tinkerbell skrev 2009-05-24 16:46:49 följande:
hejnu är det så att jag har en väldigt nära vän som har blivit gift genom ett arrangerat giftermål.hon vart lite tveksamm och hade ett val,hennes föräldrar tvingade inte henne utan hon fick själv bestämma ifall hon ville ha denna man som sin make,efter lite betenke tid och tveksammhet som bestämmde hon sig för att ge det en
chans.de har numera två barn och driver flera företag vid sidan och är väldigt lyckliga,då hon berättade för mig att det var väldigt svårt i början med att leva med en person som man inte känner så väl så har det gått fruktansvärt bra endå,jag har inget emot arrangerade bröllop om det är så att båda är med på det,men tvångsäktenskap är helt annorlunda ifall en vägrar men är endå tvungen till det.men detta fenomen är väldigt vanligt i mellanöstern och vad jag har fattat är det pga den ekonomiska situationen,oftast vill föräldrarna och släkten att typ deras döttrar gifter sig in i en lite bättre ekonomiskt ställt förhållande.men det finns även en annan sida .där de blir tvingade till giftermål pga hedern,dessa sätt är enligt mig helt fel.
ja, nog kan man bli lycklig, man känner ju iofs inte personen man ska leva med från början då man väljer själv heller..mitt nuvarande äktenskap är lite halvarrangerat..jag är frånskild o även min make..båda vi sökte efter en ny att gifta sig med o släkterna förde ihop oss men de var ju inget tvång inblandat..och tja, det går väl rätt bra för oss, bättre än vad det gick för mig o min exman som jag valde själv helt o hållet utan nån matchmaking-hjälp