• konkelbär

    Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!

    Har varit vegetarian sedan 1997 och alltid tänkt på hur BRA det är att Malaco gör Gott & Blandat utan gelatin.

    Sitter här i godan ro och äter min påse Gott & Blandat när en kompis talar om för mig att det innehåller djur. Forskar lite i det och det stämmer ju bra. Och inte vilket djur som helst, utan insekter. Löss; Kochenillsköldlus. E 120, rött färgämne.

    Mysigt. Har lust att tvätta munnen med tvål och köra ner fingrar i halsen och kräkas upp alltihop. Så VIDRIGT. Känner mig lurad...

    www.food-info.net/uk/e/e120.htm

    sv.wikipedia.org/wiki/Karmin

    sv.wikipedia.org/wiki/Kochenillsköldlus

  • Svar på tråden Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!
  • Lady Blue

    Vet jag sedan länge, dock inget jag bryr mig om. Skitgott ju

  • ludenben

    hahaha ja det är väl en fördel. Gott och blandat är ju inte en särskilt nyttig föda, oavsett om den innehåller löss eller ej vegomat är gott, njut av det istället...


    konkelbär skrev 2008-12-06 19:55:31 följande:
    ludenben skrev 2008-12-06 19:54:31 följande: Nej det är väl så tyvärr. Men men, nu blir jag kanske smal iallafall. :P Någon som vill forska i vad det finns för snusk i choklad?
  • konkelbär

    2barnspappan skrev 2008-12-06 19:57:42 följande:


    haha... men snälla du!!! hur mycket småinsekter å skit tror du inte det är i din sallad?!?! Eller förresten, tänk på alla kvalster i din säng... e de mord att ligga på dom?!?!
    Vadå mord? Det är inte vad det handlar om utan om att jag tycker det är äckligt att stoppa djur i munnen.

    Jag är ingen militant vegan som kedjar fast mig utanför någon minkfarm i hopp om lite uppmärksamhet.

    Vadå mord? Snacka om att ha förutfattade meningar.
  • konkelbär

    siamusen skrev 2008-12-06 19:58:05 följande:


    konkelbär skrev 2008-12-06 19:55:31 följande:
    Och nu kommer du kunna säga att du varit mer eller mindre vegetarian sen 97 förutom ett och annat intag av löss. Tror det fixar mingel-snacket pa studs
    Party queen nästa.
  • ludenben

    hahaha har smäckt i mig haribo matadormix idag.... det är löss i den med. Och satans god var den

  • konkelbär

    hejhejmonika skrev 2008-12-06 20:02:42 följande:


    Hellre löss än kemikalieskit enligt mig...
    Men så känner inte jag :P GRYM insektsfobi. (Tack 2barnspappan, nu sover jag nog gott i natt. Not).
  • Annani

    konkelbär skrev 2008-12-06 20:03:39 följande:


    hejhejmonika skrev 2008-12-06 20:02:42 följande:
    Men så känner inte jag :P GRYM insektsfobi. (Tack 2barnspappan, nu sover jag nog gott i natt. Not).
    Kan ju kanske vara ett sätt att komma över din fobi mot insekter? Om man börjar lite smått med att äta löss i godisform är steget inte långt till att slicka myrstackar!
Svar på tråden Så äckligt! Färgämne E120 är ju LÖSS, i Gott&Blandat!!