• FruHeo

    Tvillingföräldrar till tvillingar födda vår/sommar 2007

    Dags för tråd nummer 12!
    Våra godingar blir bara större och större och snart får ett par av dem småsyskon!
    Let's talk about everything!

    Tidigare trådar:
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m12800754.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-227/m15651410.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m19013316.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m22388760-87.h...
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m25178470.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m28110882.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30841752.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33428136.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m36122596.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m39188640.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m42184388.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44717467.html

    Ursprungliga bubblare:
    Heoo. 8/3-07 Saga och Melina. Linköping.
    Mini Pantern. 15/3 -07 William och Alexander. Uppsala
    MeNoLike. 25/3 -07 Maximilian och Timothy. Söderhamn.
    Noralie: 31/3 -07 David och Adam. Göteborg
    M R. 3/4 -07 Filippa och Meja
    Censur 8/4 -07 Elise och Fiona. Hofors (utanför gävle)
    Tvillingmamma2007. 10/4 -07 Leo och Tim. Uppsala
    Hursomhelst. 30/4 -07 samt 1/5 -07 Sixten och Alfred.
    Betty2. 4/5 -07 Jonathan och Alexander, Göteborg
    Kajsa3. 21/5 -07 Alexandra och Elin.
    Women. 23/5 -07 Mattias o Sara.
    Mallamojs. 2/6-07 Cornelia och Izabella. Uppsala
    EllenWesterlund: 2/7-07 Sebastian och Kristoffer. Östersund

  • Svar på tråden Tvillingföräldrar till tvillingar födda vår/sommar 2007
  • Tvillingmamma2007
    Noralie skrev 2010-08-02 20:56:11 följande:
    TM: Gick graviditet och förlossning bra med lille Milo? Stor skillnad mot förra gången?

    Jag funderar på om det är för tidigt ännu att lägga ut regnkläder och overaller till försäljning på Tradera? Vad tror ni? Jag har fina bruna overaller som jag vill sälja så jag kan köpa något roligt nytt i stället! Skrattande
    Well graviditeten var väldigt jobbig pga extremt illamående i 4 mån (hyperemesis gravidarium) som innebar konstant kräkande, viktnedgång på 10 kg...blev sjukskriven och blev tillslut inlagd med dropp i 10 dagar på sjukhus inte kul! Var jättejobbigt för killarna med med en mamma som bara gick mellan sängen, soffan och toaletten och som försvann bort på sjukhus. Mådde ju illa med killarna med men inte så illa som denna gången. Sen jobbade jag på igen fram tom v 37 tror jag det var, hade problem med foglossning och så kom illamåendet tillbaka lite sista månaden men andra hälften var ändå "lättare" än med twinsen förutom att man då hade killarna att ta hand om såklart!

    Förslossningen gick på rekordfart när den väl startade i v. 40+2. Hann knappt in till sjukhuset bara för att de sa att jag skulle ta två alvedon och försöka vila när jag ringde in! Vi var 16 (!) min i förlossningssalen innan han föddes och då fick jag ändå försöka hålla emot för att inte spricka så mycket men det hjälpte ju tyvärr inte så mycket när 4,6 kg kommer i raketfart haha fick åka till OP efteråt och sy en massa tyvärr. Allvarligaste var väl att tappen brast och det inte slutade att blöda men sen blev det en del andra inre och yttre bristningar med. Dessutom så var jag tydligen så svårintuberad så de slog av en flisa ur min framtand hmmmm de hade hållt på i 2 timmar med att få ner slangen i halsen, snacka om att det gjorde ont efteråt blää Sen var det samma visa som med ToL, mjölkstockning efter 5 dagar, infektion, 40 graders feber i 4 dagar, antibiotika, svamp som ett resultat av det, medicin mot svampen, krångel krångel! Fattar inte att jag fortfarande helammar trots alla amningsproblem! Han har dessutom haft kolik till han var 3,5 mån och har fortfarande en hel del ont i magen nu vid 4,5 mån. Fick smaka lite gröt förra veckan och då skrek han sen hela natten...hm...vem sa att det skulle vara lätt? Han är iaf hur mysig som helst när han mår bra!

    Tror inte det är för tidigt för regknkläder, kanske något för vinterkläder, skulle lägga ut dem till BB i aug!
  • Tvillingmamma2007


    Han är som sina bröder upp i dagen suck kan ingen bli lik mig nån gång hahaha Här blir det inga fler kids dock, inte efter denna grav och förlossning!
  • MeNoLike

    Vad roligt med en massa fler barn :) STORT GRATTIS till er alla
    Inga fler barn på g här.
    Här är barnen uppe i VÄRSTA 3 års trotsen. Hur har ni andra det?

