• Det blåa huset

    Runt juni 2006 kom de ut, del 13

    Nu närmar sig 3-årsdagen med stormsteg! Våra småttingar börjar bli storingar, precis som det ska vara. Vardagen rullar på för de flesta och småsyskonen dimper ner här och var. En del har fullt upp med ett barn medan andra fyller huset med små fossingar och fläckiga små fotavtryck på köksgolven.

    Vi mammor fortsätter att dela med oss av de liv vi lever, var vi än befinner oss i landet. Glädjeämnen, svårigheter, toalettbestyr, inköpsfrågor, livsfrågor eller bara allmänna egoinlägg - allt är välkommet i vår tråd!

     Att känna er är en ynnest,
    {#lang_emotions_heart} få har så många goda vänner, över så stor yta, som vi har! {#lang_emotions_heart}{#lang_emotions_sunny}

    Senaste tråden: www.familjeliv.se/Forum-11-265/m40098518.html
    Syskontråd: www.familjeliv.se/Forum-11-236/m42309707.html

  • Svar på tråden Runt juni 2006 kom de ut, del 13
  • Kreativ

    hahaha, ser framför mig hur han sitter där med en gurka typ som man äter en banan Melvin vill vare sig ha gurka eller macka. Yoghurt är det enda som går hem, ibland nyponsoppa. Trist, mackor är ju så enklet att ha med sig!

    Skrattmaja - superimponerad av din sista mening av inlägghet läste jag upp det för maken. Hans kommentar var "Undrar varför?"... och det undrar nog jag också - varför just om det? Hur kom intresset?


    Melvin 060609, Ida 080426
  • Lovis 1
    hej,
    idag orkar jag stå på benen, det är ju ett framsteg i sig. Vet inte när jag skrev här sist men jag fick åka hem igår igen från kirurgen, låg inne en natt igen då jag var sämre i förrgår igen o fick åka in akut. >Nu sa de att jag hade en inflammation på gallan ant men det vette 17 om jag tror på för det sa aj ul-läkren... Ja ja i vilket fall fick jag antibiotika o en återbesökstid för prover mm om 2 v o en op tid 2 juni, vad då länge kvar?

    Ska jag äta spasmofen som gör mig helt groggy hela jävla maj tänkte de sig eller? Ja jag är ngt besviken över det men ö-läkren gav sig inte han hävdar att penecilinen kommer göra mig bättre o att jag ska vara i ett bättre skick vid op...Nåväl bara o gilla läget, äta tabletter o gå på återbesök o tjata om jag har lika ont...

    Nåväl, stella fick en 50 meters promenad i sin vagn i dag, nice, ngt kort kanske men sedan vart jag helt kallsvettig... men hon verkade gilla det

    jolan: Ska bli roligt o läsa din förlossningsberättelse o hoppas ni har det fint du o lill-grabben o grattis igen!
    Leia, min älskade lejonunge
  • skrattmaja
    kreativ, detta kan jag prata mkt om...
    men helt kort så är detta ett projekt som handlar om omhändertagandet av använt kärnbräsnle, vi ska ju förvara det någonstans och berggrunden är den svenska modelln... då måste ju de olika mineralern i graniten udnersökas.....vad händer med detta mineral udner oliak förutsättningar? vad händer om det kommer i kontakt med radionuklider???
    valde detta projekt för det har ju en praktisk tillämpning ett porblem som måste lösas....
    (om ett tag kommer min avhandling att finnas online via vårt bibliotek och då tänkte jag lägga in länken i vår grupp på fb)

    lovis, men det var ju tråligt bemötande av läkare!!! 2 juni är ju långt bort..... men kul i alla fall att du är på benen, men inte kul att bli så kallsvettig!
    hur reagerar leia, är hon oroilig över dig mest eller????
    p.s du måste ju uppdatera din sidfot simon, syrran åt också en massa gurka när hon varliten....hon var förtvivlad när det inte var så bra gurksäsong.... men nu är det ju lite lika känsligt som det var förr!!!
    här är det morötter som gäller helst i små bitar och helst minimorötter!
    men det är ju bra med grösnaker i alla fall
    skratt-maja numer mamma till johanna ♥
  • Kreativ

    kikar in snabbt för att fåga igen!

    Ska jag frysa in muffinsarna jag bakade idag? vi ska ha dem lördag och söndag. Hinner de bli torra annars?


    Melvin 060609, Ida 080426
  • Lovis 1
    skrattmaja: tack för tipset, nu har jag gjort det. Nu har jag även tagit en tablett så nu kanjag surfa med tänk att lite värktabletter kan förbättra livet så, rätt coolt faktiskt! Ja men jag förstår läkaren till viss del, klart de inte vill att jag ska ha förhöjt crp, feber mm när de opererar men samtidigt har jag åkt in o ut så mkt från sjukhuset att det får vara något slut på detta snart!

    rossan: Om du är orolig åk till barnakuten, bättre kolla en gång för mkt än för lite är min starka övertygelse efter denna resa samt 4 veckor på sjukhus. Känns det ej ok åk in... en mkt tidig morgon tex kl 07 är en bra tid!!

