• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • clarens
    tristania skrev 2009-06-04 15:39:06 följande:
    Citat från Clarens:det finns olika tolkningar på metoden, läs bakåt i tråden så ser du tolkningarna som jag har arbetat efter.Och tror du att det är bäst för dig o ditt barn att du späder på hans osäkerhet så får du givetvis tro det och sitta timme efter timme och hålla hans hand.Jag vill lära mina barn att man kan vara trygg i sig själv och att mamma finns där om det är ngt !
    detta förstår jag inte? vad har det med mig att göra?
  • Mieria
    linda6 skrev 2009-06-04 15:45:49 följande:
    du har ingen rätt att säga till mig att lämna bort mitt barn!!!! du känner inte mig så du kan enbart hålla din mun. läs va fan jag skriver så har jag skrivit att metoden kanske inte är bra men alla gör väl för fan som man vill...ta hand om ditt eget liv i ställe
    Om du inte förstår att man måste ta hand om sitt spädbarn så har jag all rätt att rekommendera dig att inte hantera sådana varelser. Jag tar hand om mitt eget liv så bra att jag har tid att ingripa när jag hör talas om människor som anser att psykisk misshandel är en bra grej
  • Melly

    Grattis till dig TS! Du lyckades att knäcka ditt barn. Så att han gav upp. Nu vet han att ingen bryr sig om han gråter så att han fattar att det är lika bra att lyda och hålla tyst och sova.

    Nä fy sjutton för 5 minuter metoden. Borde förbjudas enligt mig.

  • Apmor2
    tristania skrev 2009-06-04 15:44:27 följande:
    Men kom inte och säg att barn mår bra av att skrika sej till sömns - trots att dom är olika! Aldrig.
    har inte läst någonstans att det är skadligt för barn att skrika..
    Och det är stor skillnad mellan att skrika o gråta som sagt handlar först o främst att lära sig identifiera spädbarnets olika läten.
  • Mieria
    linda6 skrev 2009-06-04 15:44:11 följande:
    jag har inte sagt att psykisk misshandel är lagligt utan att det finns inget konkret som säger att jusst DENNA metod är psykisk misshandel. jag har själv levt i ett förhållande i 4 år som det fanns både psykisk och fysisk misshandel...så tro mig jag vet vad det betyder. jag säger inte heller att det är den bästa metoden men jag tycker inte alla människor ska komma och säga hur man ska uppfostra sitt barn...alla gör vad dom själva tror e bäst.
    Du anser alltså inte att det är psykisk misshandel att inte ta hand om ett spädbarn som skriker efter närhet? Det säger en hel del om dig
  • Mieria
    Melly skrev 2009-06-04 15:48:05 följande:
    Grattis till dig TS! Du lyckades att knäcka ditt barn. Så att han gav upp. Nu vet han att ingen bryr sig om han gråter så att han fattar att det är lika bra att lyda och hålla tyst och sova. Nä fy sjutton för 5 minuter metoden. Borde förbjudas enligt mig.
    Det ÄR förbjudet! Folk förstår det bara inte!!

    Psykisk misshandel = Olagligt!!
    Du kan dömas till fängelse och fråntas vårdnaden om ditt barn om det uppdagas att du försummar barnets behov = att inte vårda barnet när det skriker = Fmm!!
  • clarens
    Norrland09 skrev 2009-06-04 15:38:48 följande:
    Min dotter är inte rädd för sin säng eller rädd för att somna som nån påstod och att föräldern stärker det intrycket. skitsnack. Däremot vill hon inte vara ensam, var sig i vaket eller sovande tillstånd. En arbetskompis lilla pojke på fem år kommer alltid till dem på nätterna. Mamman fick nog och sade åt honom att "nu måste du sova i din säng, vi får inte plats allihop här!"Pojken tittade på henne med sorgsen blick och svarade"Varför får ni vuxna sova tillsammans när jag som är liten måste sova ensam...?" Små barn med stora tankar.
    varför vill hon inte vara ensam?

    det är inte skitsnack, det är psykologi.man kan välja att tro på det eller ej, men det är inte sktisnack.
  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 15:48:04 följande:
    Om du inte förstår att man måste ta hand om sitt spädbarn så har jag all rätt att rekommendera dig att inte hantera sådana varelser. Jag tar hand om mitt eget liv så bra att jag har tid att ingripa när jag hör talas om människor som anser att psykisk misshandel är en bra grej
    du läser inte vad jag skriver va????
    jag om nån vet vad psykisk misshandel är...men säger att denna metod är inte klassad som olaglig...så därför får vem som helst använda sig utav den.
    jag som jag sagt flera gånger tycker inte heller att det är den ultimata metoden men kanske för föräldrar som provat allt och provar denna och funkar.
    sen är det ju faktiskt så att många barn klara metoden galant på första kvällen!!!
    jag lägger ner denna disskussion nu...men jag tycker alla får uppfostra precis som dom vill...dvs allt som är lagligt!!!!!
    hoppas du förstod vad jag skrev denna gång!
  • lennartsdotter
    clarens skrev 2009-06-04 15:27:11 följande:
    jag tror att det är bra för barnets självkänsla att somna själv.varför? jo, för att insomnandet kan te sig obehagligt och får man då hela tiden hjälp med att somna bekräftas denna rädsla för sömnen. föräldern säger med sin närvarande kropp att "ja, detta är farligt, men jag är här och hjälper dig" .kan barnet däremot somna själv i sin säng på kvällen lär det sig att detta inte är ngt farligt eller obehagligt utan snarare ngt skönt och nödvändigt. jag har två kompisar som blev nattade med samsovning upp i skolåldern, de vågade inte sova borta och har faktiskt fortfarande svårt att somna. en av dem måste somna framför tvn för att senare under natten stappla in till sin säng. jag vill heller inte ligga bredvid mina barn tills de somnar eftersom jag vet av egen erfarenhet att det kan dra ut väldigt på tiden och jag vill göra annat på kvällen än ligga och slumra ihop med dem. till er som tror att hur man nattar sitt barn hänger ihop med hur mkt man älskar dem kan jag bara säga att jag tror att ni har fel.
    Du kopplar deras sömnproblematik till att de samsov som barn. Jag samsov med mina föräldrar tills jag var 7-8 år och jag har aldrig haft problem att sova borta. Jag har heller inte haft några problem att somna själv efter samsovningen avslutades (på ett helt naturligt och otvunget sätt).

    Du menar att en förälder som ger sitt barn uppmärksamhet när det ber om den säger att det är farligt att vara ensam medan jag menar att man snarare säger "jag finns här när du behöver mig". Det är två helt olika saker.
  • Apmor2

    Och på tal om nattning och lägga ner tid, så här gick nattningen av min son till till alldeles nyligen:

    1h innan sov dax, nervarvning mys o pys.. pyjamas dax och bokläsning tandborstning och sängdax.. somnade gott utan problem.

    Nu är han större så han har inte lika lång nervarvning nu är det tandborstning, bokdax o i säng somnar på 2min..

    Så även om man är ute för att lära dom att sova själva så tar det tid.
    Min sov har sovit med oss oxå det ena utesluter inte det andra och när han sov middag sov han med mig på sängen mysandes.. men på nätterna sov och somnade han själv.
    Man är inte hemsk för att man använder olika metoder, man anpassar och testar.

Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!