• tomcar­1
    Äldre 25 Nov 22:44
    59582 visningar
    267 svar
    267
    59582

    Vi transplanterade !

    Hej !
    Kunde vara kul att ha en tråd för oss som har anknytning till transplantation. Vi kan diskutera frågor, dela med oss av våra erfarenheter m.m. Jag är själv dubbellungtransplaterad 1995 och fick en ny njure av maken 2006. Kom med i tråden du med : )
    /tomcar1

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-25 22:50
    Förresten...du som bara kikar in för nyfikenhets skull, du har väl fyllt i donationskort och framfört din vilja i frågan ?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-25 17:53
    Ny tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m41772129.html

  • Svar på tråden Vi transplanterade !
  • tomcar­1
    Äldre 11 Dec 12:31

    Malounis...ja hur skulle det se ut i så fall ? Hemska tanke !

    Har ont i magen idag, ingen höjdare. Ibland undrar jag hur mycket medicinerna spelar roll i mitt magont.
    /tomcar1

  • Granne­n
    Äldre 11 Dec 12:43

    tomcar1 skrev 2008-12-11 12:31:08 följande:


    Malounis...ja hur skulle det se ut i så fall ? Hemska tanke !Har ont i magen idag, ingen höjdare. Ibland undrar jag hur mycket medicinerna spelar roll i mitt magont./tomcar1
    Jag är också urkass i magen idag. Diarre och blod. Usch. Så nu väntar jag på att få besked om ökat kortison eller ej. Segt, för tarmen behöver kortison men de vill ta bort prednisolonet så att min begynnande benkörhet inte blir värre. Rävsax. Jag tror definitvt att medicinerna påverkar, innan transplantationen höll sig min tarminflammation bra.
  • Marija­79
    Äldre 19 Dec 12:23

    Hej allihopa!
    Oj det var länge sedan någon skrev i den här tråden...
    På tal om benskörhet, jatg har den också, efter varje densiometri på årskontrollerna så blir den värre, den sitter i knäna och i nedre delen av ryggen och nacken så jag har rätt ont ibland... har lätt för att få ryggskott och det förvärades efter graviditeterna också.

    Ni som äter Prograf och Advagraf, hur ligger er takrolimuskoncentration?
    Min svänger som bara den, i onsdags så satte jag rekord då den var uppe i 56, vilket ju inte är så bra.
    Jag är orolig för min lever och mage, har rätt mycket problem med magen, smärtor och sura uppstötningar och halsbrännna.
    Äter Nexium men den hjälper inte särskilt mycket
    Hur har ni det med magen och så?

    Kram/Marija

  • Granne­n
    Äldre 19 Dec 12:32
    Svar på #117
    Min prografhalt ligger mellan 4-7 ungefär, den hoppar lite nu iom att jag äter så mkt kortison. 30 mg är jag uppe i nu. Min tarm/mage är urkass med mkt diarre och blod men så har jag ju ett aktivt skov av min Ulcerös colit. Innan skovet var magen helt ok.

    56 är ju helt sjukt högt! Är du inte oroliga att du ska få en massa märkliga biverkningar? Hade varit livrädd!
  • Äldre 19 Dec 13:34

    När jag läser om era krämpor förstår jag vilken tur jag har haft. Jag har inte drabbats av någon benskörhet alls och mina prover är så bra som man bara kan önska. Det känns nästan onödigt att gå på läkarkontrollerna eftersom att jag och min läkare inte har så mycket att prata om.

    Finns det något de kan göra åt benskörheten. Kalktabletter, kan det hjälpa eller fungerar det mest i förebyggande syfte?

  • Granne­n
    Äldre 19 Dec 20:20
    Svar på #120
    Det är skönt att höra att det finns de det går bra för med! Fast min lever hänger ju kvar så man får ju vara nöjd för det!
    Jag äter kalcipos-D för att förebygga, är kalk och D-vitamin. + tränar styrka (för ryggraden) annars är ju stötar bra, hopprep och promenader.

