• Snuffe

    MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter, del 2

    Vår tråt stängs imorgon, så här kommer den nya!

    Fortsätt diskutera!

  • Svar på tråden MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter, del 2
  • pcalma

    Cirkadin är också Melatonin. Skillnaden är att Melatonin är snabbverkande o Cirkadin ges i depå, det utsöndras under hela natten.


    Mamma till Orkidé-barn
  • siamusen
    pcalma skrev 2009-04-27 14:00:39 följande:
    Cirkadin är också Melatonin. Skillnaden är att Melatonin är snabbverkande o Cirkadin ges i depå, det utsöndras under hela natten.
    Aha...tänkte att Circadin kanske innehöll nagot annat ocksa. Har ju som sagt fatt lite diffus information om det hela.

    Vad skulle jag göra utan dig Tack ân en gang.
  • Petrah

    Jag måste fråga igen *suck*  vilken ålder får man ge cirkadin ifrån?????????????
    och hur många kan man ge samtidigt????????????????????
    min 7 åring får nu 2 men somnar inte ändå. han får ju av läkare utskrivet.

    men jag har ju en nattuggla oxå som är 3 år men kan man ge honom ½ cirkadin tro??


    Wild, Raw and Beautiful
  • pcalma
    Petrah skrev 2009-04-27 21:15:04 följande:
    Jag måste fråga igen *suck*  vilken ålder får man ge cirkadin ifrån????????????? och hur många kan man ge samtidigt???????????????????? min 7 åring får nu 2 men somnar inte ändå. han får ju av läkare utskrivet. men jag har ju en nattuggla oxå som är 3 år men kan man ge honom ½ cirkadin tro??
    Vi ger M 6 mg melatonin sen hon var 3,5 år knappt!
    Har med en nattuggla på 3 år (lillebror) men skulle INTE ge utan läkares tillåtelse. Prata med läkaren om lille sonen!
    Mamma till Orkidé-barn
  • Petrah
    pcalma skrev 2009-04-27 21:24:28 följande:
    Vi ger M 6 mg melatonin sen hon var 3,5 år knappt!Har med en nattuggla på 3 år (lillebror) men skulle INTE ge utan läkares tillåtelse. Prata med läkaren om lille sonen!
    är Melatonin starkare än Cirkadin? jag vet att dt är samma sak men vad är skillnaden?
    Wild, Raw and Beautiful
  • Petrah

    Vad kan hända om man ge Cirkadin till en 3 åring? jag vet att dt låter dumt, men jag vet oxå att jag har kämpat i 3 års tid med min 7 åring  och jag orkar inte gå igenom samma prosedur med min 3 åring, man blir ju inte tagen på allvar tyvärr. utan man ska testa ditt och datt som ni vet    och vi har testat allt.  När vi ligger brevid han som han alltid vill så kan vi liggar där i timmar så man får ju aldrig nån kväll själv. eller så somnar man själv tillsist och han ligger fortfarande vaken. eller har gått upp ur sängen.


    Wild, Raw and Beautiful
  • pcalma

    Det kanske inte händer så mycket, men det handlar ju också om att det är ett läkemedel o att det är utskrivet till storebror. Vad gör du när hans tabletter är slut? Talar om för läkaren att de har tagit slut fortare än vad du har recept på för att du har gett lillebror av det?
    Det är inte så ansvarsfullt.
    ta inte illa upp! Jag har själv varit i samma sits som du, o är. Lillebror här sover inte heller. Han vaknar kl 03-04 varje natt o somnar inte om! Men jag skulle aldrig ge något utan en läkares tillåtelse.


    Mamma till Orkidé-barn
  • Petrah
    pcalma skrev 2009-04-27 21:37:24 följande:
    Det kanske inte händer så mycket, men det handlar ju också om att det är ett läkemedel o att det är utskrivet till storebror. Vad gör du när hans tabletter är slut? Talar om för läkaren att de har tagit slut fortare än vad du har recept på för att du har gett lillebror av det?Det är inte så ansvarsfullt.ta inte illa upp! Jag har själv varit i samma sits som du, o är. Lillebror här sover inte heller. Han vaknar kl 03-04 varje natt o somnar inte om! Men jag skulle aldrig ge något utan en läkares tillåtelse.
    nej jag förstår vad du menar. och jag hade bara tänkt att testa om dt blev bättre, inte ge varje dag. men undra om man kan få dt utskrivet av nån då till den lille med? Problemet med honom är att han sover inte alls. han är uppe från kl. 7- 23  utan att sova middag emellan. han är aldrig trött. inte ens när han har vart på dagis 8-17 varje dag. han är som en duracellkanin

    7 åringen är likadan nu, han somnar inte av 2 cirkadin ens. kan man ge 3 då?? är dt MAX dos??
    Wild, Raw and Beautiful
  • pcalma

    Vi höjde inte utan att prata med läkaren! Vi hade regelbunden kontakt under hela tiden. Testade en dos i 3 veckor, höjde sen o testade den i 3 veckor osv.
    Ring till läkaren o be om en teletid o stå på dig då! Sök för lile sonen med. Vi har melatonin o det är svårare att få. Cirkadin behövs ingen licens på ju så det borde du ju kunna få till lillebror!
    Det är tortyr att inte få sova! Ring redan imorgon,allt tar ju såååådan tid, som du tyvärr själv vet!
    Kraam


    Mamma till Orkidé-barn
  • tinaw

    circadin ger inte samma effekt som melatonin, circadin höjer melatoninhalten generellt och ska ges till äldre personer med sömnsvårigheter eller om man har generella svårigheter med att fortsätta sova (ungefär). Melatonin höjer melatoninhalten tillfälligt (går ur kroppen på ett par timmar) och ges vid insomningssvårigheter. Det är många barn med npf som circadin inte funkar för men melatonin fungerar, så har jag iaf förstått det.

Svar på tråden MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter, del 2