• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27700 visningar
    724 svar
    724
    27700

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Tidiz
    Äldre 4 Jun 11:36
    näradig skrev 2009-06-04 11:07:58 följande:
    har jag hoppat på. anmäl mig då.självklart sitter jag inte tyst när jag ser barn som utsätts för saker jag tror de skadas av. dte hoppas jag att inte du gör heller.
    klart jag inte sitter tyst när jag ser något som kan skada ett barn. tex så sitter jag inte tyst när vår granne låter sin 7 åring cykla på storavägen utanför utan cykelhjälm utan säger till honom att hämta den. men att få barnet att sova är en annan femma, tror barnet (å föräldrar) mår sämre utan sömn så varför inte då göra det som fungerar för att barnet ska somna? ett barn dör inte av att somna ensam, däremot så blir man lätt psykiskt nedgången efter tre dygn utan sömn. så då är frågan, ska föräldrarna, å barnet, vara så trötta att dom inte kan ta hand om sitt barn på ett bra sätt eller ska barnet sova, trots 5 mm, promenader med vagnen eller hur man nu väljer att göra för att barnet ska somna å få en bra omvårdnad?
  • Jävelu­nge
    Äldre 4 Jun 11:41
    Tidiz skrev 2009-06-04 11:36:50 följande:
    klart jag inte sitter tyst när jag ser något som kan skada ett barn. tex så sitter jag inte tyst när vår granne låter sin 7 åring cykla på storavägen utanför utan cykelhjälm utan säger till honom att hämta den. men att få barnet att sova är en annan femma, tror barnet (å föräldrar) mår sämre utan sömn så varför inte då göra det som fungerar för att barnet ska somna? ett barn dör inte av att somna ensam, däremot så blir man lätt psykiskt nedgången efter tre dygn utan sömn. så då är frågan, ska föräldrarna, å barnet, vara så trötta att dom inte kan ta hand om sitt barn på ett bra sätt eller ska barnet sova, trots 5 mm, promenader med vagnen eller hur man nu väljer att göra för att barnet ska somna å få en bra omvårdnad?
    Ingen säger att man skall vara utan sömn. Men det finns många bättre sätt att somna ett barn på än att utsätta den för kränkningar.

    Att som förälder inte kunna vara mer empatisk och ansvarsfull än att hänfalla åt en "quick fix" som 5mm är patetiskt. En annan "quick fix" är att tvätta ungens mun med tvål om den säger något dumt. Eller låsa in barnet i garderoben. Det oönskade beteendet slutar säkert eftersom man skrämt/kränkt barnet till lydnad. Samma ska med 5mm.

    Men man skall fan inte tro att det inte skadar barnets psyke eller den långsiktiga relationen mellan barn och förälder att göra så.
  • näradi­g
    Äldre 4 Jun 11:44
    Tidiz skrev 2009-06-04 11:36:50 följande:
    klart jag inte sitter tyst när jag ser något som kan skada ett barn. tex så sitter jag inte tyst när vår granne låter sin 7 åring cykla på storavägen utanför utan cykelhjälm utan säger till honom att hämta den. men att få barnet att sova är en annan femma, tror barnet (å föräldrar) mår sämre utan sömn så varför inte då göra det som fungerar för att barnet ska somna? ett barn dör inte av att somna ensam, däremot så blir man lätt psykiskt nedgången efter tre dygn utan sömn. så då är frågan, ska föräldrarna, å barnet, vara så trötta att dom inte kan ta hand om sitt barn på ett bra sätt eller ska barnet sova, trots 5 mm, promenader med vagnen eller hur man nu väljer att göra för att barnet ska somna å få en bra omvårdnad?
    men jag TROR ju att barnen tar skada. varför ska jag vara tyst när jag ser barn ta skada men inte du? Barnen behöver inte ta skada för att du tror det ska du då låta bli?
  • Tidiz
    Äldre 4 Jun 11:56
    Jävelunge skrev 2009-06-04 11:41:52 följande:
    Ingen säger att man skall vara utan sömn. Men det finns många bättre sätt att somna ett barn på än att utsätta den för kränkningar. Att som förälder inte kunna vara mer empatisk och ansvarsfull än att hänfalla åt en "quick fix" som 5mm är patetiskt. En annan "quick fix" är att tvätta ungens mun med tvål om den säger något dumt. Eller låsa in barnet i garderoben. Det oönskade beteendet slutar säkert eftersom man skrämt/kränkt barnet till lydnad. Samma ska med 5mm. Men man skall fan inte tro att det inte skadar barnets psyke eller den långsiktiga relationen mellan barn och förälder att göra så.
    de flesta jag hört använt 5mm har ju testat allt annat utan framgång, när det då uppenbarligen är sista utvägen att få sömn i familjen så tar man väl den?
    jag kämpar för fullt med min snart 3åriga dotter för att få henne somna i sin säng pga att vi satt med henne tills hon somna när hon var liten. ska jag sitta med henne i knät tills hon flyttar hemifrån då eller ska jag lära henne att det inte är farligt att somna i sin säng?
    näradig skrev 2009-06-04 11:44:27 följande:
    men jag TROR ju att barnen tar skada. varför ska jag vara tyst när jag ser barn ta skada men inte du? Barnen behöver inte ta skada för att du tror det ska du då låta bli?
    visst får man uttrycka sina tankar i allt men man behöver ju inte pracka på nån annan samma tankegångar å åsikter. finns en historisk händelse som fungerade på samma sätt, den sätter fortfarande sina spår.
    visst säg gärna "jag tycker si å så pga att..." men sen när någon svarar "visst kan man se det så men ..." så behöver man inte rikta taggarna utåt utan man kan lyssna å diskutera utan att idiotförklara varanda. det var nått vi fick lära oss redan i förskoleåldern.
  • Jävelu­nge
    Äldre 4 Jun 12:02
    Tidiz skrev 2009-06-04 11:56:59 följande:
    visst får man uttrycka sina tankar i allt men man behöver ju inte pracka på nån annan samma tankegångar å åsikter. finns en historisk händelse som fungerade på samma sätt, den sätter fortfarande sina spår. visst säg gärna "jag tycker si å så pga att..." men sen när någon svarar "visst kan man se det så men ..." så behöver man inte rikta taggarna utåt utan man kan lyssna å diskutera utan att idiotförklara varanda. det var nått vi fick lära oss redan i förskoleåldern.
    Det flesta jag känner till har inte testat allt. Och de har definitivt inte haft tålamod nog att låta barnet somna i lugn och ro nära mamma eller pappa.

