• AnnamedAochJ

    Novembermammorna 2006!

    Hej igen tjejer!

    Tiden bara rinner iväg, våra småttingar har nu fyllt 2 och det är dax för ännu en tråd. Välkomna in och snacka, vare sig det gäller 2 års trots, småsyskon (eller storasyskon för den delen) eller bara för att gnälla av sig lite, ja allt mellan himmel och jord!

    Gamla trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30718313.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m30718313.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m27979428.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m24898283.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m18422267.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m14500513.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m21818433.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-265/m36075065.html

  • Svar på tråden Novembermammorna 2006!
  • madde84b

    Nu har jag varit på ul igen och bebisen var snäll i dag så de kunde undersöka hjärtat. Allt såg fint ut Om en vecka börjar Elisa och Vilmer på dagis, känns spännande men det skapar ändå en stor stress hos mig  Som tur är så tröstar maken mig med att dom kommer ha det så kul, så då känns det bättre Hoppas allt är bra med er alla!


    Elisa 061114 och Vilmer071229 Bebis bf 090604
  • Heli77
    madde4 skrev 2009-01-14 16:05:12 följande:
    Nu har jag varit på ul igen och bebisen var snäll i dag så de kunde undersöka hjärtat. Allt såg fint ut Om en vecka börjar Elisa och Vilmer på dagis, känns spännande men det skapar ändå en stor stress hos mig  Som tur är så tröstar maken mig med att dom kommer ha det så kul, så då känns det bättre Hoppas allt är bra med er alla!
    Så skönt att allt såg bra ut med hjärtat!
    Spännande med dagisstart, men jag förstår din stress till fullo. Här hemma är det tvärtom-läge just nu. Sigrid och Judith blir nog tvungna att gå ur dagis tills vidare, just pga att det är för mkt stress för mig med transporten dit och hem, morgonstress och allt det som medföljer. Jag har redan börjat känna av mina sd-problem, och jag måste sätta min hälsa först nu. Att ha alla barnen hemma med mig om dagarna, innebär mindre stress för mig än att ha dem på dagis.
    Dåligt samvete har jag, eftersom de älskar dagis och det känns som att de straffas för att JAG är gravid - men samtidigt har dagispersonalen rätt i att det inte går någon nöd på dem hemma. Det är väl ett typiskt mammasyndrom - att alltid ha dåligt samvete för något...
    De har iaf sina platser kvar, tills det är dags igen och det är ju bra.
  • anna gottegris

    Maddie: Skönt att höra att ul gick bra. Elisa och Vilmer kommer nog få det roligt på dagis! Emil har gått på dagis snart ett år och han stortrivs, men jag kommer ihåg hur jag kände det i början, det var lite nervöst.

    Heli: Förstår vad du menar med stressen vid dagislämning och hämtning. Nu har jag bara två barn att mata, klä och få iväg ut, men tycker ändå att det är lite kämpigt. Jag lämnar Emil, går hem med Lisa och sen är det snart dags att gå tillbaka. Jag LÄNGTAR så efter vår och sommar så vi slipper alla kläder. Jag tycker inte att du behöver ha dåligt samvete, du gör det som är bäst för dig och din familj. Men nog är det så att vara mamma, alltid har man dåligt samvete för något...Tråkigt att du börjat känna av dina sd.

    Lisa var på 6-månaderskontroll idag och allt såg bra ut. Jag kan inte fatta att det är 6 månader sen hon föddes!!

    På fredag ska jag åka med barnen till Stockholm och hälsa på maken på jobbet. Känns rätt nervöst, för vi ska åka tåg. Jag har inte åkt tåg med barn och nu ska jag få med mig båda barnen och syskonvagnen! Hur ska den få plats? Kommer det gå bra med båda barnen på tåget? Men jag vill göra det också, för jag tror det blir spännande för Emil.

  • Hallon79

    Blir så imponerad av er med fler än ett barn. Åka tåg ensam med två barn, komma iväg till dagis med två eller om inte fler barn...ja, jag beundrar er! Snart kommer även jag vara i en annan situation och känna på hur det är att ha två barn och jag blir allt nervös av bara tanken hur man ska få ihop det - är ni spindlar eller Man har ju bara två armar, och det yrvädret som jag har här hemma är verkligen överallt!!!

