• So nice

    Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

    fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

  • Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • jackrusselltok

    Hej.

    Ny här men har haft framfall sen i somras. Fick det när jag var gravid i v 13, konstaterat främre slidframfall när jag var i v 15. Fick en ring som man ska sätta in och hålla det på plats. Använde den en vecka sen fick jag en svampinfektion. Sen fick jag åderbråck i underlivet som dock gjorde att framfallet inte trillade ut så jag har inte haft besvär under resten av graviditeten.
    Fick en flicka för 2 veckor sedan :) Men nu har jag börjat få besvär  av framfallet igen. Putar inte ut så mkt än så länge men om jag känner efter så är livmodertappen så långt ner att den ligger precis innanför hålet. Kan den gå tillbaka? Är ju bara så kort tid efter förlossning än. Men är lite orolig att den oxå hänger så långt ner. Vill ju ha sex snart men vet inte om det är möjligt så länge det är såhär.

    Hur snart efter förlossning har ni opererat er?


    Elias 080819
  • Gladhannapanna
    jackrusselltok skrev 2011-01-31 20:18:17 följande:
    Hej.

    Ny här men har haft framfall sen i somras. Fick det när jag var gravid i v 13, konstaterat främre slidframfall när jag var i v 15. Fick en ring som man ska sätta in och hålla det på plats. Använde den en vecka sen fick jag en svampinfektion. Sen fick jag åderbråck i underlivet som dock gjorde att framfallet inte trillade ut så jag har inte haft besvär under resten av graviditeten.
    Fick en flicka för 2 veckor sedan :) Men nu har jag börjat få besvär  av framfallet igen. Putar inte ut så mkt än så länge men om jag känner efter så är livmodertappen så långt ner att den ligger precis innanför hålet. Kan den gå tillbaka? Är ju bara så kort tid efter förlossning än. Men är lite orolig att den oxå hänger så långt ner. Vill ju ha sex snart men vet inte om det är möjligt så länge det är såhär.

    Hur snart efter förlossning har ni opererat er?
    Den infromation jag har fått är att det ska gå ca ett år efter förlossning för att  kroppen ska återhämta sig så mkt som möjligt själv. Dessutom ska man inte planera fler barn eftersom framfallet påverkas av både graviditet och förlossning. Till mig jag läkaren om op att om jag skulle bli gravid igen skulle framfallet komma tillbaka helt och hållet.

    Det du kan göra själv är att knipa, om framfallet kom redan under graviditeten borde itne musklerna vara av som flera av oss andra råkat ut för. Prata med din bm på efterkontrollen, om hon inte ser ngt framfall så bör du ändå söka en gynekolog som kan ställa rätt diagnos. Det är många i tråden som inte blivit tagna på allvar av bm.
  • jackrusselltok
    Gladhannapanna skrev 2011-02-01 08:48:28 följande:
    Den infromation jag har fått är att det ska gå ca ett år efter förlossning för att  kroppen ska återhämta sig så mkt som möjligt själv. Dessutom ska man inte planera fler barn eftersom framfallet påverkas av både graviditet och förlossning. Till mig jag läkaren om op att om jag skulle bli gravid igen skulle framfallet komma tillbaka helt och hållet.

    Det du kan göra själv är att knipa, om framfallet kom redan under graviditeten borde itne musklerna vara av som flera av oss andra råkat ut för. Prata med din bm på efterkontrollen, om hon inte ser ngt framfall så bör du ändå söka en gynekolog som kan ställa rätt diagnos. Det är många i tråden som inte blivit tagna på allvar av bm.
    Oj ett år......ska man stå ut så länge.....
    vet att man inte ska ha fler barn om man op.

    Hade symtom av det direkt efter första barnet men det gick tillbaka. På efterkontroll så sa gyn bara att jag skulle komma ihåg att knipa, men inget prat om framfall. När jag nu fick det denna gången ringde jag min dåvarande BM, beskrev problemet och hon svarade "Oj vad jobbigt för dig, nä inget man kan göra åt det". Ringde sjukhuset och fick tid där det konstaterades framfall och jag fick hjälp av en ring. Bytade sen BM...
    Funderar på att ta efterkontroll på sjukhuset denna gången eftersom det verkar vara dom som kan mest.

    Känner inget "lyft" när jag kniper så det verkar inte så bra....
    Elias 080819
  • nian74
    jackrusselltok skrev 2011-01-31 20:18:17 följande:
    Hej.