    Sen skriver du om en treåring. En treåring kan man prata med, förklara och resonera. En treåring vet att du finns i rummet bredvid och en treåring kan till skillnad från en bebis bråka och försöka bestämma. Så att lära en treåring att sova själv ser jag inget problem med.

    Men i Ts fall ahndlar det om en bebis. De tär STOR skillnad.
  • Äldre 4 Jun 12:03

    5 mm metoden är till för föräldrarna, till och med skaparen av metoden skriver på sin hemsida att det normala för spädbarn är att sova nära och vakna på nätterna. Metoden är till för föräldrarna för att de ska kunna fortsätta sitt vanliga liv trots barn. Metoden uppfanns under en tid då vi hade en helt annan syn på spädbarn.

    Metoden har aldrig varit till för barnen, att då säga att det är för barnet skull man metodar det så har man missuppfattat. Barnet mår inte dåligt av att vakna på natten. Om föräldren gör det är en sak, men stå då för att ni metodar för att ni inte orkar ta ett föräldraansvar.

  • Tidiz
    Äldre 4 Jun 12:10
    Jävelunge skrev 2009-06-04 12:02:06 följande:
    Det flesta jag känner till har inte testat allt. Och de har definitivt inte haft tålamod nog att låta barnet somna i lugn och ro nära mamma eller pappa. Sen skriver du om en treåring. En treåring kan man prata med, förklara och resonera. En treåring vet att du finns i rummet bredvid och en treåring kan till skillnad från en bebis bråka och försöka bestämma. Så att lära en treåring att sova själv ser jag inget problem med. Men i Ts fall ahndlar det om en bebis. De tär STOR skillnad.
    det jag menade var att vi får ta "lidandet" nu med en massa skrik, gap å ångest från min dotter för att hon inte lärde sig sova i sin säng direkt, jag är varken för eller emot 5mm men för vissa funkar ju det bättre än annat. så varför inte låta folk använda sig av det som för deras del fungerar?
  • Kålrab­bin
    Äldre 4 Jun 12:17
    Dr Mupp skrev 2009-06-04 12:03:40 följande:
    5 mm metoden är till för föräldrarna, till och med skaparen av metoden skriver på sin hemsida att det normala för spädbarn är att sova nära och vakna på nätterna. Metoden är till för föräldrarna för att de ska kunna fortsätta sitt vanliga liv trots barn. Metoden uppfanns under en tid då vi hade en helt annan syn på spädbarn. Metoden har aldrig varit till för barnen, att då säga att det är för barnet skull man metodar det så har man missuppfattat. Barnet mår inte dåligt av att vakna på natten. Om föräldren gör det är en sak, men stå då för att ni metodar för att ni inte orkar ta ett föräldraansvar.
    Vem är skaparen?
  • Jävelu­nge
    Äldre 4 Jun 12:20
    Vem är skaparen?
    Barnläkaren Berndt Eckerberg
  • Kålrab­bin
    Äldre 4 Jun 12:20
    Jävelunge skrev 2009-06-04 12:20:04 följande:
    Barnläkaren Berndt Eckerberg
    Tack.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!