• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • elinasteen

    hej! jag har inga egna barn, men min syster har en son på 3½, hon kan verkligen inte få sin son att sova i sin egen säng, så han sover alltid i hennes säng, vilket kan vara lite jobbigt för henne ibland, vi har pratat om det här innan, men kommit fram till att hon vet inte vad hon ska göra, och jag som inte har barn vet absolut inte vad hon ska göra.
    så såg jag detta! Men jag vet inte vad 5 minutersmetoden är? Någon som kan förklara, så kanske det skulle funka för min syster o systerson

  • linda6
    Mieria skrev 2009-06-04 16:36:40 följande:
    Så nu förnekar du att du tidigare talade om för mig att jag inte har barn?? :´)
    vill bara tillägga också att jag har ALDRIG från första början sagt att detta är den ultimata metoden...men jag tycker inte att man e sämre förälder för att man provar den och det står jag för.
  • elinasteen
    linda6 skrev 2009-06-04 16:41:50 följande:
    vill bara tillägga också att jag har ALDRIG från första början sagt att detta är den ultimata metoden...men jag tycker inte att man e sämre förälder för att man provar den och det står jag för.
    Förlåt om jag lägger mig i, men det är väl bara superbra om folk tipsar varandra om olika metoder?
  • linda6
    elinasteen skrev 2009-06-04 16:45:31 följande:
    Förlåt om jag lägger mig i, men det är väl bara superbra om folk tipsar varandra om olika metoder?
    absolut man måste ju testa sig ram och rådfråga om olika metoder sen hittar man ju den som passar bäst!!
  • linda6
    elinasteen skrev 2009-06-04 16:45:31 följande:
    Förlåt om jag lägger mig i, men det är väl bara superbra om folk tipsar varandra om olika metoder?
    absolut man måste ju testa sig ram och rådfråga om olika metoder sen hittar man ju den som passar bäst!!
  • lövet2

    TS - Tråkigt att ingen kunde berätta för dig om humana sätt att behandla barn som ska sova i stället. Det är ju så, att om "fel" person tipsar om något som låter bra, då kan man råka gå på vilka dumheter som helst.

    Om/när du så småningom upptäcker de oväntade bieffekterna av 5mm på ditt barn, så hör av dig till mig. Det tog bara ca ett år för vår dotter att få tillbaka tryggheten och tilliten ordentligt efter att vi genomfört kuren på henne, och efter 12 år försvann nattskräcken också. Kanske jag kan ge dig några tips?


    See you around!
  • elinasteen
    linda6 skrev 2009-06-04 16:48:39 följande:
    absolut man måste ju testa sig ram och rådfråga om olika metoder sen hittar man ju den som passar bäst!!
    precis, så är det ju med skitmycket saker! o jag vet hur jobbigt min syster kan ha det ibland, för att hennes son inte KAN sova nånannanstans än i hennes säng, kan hända att han somnar i soffan ibland, men då vaknar han direkt när man ställer sig upp (och ska bära in honom i sin säng)

    Men.. hur går den här 5min.metoden till egentligen?
    Hört mycket om den, men aldrig hur man "ska göra"
  • lennartsdotter
    elinasteen skrev 2009-06-04 16:41:35 följande:
    hej! jag har inga egna barn, men min syster har en son på 3½, hon kan verkligen inte få sin son att sova i sin egen säng, så han sover alltid i hennes säng, vilket kan vara lite jobbigt för henne ibland, vi har pratat om det här innan, men kommit fram till att hon vet inte vad hon ska göra, och jag som inte har barn vet absolut inte vad hon ska göra. så såg jag detta! Men jag vet inte vad 5 minutersmetoden är? Någon som kan förklara, så kanske det skulle funka för min syster o systerson
    Kolla upp tassmetoden åt henne istället. Gör en googling.
  • Jävelunge
    elinasteen skrev 2009-06-04 16:55:26 följande:
    precis, så är det ju med skitmycket saker! o jag vet hur jobbigt min syster kan ha det ibland, för att hennes son inte KAN sova nånannanstans än i hennes säng, kan hända att han somnar i soffan ibland, men då vaknar han direkt när man ställer sig upp (och ska bära in honom i sin säng) Men.. hur går den här 5min.metoden till egentligen? Hört mycket om den, men aldrig hur man "ska göra"
    Det finns massor av bättre metoder. Elisabeth Pantleys "utan gråt"-metoder tex.

    Varför är det bra att tipsa om en metod som många barnpsykologer och barnläkare avråder från?
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!