• Anonym

    Svärmor - mitt barns namn

    Hej
    Sedan vi fick barn har vi haft en del problem med svärmor som lägger sig i det mesta vi gör.
    Från start har jag förstått att hon inte gillar vårt val av namn till vår lilla tös. De första veckorna sa hon fel namn eller bebisen för att hon "glömde" bort vad hon hette. Det retade mig något förskräckligt. Är Nova verkligen ett så svårt namn att komma ihåg? Glömmer man verkligen bort vad ens enda barnbarn heter?
    Sedan började vi få gratulationer per mail från hans släkt som bor utomlands. Där de skriver grattis till Yasemin (som är hennes andra namn och inte tilltalsnamn). Eftersom vi inte nämnt för dem att hon heter så så fattade jag direkt vem som gjort det. Förra helgen träffade jag henne då helt från det blå så säger hon att släkten kommer kalla henne för Yasemin. Varför då frågar jag. Vi har inte berättat för henne att hon heter det i andra namn och hon heter faktiskt Nova i tilltalsnamn. Hon svarar då att jo, men det kommer de göra för de tycker bättre om det. Jag svarade att då kommer jag rätta dem. Hon tystnade och svarade inte när jag frågade varför de skulle börja använda det namnet.
    Nu undrar jag hur ni andra tänker. Vi valde inte andra namnet för att folk ska få välja vilket de tycker är finast och vill använda. Jag blir stött när hon säger till folk att hon heter andra namnet för att hon inte gillar vårt val. Jag ångrar nu att vi tog ett andra namn. Vad skulle ni göra? Överreagerar jag?

  • Svar på tråden Svärmor - mitt barns namn
  • Anonym (Jack)

    Nu har jag inte läst alla trådarna så jag ber i förväg om ursäkt för att jag kanske upprepar något, eller låter rasistisk men. Hon är invandrare va?

  • Anonym (Erfarenhet)

    Anonym (Jack) skrev 2009-07-15 08:43:43 följande:


    Nu har jag inte läst alla trådarna så jag ber i förväg om ursäkt för att jag kanske upprepar något, eller låter rasistisk men. Hon är invandrare va?
    Man behöver inte vara invandrare för att man har en rubbad åsikt om vad ens barnbarn ska heta/kallas. Det hade min farfar också, och han var så svensk man kan bli!
  • Anonym (Jack)

    Anonym (Erfarenhet) skrev 2009-07-15 08:59:21 följande:


    Anonym (Jack) skrev 2009-07-15 08:43:43 följande: Man behöver inte vara invandrare för att man har en rubbad åsikt om vad ens barnbarn ska heta/kallas. Det hade min farfar också, och han var så svensk man kan bli!
    Nej, men det förklarar saken.
  • vildochvacker

    vilken gris till svärmor. en idiot helt enkelt.
    låter som du får ha tålamod med henne...sätta hårt mot hårt.

  • Anonym (svärmor=blä)

    Min svärmor e inte riktigt sund i huvudet hon heller... försök prata med din svärmor och be din man stå upp lite för dej.. det behövs! Min svärmor ville på fullt allvar att jag skulle födda ett till barn som jag sedan skulle ge till henne.. eller dom gånger hon tycker jag ska lämna min son där i några veckor för att HON har rätten att ta hand om "sin son".. ja, hon kallar MIN son, hennes son.. irriterande ja.. Priset va nog när hon sa att hon skulle va den första som träffar min son och den första som bar honom.. allstå hon skulle se honom innan mig o min man.. för det va hennes rätt som farmor tyckte hon :)

  • Åsa
    Anonym skrev 2009-07-13 20:57:17 följande:
    Släkten har tydligen inte äns fått höra det "riktiga" namnet. Det känns som hon döper om mitt barn.
    En trevlig gest om det är viktigt för dig att släkten ni inte brukar träffa använder rätt tilltalsnamn vore väl att själva, utan svärmor som mellanhand, skicka ut kort på dottern med namnet påskrivet. Varför inte med båda förnamnen och en parentes med "tilltalsnamn Nova" så att de inte blir helt förvirrade med det namn svärmor använt.
  • Anonym

    Anonym (svärmor=blä) skrev 2009-07-15 10:23:57 följande:


    Min svärmor e inte riktigt sund i huvudet hon heller... försök prata med din svärmor och be din man stå upp lite för dej.. det behövs! Min svärmor ville på fullt allvar att jag skulle födda ett till barn som jag sedan skulle ge till henne.. eller dom gånger hon tycker jag ska lämna min son där i några veckor för att HON har rätten att ta hand om "sin son".. ja, hon kallar MIN son, hennes son.. irriterande ja.. Priset va nog när hon sa att hon skulle va den första som träffar min son och den första som bar honom.. allstå hon skulle se honom innan mig o min man.. för det va hennes rätt som farmor tyckte hon :)
    Gisses! Hon verkar ju inte riktigt frisk. Hur kan hon bara få för sig att kalla sitt barnbarn för "sin" son.

    Det skumma med min svärmor är att hon har aldrig lagt sig i vår förhållande förut (på tolv år!). Förut när man frågade henne vad hon tyckte sa hon bara "ni gör vad ni vill, så länge ni är lyckliga". Det brukade reta mig för jag ville faktiskt veta vad hon tyckte när jag frågade. :) Men nu helt plötsligt när vi fått barn så haglar åsikterna. Vad hände? Jag hoppas dock på att när hon har vant sig vid att ha ett barnbarn och ser att vi klarar det bra själva så lugnar hon ner sig. Och säger alla andra Nova så ger hon sig förhoppningsvis på den punkten med. Man kan ju i alla fall hoppas.
  • Myzan

    Be din man skriva ett brev/ mail till släkten och förklara att det skett ett misstag ( ge ingen skulden) och att er dotter heter Nova. Eftersom ni fått lyckönskningar i ett anant namn så ser jag inga konstigheter med att säga till.
    Om dom fortsätter att kalla henne för Ett annat namn så säg till att hon blir förvirrad då hon inte vet vem Yasemin är.

  • Anonym (Jack)
    Myzan skrev 2009-07-15 11:18:47 följande:
    Be din man skriva ett brev/ mail till släkten och förklara att det skett ett misstag ( ge ingen skulden) och att er dotter heter Nova. Eftersom ni fått lyckönskningar i ett anant namn så ser jag inga konstigheter med att säga till. Om dom fortsätter att kalla henne för Ett annat namn så säg till att hon blir förvirrad då hon inte vet vem Yasemin är.
    Jag tycker hela diskussionen är smålöjlig. Förstår att TS blir förbannad på svärmor dock.

    1. Säg till svärmor att kalla dottern för hennes tilltalsnamn. Annars kan hon se efter Nova i stjärnorna.
    2. Meddela släkten att det skett ett missförstånd. Yasemin är mellannamn, Nova är tilltalsnamn. Om de envisas med att säga Yasemin är det bara att säga ifrån.

    Trodde utlänningar visade mer respekt för familjemedlemmar
  • vildochvacker

    Jag e väldigt tacksam att jag e singel, " svärmor fri "
    när jag läser denna tråd..

Svar på tråden Svärmor - mitt barns namn