• Happiest

    Tråd för oss immuniserade!

    Tänkte att det kan vara roligt att ha ett ställe där vi immuniserade kan prata av oss. Finns flera sorters immuniseringar har jag förstått och här är alla välkomna.
    När man är mitt i graviditeten med alla koller och allt vad det innebär så kan det vara skönt att kunna fråga och prata med andra. Men även efter en graviditet kan det vara intressant att prata med andra som varit i samma situation, speciellt kanske med tanke på att eventuellt bli gravid igen.

    Det kommer upp nya inlägg med jämna mellanrum där folk fått veta att de blivit immuniserade och alla skriver och vill få svar. Här kanske vi kan försöka samla på oss all information vi fått så att man lätt kan komma åt att läsa den.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-17 17:42
    www.lakartidningen.se/07engine.php

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 13:16
    www.orebroll.se/upload/USO/BlodC/Dokument/Region/Alloimmunisering%20under%20graviditet.pdf

    Hoppas länken fungerar. Intressant läsning. Synd bara jag är så dålig på engelska, i alla fall när det gäller sån här engelska Om någon känner att ni förstår texten får ni gärna översätta den på något vis och spara den så kan vi andra också få förstå

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 13:47
    se.babycenter.com/pregnancy/complications/whyneedantidexpert/

    www.kbh.uu.se/Education/SK-kurs/OveAxelsson_Immuniseringar_SK-kursvt09.pdf
    Här finns kurvan som de fyller i när man gjort flödes ul, hur tätt man måste dit för att göra nytt ul.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 14:16
    www.lio.se/upload/bildarkiv/Lmo/transfusionsmed/KK%20instruktion%20hemolytisk%20sjukdom.pdf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-07 22:14
    www.hu.liu.se/content/1/c6/14/12/16/F%C3%B6rel%C3%A4sningskompendier/2009/ImmunHudInfektion/Lektion%203%20Docent%2020080312.pdf

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-13 21:25
    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article217645.ab
    Nässpray kan förhindra missfall

  • Svar på tråden Tråd för oss immuniserade!
  • Happiest

    Fick du någon spruta efter op? Det borde du fått. Om inte så finns det väl en risk att du börjar bilda antikroppar vid en ev graviditet. Du kommer få ta ett blodprov när du blivit gravid och det visar om du bildar antikroppar el inte

  • emme 86

    Nepp, har inte fått någon spruta. Sköterskan som gav mig blodet sa bara att om du blir gravid så kommer du få en spruta efter förlossningen och jag tänkte inte mer på det eftersom att jag inte visste något om det.
    Men vad jag inte förstå är varför en blodtransfusion gör det mer riskfyllt?
    Vid en abort eller ett missfall så har man ju vart gravid så det förstår jag, men en blodtransfusion?

  • Happiest

    Tror det är andra i tråden som kan svara bättre, men de verkar inte vara inloggade nu så jag svarar vad jag tror. Antikroppar bildas när blodet blandas tror jag... och har man fått en blodtransfusion så är det väl risk att blodet blandas, fast du borde ju fått rh- blod så jag vet inte riktigt... Men om sköterskan sa att det var lugn så borde det ju vara det tycker man.

  • Demon
    Bibabba skrev 2009-07-13 11:15:11 följande:
    Hej hejJag har blodgrupp 0- och sonen har A+. När han föddes var han trött och medtagen och sov mest. När han var ca 14 timmar upptäcktes att han hade jättelågt blodsocker så då blev det matning med tilläg o blodsockerkontroller hala natten. När han var ett dygn drygt upptäcktes att han var jättegul, så då blev han inlags på neonatal för att sola o sondmatas i 4 dygn. Efteråt fick vi veta att hans sjukdom berodde på AB0 immunisering, och att det var väldigt nära att de fick göra blodbyte. Det som jag tyckte var det värsta med hela upplevelsen var att amningen aldrig kom igång och det led jag mycket av under flera månader. Nu när nr 2 är på väg är jag självklart orolig att även denna bebis ska drabbas. Jag har tagit blodprov o det visade inga antikrppar, men det man testar är ju Rh faktorn o det var ju inte det som var felet första gången.Jag håller tummarna för att denna lilla bebisen har mammas blodgrupp och är pigg o vill amma.
    Hej! Jag har exakt samma historia! Min son var också på väg att få blodptransfusion på exakt samma sätt.
    Jag väntar också nummer 2 nu och var hos läkaren idag. De tog ett immuniseringsprov och det var noll! Det kan inte vara noll om man varit immuniserad, för antikropparna kan aldrig helt försvinna på de två år som gått sen jag fick min son. De kollade för alla typer av immunisering och de förstår ingenting!
    Nu ska de begära alla journalen från min sons tid på neonatal för att se om det möjligtvis kan varit en feldiagnos med hans immunisering. Men han var så dålig så att han fick ligga i kuvös, sollampa 105 timmar och sondmatas. så något var ju fel med honom och han var DAT positiv.
    Jag fick en Rhesonativ injektion när de gjorde vändningen 1,5 vecka innan han föddes. Så jag funderar på om det är dessa antikroppar från injektionen som gått över i honom och bröt ner hans blodkroppar. men det är än så länge bara mina egna gissningar.
    Jag kommer i alla fall kollas upp extra hela tiden, men det ska faktiskt bli intressant att se om de kommer fram till något.
  • Happiest

    Demon: Det låter ju helt fantastiskt. Hoppas hoppas att din teori stämmer för då stämmer det ju säkert med dina 0 antikroppar och det låter ju suveränt bra. Håll oss uppdaterade!

  • Bibabba

    Demon: Vad bra att du mår bra nu då. Jag hade inte heller några antikroppar nu när jag testades men jag hade inte hört att de inte ska kunna försvinna från förra graviditeten. Jag funderade på om Valters sjukdom på något sätt höde samman med mitt höga blodtryck o förhöjda levervärden under graviditeten, men de sa läkaren att det inte hade. Det är ju egentligen ingen idé att oroa sig över att det ska hända igen, för jag kan ändå inte påverka det. Dock tänkte jag be at de kollar blodsocker o billirubin direkt efter förlossningen, bara för att vara på säkra sidan.


    Mamma till Valter 061121 , Lillbebis i magen med BF 091008
  • Jalica

    emme 86 skrev 2009-07-13 15:33:45 följande:


    Nepp, har inte fått någon spruta. Sköterskan som gav mig blodet sa bara att om du blir gravid så kommer du få en spruta efter förlossningen och jag tänkte inte mer på det eftersom att jag inte visste något om det.Men vad jag inte förstå är varför en blodtransfusion gör det mer riskfyllt?Vid en abort eller ett missfall så har man ju vart gravid så det förstår jag, men en blodtransfusion?
    Min immunisering tror läkarna beror på att jag fick en stor blodtransfusion när jag va liten.....dom har ingen annan förklaring....
  • Sarahkka

    Hej tänkte joina tråden
    Jag har en fråga, jag har inte lyckats på barn än. Har två mf bakom mig och har svårt att bli gravid. Eftersom jagär Rh neg så undrar jag om det kan vara orsaken till att jag får mf. Är det ngn som vet om detkan ha ngt med det att göra? Att jag stöter bort fostren om de inte har samma blodgrupp som mig?

  • Happiest
    Sarahkka skrev 2009-07-13 20:28:13 följande:
    Hej tänkte joina tråden Jag har en fråga, jag har inte lyckats på barn än. Har två mf bakom mig och har svårt att bli gravid. Eftersom jagär Rh neg så undrar jag om det kan vara orsaken till att jag får mf. Är det ngn som vet om detkan ha ngt med det att göra? Att jag stöter bort fostren om de inte har samma blodgrupp som mig?
    Jag vet faktiskt inte men hittade detta som någon skrivit i något annat forum. Vet ju inte om det hon skriver stämmer el ej men...

    ---------------------------------------------------------
    Re: RH-negativ - ännu en sak att oroa sig över?

    Inläggav Maya08 28 aug 2008, 19:57


    Är inte själv RH-negativ, men jag känner flera som är det.
    Precis som övriga här har skrivit så ska man få en spruta om bebben visar sig vara RH-positiv och då ska det inte vara några som helst problem med nästa graviditet.
    En av tjejerna jag känner fick inte sin spruta (eller om hon fick den för sent...minns inte riktigt) och hon drabbades sedan av flertalet missfall pga att hon hade bildat antikroppar......hon fick gå till massor av läk innan hon fick hjälp och det tog flera år innan hon lyckades behålla ett foster (undrar om den bebisen hon väl födde sedan var negativ som hon...jag tror det) så se till att sprutan inte glöms bort bara! Då ska allt vara okej sedan!!!
    ------------------------------------------------------------------------------------------
  • Happiest

    Nässpray kan förhindra missfall


    Gravidmage200
    Olika Rh-faktor hos mor och barn kan leda till komplikationer.
    Foto: Andreas Lundberg
    Ny medicin hjälp för
    Rh-negativa kvinnor
    Snart finns nässprayen som kan förhindra missfall. Sprayen gör att Rh-negativa kvinnor slipper drabbas av missfall och att bebisen inte blir sjuk efter förlossningen.

    Det är när mamman är Rh-negativ och barnet Rh-positivt som mamman kan utveckla antikroppar mot fostrets blod – om deras blod blandas. Detta kallas immunisering, och sker normalt inte förrän vid förlossningen. Därför innebär den första graviditeten oftast inga problem för vare sig mamma eller barn.


    När kvinnan sedan blir gravid på nytt kan hon däremot ha utvecklat antikroppar mot det nya fostrets blod, något som kan leda till missfall. Även om graviditeten går bra kan barnet bli sjukt efter förlossningen. Ett nyfött barn som blivit immuniserat kan drabbas av gulsot som i värsta fall kan vara dödlig.


     


    Alla testas

    För att undvika detta brukar alla Rh-negativa kvinnor som föder ett Rh-positivt barn få en spruta med ett så kallat immunglobin kort efter förlossningen. Sprutan gör att kvinnan inte utvecklar antikroppar.


    Alla gravida som är Rh-negativa får också genomgå prover för att kontrollera om de är immuniserade.


    Om kvinnan skulle visa sig vara immuniserad görs ett fostervattensprov för att se om fostret är drabbat. Den enda boten om bebisen skulle visa sig vara immuniserad är blodtransfusioner, som i vissa fall kan göras redan i magen direkt i navelsträngen.


     


    Förhindrar missfall

    Men snart kan det alltså snart finnas en ny lösning i form av en lättanvänd nässpray. Sprayen, som utvecklats av brittiska forskare, fungerar som ett vaccin som stänger av den immunologiska reaktionen hos mamman. Det förhindrar alltså både missfall och sjukdom hos bebisen efter förlossningen.


    Forskarna ska nu göra en studie på människor innan nässprayen kan komma ut på marknaden.


    Var sjätte kvinna är Rh-negativ. Det är bara en bråkdel av dem, en halv procent eller mindre, som drabbas av immunisering efter sin första graviditet.


Svar på tråden Tråd för oss immuniserade!