• abuelita

    Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)

    Under flera hundra år har nyfödda avnavlats för tidigt, och så sker fortfarande på flera sjukhus runt om i landet även om rekommendationer från 2008 förespråkar sen avnavling.
    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609
    Om navelsträngen klampas under de första 20 sekunderna räknas det som tidig avnavling.  Den nya rekommendationen är att barnet hålls under moderkakans nivå i 30 sekunder och avnavlas först efter 2-3 minuter för friska fullgångna barn och mellan 30 och 120 sekunder för för tidigt födda.  Om mamman lägger  barnet på bröstet direkt efter födseln går det dock inte miste om något blod eftersom blodet pulserar tills moderkakan är tömd, det tar bara lite längre tid.

    Att  vänta med att klampa navelsträngen tills den har slutat pulsera  innebär alltså att barnet får  det  blod   som finns i moderkakan (för fullgångna barn räknar man med ca 30 % av den totala blodmängden och för prematurer upp till 50%) . Detta blod innehåller viktiga stamceller, bland annat cancerbekämpande t-celler och annat  sjukdomsskydd.  Vid sen avnavling  slipper barnet även gå miste om den naturliga syretillförsel som moderkakan ger under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas. . Men om det avbryts abrupt  får lungornas en chockstart, vilket är både fysiskt och psykiskt smärtsamt för barnet , och lungorna har mycket svårt att ta upp syre innan det finns blodflöde i dem. , Dessutom krävs det blod för att  syret ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ..

    Medtagna barn och barn som  föds för tidigt har ännu större behov av syretillförseln från navelsträngen och det blod som finns i moderkakan.. Men oftast  prioriteras att de här barnen avnavlas tidigt för att tas ut i akutrummet, istället för att låta dem ta del av det syrerika moderkaksblodet först. 
    Även om de är i behov av annan livsviktig vård ger varje extra sekund som navelsträngen är intakt tillgång till mer viktigt blod och syre. Och pH-provet, som de flesta förlossningskliniker vill ta för att få en kvalitetssäkring av vården, kan tas med  spruta från pulserande navelsträng, vilket man numera gör på de flesta sjukhus.

    Facebook-gruppen Leaving A Babie´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping)
    http://www.facebook.com/delayedcordclamping

    Facebook-gruppen Sen avnavling - Barnets födslorätt
    http://www.facebook.com/group.php?gid=98718282961
     


    Mer information och länkar hittar ni på de första sidorna i tråden..


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 13:31
    Länk till nya tråden
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html
  • Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)
  • abuelita
    Cherrybabe71 skrev 2009-10-21 15:17:40 följande:
    Ville bara säga att jag uppskattar denna tråden! har faktiskt aldrig tänkt på detta med avnavlingen innan så jag tycker det är värdefullt med information och intressant ! Tack!
    Hej Cherrybabe! Vad roligt att höra att du uppskattar tråden
  • Ekorrfamiljen
    abuelita skrev 2009-10-21 15:00:39 följande:
    Vad jätteskönt med en så förstående barnmorska! För det är ju SÅÅ viktigt. Och när de är det är det lätt att bli *kär*  Hade du även tagit med  hur du vill att de ska göra om barnet mår dåligt när det föds? 
    Nej, det har jag inte skrivit uttryckligen. Standard här är ju att de håller barnet lägre än moderkakan och låter rinna i 30 sek. innan de tar ev. prov men vid en akutsituation vet jag inte.. *skriver in i brevet*
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • abuelita
    Ekorrfamiljen skrev 2009-10-21 20:54:44 följande:
    Nej, det har jag inte skrivit uttryckligen. Standard här är ju att de håller barnet lägre än moderkakan och låter rinna i 30 sek. innan de tar ev. prov men vid en akutsituation vet jag inte.. *skriver in i brevet*
    Ekorrfamiljen skrev 2009-10-21 20:54:44 följande:
    Nej, det har jag inte skrivit uttryckligen. Standard här är ju att de håller barnet lägre än moderkakan och låter rinna i 30 sek. innan de tar ev. prov men vid en akutsituation vet jag inte.. *skriver in i brevet*
    Ja det är nog säkrast att du skriver in det.  För OM barnet skulle må dåligt  så är det  ännu farligare än för ett piggt barn att  bli utsatt för akut blodförlust och  samtidigt gå miste om syret från navelsträngen.

    Tyvärr så är det här såå svååårt att nå fram med till  de ansvariga inom förlossnings- och neonatalvården. Antagligen för att det helt vore för traumatiskt för dem om det skulle visa sig att  i princip alla förlossningsskador, och även många dödsfall,   är orsakade av deras heroiska räddningsinsatser.
    Alla männsikor vet ju att det är farligt med blodförlust, i synnerhet när den är så kraftig som 30-50% av den totala blodvolymen, och att då samtidigt gå miste om sin naturliga syrekälla, som navelsträngen fortfarande är upp till en halvtimme efter födseln.  Lungorna har  väldigt svårt att ta upp syre innan det finns blodflöde i dem, och dessutom behövs det blod för att syret ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ.
    Detta borde man inte ha särskilt mycket medicinska kunskaper för att förstå. Därför är det totalt ofattbart att inte läkare och barnmorskor begriper detta. Så jag kan faktiskt inte komma på någon annan förklaring än att det helt enkelt är för traumatiskt för dem att ta in det här.
    Någon annan som har någon förklaring till varför de inte vill börja göra HLR med intakt navelsträng?
  • Anaiah

    Idag har jag varit på besök hos min barnmorska på Vidarkliniken och enligt henne så ska alla tillämpa sen avnavling, de direktiv hon hade fått var mycket tydliga (tidigast efter 2 minuter) och hon blev uppriktigt sagt förvånad när hon hörde att det verkar vara så många som fortfarande tillämpar tidig avnavling på ren rutin. Som hon såg det var sen avnavling en självklarhet (vilket kändes betryggande eftersom vi funderar på att ha henne som barnmorska vid hemförlossning).

    Enligt henne var det inga som helst problem att ta pH-test genom att tillfälligt klampa av med fingrarna och att det förutom personalens säkerhet (om hjärnskador upptäcks först efter 5, 10, 15 år och föräldrarna hävdar att detta är en förlossningsskada och man då kan gå tillbaka till journalen och se om just syrebrist faktiskt var ett problem för barnet) ju ändå kan vara av intresse för föräldrarna att veta om barnet mådde bra under förlossningen (framförallt om apgar ser dåligt ut).

    Men för hennes del var det i alla fall inget snack om alternativ till tidig avnavling om man menade avklampning innan första andetaget, hon såg det som uteslutet.

  • Anaiah

    Men för hennes del var det i alla fall inget snack om alternativ till SEN avnavling om man menade avklampning innan första andetaget, hon såg det som uteslutet.

    Så ska det stå i sista stycket naturligtvis!

  • abuelita
    Anaiah skrev 2009-10-21 21:28:06 följande:
    Idag har jag varit på besök hos min barnmorska på Vidarkliniken och enligt henne så ska alla tillämpa sen avnavling, de direktiv hon hade fått var mycket tydliga (tidigast efter 2 minuter) och hon blev uppriktigt sagt förvånad när hon hörde att det verkar vara så många som fortfarande tillämpar tidig avnavling på ren rutin. Som hon såg det var sen avnavling en självklarhet (vilket kändes betryggande eftersom vi funderar på att ha henne som barnmorska vid hemförlossning).Enligt henne var det inga som helst problem att ta pH-test genom att tillfälligt klampa av med fingrarna och att det förutom personalens säkerhet (om hjärnskador upptäcks först efter 5, 10, 15 år och föräldrarna hävdar att detta är en förlossningsskada och man då kan gå tillbaka till journalen och se om just syrebrist faktiskt var ett problem för barnet) ju ändå kan vara av intresse för föräldrarna att veta om barnet mådde bra under förlossningen (framförallt om apgar ser dåligt ut).Men för hennes del var det i alla fall inget snack om alternativ till tidig avnavling om man menade avklampning innan första andetaget, hon såg det som uteslutet.
    Det låter ju rätt betryggande. Men, 2 minuter? Varför så snabbt? Sa hon något om det? Varför måste man klampa över huvud taget, när navelsträngen ändå "klampar" sig själv efter ett tag? Då kan man klippa direkt eftersom det inte längre kommer något blod.
    Mina "avnavlingsmotståndarvänner" på Facebook ( barnmorskor, förlossningslsäkaren, barnläkare och doulor) menar att klampning är helt onödigt, men om man absolut inte kan låta bli att göra det så ska man vänta tills  moderkakan är framfödd.
  • Anaiah
    abuelita skrev 2009-10-21 21:37:56 följande:
    Det låter ju rätt betryggande. Men, 2 minuter? Varför så snabbt? Sa hon något om det? Varför måste man klampa över huvud taget, när navelsträngen ändå "klampar" sig själv efter ett tag? Då kan man klippa direkt eftersom det inte längre kommer något blod. Mina "avnavlingsmotståndarvänner" på Facebook ( barnmorskor, förlossningslsäkaren, barnläkare och doulor) menar att klampning är helt onödigt, men om man absolut inte kan låta bli att göra det så ska man vänta tills  moderkakan är framfödd.
    Hon sa "tidigast efter två minuter" och det är väl ifall mamman eller pappan vill det då antar jag, det är väl också så Socialstyrelsens råd ser ut eller? På hennes inställning lät det dock som att hon var helt med på längre tidsintervall, hon poängterade ju just "tidigast". Vill man föda fram moderkakan innan navelsträngen klipps eller helt enkelt avstå helt är hon nog helt ok med det också, jag misstänker att han har varit med om extremerna åt alla håll vid det här laget

    Jag kommer nog vilja vänta tills moderkakan är ute om jag kan och det kommer jag ju bolla med mina barnmorskor redan innan så att det inte blir några frågor om det då och där.

    Angående livmodersammandragande medel så sa hon också att det är något hon helst inte ger om det inte märks att det behövs. Hon stannar i regel 2-3 timmar efter avslutad förlossning så då hinner hon ju kolla att livmodern drar ihop sig ordentligt och gör den inte det så har hon medlet med sig, men annars brukar hon inte ge det.

    På sjukhuset är det ju rutin för att barnmorskan inte är med en lika frekvent efter förlossningen som innan och därför kan ha svårt att kontrollera att man inte börjar blöda ymnigt och att livmodern drar ihop sig och därför ger sammandragande medel i förebyggande syfte. Skulle man be om att få avstå på sjukhusförlossningen hoppas jag dock att barnmorskorna i så fall håller lite extra uppsikt över en och att de är medvetna om detta även om de har andra förlossningar att sköta samtidigt.
  • Januaritösen

    Hoppar in och säger hej! Ville bara kolla av hur det går här.

    Min (sent avnavlade) son Tyr är nu drygt nio månader och växer så att det är inte klokt. Underbar är han. Vill än en gång tacka för all information de här trådarna har gett.

    Lustigt att de gånger jag har kollat av tråden, har det varit någon från Halmstad som nyss har skrivit. så att jag fått lite uppdatering. De verkar ju inte vara riktigt lika motsträviga till sen avnavling, även om man fortfarande betona noga att man vill ha det.

    Skönt att se att diskussionen fortfarande är i full gång och att så många bryr sig och engagerade...inte minst du, abuelita!

    Ha det fint!

  • abuelita
    Januaritösen skrev 2009-10-22 09:13:41 följande:
    Hoppar in och säger hej! Ville bara kolla av hur det går här. Min (sent avnavlade) son Tyr är nu drygt nio månader och växer så att det är inte klokt. Underbar är han. Vill än en gång tacka för all information de här trådarna har gett. Lustigt att de gånger jag har kollat av tråden, har det varit någon från Halmstad som nyss har skrivit. så att jag fått lite uppdatering. De verkar ju inte vara riktigt lika motsträviga till sen avnavling, även om man fortfarande betona noga att man vill ha det.Skönt att se att diskussionen fortfarande är i full gång och att så många bryr sig och engagerade...inte minst du, abuelita!Ha det fint!
    Men hej Januaritösen!  Vad roligt att du tittade in  
    Oj, är han redan nio månader! 

    Vad jag förstått så är det fortfarande tidig avnvlaving som gäller i Halmstad trots att avnavlingsstudien tydligen är avslutad nu.  Jag fårstår verkligen inte vad de håller på med! De här läkarna är ju fullt insatta i tidig avnavlings negativa inverkan på barnets fysiska och mentala hälsa och utveckling. Och dessutom så rekommenderar både WHO, IFOG och svenska riktlinjer sen avnavling (ursäkta att jag tjatar om det här så ofta, men det är viktigt att ingen som tittar in i tråden missar detta). Hur kan de då få göra så här???

    Och lokaltidningarna i Halland har alltså fortfarande inte tagit upp det här, och inte heller insändarskribenterna?
    En vacker dag kommer nog föräldrar till förlossningsskadade barn gå man ur huse och ställa de ansvariga mot väggen, när de får reda på att det smusslats bakom ryggen på dem, att barnen alltså har använts  som försökskaniner utan att föräldrarna  fått  information  om de då redan kända  riskerna ..
  • abuelita

    OT-varning nu!

    Jag vet för lite om vaccinationer för att kunna uttala mig, men ville ändå påpeka att i en artikel i Expressen i dag säger den kända tv-läkaren Göran Sjönell att han tycker man ska vägra att vaccinera sina friska barn.
    "Det är ändå en främmande substans som man sprutar in i deras gulliga kroppar", säger han. Och han tänker se till så att hans barnbarn inte blir vaccinerade.

Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)