• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • Apmor2
    UllaBella skrev 2009-06-04 16:11:10 följande:
    Ok då kanske ni skulle införa det som behandling då, att de sitter och skriker någon timme varje dag... Har du haft något dödsfall pga att de inte skrikit då menar du?? Intressant.
    japp intressant! och vi lär dom att träna sina lungor på andra sätt, precis som jag lär mitt barn att hantera sina neg känslor.
    Men det finns inga belägg på att barnet eller vuxna far illa av att skrika.
  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 16:12:16 följande:
    Men lägg ner nu! När jag trodde att fmm gick ut på att man gick in till barnet ändå fick jag höra att jag behöver läsa på och nu ska jag läsa på för att jag INTE tror det. Stabil metod!
    jag tror att man kanske behöver ha barn själv och skaffa sig egna erfarenheter hur man har det på kvällarna vid läggning / på dagarna osv för jag tror det är ganska dumt att sitta här och säga till föräldrar hur dom ska uppfostra sina barn när man själv inte har någon erfarenhet av att uppfostra...och vad det innebär att ha ett lite liv att ta hand om dygnet runt.
  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 16:12:16 följande:
    Men lägg ner nu! När jag trodde att fmm gick ut på att man gick in till barnet ändå fick jag höra att jag behöver läsa på och nu ska jag läsa på för att jag INTE tror det. Stabil metod!
    jag tror att man kanske behöver ha barn själv och skaffa sig egna erfarenheter hur man har det på kvällarna vid läggning / på dagarna osv för jag tror det är ganska dumt att sitta här och säga till föräldrar hur dom ska uppfostra sina barn när man själv inte har någon erfarenhet av att uppfostra...och vad det innebär att ha ett lite liv att ta hand om dygnet runt.
  • Mieria
    Apmor2 skrev 2009-06-04 16:11:05 följande:
    ok vem har lämnat sitt spädbarn i ensamhet? jag tror nog att du behöver lite mer erfaranhet och kanske läsa på lite mer..
    Om du läser i tråden ser du ju folk som berättar att de lämnat sina barn ensamma hur länge som helst..
  • Mieria
    linda6 skrev 2009-06-04 16:15:07 följande:
    jag tror att man kanske behöver ha barn själv och skaffa sig egna erfarenheter hur man har det på kvällarna vid läggning / på dagarna osv för jag tror det är ganska dumt att sitta här och säga till föräldrar hur dom ska uppfostra sina barn när man själv inte har någon erfarenhet av att uppfostra...och vad det innebär att ha ett lite liv att ta hand om dygnet runt.
    Hahaha det var det dummaste jag läst., Man behöver alltså ha egna biologiska barn för att veta vad man har för värderingar?? Där spottade du alla adoptivföräldrar i sverige i ansiktet! Jag har inte FÖTT barn nej. Mer än så vet du inte!
  • UllaBella
    Apmor2 skrev 2009-06-04 16:14:54 följande:
    japp intressant! och vi lär dom att träna sina lungor på andra sätt, precis som jag lär mitt barn att hantera sina neg känslor. Men det finns inga belägg på att barnet eller vuxna far illa av att skrika.
    Mår du bra när du är ledsen och gråter då menar du? Jag vill då gärna att någon tröstar och det verkar min dotter också vilja eftersom hon blir lugn när jag finns hos henne när hon är ledsen.
  • Apmor2
    Mieria skrev 2009-06-04 16:12:16 följande:
    Men lägg ner nu! När jag trodde att fmm gick ut på att man gick in till barnet ändå fick jag höra att jag behöver läsa på och nu ska jag läsa på för att jag INTE tror det. Stabil metod!
    ok tagga ner lite nu, jag var intresserad av vad du baserar dina orubbliga åsikter på och jag har sagt fler ggr att jag har läst om fem minuters metoden från flera källor och metoderna variera, hur vet du vilken 5mm folk har valt?

    Och jag var inte säker på att du menade 5mm när du skrev Fmm (det kunde ju faktiskt betytt ngt annat)
  • Apmor2
    Mieria skrev 2009-06-04 16:12:45 följande:
    Gissa.
    du är väldigt otrevlig och jag kanske hade lärt mig ngt av dig och du ngt av mig om du var trevligare och lite mer öppen, så snälla va lite mer trevlig och sluta med dina försök att förolämmpa mig.
  • Mieria
    Apmor2 skrev 2009-06-04 16:18:23 följande:
    ok tagga ner lite nu, jag var intresserad av vad du baserar dina orubbliga åsikter på och jag har sagt fler ggr att jag har läst om fem minuters metoden från flera källor och metoderna variera, hur vet du vilken 5mm folk har valt? Och jag var inte säker på att du menade 5mm när du skrev Fmm (det kunde ju faktiskt betytt ngt annat)
    Eftersom jag ganska nyligen citerade mig själv och vad jag först trodde att metoden gick ut på trodde jag att det var ganska självklart att det inte var min egen metod jag klagade på. Jag ber om ursäkt om jag var vrång men jag blir fruktansvärt irriterad när människor som Linda6 sitter och hävdar att jag inte har några barn för att jag inte fött några osv. Det är jävulskt provokativt. Det var inte meningen att fräsa mot dig.
  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 16:16:29 följande:
    Hahaha det var det dummaste jag läst., Man behöver alltså ha egna biologiska barn för att veta vad man har för värderingar?? Där spottade du alla adoptivföräldrar i sverige i ansiktet! Jag har inte FÖTT barn nej. Mer än så vet du inte!
    fortfarande så läser du inte vad jag skriver!!!!
    jag tror att man kanske behöver ha barn själv och skaffa sig egna erfarenheter hur man har det på kvällarna vid läggning / på dagarna osv för jag tror det är ganska dumt att sitta här och säga till föräldrar hur dom ska uppfostra sina barn när man själv inte har någon erfarenhet av att uppfostra...och vad det innebär att ha ett lite liv att ta hand om dygnet runt.

    exakt så skrev jag INGET om BIOLOGISKA barn utan att ha barn överhuvudtaget om du kan läsa så läs igen!!!!
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!