• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 15:57:53 följande:
    Linda6 kan du sluta spamma hela tiden???
    det är min data på jobbet det blir alltid 2 inlägg tyvärr inte mitt fel.
  • Lindispindis84

    Alla ni som låter era bebisar skrika, ni kanske låter de lära sig att skrika?

    Det sa nämligen min svärmor till mig när vi kom hem från BB med sonen.
    "Varför tar ni upp honom hela tiden, då får han ju aldrig lära sig att skrika. Jag börjar tro att han inte kan".

    Jag blev så chockad över att det finns folk som FORTFARANDE tror att det är bra för bebisar att skrika. Visst, hon är 50 år men det har absolut ingen betydelse. Det finns många kloka 50-åringar som har läst på lite om utvecklingen när det gäller barn.

    Men överhuvudtaget så blir jag bara ledsen över att höra folk säga att bebisar mår bra av att skrika lite.

  • Apmor2
    linda6 skrev 2009-06-04 15:57:53 följande:
    AGA står klart och tydligt i lagboken att det är förbjudet.
    och man blir inte fråntagen sina barn för att dom gråter..
  • Mieria
    linda6 skrev 2009-06-04 15:57:53 följande:
    AGA står klart och tydligt i lagboken att det är förbjudet.
    HAHAHA PRECIS SOM PSYKISK MISSHANDEL !!!!
  • Melly
    lennartsdotter skrev 2009-06-04 15:54:27 följande:
    Du menar att en förälder som ger sitt barn uppmärksamhet när det ber om den säger att det är farligt att vara ensam medan jag menar att man snarare säger "jag finns här när du behöver mig". Det är två helt olika saker.
    Det här var jäkligt bra skrivet.
    Tycker exakt lika
  • linda6
    Apmor2 skrev 2009-06-04 16:00:12 följande:
    och man blir inte fråntagen sina barn för att dom gråter..
    tack va skönt...då kanske det är ok om man låter han gråta nån minut för att man sitter på toa...tänkte så soc inte hinner komma=)
  • Meal

    Jag har inte varit mycket inne på trådar på Familjeliv och har tydligen inte fått med mig detta fenomen det skrivs om tidigt i tråden. Jag trodde detta var ett forum där man kunde stödja varandra och ge och få råd. Men jag måste säga att jag är chockad över innläggen ni skriver. Som utbildad och praktiserande barnpsykolog menar jag att det är många osakliga kommentarer som skrivs här och framställs som sanningar. Det finns många teorier om barnuppfostran och att framställa en av dem som sanning blir en ren omöjlighet. Och att sen komma med osakliga anklaganden om barnmisshandel blir rätt och slätt patetiskt. För mig framstår det som om det är många osäkra föräldrar med brist på impulskontroll som försöker rättfärdiggöra sina egna uppfostringsmetoder genom att anklaga andra föräldrar för de värsta saker. En förälder som har givit sitt barn den trygghet det behöver i de första månaderna för att veta att mor/far är där också när han inte ser dem, är enligt min mening i stånd till att värdera barnets läggrutiner. Och TS son är trots allt förbi den åldern då objektpermanens läres. Jag önskar inte att uttala mig om metoden, men att föräldrar använder sin tid till att anklaga andra i samma situation för barnmisshandlare på osakliga grundlag, det tycker jag är skrämmande.

  • Apmor2
    Lindispindis84 skrev 2009-06-04 15:58:51 följande:
    Alla ni som låter era bebisar skrika, ni kanske låter de lära sig att skrika?Det sa nämligen min svärmor till mig när vi kom hem från BB med sonen."Varför tar ni upp honom hela tiden, då får han ju aldrig lära sig att skrika. Jag börjar tro att han inte kan".Jag blev så chockad över att det finns folk som FORTFARANDE tror att det är bra för bebisar att skrika. Visst, hon är 50 år men det har absolut ingen betydelse. Det finns många kloka 50-åringar som har läst på lite om utvecklingen när det gäller barn.Men överhuvudtaget så blir jag bara ledsen över att höra folk säga att bebisar mår bra av att skrika lite.
    vet inte vem som sa att dom mår bra, dom tar iaf ingen skada av det.
    Ska barn bara jollra o le? alla har rätt till att gråta och skrika och visa andra negativa känslor.
    Men man måste lära sitt barn att hantera sina neg känslor..
  • Mieria
    Apmor2 skrev 2009-06-04 16:02:53 följande:
    vet inte vem som sa att dom mår bra, dom tar iaf ingen skada av det. Ska barn bara jollra o le? alla har rätt till att gråta och skrika och visa andra negativa känslor. Men man måste lära sitt barn att hantera sina neg känslor..
    Ja det måste man. När de kan förstå det själva! Inte när de är nyfödda!
  • clarens
    lennartsdotter skrev 2009-06-04 15:54:27 följande:
    Du menar att en förälder som ger sitt barn uppmärksamhet när det ber om den säger att det är farligt att vara ensam medan jag menar att man snarare säger "jag finns här när du behöver mig". Det är två helt olika saker.
    sen kan jag säga att mina söner vet också att jag (och min man) finns här om de behöver mig, vi är några meter bort, i vardagsrummet. jag tror inte man behöver vara i samma rum för att barnet ska känna sig tryggt.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!