    Maddie: Det kommer säkerligen gå jättebra för barnen på dagis, men jag håller med Anna, jag kommer ihåg hur jobbigt JAG tyckte att det var att lämna henne där. Kändes ibland jättebra, ibland fruktansvärt. Men även om det kan vara tårar vid lämnandet så är det ofta över på några sekunder strax efter att man åkt. Tyvärr ser man ju aldrig det. Ibland önskar jag att jag vore en fluga på väggen som kunde följa livet inne på dagis - vill ju så gärna se alla hennes lekar där, roller hon tar i relation till andra barn etc. Många gånger kan man ju som förälder få sådana här saker berättade då man hämtar sitt barn, men jag önskar nog att jag hade fått mer av den biten

    Heli: vad trist att höra att du känner av sd Tycker att du gör helt rätt och känner efter utifrån din egen hälsa. Du har ju fler barn, och de har ju alltid någon de kan leka med hemma! Visst är det säkerligen jättekul för dem på dagis, men det finns ju kvar i alla år framöver! Hoppas att det inte blir värre i din kropp!

    AnnaGottegris: åhh, blir verkligen imponerad av din självständighet! Hoppas tågresan med barnen blir en trevlig och lyckad upplevelse för er alla

    Här hemma har inte det nya året börjat så som vi hade hoppat och önskat. Vi har varit sjuka sedan nyår och den ena sjukdomen avslöser den andra. Sambon - influensa. Jag - maginfluensa - influensa. Alicia - maginfluensa - influensa - och idag fick hon även konstaterat LUNGINFLAMMATION! Så trist

    Dessutom skulle jag bara arbeta t o m 21/1, då jag sedan har fått havandeskap beviljad. Känns lite snopet, har varit sjuk själv och nu får jag ta vab dag efter vab dag. Önskar att jag ska kunna gå till jobbet mina tre sista dagar nästa vecka så man hinner säga hejdå till de flesta av kollegorna. Är ganska lång tid som jag inte kommer att träffa många av dem på framöver...

  • madde84b

    Tack för erat positiva stöd gällande dagis Kommer nog bli så kul för dem att börja där, verkar som ett fint dagis med hemlagad mat och allt! (inte ofta man har det i dagsläget). Ligger rätt nära vårat hem också, så då blir det inte så krångligt att ta sig dit och hem.

    Heli; Jobbigt att redan ha sd, vilken v är du i nu? Jag känner av litegrann, men det är väl rätt normalt ju fler graviditeter man går igenom Förstår att det känns lättare att vara hemma, att klä på alla och komma sig ut är rätt krävande. Du får tänka att dom har varandra att leka med så dom klarar sig utan dagis ett tag Anna; Du ska se att det går bra att åka tåg med dem bägge två, jag brukar åka in till stan med dubbelvagn dock bara med pendeltåg då och kanske inte lika länge som du. Men när man väl sitter på tåget så känns det lugnt, det är just att komma sig på och av som kan vara stressande. Lycka till! Hallon; Tråkigt att det nya året börjat med sjukdomar förstår att det känns snopet när du inte hade så många dagar kvar. Ni får krya på er! När kommer er bebis förresten?


    Elisa 061114 och Vilmer071229 Bebis bf 090604
  • Heli77

    Anna, Wow, jag tycker du är modig som ger dig ut och åka tåg med barnen och allt! Du kommer nog att fixa det galant, och folk är förhoppningsvis ganska hjälpsamma när det behövs. Emil kommer att tycka att det är jättespännande!

    Maddie, Jag gick in i v.15 idag.
    Jo, man får ofta mer sd:ar som omföderska. Mina är dock inte "normala". Jag har haft problem med prematura sd:ar och värkar de 2 sista graviditerna, och de har alltid haft en tendens att komma regelbundet med 3-4 minuters intervaller. Så jag är beroende av att få vila mkt för att hålla dem i schack.
    Men nu ska jag inte måla fan på väggen! Jag har fortfarande förhoppningar om att det kanske inte behöver bli likadant denna gång..

    Hallon, Usch, känner igen det där med sjukstuga sedan nyår. Samma visa här, men vi har å andra sidan 3 barn som avlöser varandra på sjukfronten - så det är ju inte så konstigt att vi mer eller mindre alltid är sjuka. Just nu är det Esther som har feber och sover som en kratta på nätterna, så jag är lite trött.
    Men usch, ni har haft riktig otur med sjukdomarna dock! Inga roliga saker ni har råkat ut för! Lunginflammation uppepå allt - stackars Alicia. Hur verkar hon må nu? Jobbiga sjukdomar som avlöser varandra, kan ju sätta sina spår. Hoppas ni alla kryar på er riktigt ordentligt nu!

