med mitt liv i att skaff abarn.. jag är inte olycklig och deprimerad eller så, bara att jag känner att det är barn som är mitt MÅL, såp kanske man ska uttrycka sej.. jag tror vi alla här inne har olika tolkningar av vad meningen med livet innebär... så vi kan inte på allvar diskutera detta ämne med samma innebörd... det blir lite fel...
    Ingen människa äger hela sanningen, bara en tolkning av den
  • Alexiaa
    mira83 skrev 2008-01-06 13:19:45 följande:
    Alexiaa- ja för att vi är djur med förmågan att tänka på konsekvenser,och det är inte många djur som kan det.....och vi är MEDVETNA om att oskyddat sex leder till en graviditet som leder till at man får barn.Men OMEDVETET gör vi sex för att vi har skönt och om vi har skönt så mår vi också bättre av det så klart och skönt har vi för att vilja göra sex eftersom det är så ju vi förökar oss,helt enkelt för att upprätthålla det sexuella.Men alla har så klart sin egen förklaring...men enligt den vetenskapliga är det så....och det är inte alla så behöver tro på det....Samma sak är att det är bra att tro på det man mår bättre av,t ex detta med varför vi har sex.
    Hur förklarar du då att männsikor som inte alls vill ha barn har sex?
  • mira83

    Men allt till slut leder ju till ett...att kunna lära sig hur man gör sex,tycka om det och fortsätta att göra det som gör att männskligheten överlever....men nu för tiden kan vi sjölva betsämma i princip när vi vill ha barn,i vilken situation och tid,har mer kontroll över vår kropp men det hade vi inte för 100 år sen och tidigare.

  • idiblon
    mira83 skrev 2008-01-06 13:23:26 följande:
    Men allt till slut leder ju till ett...att kunna lära sig hur man gör sex,tycka om det och fortsätta att göra det som gör att männskligheten överlever....men nu för tiden kan vi sjölva betsämma i princip när vi vill ha barn,i vilken situation och tid,har mer kontroll över vår kropp men det hade vi inte för 100 år sen och tidigare.
    Och nuförtiden leder sex till hiv-smitta och andra könssjukdomar, samt att ätande leder till välfärdsbekymmer som att folk äter ihjäl sig. Vi har kommit över en vall där allt börjar ändra betydelse. Även det mest grundläggande i våra gener kräver av oss att vi använder vårt medvetande och inte bara "gör". Därför känns det lite småirriterande när du använder dig med begrepp som "det vetenskapliga säger", för det blir oerhört luddigt.
Svar på tråden Varför skaffa barn???