• abuelita

    Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)

    Under flera hundra år har nyfödda avnavlats för tidigt, och så sker fortfarande på flera sjukhus runt om i landet även om rekommendationer från 2008 förespråkar sen avnavling.
    http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=10609
    Om navelsträngen klampas under de första 20 sekunderna räknas det som tidig avnavling.  Den nya rekommendationen är att barnet hålls under moderkakans nivå i 30 sekunder och avnavlas först efter 2-3 minuter för friska fullgångna barn och mellan 30 och 120 sekunder för för tidigt födda.  Om mamman lägger  barnet på bröstet direkt efter födseln går det dock inte miste om något blod eftersom blodet pulserar tills moderkakan är tömd, det tar bara lite längre tid.

    Att  vänta med att klampa navelsträngen tills den har slutat pulsera  innebär alltså att barnet får  det  blod   som finns i moderkakan (för fullgångna barn räknar man med ca 30 % av den totala blodmängden och för prematurer upp till 50%) . Detta blod innehåller viktiga stamceller, bland annat cancerbekämpande t-celler och annat  sjukdomsskydd.  Vid sen avnavling  slipper barnet även gå miste om den naturliga syretillförsel som moderkakan ger under de första kritiska minuterna i livet medan lungorna gör sig redo att börja andas. . Men om det avbryts abrupt  får lungornas en chockstart, vilket är både fysiskt och psykiskt smärtsamt för barnet , och lungorna har mycket svårt att ta upp syre innan det finns blodflöde i dem. , Dessutom krävs det blod för att  syret ska kunna transporteras till hjärnan och andra viktiga organ..

    Medtagna barn och barn som  föds för tidigt har ännu större behov av syretillförseln från navelsträngen och det blod som finns i moderkakan.. Men oftast  prioriteras att de här barnen avnavlas tidigt för att tas ut i akutrummet, istället för att låta dem ta del av det syrerika moderkaksblodet först. 
    Även om de är i behov av annan livsviktig vård ger varje extra sekund som navelsträngen är intakt tillgång till mer viktigt blod och syre. Och pH-provet, som de flesta förlossningskliniker vill ta för att få en kvalitetssäkring av vården, kan tas med  spruta från pulserande navelsträng, vilket man numera gör på de flesta sjukhus.

    Facebook-gruppen Leaving A Babie´s Umbilical Cord To Stop Pulsating (Delayed Cord Clamping)
    http://www.facebook.com/delayedcordclamping

    Facebook-gruppen Sen avnavling - Barnets födslorätt
    http://www.facebook.com/group.php?gid=98718282961
     


    Mer information och länkar hittar ni på de första sidorna i tråden..


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-22 13:31
    Länk till nya tråden
    www.familjeliv.se/Forum-2-13/m49525723.html
  • Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)
  • Anaiah
    abuelita skrev 2009-10-24 16:38:38 följande:
    Det här t.ex. ,  gjorde mig riktigt upprörd och förbannad. Kvarhållen moderkaka, som är till så stort lidande för både mor och barn eftersom de separeras under den första viktiga tiden av bondingen (som sätter spår för resten av livet)  när mamman ska köras iväg till operation  för att sövas och få den uttagen "för hand", är alltså ytterligare en komplikation  som är  direkt orsakad av förlossningsrutinerna.. Grrrrr!!! I den här artikeln finns en bild på Michel Odent och Jan Tritten tillsammans, www.midwiferytoday.com/articles/paris2001repo...
    Det är därför jag känner mig så glad när jag talar med min barnmorska om det där och hon säger att hon inte ger sammandragande medel alls om livmodern verkar sköta sitt jobb själv. Däremot har hon ju som sagt alltid med det ifall livmodern skulle dra ihop sig för dåligt eller inte alls eftersom det är så stor risk för blödningar annars.

    Men det är ju enkelt att vara glad för sin egen del, för att man antagligen kommer slippa en massa skit-rutiner bara för att man själv väljer att föda utanför sjukhusets "trygga" miljö. Samtidigt så blir man ju lite mörkrädd för alla andras skulle (och för min egen så klart också ifall jag skulle vara tvungen att föda på sjukhus).

    Jag var med i en diskussion om just sjukhusrutiner vid förlossningar i en annan tråd och då var den en som jobbade på förlossningen (vilken sorts tjänst hon har vet jag inte, men jag hoppas för de födande mödrarnas skull att hon är lokalvårdare) som till en nålrädd och höggravid kvinna sa att hon med största sannolikhet kommer få en infart satt i handen på rutin oavsett vad hon själv ville eller sa i sitt förlossningsbrev. För att det förenklar för personalen vid akuta fall!

    Jag och några andra tappade hakorna helt! Vad säger människan! Skulle de gå rakt emot en födande kvinnas uttryckliga vilja (och rädsla) bara för att det var enklare för personalen om infartsitter på alla "patienter" redan satt där IFALL något allvarligt hände?! Ja, det var precis det hon menade!

    Inget förvånar mig längre...
  • Ekorrfamiljen

    Angående amning och EDA vill jag bara passa på att inflika att jag födde första barnet med EDA och ammade i 10 månader. Andra barnet hade jag också EDA och där ammade jag 3 månader (men hade lätt ammat längre om bara pappan varit lite mer stöttande!! Jag pluggade och ägnade många timmar åt att pumpa ur mjölk, som han sedan bara slängde för att istället ge ersättning. ) Med tredje barnet tog jag ingen EDA och ammade 27 månader... Har alltså inte märkt något samband mellan EDA och amning för min personliga del.


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • abuelita
    Ekorrfamiljen skrev 2009-10-24 19:33:33 följande:
    Angående amning och EDA vill jag bara passa på att inflika att jag födde första barnet med EDA och ammade i 10 månader. Andra barnet hade jag också EDA och där ammade jag 3 månader (men hade lätt ammat längre om bara pappan varit lite mer stöttande!! Jag pluggade och ägnade många timmar åt att pumpa ur mjölk, som han sedan bara slängde för att istället ge ersättning. ) Med tredje barnet tog jag ingen EDA och ammade 27 månader... Har alltså inte märkt något samband mellan EDA och amning för min personliga del.
    Det är förstås andra saker som spelar in också, för att amningen ska fungera bra. En stöttande och ansvarsfull pappa t.ex. (  nääää, de dyrbara dropparna!!! ), vilket du märkte. Och  om den första  bondingen  får vara helt ostörd,  hud-mot-hud, kan också göra underverk, inte bara för amningen, utan för nästan allt .
  • Anaiah
    Ekorrfamiljen skrev 2009-10-24 19:33:33 följande:
    Angående amning och EDA vill jag bara passa på att inflika att jag födde första barnet med EDA och ammade i 10 månader. Andra barnet hade jag också EDA och där ammade jag 3 månader (men hade lätt ammat längre om bara pappan varit lite mer stöttande!! Jag pluggade och ägnade många timmar åt att pumpa ur mjölk, som han sedan bara slängde för att istället ge ersättning. ) Med tredje barnet tog jag ingen EDA och ammade 27 månader... Har alltså inte märkt något samband mellan EDA och amning för min personliga del.
    Jag ammade min son i 16 månader (om han inte fortsätter när syskonet kommer) trots EDA så visst kan det gå bra. Det som den australiensiska studien tar fasta på är att just den initiella anknytningen kan störas av EDAn och sedan då även senare påverkat amningens fortvarande. Första intrycket kan ju, som vi alla vet, vara väldigt betydelsefullt - det gäller tydligen även våra barn.

    Att jag fortsatte att amma har mycket att göra att jag tror på långtidsamning och därför var envis helt enkelt, min visst har tankarna gått till den första stunden tillsammans de gånger det har krånglat. Jag kan definitivt tänka mig att har man då ett dåligt minne av den första kontakten (alltså att amningskontakten var lite sämre) så kan det nog påverka huruvida man orkar kämpa på med amningen eller inte.
  • Ekorrfamiljen

    Ja, jag blev väldigt besviken på pappan att han valde att inte tina upp min mjölk utan gav ersättning istället. Jag satt ju ändå på ett avskilt rum i skolan flera gånger om dagen och pumpade, fick låna lärarnas kylskåp för att kyla mjölken och transporterade sedan hem den från skolan. Ammade morgon och kväll bara. Men det blev för tröttsamt till slut, hon ville ju hellre ha flaskan.

    Pappan till yngste sonen (och även bebisen i magen) är ju mycket för det "naturliga" på alla plan så han har glatt stöttat mig i långtidsamning, undvikande av penicillin och tygblöjeanvändning. *glad* Han kommer även att vara starkt pådrivande för sen avnavling nu tack vare den här tråden.


    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Anaiah
    Ekorrfamiljen skrev 2009-10-24 21:16:15 följande:
    Ja, jag blev väldigt besviken på pappan att han valde att inte tina upp min mjölk utan gav ersättning istället. Jag satt ju ändå på ett avskilt rum i skolan flera gånger om dagen och pumpade, fick låna lärarnas kylskåp för att kyla mjölken och transporterade sedan hem den från skolan. Ammade morgon och kväll bara. Men det blev för tröttsamt till slut, hon ville ju hellre ha flaskan. Pappan till yngste sonen (och även bebisen i magen) är ju mycket för det "naturliga" på alla plan så han har glatt stöttat mig i långtidsamning, undvikande av penicillin och tygblöjeanvändning. *glad* Han kommer även att vara starkt pådrivande för sen avnavling nu tack vare den här tråden.
    Vilket märkligt beteende ditt ex hade! Fick du någon förklaring till varför han slängde din mjölk?
  • Ekorrfamiljen
    Anaiah skrev 2009-10-24 21:44:53 följande:
    Vilket märkligt beteende ditt ex hade! Fick du någon förklaring till varför han slängde din mjölk?
    Han tyckte att det var för krångligt att tina upp den i vattenbad när det var dags för matning så han gjorde hellre i ordning en flaska ersättning istället.. Han var inte så inne på bröstmjölkens fördelar för barnet som jag och min nuvarande man är, om man säger så..
    Tin 950103, Saga 961003, Vendel 060504, Minivalpen Bf 091103
  • Anaiah
    Ekorrfamiljen skrev 2009-10-24 21:48:37 följande:
    Han tyckte att det var för krångligt att tina upp den i vattenbad när det var dags för matning så han gjorde hellre i ordning en flaska ersättning istället.. Han var inte så inne på bröstmjölkens fördelar för barnet som jag och min nuvarande man är, om man säger så..
    Hehe, och ersättning är INTE krångligt då eller? Känns som att det måste skilja VÄLDIGT lite i arbetsbörda mellan de två olika tillagningssätten. Tur att din nuvarande man och du stämmer bättre överens när det kommer till värderingarna i saken i alla fall
  • abuelita
    abuelita skrev 2009-10-24 11:42:11 följande:
    Hej Vinterkatt! Det var det värsta, ATT de inte SKÄMS!!!  Har de kommit fram till att barnet mår bäst av sen avnavling och ÄNDÅ fortsätter de med tidig avnavling  FÖR ATT USKORNA STICKER SIG I FINGRARNA ( trots att uskor på andra sjukhus klarar det här utmärkt). Ursäkta att jag skriker, men det här var bara för mycket. Enligt George M Morley, en av de läkare i världen som  är mest insatta i det här, så har analysen av pH-provet absolut ingen betydelse för behandling eller livräddning av barnet. Det är rent rättsmedicinska bevis för att förlossningsperonal och sjukhuset ska skyddas.  Provet tas för att bevisa att barnet mådde bra vid födelseögonblicket, i hopp om slippa rättsliga påföljder om barnet dör eller får förlossningsskador (att själva provet gör att barnet mår skit struntar de i). “The analysis of cord blood gases has absolutely no bearing on the therapy or resuscitaion of a newborn. It is pure medico-legal evidence for doctor/hospital protection, taken in the forlorn hope that normal readings might reduce a settlement by a million pounds or dollars. Rational medical care requires comprehension of physiology, then the maintenance or the restoration of the physiological state - health; the guiding principle to avoid settlements is "First, do no harm!"  “  läs George M Morleys  "Cerebral Palsy and cord blood gases" .  www.bmj.com/cgi/eletters/323/7315/727#21915 Så här skrev sign Lilla JJ  8/4  i den här tråden www.familjeliv.se/Gravid/Forum-2-13/m31299523...  ”På SÄS klampas numer navelsträngen direkt för att Ph prov skall tas. Denna rutin ändrades någongång under 2005 om jag inte har helt fel innan dess tog man Ph i pulserande navelsträng ”(Nationella biobanken för navelsträngsblod  på Sahlgrenska öppnades i den vevan......hmmmmm)Så vitt jag vet fortsätter Borås med omedelbar avklampning (googla på:  SÄS går emot experternas rön om avnavling).Trollhättan (NÄL ) har tydligen övergått till sen avnavling, men det är säkrast att kolla upp. Varberg har jag fått flera rapporter om, från källor som jag bedömer som säkra, att de övergick till sen avnavling i december förra året. (men akta dig för Halmstad!!!)
    I somras mailade jag till en bm på Östra och frågade om deras avnavlingsrutiner . Den 4:e juni fick jag följande svar:

    ”Nuförtiden tas navelsträngsprov före avnavling genom att undersköterskan klämmer åt navelsträngen mellan sina fingrar och tar provet. Det går på ett ögonblick. Därefter får blodet pulsera som det skall.
     Östra och Mölndal är organisatoriskt sett samma klinik och har samma PM och riktlinjer. ”

     Och den 8:e juni skrev hon så här, som svar på min fråga om detta verkligen gällde rutinmässigt för ALLA barn:

    ”Som jag skrev förut Linda, så gäller detta rutinmässigt för alla barn på Mölndal, Östra och SÄS.”

    Samma dag (8:e juni)  fick jag följande mail från en läkare på Mölndal, som svar på min fråga om ovanstående uppgifter verkligen stämde:

    ” Nej på Mölndal använder vi oss liksom Östra av tidig avnavling med analys av både artär och ven på fullgångna barn. Min egen erfarenhet är att om vi bara tar prov vid dåliga barn så blir det inte taget över huvud taget. Hur man än gör är det enligt min bedömning viktigt att kontinuerlig kvalitetssäkring sker. HIE barn utan en godkänd navelsträngsblodgas tycker jag är fel.
    Från min sida tycker jag det är ok att ta blodgasen utan att klampa men att provet tas innan barnet drar sitt första andetag och därigenom sänker pCO2 värdet med för höga BD värden som följd varvid fostret felaktigt kan få diagnosen metabolisk acidos. ”

    Återigen, om en person som jobbar på något av dessa sjukhus eller tillhörande mvc  påstår att de har slutat med tidig  avnavling kan man INTE lita på att det stämmer !!!  {#lang_emotions_yell} 
  • abuelita
    Anaiah skrev 2009-10-24 21:02:19 följande:
    Första intrycket kan ju, som vi alla vet, vara väldigt betydelsefullt - det gäller tydligen även våra barn..
    Absolut, det gäller i allra högsta grad barnet. Alla intryck under ungefär den första timmen, men framför allt det allra första 5 minuterna, etsar sig fast i barnets undermedvetna för resten av livet. Det är det här som ligger mig allra varmast om hjärtat och som jag har fördjupat mig i under de senaste ca 20 åren.
    Det är alltså främst för barnens skull jag ägnar mig åt det här, men förstås även för föräldrarnas.

    Den franska förlossningsläkaren Frederick Leboyer skriver så här i sin bok  Birth Without Violence (  Födas utan våld) : "We have unlimited sadness about the way we were mistreated at birth."

    Och här är en artikel av Michel Odent (också fransk förlossningsläkare) om den första timmen efter födseln.
    http://www.midwiferytoday.com/articles/firsthour.asp

    Frederick Leboyer var den första läkare i modern tid som kunde se födelsen ur barnets synvinkel. Men så tillhör han den växande skara av personer som genom olika metoder (hypnos, Frigörande Andning m.m.) har återupplevt sin egen födelse. Michel Odent tillhör också dessa, liksom jag själv.  Och vi som har gjort det klarar i regel inte av att titta på  förlossningsfilmer där personalen inte har någon insikt i barnets upplevelser,  tv-serien Förlossningskliniken t.ex. ,  samtidigt som vi med själ och hjärta ägnar oss åt   att försöka förändra förlossningsrutinerna, så  att framtidens barn ska slippa utsättas de trauman som nyfödda blivit utsatta för under flera hundra år.
Svar på tråden Sen avnavling – Barnets födslorätt (8:e tråden)