• Lilla Gry

    Vi som väntar syskon till våra änglar del 9

    Här hålls vi som förlorat ett barn och nu går i väntans tider igen.

    Förra tråden är stängd, så jag öppnade en ny. Här finns den gamla tråden om någon vill läsa ikapp:

    www.familjeliv.se/Forum-10-204/m47347054.html

    Kram på er alla fina änglamammor!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-09 10:36
    Här är den nya bf-listan:

    www.familjeliv.se/Forum-10-204/m49865566.html

  • Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 9
  • Lilla Gry

    stark längtan: Jag kan också få oros-attacker när jag är övertygad om att bebis har dött i magen. Och då räcker det inte med en liten försiktig buff för att lugna ner mig (det kunde ju vara tarmrörelser...). Det är otroligt jobbigt och svårt att hantera. Men sen går det ändå över på nåt vis. Och det hjälper att prata med någon. Prata med din bm på måndag om inte annat. Och ta det lugnt! Stor kram!!!

    Julkramar på er allihop! Hoppas att ni får lite lugn och ro tots alla blandade känslor och oro.

  • Toka2

    *julvinkar till tråden*


    Har tyvärr inte orken att kommentera, men *varma kramar* till alla er som har det lite extra jobbigt med oro och stress just nu.
    Själv har jag blivit av med ett stressmoment - min mor. Jag bröt kontakten för lite över två år sedan, då det var lönlöst att anstränga sig när HON inte gjorde det. Vår relation har varit, minst sagt, ansträngd hela mitt liv. Min biologiska pappa är, sedan långt innan jag föddes, praktiserande alkoholist. Morsan fick nog med jämna mellanrum, och åkte på fackliga utbildningar på mellan 1 och 3 veckor. Jag frågade, i vuxen ålder, hur hon kunde göra det? "Jamen, du VET ju hur han var, du förstår väl att jag var tvungen att komma bort??" -"Men jag och syrran då?" "...DET tänkte jag inte på.."
    Hon har liksom inte bättrat sig sedan heller. Kulmen började komma när hon talade om för mig, fyra DAGAR efter att min förstfödde son somnade in på mitt bröst, att "Men du måste förstå, jag HAR inte haft det så LÄTT sista tiden!" Strax efter att jag blev gravid med Alvin bröt jag kontakten, och hon visste inte att jag/vi väntade barn. När Alvin var två veckor gammal skvallrade min morbror, och hon ringde. Jag gjorde ett ärligt försök att få henne att fatta vad hon gjorde fel, hon sa "Jag förstår nu, jag ska verkligen ändra mig, bla bla bla" - samma visa som alltid. När Alvin var 6 månader klippte jag kontakten för gott.
    Förra året, vid ungefär denna tiden, tyckte maken att barnen kanske ville träffa mormor och morfar (min styvfar - HONOM gillar jag) och jag tyckte att bara JAG slipper vara involverad, och bara HON inte blir lämnad ensam med barnen. Så maken tog tag i det hela, och hon var SÅ entusiastisk. Men det gick fort över. I oktober skulle maken och barnen först ha åkt dit, sedan skulle morsan ha kommit hit för att ha barnen över dagen ihop med min svärmor. Men barnen var sjuka, och sedan var det dagisinskolning, så det fick ställas in. Sedan dess har hon inte hört av sig. För hon vet ju att maken skulle börja jobba, och då kan han inte komma i veckorna, och DÅ är det ju ingen poäng med att ringa. Typ. Det är så hon funkar.
    I oktober fick pojkarna varsitt Krya-på-dig-vykort. 22:a december fick de varsitt julkort - och jag fick nog. Är det så jävla oengegerat från hennes sida så kan det fanimej kvitta. Jag tänker inte stå bredvid och se på hur mina barn begår samma misstag som jag, att fästa sig villkorslöst vid en människa, bara för att åratal senare inse att känslorna varken är besvarade eller respekterade. Och hon VET att båda pojkarna gärna pratar i telefon, så dem kunde hon ju ringa till. Dagen före julafton fick maken ett SMS:
    "1000kr till jul sitter på Alvins konto, jag hade ju inte Rasmus kontonummer så det får ni dela ut. Kan du inte ta kort från julfirandet, för jag kan ta mot MMS på min telefon igen. God jul."
    Hon kunde inte ringa sin egen svärson - som är enda anledningen till att hon har fått träffa Rasmus överhuvudtaget. Hon kunde inte ringa och prata julklappar, inte be om ett kontonummer, inte bete sig som en vettig människa. Så jag mailade, via Allrakärastesyster för att slippa lämna ut min mailadress, och talade om att kontakten är över pga bristande intresse från hennes sida - våra barn förtjänar bättre. Jag erbjöd att betala tillbaka pengarna (annars tror hon att vi bara väntade på dem innan vi sa upp kontakten) med motiveringen att "det är inte pengar barnen behöver, det är omtanke."
    På julafton hade hon ringt och pratat med syrran. Då sa hon att "Ja, jag hade ju tänkt att ringa till Alvin idag, men då kanske det inte är någon idé?" