• aspenbäck

    5 min metoden fungerar!!!

    Vill bara skriva av mig lite, har haft världens krångel med våran snart 11 månaders lillkille att somna. Han har inte kunnat komma till ro på ngt sätt och jag har hållt på att vela fram och tillbaks med honom, han har fått ligga hos oss i sängen men inte kunnat somna, då har jag lagt honom i sin säng men inte där heller så har jag hämtat honom igen osv. Läggningen har säkert tagit 1-1 1/2 timme. Till slut fick jag nog och har stålsatt mig och kört 5 min metoden ( ca ) Första dagarna skrek han i vansinne, men somnade till slut, Igår gjorde han ett litet plutteskrik, men somnade och idag bara la jag honom ner i spjälsängen pussade honom och sa godnatt, och han min lille älskling somnade lugnt och tryggt för sig själv! Ville bara dela med mig
    Jag vet att 5 min metoden är omdisskuterad här på FL men för oss funkade det super bra. Det tog en vecka!

  • Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!
  • linda  84

    tar man metoden och anpassar så är det ju inte den ursprungliga metoden längre, eller hur?
    och på vilka grunder tycker du att det är okej att "lära" ett barn att sova i egen säng? det går inte att lära ett litet barn något det inte är redo för. simpel psykologi. varför ska barnet anpassas efter dig? har han eller hon valt att födas till denna värld och till på köpet bli omformad, anpassad och påtvingad bisarra metoder? allt för att du själv ska få egentid? lugn och ro? tystnad? EGOISM!

  • Queen70

    Jag har beskrivit det nyligen i ett tidigare inlägg.


    Apmor2 skrev 2009-06-04 21:19:21 följande:
    ok alla motståndare i lugn o sansad ton och pga av nyfikenhet och möjligheten av att lära mig ngt nytt,- vad är det specifikt ni anser är barnmisshandel med denna sov metod? -finns det andra sovmetoder som ni anser är barnmisshandel?
  • linda  84

    jag förtydligar: man testar sig fram och ser om barnet är REDO att sova i egen säng. är barnet inte redo- ja så säger det till. här är vändpunkten, nämligen! man kan välja att skita i att barnet inte är redo och tillämpa en metod för att det ska "lära sig", eller så man kan lyssna till sin egen instinkt och tänka "okej, vi väntar ett tag med det här. han var nog inte redo, och han lät mig veta det genom att skrika."

  • Apmor2

    linda 84 skrev 2009-06-04 21:33:06 följande:


    tar man metoden och anpassar så är det ju inte den ursprungliga metoden längre, eller hur?och på vilka grunder tycker du att det är okej att "lära" ett barn att sova i egen säng? det går inte att lära ett litet barn något det inte är redo för. simpel psykologi. varför ska barnet anpassas efter dig? har han eller hon valt att födas till denna värld och till på köpet bli omformad, anpassad och påtvingad bisarra metoder? allt för att du själv ska få egentid? lugn och ro? tystnad? EGOISM!
    ok inte ens hälften av det du påstår nu har jag sagt.
    Jag skulle vilja reda ut vad ni anser är barnmisshandel gällande ämnet. och även om man gör efter en befintlig metod eller ej, vad är det som är barnmisshandel? är det att barnet gråter? att enligt denna metod så ska man inte plocka upp barnet när det gråter?
  • Queen70

    Min unge har sovit i egen säng sedan dag ett, med undantag av en kortare period under separationsfasen då han hade mer behov av närhet och ville sova hos mig. Det är inte DET som det hemska är att ungen sover i egen säng.


    ok men om man tar metoden och anpassar den och ser till att barnets alla basala behov är tillgodosedda är det misshandel då? alltså om man ser till att barnets behov är tillgodosedda trots att man lär barnet sova i egen säng, är det barnmisshandel då?
  • engstrom2007

    Till linda 84. Men vad vill du komma fram till. Jag förstår att du inte tycker det är bra och inte gör så med ditt/dina barn, men varför kan du inte förstå att vi tycker det. Vi gör inte detta för att vi alla är trötta och egoistiska utan jag tror att många som jag anser att det är ett bra och rätt sätt annars hade vi inte gjort det. Vi anser inte alls som du att det är fel, skadligt och även misshandel för då hade vi inte gjort det. Vill du bevisa motsatsen får du komma tillbaka om 17år och då jag vet vad mitt föräldraskap gett för resultat. Tills dess är det bara tycke om hur man bör göra för att vara en bra förälder. Det är ingen av er som vet vad detta kommer att ge för resultat. Jag tycker ni ska sluta oroa er för andras barn och skötta era egna. Låt oss andra glädjas av att våra barn sover bra takvare metod hit och metod dit. Du behöver inte oroa dig för mitt barn han sover lugnt och stilla i sin säng från 19 till 7 varje dag och det är han nöjd med, även om det innebar veckor av lite gråt när han var 7v.

  • Apmor2
    Queen70 skrev 2009-06-04 20:16:00 följande:
    Nej, det är nog så att de flesta som tycker 5mm är ok och inte tror det är att jämföra med misshandel, inte är så insatta i spädbarnets psyke. Jag är i alla fall tillräckligt insatt för att veta att det är skadligt för barnet, som inte har nåt begrepp om tid, eller tålamod. Ett litet barn skriker inte av trots för att de är argt,utanför att det är det enda sättet för dem att komunicera. Deras liv hänger på att någon svarar på deras signaler och när mamma som är den största tryyggheten plötsligt INTE svarar på barnet signaler är detta förknippat med dödsångest, och 5 minuter, eller 3 minuter för den delen är en hel evighet för ett spädbarn. Att detta sedan upprepas gång på gång, kväll efter kväll, tills barnet inte längre orkar skrika, skadar grundtryggheten hos barnet. har på FL läst skräckexempel på föräldrar som glatt meddelar att de använt 5mm på 2 månaders bebisar, och att det tog ty 2 veckor av gråtande innan det stackars barnet gett upp. fruktansvärt är det. Tror fan ungen skulle fara mindre illa av en rak höger i vissa fall faktiskt.
    detta?
  • Apmor2
    Queen70 skrev 2009-06-04 21:41:21 följande:
    Min unge har sovit i egen säng sedan dag ett, med undantag av en kortare period under separationsfasen då han hade mer behov av närhet och ville sova hos mig. Det är inte DET som det hemska är att ungen sover i egen säng.
    ok bra, för jag beskrev vad den 5min metoden som jag använt mig av (finns variationer, läst lite olika nu som går under namnet 5mm) och jag blev kallad för barnmisshandlare trots att jag beskrivit i detalj att barnet ej försummats och att alla dess behov har blivit tillgodosedda. därför tycker jag det är viktigt att i lugn o ro reda ut begreppen lite.
  • linda  84
    engstrom2007 skrev 2009-06-04 21:42:14 följande:
    Till linda 84. Men vad vill du komma fram till. Jag förstår att du inte tycker det är bra och inte gör så med ditt/dina barn, men varför kan du inte förstå att vi tycker det. Vi gör inte detta för att vi alla är trötta och egoistiska utan jag tror att många som jag anser att det är ett bra och rätt sätt annars hade vi inte gjort det. Vi anser inte alls som du att det är fel, skadligt och även misshandel för då hade vi inte gjort det. Vill du bevisa motsatsen får du komma tillbaka om 17år och då jag vet vad mitt föräldraskap gett för resultat. Tills dess är det bara tycke om hur man bör göra för att vara en bra förälder. Det är ingen av er som vet vad detta kommer att ge för resultat. Jag tycker ni ska sluta oroa er för andras barn och skötta era egna. Låt oss andra glädjas av att våra barn sover bra takvare metod hit och metod dit. Du behöver inte oroa dig för mitt barn han sover lugnt och stilla i sin säng från 19 till 7 varje dag och det är han nöjd med, även om det innebar veckor av lite gråt när han var 7v.
    att ni inte ANSER att det är fel eller skadligt- that's not good enough for me! det är inte er åsikt jag är intresserad av. självklart är ni skitnöjda med er själva och er prestation med att barnet sover själv från 19-07. gud vad smidigt för ER, föräldrar!
    ska jag inte oroa mig? du säger att din son grät i några veckor när han var sju veckor gammal, och jag ska inte oroa mig? du har då skadat hans grundtrygghet något enormt, det kan jag lova dig. inte undra på fan att han sover lugnt och stilla, det har ju uppkommit genom TVÅNG! vad är det folk inte fattar??!! jag blir fan mörkrädd!
  • linda  84
    Apmor2 skrev 2009-06-04 21:45:42 följande:
    ok bra, för jag beskrev vad den 5min metoden som jag använt mig av (finns variationer, läst lite olika nu som går under namnet 5mm) och jag blev kallad för barnmisshandlare trots att jag beskrivit i detalj att barnet ej försummats och att alla dess behov har blivit tillgodosedda. därför tycker jag det är viktigt att i lugn o ro reda ut begreppen lite.
    du har inte alls beskrivit i detalj att just ditt barn inte försummats. du tog ju ett exempel ur luften. och för att svara på din fråga om VAD det är som är misshandel- om barnet skriker, gråter, bönar och ber på alla sätt det kan komma på efter din uppmärksamhet och du inte ger det till barnet- då är du skyldig.
Svar på tråden 5 min metoden fungerar!!!