  • Hallon79

    Muttrar och surar - tror ni inte att en stor bit av en tand i min mun lossnade till råga på allt igår!!!! Akuttid hos tandläkaren - kul!

    Maddie: är i v31, och bebisen är beräknad till den 24/3.

    Heli: kan tänka mig att ni verkligen vet vad sjukdomar är när ni har tre barn där hemma. För av någon konstig anledning lyckas ju de små alltid ut för något, och har ni tre dessutom så måste de ju smitta varandra! Alicia är ganska nedsatt. Känns ledsamt att se hur orkeslös hon är. Vet inte hur många timmar vi har tillbringat i soffan denna veckan framför div olika videofilmer, för det är allt hon orkar. Slumrar in i mitt knä då hon har hög feber eller har varit vaken i några timmar. Tyvärr hostar hon även något förskräckligt och det tar på henne ser jag... Men nu äter hon ju penicillin, så vi får hoppas att det vänder snart. Tyvärr har jag förstått att lunginflammation gör att man blir nedsatt även ett tag efter, så vi håller på och planera hur nästkommande vecka ska se ut. Vill nog undvika dagis även om hon är piggare, tror farfar kan vara barnvakt då vi arbetar så hon slipper det höga tempot och alla baciller som cirkulerar där!

  • Heli77

    Hallon79 skrev 2009-01-15 09:57:44 följande:


    Muttrar och surar - tror ni inte att en stor bit av en tand i min mun lossnade till råga på allt igår!!!! Akuttid hos tandläkaren - kul! Maddie: är i v31, och bebisen är beräknad till den 24/3. Heli: kan tänka mig att ni verkligen vet vad sjukdomar är när ni har tre barn där hemma. För av någon konstig anledning lyckas ju de små alltid ut för något, och har ni tre dessutom så måste de ju smitta varandra! Alicia är ganska nedsatt. Känns ledsamt att se hur orkeslös hon är. Vet inte hur många timmar vi har tillbringat i soffan denna veckan framför div olika videofilmer, för det är allt hon orkar. Slumrar in i mitt knä då hon har hög feber eller har varit vaken i några timmar. Tyvärr hostar hon även något förskräckligt och det tar på henne ser jag... Men nu äter hon ju penicillin, så vi får hoppas att det vänder snart. Tyvärr har jag förstått att lunginflammation gör att man blir nedsatt även ett tag efter, så vi håller på och planera hur nästkommande vecka ska se ut. Vill nog undvika dagis även om hon är piggare, tror farfar kan vara barnvakt då vi arbetar så hon slipper det höga tempot och alla baciller som cirkulerar där!
    Det positiva med lunginflammation är att man oftast märker av en snabb markant förbättring, bara efter ett par dagars pencillinintag. Jag vet bara hur dålig jag var när jag hade lunginflammation - kan bara tänka mig hur lilla Alicia mår!
    Kan nog vara bra att ha henne hemma från dagis ett tag. Lunginflammation kan vara rätt tärande och man kan känna sig lite svag och medtagen ett tag efteråt, så ni gör nog rätt i att låta henne vara ifrån alla dagisbacillusker. Hoppas pencillinet gör henne piggare snart!
  • anna gottegris

    Vi klarade av resan med tåg till Stockholm! Fick jättebra hjälp av tågpersonalen med vagnen. Personerna i kupen verkade inte ha något emot lille pratige Emil eller Lisa. Emil tyckte det var spännande både att åka tåg och att hälsa på pappa på kontoret. Barnen visade sig från sin bästa sida, förutom att Emil inte kunde vara stilla, men han är ju 2 år... Jag var helt slut på kvällen när vi kom hem, men så glad att jag klarade det.

    Hallon79: Oj, lunginflamation. Stackars liten. Hur mår hon nu? Hur gick det hos tandläkaren? Hade själv problem i somras med en tand, inte roligt!

    Nu ropar Lisa!

  • Sandvargen

    Tack för er omtanke.

    Anna: Bm fick tillslut tag på mig och vi pratades vid lite kort på telefon. Det kändes bra.

    Maddie: Vilket dagis kommer Vilmer och Elisa börja på?

Svar på tråden Novembermammorna 2006!