    Marija79: Jag håller tummarna för dig! Skumt att de inte kan få in dosen bättre.
  • smooth­iz
    Äldre 19 Dec 20:40
    anmara skrev 2008-11-29 00:02:45 följande:
    Kikar in av ren nyfikenhet... Har fyllt i donationskort! Från mig får man ta allt till både forskning och transplantation.
    jag blev med väldigt nyfiken på denna tråden och hoppas verkligen inte det gör något att jag tittar in här även fast jag inte själv har varit i samma sits. är själv uska och är sugen att läsa vidare till ssk och då på något sätt försöka inrikta mig lite på just transplantationer och transplantationskirurgin. tycker det är väldigt intressant. helt otroligt hur det fungerar måste jag säga! leverns förmåga är jag speciellt fascinerad av, hehe men det är ju lite ot. tycker det är glädjande att läsa om alla här i tråden! jag har också fyllt i donationskort, känns som en självklarhet för mig. jag har ändå ingen nytta av mina organ när jag en dag är död, för mig är det helt klart att dom ska gå till att möjligtvis rädda andras liv. spelar ingen roll om mina organ går till en människa eller till vetenskaplig forskning.. 
    I used to be an atheist until I realized I am God...
  • Marija­79
    Äldre 22 Dec 20:54

    Hej allihopa!
    Idag har varit en riktigt kass dag och jag behöver gnälla av mig och få stöd av folk som förstår hur jobbigt det också kan vara att vara transplanterad ibland...

    Idag var jag på provtagning, skulle ta om mitt Takrolimus eftersom det låg på 56! sist!
    De har sänkt dosen så idag var koncentrationen "bara" 22!
    Jag är innerligt trött på att det svänger så som det gör och idag mådde jag jättedåligt!
    Jag har haft diaré i några dagar pga av den höga koncentrationen vilket har lett till att jag blivit rejält uttorkad även om jag har varit noga med att dricka ordentligt och mycket dessa dagarna.
    Jag orkade knappt ta mig till sjukhuset för provtagning och på väg hem fick jag stanna bilen och gå ut och andas för att jag mådde så dåligt,kunde knappt andas.

    När jag om hem så tog jag min medicin och efter 5 minuter så spydde jag mitt på golvet!
    Jag orkar inte längre, jag är trött och andfådd och det känns som att jag har en rejektion på G
    Jag pratade med läkarna i Lund och de sa att om jag mådde dligt skulle jag söka akut i Kristianstad.
    Jo tack, jag ringde upp min sköterska i Kristianstad och alla kardiologer förutom en var borta idag och han hade inte tid så jag drar mig för att åka till akuten.
    AT läkarna vill inte ta i ig med tång, för mitt hjärta kan ju hoppa ut ur bröstkorgen på mig och landa i deras knä...

    Jag får avvakta till imorgon och se hur det känns, men om det fortsätter så här så har ag nog inte mcket till val än att söka akut, vänta där i 6 timmar för att sedan ändå bli skickad till Lund och tillbringa Julen på sjukhus

    Jag har mått dåligt i lite mer än ett år nu, sedan Matea föddes, den graviditeten tog verkligen på krafterna, det blev så tätt mellan barnen, bara 18 månader och det var inte planerat.
    De sa att ur medicinsk synpunkt var det ingen fara med en graviditet till så snabbt eftersom första hade gått så bra, jag behöll ju barnet för jag skulle aldrig självmant välja abort, det strider mot allt jag tror på och jag älskar mina flickor mest av allt i hela världen.

    Men nu sitter jag här och mår skitkasst, jag vill bara vara frisk för min familj, orka vara glad och leka med mina barn, finnas för dem, älska dem och ta hand om dem!

    Näää, jag ville bara få ur mig detta, förlåt om jag gör er deprimerade med mitt kassa inlägg!

    God Jul och kram på er allihopa/Marija

  • Dessie
    Äldre 22 Dec 20:58

    tomcar1 skrev 2008-11-25 22:44:16 följande:


    /tomcar1TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-25 22:50Förresten...du som bara kikar in för nyfikenhets skull, du har väl fyllt i donationskort och framfört din vilja i frågan ?
    Kikar in för att jag är nyfiken
    Jag har fyllt i att jag donerar alla mina organ den dag jag dör
    Jag är inte direkt transplaterad men jag har fått några påsar blod när jag var sjuk.
  • tomcar­1
    Äldre 22 Dec 21:02

    smoothiz...låter kul om du kan läsa vidare inom transplantation. Det behövs alltid nya och intresserade männsikor. På detta område händer dessutom alltid något nytt.

    Marija...oj, oj 56 ! Stackars njurarna och stackars dig framför allt ! Har du långt att åka till Lund ? Jag skulle inte tveka att söka akut. Det kommer fler jular, men kanske inte om du inte söker fort för det. Jag tror nog att du försår vad jag menar. Visst det är trist, men ibland måste man ju för att få det desto roligare sedan. Jag hoppas verkligen det blir någon rätsida på detta. Det låter hemskt ju. Hur många mg äter du ? Det låters om om du skulle behöva byta sort. Så länge du kräks får du ju inte behålla det viktiga och risken för avstötning är ju mycket stor !
    Håller tummarna för bättring snart !
    Kram Carola

Svar på tråden Vi transplanterade !