    Oj vad mkt hemska historier jag hört, ni vet jag har ju hängt med andra föräldrar till sjuka barn i 4 veckor, vi har ju suttit jämte varandra jämte våra barn i deras sängar o pratat när man orkat. en nära vän till mig fick dessutom barn 5 dagar efter mig (vi fick barn samtidigt förra ggn med, hon var i min bvc grupp då) o hennes som hade ett allvarligt hjärtfel, så vi lunchade varje dag på sjukhuset. Hon bodde 2 vån nedanför mig bara...

    På lördag åker sambo till england över en natt, hm... tur att jag tvingat hit min syster som ska vara här o hjälpa till o skjutsa mig till akuten om jag blir sämre. Vill inte åka ambulans en gång till... känns inte så nödvändigt heller eftersom jag vet att det inte är ngt livshotande jag har.

    Det känns inte som jag har någon mjölk... vad ska jag göra åt det då?? Vad säger ni kloka morsor??????? Dricka öl går bort (som jag hört är bra för att få mjölk o rinna till) för jag äter medicin som ej går ihop med det... Jag har en pump här... men jag har ju pumpat o pumpat massor o det verkar ju inte hjälpa... ena bröset värker med, ser lite rött ut... vill inte ha några klumpar/knölar i det men det har jag o jag har försökt pumpa ut det men det går inte, har haft en knöl skit-länge...

    I morgon kommer bvc hit, fy 17 vad nervös jag är över att väga stella, usch vänder sig i magen när jag tänker på det, är så orolig. Ni vet ingen bra erfarenhet efter förra bvc besöket men nu har jag bytt bvc till ett förhoppningsvis bättre ställe. Men Stella äter ju så lite... hoppas hon inte minskat i alla fall....
    Leia 060630 min älskade lejonunge, Stella 090325 min älskade stjärna
  • CasaMia
    Lovis: Jag skumläste bara för jag har en gnällig liten halvåring här och du får gärna rynka på näsan för det gjorde jag, men jag vande mig snabbt.

    Koka lättöl (alkokholen går bort) med en sked anis och en sked fänkål. Brödkryddor som finns i påsar i kryddhyllan. Låt det dra medan det svalnar lite, sila av och drick.

    Det smakar inte hallonsaft, men man vänjer sig snabbt och otroligt nog hjälper det för att öka mjölkproduktionen. Det är stor skillnad!

    Sen finns det Syntocinonspray som din bvc-sköterska kan skriva ut. Kan oxå hjälpa om det är utdrivningen som tjorvar nu efter allt elände ni går igenom.

    Prova detta plus massor av vila och vätska såklart och lycka till! Kram!{#lang_emotions_heart}
    ♥ (¯`°?.¸ ღ Sanna och Indra - vad vore jag utan er? ღ ¸.?°´¯) ♥
  • jolan27

    Hellu girls!

    Måste ju kika in å ge er lite update om det gångna dygnet{#lang_emotions_smile}. Som några redan sett så har jag lagt ut några bilder på min blogg redan.

    Förlossningen...ja det var snabba ryck. Jag vaknade 01.10 av att jag hade ont. Redan vid 3:e värken som så insåg jag att de kom tätt så det var bara att väcka sambon o be honom skjutsa Agnes till min mamma. När han kom tillbaka så stod jag i princip på bron med väskan i hand redo för avfärd. Vi har ju en bit att åka och jag minns att jag tyckte bilresan in när jag fick Agnes som ett av de värsta momenten under den förlossningen så jag ville inte uppleva det igen.

    Väl framme så hade jag knappt 2 minuter mellan värkarna. Någon vettig CTG-kurva var bara att glömma! Bm uppmärksammade rätt snabbt hur jobbigt jag hade det så hon tog hål på hinnorna på en gång för att det skulle lätta lite. Lite drygt en timme efter vi blivit inskrivna så kom han ut...våran lilla flicka som visade sig vara en pojke{#lang_emotions_surprised}. Gissa om vi blev förvånade, haha!!!

    Så här i efterhand så måste jag ändå säga att jag tycker att denna förlossning var BETYDLIGT jobbigare. Jag var mer medveten om allt som hände och så mkt mer smärtpåverkad. Jag kan lova att det kom inte bara en svordom o hot om att ge upp under dessa 2 1/2 timmar! Förra gången så fick jag spinalbedövning som hjälpte jättebra plus lustgas medan denna gång så blev det endast lustgas. Den fick jag dessutom inte använda under krystvärkarna vilket gjorde mig helt rabiat! Smärtan var så kopiöst intensiv att jag trodde flera ggr att jag inte skulle klara det ända fram.

    Förödelsen i "de nedre regionerna" blev rätt så omfattande och det känns kan jag lova! Bm höll på att sy i en evighetslång timme efteråt. Jag är dessutom så svullen att bm som gjorde en sista koll igår innan vi skrevs ut utbrast..."oooooj, det där är ovanligt svullet"! Precis vad man vill höra va? Så nu käkar jag alvedon, ipren och dexofen i högdos plus att jag varvar isbindor med alsollösningskompresser i brallan. Nåja, det är sviter man få ta när man fått fram världens gulligaste prins{#lang_emotions_heart}!

