• aspenb­äck
    Äldre 2 Jun 22:26
    27691 visningar
    724 svar
    724
    27691

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Mieria
    Äldre 4 Jun 14:56
    Jävelunge skrev 2009-06-04 14:55:14 följande:
    Hur jag står ut? Jag älskar mina barn och jag är beredd att ge dem hur många timmar som helst om det innebär att de får somna tryggt utan gråt. Jag ser det inte som ett straff att ligga nära och snusa i deras mjuka nackar. Tvärtom. Om det finns annat jag vill göra? Nja...tvätta, städa kolla TV kanske...men det är inget jag prioriterar före mina barn.
    Men ärligt...Tar det tre timmar för dina barn att komma till ro varje kväll? Det låter hysteriskt överdrivet
  • Äldre 4 Jun 14:58
    Mieria skrev 2009-06-04 14:55:12 följande:
    Om det tar 3 timmar för barnet att komma till ro kanske man ska fråga sig själv vad man gör för fel i övrigt...
    ja, kanske det.men det är ju de som gör det. nattar i flera timmar alltså. man behöver nog inte göra ngt fel, kanske man bara stör barnet i insomnandet om det tar så lång tid. vad vet jag, har inte haft det så själv.
  • Äldre 4 Jun 14:59
    Jävelunge skrev 2009-06-04 14:55:14 följande:
    Hur jag står ut? Jag älskar mina barn och jag är beredd att ge dem hur många timmar som helst om det innebär att de får somna tryggt utan gråt. Jag ser det inte som ett straff att ligga nära och snusa i deras mjuka nackar. Tvärtom. Om det finns annat jag vill göra? Nja...tvätta, städa kolla TV kanske...men det är inget jag prioriterar före mina barn.
    ok. då har vi olika sätt att visa våra barn att vi älskar dem!
  • Äldre 4 Jun 15:03
    clarens skrev 2009-06-04 14:52:15 följande:
    vad menar du med att natta? om du menar ligga bredvid det i upp till 1-3 timmar så kan jag säga att det skulle jag aldrig stå ut med. jag undrar, ni som gör det, hur står ni ut?? vill ni inte göra andra saker på kvällarna? jag har dessutom svårt att tro att barnet själv tycker det är spec kul att ligga och försöka somna i flera timmar.
    Det finns jättemycket jag vill göra som jag inte hinner nu när jag har fått barn, men jag räknade liksom med att det skulle bli så. Jag är inte beredd att åsidosätta min son för mina egna intressen. Sedan är det för all del så att det även finns en pappa så vi kan turas om. På det sättet kan jag ägna mig åt mig själv ändå. Kanske bara inte riktigt varje kväll.

    Sedan är väl inte tanken att ett barn som ska sövas ska ha kul? Det ska vara rogivande, avslappnande, tryggt och mysigt.
  • Äldre 4 Jun 15:08

    det räknade jag också med, och så är det. dagtid. på kvällen och natten tycker jag att barnen ska sova. och jag tror de själva vill det också. tycker det verkar onödigt att natta barnet så länge. när måste ni börja med nattningen då för att barnet ska somna i tid? har du reflekterat över varför det tar så lång tid för barnet att somna? tycker det verkar som ngt stör om det tar så lång tid för det att somna. eller? ligger du själv vaken i flera timmar när du ska somna?
    är det ingen här som tycker att det är frustrerande att hela kvällen går åt till att natta barn? är det verkligen så asmysigt kvällsrutin varje kväll?

  • trista­nia
    Äldre 4 Jun 15:09

    Trevligt att det funkar för dej ts, och tydligen för ditt barn. I ditt fall så slapp ju ditt barn skrika sej blodig, men fallen ser olika ut   Jag ratar metoden, thats it.


  • Äldre 4 Jun 15:09
    lennartsdotter skrev 2009-06-04 14:42:51 följande:
    Eckerberg som har utformat metoden anser att kroppskontakt endast är tillåten om barnet behöver bäras tillbaka till sängen. I alla andra lägen får endast rösten användas. Barnet tittas till med ungefär 5 minuters intervall. Om barnet vaknar på natten och skriker tex. för att blöjan är våt ska man inte heller byta blöja utan bara med rösten markera att det är natt, man ska sova så sov.Det du beskriver låter mer som en blandning av 5 mm och tassmetoden.
    jag har läst om femminuters metoden på fler ställen och som jag skrev skulle man göra..
  • Mieria
    Äldre 4 Jun 15:10

    Ingen har svarat på varför man inte vill ligga hos sitt barn och natta.

  • Äldre 4 Jun 15:10
    Mieria skrev 2009-06-04 14:47:40 följande:
    Jag vill gärna veta VARFÖR man inte kan ta sig tid att natta barnet? Finns det någon anledning?
    fast när man gör det på det här sättet tar det tid, det är inte så att man låser in en unge i ett annat rum och går o gör ngt annat!
  • Äldre 4 Jun 15:10
    tristania skrev 2009-06-04 15:09:25 följande:
    Trevligt att det funkar för dej ts, och tydligen för ditt barn. I ditt fall så slapp ju ditt barn skrika sej blodig, men fallen ser olika ut   Jag ratar metoden, thats it.
    skrika sig blodig? usch finns det såna fall?
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!