  • Tvillingmamma2007
    MeNoLike skrev 2010-08-03 14:08:20 följande:
    Vad roligt med en massa fler barn :) STORT GRATTIS till er alla
    Inga fler barn på g här.
    Här är barnen uppe i VÄRSTA 3 års trotsen. Hur har ni andra det?
    Tack! Ja här är också värsta 3-års trotsen och den har hållt på läänge nu kan jag tycka! Först var det Tim som var superstygg på brorsan och nu är det tvärtom och det är en massa tjafs kan jag lova och inte har det underlättat med en bebis samtidigt heller haha. De har hållt på och kissat på sig och haft sig med trots att vi slutade med blöjor i julas men det har tack och lov blivit bättre igen iaf. Idag var första dagen tillbaka på dagis för dem, det har haft stängt en månad, och nu ska de börja i en 3-5 års grupp de har ju gått i en 1-3 år tidigare. De går 15 timmar och det behövs för alla inblandade haha.
  • Noralie

    TM: Gud vilken liten goding!! Och jag måste säga att han verkligen är lik sina brorsor! Skrattande 

    Din graviditet och alla komplikationer efteråt lät verkligen inget kul! Du verkar ha kämpat emot rätt bra oxå med tanke på intubering och framtand....

    Tack för tipset om regn/vinterkläder. Jag tar och börjar med regnkläderna och väntar en aning med overallerna.

    MNL: Här är ordet trots bara förnamnet!! Vi har haft det skitjobbigt! Särskilt Adam har varit svår och fått väldiga raserianfall mellan varven som varit svåra att stoppa. David är oxå trotsig fast på ett annat sätt. Mer surande på honom och om han inte fått sin vilja igenom så har han rätt och slätt dragit iväg. Ut på vår trottoar som är utanför huset och iväg... Häromdagen stack han i väg i ett obevakat ögonblick, vi talar om att jag tittade efter dom andra i en sekund, och så var han borta. Problemet var att vi befann oss på Liseberg....Förvånad Anders och jag kunde bara leta efter honom en i taget eftersom någon var tvungen att stanna hos dom andra så inte dom oxå drog iväg. När Anders kom tillbaka och sa att han inte hade hittat honom blev jag verkligen rädd!! Då stack jag iväg åt andra hållet och efter att ha rundat ett hus med affärer en bit därifrån så ser jag honom i famnen på en tjej. Jag rusar fram med andan i halsen och mer eller mindre SLITER ungen ur famnen på henne... Hon och hennes familj hade hittat honom gåendes där gråtandes och tagit hand om honom samt kontaktat Lisebergspersonal. Till mig säger hon att "ett tips är ju att skriva telnr på armen på honom". Det komiska var att vi hade skrivit Anders mobilnr på både Wilmas och Alexanders armar men inte på A & D eftersom dom satt i vagnen. Hade släppt dom lösa för att vi skulle fiska i fiskdammen när allt detta hände.. Pust! Men slutet gott allting gott! Solig 
    Adams raserianfall och skrikande är bättre nu oxå och det känns skönt. Men som sagt, jobbigt som tusan har det varit!

    Hos oss börjar dagis i nästa vecka. Ska bli skönt för dom tror jag att få komma dit och få träffa kompisar igen och få lite mer stimulans.

  • Tvillingmamma2007

    Nora:
    Jo han är som trillingen som kom 3 år sent haha. Vi kanske bara kan göra barn stöpta i en form hehe närå vissa drag har han som är "egna". Well jag var ju redan sövd när de skulle intubera så i sånt fall så kämpade jag i sömnen i sånt fall haha. Nej det var inge skoj men nu är spiral insatt och inga fler barn blir det! "Skönt" att höra att det inte bara är våra barn som är trotsiga. Läskigt att "tappa bort" ett barn hemska tanke, skönt att det gick bra iaf.