    Jag är helt förälskad...kan bara inte sluta titta & lukta på honom. Agnes är stolt som en tupp över lillebror och jag smälter varje gång hon sätter sig brevid honom o stryker honom så försiktigt på kinden. Idag så ville hon ligga o titta på honom när han låg i sin mjuklift. För att se honom bättre så hämtade hon sin sacco o la sig i jättenära honom...och somnade så! Huuuur sött som hellst!

    Ngt som jag oroade mig lite över innan var hur amningen skulle fungera den här gången. Jag o Agnes fick ju aldrig riktigt till det och såååå många timmar som vi kämpade å kämpade. Men *pepparpeppar* så verkar det som den här killen fatta hur man gör på en gång...L-Y-C-K-A! 

    Det här får bli ett ego-inlägg då jag inte följt med så bra här de sista dygnen. Jag har skumläst lite bakåt o blev alldeles tårögd när jag ser hur ni tänkt på mig plus alla gratulationer. Gissa om d värmer i hjärtat{#lang_emotions_heart}....TACK snälla ni!!! 

    Nu ska jag gå o sova...ligger lite back i sömn då jag bara sov 1 timme den natten han föddes.


  • Kreativ

    jolan - isbindor? Aldrig ens hört om! Stackare att ha så ont i murran! Hoppas det läker snabbt!! Underbar rapport från dig, är så glad för din skull!!

    ***

    Jag frös inte in muffinsarna.. gick in för att kolla om nån svarat. Nu får de ligga framme, i påsar. Kommer bli mumsigt i helgen!!

    Dags att kojsa.

    vinkar till alla!


    Melvin 060609, Ida 080426
  • amasonas

    hej!

    En aptrött tina här...Emil som jag trodde var på bättringsvägen är det definitivt inte! Halva natten var det avgrundsvrål & han snurrade som en krokodil som just tagit ett byte....enda gången mina barn beter sig så har de haft öroninflammation som håller på att spricka, ska ringa läkaren nu när de öppnar vid 8 & kräva en tid!


    Jolan:
    Åh blir alldeles varm när jag läser om din moderskärlek & lilla söta Agnes{#lang_emotions_heart} Får även flashbacks när jag läser om den intensiva smärtan vid förlossningen (min tog ju typ en halvtimme) dock hade jag mer tur än dig då jag inte gick sönder någonting...men vad taskigt att du inte fick använda lustgasen under krystningen!! Det fick jag (tror jag...allt är lite av en dimma..)krystade bara 2 ggr visserligen & ingen i rummet trodde ju att jag krystade, trots att jag skrek det rakt ut..

    Hoppas på att din svullnad lägger sig snabbast möjliga!! lät inte alls skönt det där. KRAM! Och vad skönt att ammningen funkar från start (det har jag varit bortskämd med på alla tre barnen) Hur går det med eftervärkarna föresten? Det gör ju något så förbannat ont andra (&tredje) barnet....fast du gick ju på smärtstillande visserligen...det är väl samma man får till eftervärkarna tror jag. Vad tyckte sambon om att det blev en pojke då? han måste blivit tokpaff, & du med såklart!

    Lovis: Men vad skönt att ni är hemma! Är det på heltid nu? Och hur mår Stella nu, har hon blivit piggare & hur fungerar gumpen på henne? Massor med frågor hade jag.....

    Skrattmaja: Det lät väldigt invecklat & klart det kommer gå bra! Det är ju faktiskt du som är bäst på detta så det är bara att gå in & glänsa{#lang_emotions_wink} tycker du låter rätt avslappnad iallafall, det är bra! Måste vi kalla dig "dr Skrattmaja" härdanefter nu *ler*


    Jamie030405 Anton060524 Emil080406
  • Micki83

    god morgon. idag blir det inget dagis för alma utan vår fredagstradition; miniröris på öppnis. solen skiner så det får bli en promenad ner från huskvarnaberget sen. 
    i eftermiddag ska jag följa med en vän som shoppingsällskap, hon ska köpa sommarkläder till sina tre barn. och vi ska gå BARNLÖSA hela eftermiddagen. varning på stan jolan: vilket fint inlägg du skrev. åh flashback... alma skulle pussa, krama och hålla hela tiden när ella var nykläckt. så vackert!! men aj aj att nedre regionerna skulle drabbas så hårt. har du svårt att sitta kan man köpa en liten uppblåsbar badring, funkar kanon.

    nä dags för bajsblöja, påklädnad av ilsken åtta-månaders som vägrar vara still en sekund och sen jaga tre-åring för att försöka få på henne kläderna med. åh mysiga fredag


    (¯`''?.¸(¯`''?.¸♥Alma & Ella♥¸.?''´¯)¸.?''´¯)
Svar på tråden Runt juni 2006 kom de ut, del 13