• Bobbenn

    Dom ultimata dagiskläderna inför vintern??

    Alla tips mottages tacksamt Allt från underställ, overall, vantar, regnkläder, mössa osv

    Kanske från fsk lärare tom?

    Hur mkt behöver man?
    22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek.
  • Svar på tråden Dom ultimata dagiskläderna inför vintern??
  • Ullis 10

    Såg att nån nämnde galon ÖVER overall - snälla det måste bli hemskt! Finns bra vattentäta overaller eller fodrade regnkläder.

  • Ullis 10
    Bobbenn skrev 2009-09-12 17:04:35 följande:
    Vilka overaller slipper man ha galonisar över då?Vill helst undvika det. Bor i slask söder Västra götaland
    Kört Molo, Reima o POP ialla år. Aldrig blöta.

    Har faktiskt inte sett nån m galon ÖVER, men en del verkar ha det - fattar verkligen inte. Hur fåt man bara på det o så tätt o klumpigt för barnet.
  • Bobbenn

    Jag tänker INTE ha galon över på min dotter Tänker informera dagis om det oxå

    Fodrade regnkläder galon andas väl knappast?


    22/3-08 föddes mitt livs stora kärlek.
  • modestyclara
    Bobbenn skrev 2009-09-13 21:11:48 följande:
    Jag tänker INTE ha galon över på min dotter Tänker informera dagis om det oxå Fodrade regnkläder galon andas väl knappast?
    vi älskar didriksons fodrade regnkläder, barnen och förskolan också...men då det är riktig vinter har vi självklart bara vinteroverall på barnen. Klart kläderna ska bli smutsiga -det är ju då man vet att barnen haft roligt
  • Miss Maya

    Tja. De överlever nog. Kanske värre för större barn som rör på sig mer, men för såna minisar som det inte går så fort för är det nog inte så stor skillnad om det andas eller inte. Är ju mer när man blir svettig och äcklig som man gärna vill att tyget ska andas. Och jag växte upp med overaller i bävernylon och galonregnkläder och lever gör jag än idag och traumatiserad är jag inte heller.


    Bobbenn skrev 2009-09-13 21:11:48 följande:
    Jag tänker INTE ha galon över på min dotter Tänker informera dagis om det oxå Fodrade regnkläder galon andas väl knappast?
  • Dr Mupp

    Ullis 10 skrev 2009-09-13 21:07:49 följande:


    Såg att nån nämnde galon ÖVER overall - snälla det måste bli hemskt! Finns bra vattentäta overaller eller fodrade regnkläder.
    Det är jättehemskt. Har själv minnen från det som barn. Och när man ser dessa små ettåringar på dagis i först jäeeklumpig bävernylonsoverall och över det galonisar så tycker jag synd om dem. De kan knappt röra sig. Brevid springer mina barn i smidiga funktionsoveraller.

    Jag har hört att en del av de större barnen på dagis har börjat klaga att de måste ha galonisar när mina slipper. Det är ett tufft jobb för personalen att förklara skillnaden i vinterkläder. Det är synd att så många köper dåliga vinterkläder till sina barn. Har man kass ekonomi så är det ju inte så jättedyrt att köpa begagnade funktionsoveraller på tex tradera. Jag har tex köpt en mikkline för 260 kr och en reima tec för 305 kr.
  • Miss Maya

    Dåliga och dåliga. Det handlar kanske mer om VAR i landet man bor.


    Dr Mupp skrev 2009-09-13 21:39:26 följande:
    Det är jättehemskt. Har själv minnen från det som barn. Och när man ser dessa små ettåringar på dagis i först jäeeklumpig bävernylonsoverall och över det galonisar så tycker jag synd om dem. De kan knappt röra sig. Brevid springer mina barn i smidiga funktionsoveraller. Jag har hört att en del av de större barnen på dagis har börjat klaga att de måste ha galonisar när mina slipper. Det är ett tufft jobb för personalen att förklara skillnaden i vinterkläder. Det är synd att så många köper dåliga vinterkläder till sina barn. Har man kass ekonomi så är det ju inte så jättedyrt att köpa begagnade funktionsoveraller på tex tradera. Jag har tex köpt en mikkline för 260 kr och en reima tec för 305 kr.
  • Ullis 10

    Miss Maya skrev 2009-09-13 21:36:53 följande:


    Tja. De överlever nog. Kanske värre för större barn som rör på sig mer, men för såna minisar som det inte går så fort för är det nog inte så stor skillnad om det andas eller inte. Är ju mer när man blir svettig och äcklig som man gärna vill att tyget ska andas. Och jag växte upp med overaller i bävernylon och galonregnkläder och lever gör jag än idag och traumatiserad är jag inte heller.
    Nä fast mitt mål är inte att kidsen inte ska bli traumatiserade o som tur är så har många saker utvecklats sen jag var liten o varför inte använda det när det finns bra grejer liksom?
  • Dr Mupp
    Miss Maya skrev 2009-09-13 21:52:20 följande:
    Vi bor i sörmland och ja då är bävernylon dåligt.
  • Miss Maya

    För att man kanske inte har råd helt enkelt? Reimaoveraller på Tradera blir inte så jäkla billiga. De kan lätt gå för 500 kr minst. Plus att man ändå i något skede måste ha regnkläder, då de inte kan springa omkring i en vinteroverall på våren, hur vattentät den ändå är. Eller så köper man väl andra fina dyra grejjer som andas och är strålande men som kostar skjortan, även på Tradera.

    Det finns de som varken kan eller kanske vill lägga ut dessa pengar på kläderna, även om de så får tillbaka 600 spänn på Tradera följande år, för de HAR INTE pengarna att lägga ut när de väl borde inhandlas.

    Barnen överlever ändå. Tycker det är synd att dessa duktighetsföräldrar ska sitta här och ge dåligt samvete till alla de som inte köper Reima, Molo eller Pop eller något liknande.

    Ullis 10 skrev 2009-09-13 22:00:00 följande:


    Miss Maya skrev 2009-09-13 21:36:53 följande: Nä fast mitt mål är inte att kidsen inte ska bli traumatiserade o som tur är så har många saker utvecklats sen jag var liten o varför inte använda det när det finns bra grejer liksom?
Svar på tråden Dom ultimata dagiskläderna inför vintern??