  • Betty2

    Hej! Skriver lite kort medan jag försöker få J att somna. Blev tvungen att separera dem nu (för att testa) eftersom nattningarna har varit helt sjukt jobbiga sedan vi flyttade till radhuset (för 2 veckor sedan). De delar på ett stort rum här (som kan delas till två väldigt små rum i framtiden) men eftersom de delade rum förut också (och nattningarna fungerade även efter spjälsängarna) så trodde vi att det skulle gå. Men det tar ca (minst) 2 timmar varje kväll att få dem att sova... *suck* På måndag börjar dagis igen, och det har inte hjälpt att jag har väckt dem kl 7 hela den här veckan (ingen dagsömn heller), de är ändå lika svåra att lägga på kvällarna. I morgon väcker jag dem kl 6, dvs samma tid som de måste gå upp fr.o.m dagisstarten på måndag.

    3-årstrots måste jag absolut hålla med om. Det var som att läsa om oss, när jag läste vad du skrev Nora. En (Jonathan) som får raseriutbrott och en (Alexander) som rymmer... Hur hanterade ni raserianfallen? Hoppas på bra tips, så att även vi kan få dem att minska i antal...

    TM: Ja oj vad han (Milo) är lik sina storebrorsor! Får se om jag kan lägga in ett färskare kort på mina grabbar snart. Presbilden är från maj 2009 tror jag...

    Just det ja, radhuset. Det är oxå i Gbg Nora, fast en stadsdel längre norrut än tidigare (Kärra). Här har de gått på dagis hela tiden, så det behöver vi inte byta. I stället får vi nu gångavstånd (i stället för bilresa) till/från dagis. Ytskikten invändigt på radhuset är hyfsade, så vi har inte behövt fixa så jättemkt. Ett golv och tak + väggar i ett rum skall målas, + lite småfix i killarnas rum för att vi fixade den resterande "stumpen" av den borttagna mellanväggen + tapetserade över en gräslig fondvägg. Och så har vi byggt ett par garderober, eftersom det saknades. Under veckan som kommer börjar det största: badrumsrenovering. Oväntat (och bra) kunde firman ta jobbet tidigt så vi slipper vara utan fungerande badrum så länge. (Besiktningen visade att golvbrunnen var helt felaktig vilket medför risk för fuktskada om man t ex duschar eller skvätter mkt från badkaret.) Vi har en toalett på bottenvåningen samt duschkabin i tvättstugan (också på bottenvåningen) så vi klarar oss under renoveringen som antagligen tar några veckor.

  • Betty2


    Hittade en bild från början av juni, när de precis hade slutat helt med napp (sista året hade de napp bara när de sov). (Vi var på Liseberg och lämnade napparna till kaninen "Till kaninungarna" sa vi...) Inte världens bästa bild på dem, men det finns verkligen inte många på båda tillsammans, där man ser dem framifrån... (Ofta profil på minst en av dem, eller en keps som skuggar hela ansiktet. ) Bra med den här bilden är att ni inte behöver undra vem som är vem. (Inte för att de är så lika, men jag förväntar mig inte att ni skall komma ihåg vem som ser ut på vilket sätt. )
  • Tvillingmamma2007

    Betty:


    Stora fina pojkar du har fått med! Tråkigt med jobbiga nattningar! Vad pysslar de med då eftersom de inte somnar? Här har vi rätt så lätta nattningar numera sen de slutade sova på dagen vilket de gjorde i november ifjol. De slutade både hemma och på dagis samtidigt och det gick super. ToL som sovit skitskruttigt ända sen de var små sover äntligen nästan alltid hela nätter från ca 19-20 till 07-08 eller ännu senare. Ibland vaknar de och är kissnödiga och man får då följa dem på toa men oftast sover de hela natten som sagt. På vardagarna när de får gå 15 h på dagis (tis-ons) brukar sambon väcka dem vid ca. 7.30 för att skjutsa dem till dagis till 8.30 men på helgerna kan de sova till en 8-9 om man har tur I morse vaknade vi av att ena killen var kissnödig vid 8.30 och det var ju helt okej Nappar har ju ToL aldrig haft och även Milo vägrar napp.

    Det var tydligen inte bara magen som spökade för lillkillen i veckan. Efter oavbrutet skrikande och matvägran så åkte jag in med honom till barnakuten och då visade det sig att han hade öroninflammation stackarn så nu är det penicillin och alvdeon som gäller. Lite jobbiga är att hans matvägran resulterade i att min mjölkproduktion gick ner drastiskt så nu får han gå hungrig med stackarn inte kul! Han har ammat varje timme nu ett par dagar man tycker den borde öka på sig igen men jag får väl se hur det går. Lite snöpligt kan jag tycka eftersom jag haft problem med för mycket mjölk hela denna amningsperioden, werird.

Svar på tråden Tvillingföräldrar till tvillingar födda vår/sommar 2007