• Snuffe

    MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter, del 2

    Vår tråt stängs imorgon, så här kommer den nya!

    Fortsätt diskutera!

  • Svar på tråden MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter, del 2
  • PLU

    Kan man få melantonin utskrivet om man ens barn på snart 2år alltid har strulat med sömnen och man provat allt..?
    Eller måste barnet ha nån sjukdom/handikapp?
    Nån som vet?

  • VISDOM

    Visste inte om att det fanns sån medicin man kunde ge barn..

    Mna tvillingar har gett mig mellan 0-4 timmars sömn snart i 1 1/2 år..Det tuffaste jag gått igenom..

    Är ensamstående dessutom..

    Vem tar beslut om att sån medicin kan ges?

  • siamusen

    PLU skrev 2009-02-15 20:40:33 följande:


    Kan man få melantonin utskrivet om man ens barn på snart 2år alltid har strulat med sömnen och man provat allt..?Eller måste barnet ha nån sjukdom/handikapp?Nån som vet?
    Min son har fatt circadin utan egentlig diagnos.
  • Nynne

    PLU skrev 2009-02-15 20:40:33 följande:


    Kan man få melantonin utskrivet om man ens barn på snart 2år alltid har strulat med sömnen och man provat allt..?Eller måste barnet ha nån sjukdom/handikapp?Nån som vet?
    Om jag vore dig så skulle jag i bästa möjliga mån undvika melantonin över huvud taget om han "bara" strular med sömnen. Melantonin är alltså licensprövat och är inget som skrivs ut utan utredning.
  • pcalma

    För att en licens på melatonin ska godkännas så krävs det att man har provat alla "pedagogiska metoder" o att ha struktur o rutiner på läggningen osv. Även ha provat andra mediciner utan att det har hjälpt/hjälpt tillräckligt.
    Min flicka fick igenom sin licens i dec -07 o då hade hon ännu inte fått sin diagnos.


    Mamma till Orkidé-barn
  • tinaw

    Man behöver inte ha en diagnos för att ha melatoninrubbningar, det är ärftligt ändå. Vanligare inom npf bara.

  • Ett nytt liv

    Ser att min förra tråd har stängts.

    Nu har vi fått hem Melatoninet idag. Jag undrar om någon kan säga när man ska ta det. Precis vid sänggående eller ett tag före ?????


    Kolla gärna in min blogg: ettnyttliv.wordpress.com/
  • tinaw

    Ungefär en timme före sänggåendet brukar man säga. För Mathilda blir typ 40 minuter lagom.

  • Ett nytt liv
    tinaw skrev 2009-02-18 20:37:28 följande:
    Ungefär en timme före sänggåendet brukar man säga. För Mathilda blir typ 40 minuter lagom.

    tack!


    hur fort såg ni effekt på melatoninet.
    Något man se ganksa direkt, eller?


    Kolla gärna in min blogg: ettnyttliv.wordpress.com/
  • ellie2

    För vår del tog det nog ca två veckor. Började med en kapsel men då märkte vi ingen förändring. Ökade upp till två kapslar efter en vecka och sen blev det bättre. Nu har vi dock kunnat ta bort en kapsel och han sover bra på den.
    Ett nytt liv skrev 2009-02-19 06:52:58 följande:


    tack!
    hur fort såg ni effekt på melatoninet. Något man se ganksa direkt, eller?
Svar på tråden MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter, del 2