• ThereseNyman

    Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??

    Min lilla dotter är 10 månader, o har aldrig somnat själv, förutom när man vaggat henne i vagnen, eller om hon är riktigt trött om man bara lagt henne ner i vagnen.

    På kvällarna SKA hon somna hos mig, efter välling, vilket börjar ohållbart både för mig, pappan o bebisen.

    Vi pratade om det fram o tillbaka, 5 mm var nog enda lösningen.

    Ikväll provade vi, o det är helt klart att det var jättejobbigt att höra sitt allt skrika o skrika... Men vad gör man??
    I alla fall, det tog 40 min sen sov hon så gott i sin säng.

    Nu undrar jag, hur länge måste man hålla på så här? Kommer det ta mindre tid imorgon?

    Vill Endast ha svar av er med egna erfarenheter.

    Negativ kritik av denna metod, hänvisar jag nån annanstans!

  • Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??
  • Maria222
    Malia75 skrev 2009-07-30 23:52:15 följande:
    Kommer ihåg ett tillfälle när sonen var liten och bara vägrade att somna på dagen. Han skrek och skrek vad jag än gjorde. Jag bar honom, ammade, vaggade, sjöng. Till slut var jag så trött och förtvivlad att jag bara la ner honom bredvid mig i soffan och satte mig och grät. Efter en halvminut insåg jag till min stora förvåning att han somnat. Antagligen ville han vara ifred och somna UTAN att bli vaggad. Men det hade antagligen varit bättre för anknytningen om jag fortsatt bära omkring på den skrikande sonen samtidigt som jag grät........
    Fast det där är ju en helt annan sak. Där hittade du ett sett att lugna ditt barn. Vissa barn trivs skert med att somna liggandes bredvis mamma i soffan och inte bli vaggade. Självklart ska man inte fortsätta bära runt på barnet då, man gör det som funkar och det som barnet är nöjt med. Att bebisen är nöjd är det viktigaste, inte att mamma är nöjd.
    Mamma till Kevin född 0706.
  • NorasMamma
    TvåTrollungar skrev 2009-07-30 23:59:05 följande:
    "Metoden kan tillämpas från ca fem månaders ålder, då barnet har börjat utveckla en dygnsrytm och kan sova utan att vakna för att äta"detta står dessutom på wikipedia den enväldige sidan! CA 5 månader, Inez hade dygns rytm vid 3 månader och vaknade inte av att behöva äta! sen vet du väl att ALLA kan skriva på wikipedia?på hans egna sida står ingen ålder! någon annan person har altså hårddragit att 5 månader är den tiden då ett barn vanligen har en dygns rytm!
    På hans egna sida står såhär:
    Eftersom det lämpligaste tillvägagångssätten skiljer sig något för barn med eller utan spjälsäng finns broschyren i två versioner: en för barn från cirka fem till arton månaders ålder ("Hur man lär barn sova på nätterna") och en för barn över cirka arton månaders ålder ("Att lära barn sova").

    Men du kanske inte orkade "läsa på" såpass långt
  • TvåTrollungar
    NorasMamma skrev 2009-07-31 00:02:56 följande:
    På hans egna sida står såhär: Eftersom det lämpligaste tillvägagångssätten skiljer sig något för barn med eller utan spjälsäng finns broschyren i två versioner: en för barn från cirka fem till arton månaders ålder ("Hur man lär barn sova på nätterna") och en för barn över cirka arton månaders ålder ("Att lära barn sova"). Men du kanske inte orkade "läsa på" såpass långt
    jo då jag har läst HELA och det framkommer ingen stans att man inte bör använda den på ett barn som är mindre vet du va ca står för?
  • NorasMamma
    TvåTrollungar skrev 2009-07-31 00:03:46 följande:
    tycker i stället du kan ta dig tiden att läsa igenom om metoden!
    Jag har inget som helst behov av det. Jag vet vart jag står i saken och skulle ALDRIG behandla mina barn så. Jag kärleksmetodar mina barn istl
  • TvåTrollungar
    NorasMamma skrev 2009-07-31 00:05:21 följande:
    Jag har inget som helst behov av det. Jag vet vart jag står i saken och skulle ALDRIG behandla mina barn så. Jag kärleksmetodar mina barn istl
    kärlek sitter väl inte i en metod? Inez får hur mycket kärlek som helst, så du kan ju inte komma och påstå att hon inte får kärlek för att vi använt 5 minuters metoden! jag vet vad kärlek är och det ger jag mitt barn!
  • NorasMamma
    TvåTrollungar skrev 2009-07-31 00:08:55 följande:
    kärlek sitter väl inte i en metod? Inez får hur mycket kärlek som helst, så du kan ju inte komma och påstå att hon inte får kärlek för att vi använt 5 minuters metoden! jag vet vad kärlek är och det ger jag mitt barn!
    Ja och det kände hon säkert när hon fick gråta sig till sömns 3 månader gammal. Hejja dig.
  • Mallan76

    "Metoden har sina rötter i den psykologiska teorin behaviorismen som hade starkt genomslag i Europa och USA på 1920-talet. Den innebar ett mekaniskt sätt att se på människan och allt mänskligt beteende sågs som ett svar på en yttre påverkan. Enligt det synsättet fick man problem om man ammade barnet då det skrek och istället rekommenderades man att vänta med att plocka upp barnet tills det log och i och med det belöna leendet. Förespråkare för femminutersmetoden använder sig ofta av ett liknande resonemang. Metoden har kritiserats av bland annat barnläkare. Man har menat att barn har behov av att var nära föräldrarna då det ska sova och man har också uttryckt en oro för att barnet ska ta skada av att lämnas gråtande. Vidare har man påpekat i att det finns en fara i att auktoriteter uppmuntrar föräldrar till att "döva" sitt samvete och inte lyssna på barnet."
    (källa wikipedia)

    Jag ställer mig högst kritisk till denna metod. Jag tror barnet LÄR SIG att det inte finns någon vuxen som tröstar och håller om, när man är ledsen. Visst, barnet kanske lär sig somna själv, men till vilket pris?
    Tillit och trygghet är bland det viktigaste du kan ge ditt barn under småbarnsåren.

    Alla får såklart göra som man vill, men min magkänsla säger mig att denna metod är högst olämplig för barnet. Jag tror man ska skita i allt vad metoder heter och bara lyssna på sitt hjärta och sitt sunda förnuft, så ska du se att ditt barn lär sig somna tryggt.

  • Lilaa

    jag fattar inte att man kan använda denna metod på bebisar. Det är skrämmande och otroligt synd om barnen. varför skaffar man barn om man inte vill ta hand om dom dygnet runt.

  • wrsmamma
    Maria222 skrev 2009-07-30 23:59:34 följande:
    Fast det där är ju en helt annan sak. Där hittade du ett sett att lugna ditt barn. Vissa barn trivs skert med att somna liggandes bredvis mamma i soffan och inte bli vaggade. Självklart ska man inte fortsätta bära runt på barnet då, man gör det som funkar och det som barnet är nöjt med. Att bebisen är nöjd är det viktigaste, inte att mamma är nöjd.
    Fast det är ju jätteviktigt att mamman är nöjd också, för att ha energi att göra barnet nöjt. Barn känner så väl om mamman inte är tillfreds och blir oroliga av det.
Svar på tråden Provade 5-minuters metoden ikväll, tog 40 min. Imorgon??