• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Mieria
    linda6 skrev 2009-06-04 15:53:01 följande:
    du läser inte vad jag skriver va???? jag om nån vet vad psykisk misshandel är...men säger att denna metod är inte klassad som olaglig...så därför får vem som helst använda sig utav den. jag som jag sagt flera gånger tycker inte heller att det är den ultimata metoden men kanske för föräldrar som provat allt och provar denna och funkar. sen är det ju faktiskt så att många barn klara metoden galant på första kvällen!!! jag lägger ner denna disskussion nu...men jag tycker alla får uppfostra precis som dom vill...dvs allt som är lagligt!!!!! hoppas du förstod vad jag skrev denna gång!
    Det finns INGEN metod som är klassad som olaglig!!!! Det står inte specifika metoder och situationer i lagboken!!!!!!!!!!!! Fattar du inte det människa??? Det står RIKTLINJER!!! FÖRÄLDRAR FÅR INTE IGNORERA OCH FÖRSUMMA SINA BARN!!! FÖR DET ÄR PSYKISK MISSHANDEL!!! FOLK HAR BLIVIT DÖMDA FÖR DET!!!
  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 15:51:42 följande:
    Det ÄR förbjudet! Folk förstår det bara inte!! Psykisk misshandel = Olagligt!!Du kan dömas till fängelse och fråntas vårdnaden om ditt barn om det uppdagas att du försummar barnets behov = att inte vårda barnet när det skriker = Fmm!!
    det är bra att du är med ditt barn 24/7 och alltid springer dit när det skriker...det betyder att du är en bättre mamma än mig.
    jag älskar mitt barn och ger all min kärlek och närhet men jag låter också han göra ljud av sig som att gråta/skrika för att det är helt naturligt för barn.
    jag lägger mig kom soc och ta mitt barn för jag e en dålig mamma.
  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 15:51:42 följande:
    Det ÄR förbjudet! Folk förstår det bara inte!! Psykisk misshandel = Olagligt!!Du kan dömas till fängelse och fråntas vårdnaden om ditt barn om det uppdagas att du försummar barnets behov = att inte vårda barnet när det skriker = Fmm!!
    det är bra att du är med ditt barn 24/7 och alltid springer dit när det skriker...det betyder att du är en bättre mamma än mig.
    jag älskar mitt barn och ger all min kärlek och närhet men jag låter också han göra ljud av sig som att gråta/skrika för att det är helt naturligt för barn.
    jag lägger mig kom soc och ta mitt barn för jag e en dålig mamma.
  • Mieria

    Enligt Linda6 får jag lov att sparka min son i ansiktet för att få honom att somna! Det står nämligen ingenstans i lagboken "att sparka ett barn i ansiktet är klassat som olagligt".

    Att det står att fysisk misshandel är olagligt och att man sedan räknar med att människor själva kan avgöra resten spelar enligt henne ingen roll.

    Samma sak med psykisk misshandel! man får lov att försumma sina barn och skita i dem eftersom det inte står specifikt i lagboken "man får inte lov att lämna ett gråtande barn ensamt för det klassas som misshandel".

  • linda6
    linda6 skrev 2009-06-04 15:55:39 följande:
    det är bra att du är med ditt barn 24/7 och alltid springer dit när det skriker...det betyder att du är en bättre mamma än mig.jag älskar mitt barn och ger all min kärlek och närhet men jag låter också han göra ljud av sig som att gråta/skrika för att det är helt naturligt för barn.jag lägger mig kom soc och ta mitt barn för jag e en dålig mamma.
    såg att du inte hade barn..men om du får det nån gång så kanske du förstår vad jag syftar på!!
    tack hej
  • linda6
    linda6 skrev 2009-06-04 15:55:39 följande:
    det är bra att du är med ditt barn 24/7 och alltid springer dit när det skriker...det betyder att du är en bättre mamma än mig.jag älskar mitt barn och ger all min kärlek och närhet men jag låter också han göra ljud av sig som att gråta/skrika för att det är helt naturligt för barn.jag lägger mig kom soc och ta mitt barn för jag e en dålig mamma.
    såg att du inte hade barn..men om du får det nån gång så kanske du förstår vad jag syftar på!!
    tack hej
  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 15:57:17 följande:
    Enligt Linda6 får jag lov att sparka min son i ansiktet för att få honom att somna! Det står nämligen ingenstans i lagboken "att sparka ett barn i ansiktet är klassat som olagligt". Att det står att fysisk misshandel är olagligt och att man sedan räknar med att människor själva kan avgöra resten spelar enligt henne ingen roll.Samma sak med psykisk misshandel! man får lov att försumma sina barn och skita i dem eftersom det inte står specifikt i lagboken "man får inte lov att lämna ett gråtande barn ensamt för det klassas som misshandel".
    AGA står klart och tydligt i lagboken att det är förbjudet.
  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 15:57:17 följande:
    Enligt Linda6 får jag lov att sparka min son i ansiktet för att få honom att somna! Det står nämligen ingenstans i lagboken "att sparka ett barn i ansiktet är klassat som olagligt". Att det står att fysisk misshandel är olagligt och att man sedan räknar med att människor själva kan avgöra resten spelar enligt henne ingen roll.Samma sak med psykisk misshandel! man får lov att försumma sina barn och skita i dem eftersom det inte står specifikt i lagboken "man får inte lov att lämna ett gråtande barn ensamt för det klassas som misshandel".
    AGA står klart och tydligt i lagboken att det är förbjudet.
  • clarens
    lennartsdotter skrev 2009-06-04 15:54:27 följande:
    Du kopplar deras sömnproblematik till att de samsov som barn. Jag samsov med mina föräldrar tills jag var 7-8 år och jag har aldrig haft problem att sova borta. Jag har heller inte haft några problem att somna själv efter samsovningen avslutades (på ett helt naturligt och otvunget sätt).Du menar att en förälder som ger sitt barn uppmärksamhet när det ber om den säger att det är farligt att vara ensam medan jag menar att man snarare säger "jag finns här när du behöver mig". Det är två helt olika saker.
    ja, det kan vara en orsak. men det vet jag förstås inte säkert. sen att du inte drabbats av insomnia som vuxen betyder ju inte att andra kan göra det.

    nej, jag menar inte att en förälder som ger sitt barn uppmärksamhet säger att det är farligt att vara ensam. jag säger att om barnet har en känsla för att det är obehagligt att somna in, kan en förälder förstärka den känslan genom att vara närvarande vi insomnandet.
    vi tror olika helt enkelt.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!