    Ny här men har haft framfall sen i somras. Fick det när jag var gravid i v 13, konstaterat främre slidframfall när jag var i v 15. Fick en ring som man ska sätta in och hålla det på plats. Använde den en vecka sen fick jag en svampinfektion. Sen fick jag åderbråck i underlivet som dock gjorde att framfallet inte trillade ut så jag har inte haft besvär under resten av graviditeten.
    Fick en flicka för 2 veckor sedan :) Men nu har jag börjat få besvär  av framfallet igen. Putar inte ut så mkt än så länge men om jag känner efter så är livmodertappen så långt ner att den ligger precis innanför hålet. Kan den gå tillbaka? Är ju bara så kort tid efter förlossning än. Men är lite orolig att den oxå hänger så långt ner. Vill ju ha sex snart men vet inte om det är möjligt så länge det är såhär.

    Hur snart efter förlossning har ni opererat er?
    Sex kan gå alldeles utmärkt att ha även om man har framfall. Du får prova dig fram helt enkelt.

    Jag tycker absolut att du ska vända dig till en gynekolog istället för en vanlig barnmorska.
  • nian74

    Jag har förresten varit på inskrivning idag. Allt gick bra och jag känner mig inte alls nervös inför morgondagen längre.
    Narkosläkaren sa att operationen kommer gå relativt fort så han ville hellre söva mig än lägga ryggbedövning - JA, TACK! sa jag (jag var nog mest nervös för att behöva vara vaken under op)

    Främre slidväggen såg mycket bättre ut än förra gången så de behöver inte göra något åt den. Bakre väggen och lite plastik blir det.

    Nu ska vi snart iväg och storhandla så jag har vad jag behöver under min ensamma återhämtnings-vecka.

  • Gladhannapanna
    nian74 skrev 2011-02-01 11:45:25 följande:
    Jag har förresten varit på inskrivning idag. Allt gick bra och jag känner mig inte alls nervös inför morgondagen längre.
    Narkosläkaren sa att operationen kommer gå relativt fort så han ville hellre söva mig än lägga ryggbedövning - JA, TACK! sa jag (jag var nog mest nervös för att behöva vara vaken under op)

    Främre slidväggen såg mycket bättre ut än förra gången så de behöver inte göra något åt den. Bakre väggen och lite plastik blir det.

    Nu ska vi snart iväg och storhandla så jag har vad jag behöver under min ensamma återhämtnings-vecka.
    Jag var också sövd, det kändes jätteskönt att slippa höra!

    Lycka till imorgon!!!
  • nian74

    Hej!

    Nu är jag hemma igen. Sjukskriven till den 6:e mars.
    Mannen och barnen har åkt och jag känner mig ensam och ynklig...

    Operationen gick bra, det enda som kändes lite läskigt var att lägga sig i den där operationsstolen - en liten platta som man ligger på, ett stöd för varje ben (som iofs var väldigt mjuka och bekväma) och ett stöd för varje arm, rakt ut på sidorna. Jag låg och tänkte "det måste vara så här det känns att bli bortförd av aliens som utför experiment på en".

    Nu är jag livrädd för att gå på toan och göra "tvåan" för jag har även stygn där bak. Äter i alla fall nåt pulver för att avföringen ska hållas mjukt.

  • Gladhannapanna

    Nian: Känner igen den där känslan!  När jag op sist var det dessutom massa extrapersonal eftersom det var risk för komplikationer.
    Man får ju inte bli förstoppad så du måste nog bajsa trots allt, jag hade också stygn i de bakre regionerna.
    Man är väldigt ynklig i början, det får man vara!!! Jag hade skitont i en vecka ungefär!

  • Prodin

    Hej!
    Jag har väl typ ca en miljon frågor, vet ju inte ens om jag har framfall eller inte.

    Men jag börjar med:
    Måste man behandla det?
    Och därmed, måste man gå och få det bekräftat?

  • Gladhannapanna
    Prodin skrev 2011-02-03 20:45:09 följande:
    Hej!
    Jag har väl typ ca en miljon frågor, vet ju inte ens om jag har framfall eller inte.

    Men jag börjar med:
    Måste man behandla det?
    Och därmed, måste man gå och få det bekräftat?
    Om man inte besväras behöver man inte behandla. OM man besväras bör man söka gynekolog för att få det bekräftat.
    Fråga på, vi är många med olika erfarenheter i tråden. Du kan nog läsa bakåt och få en del info med!
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder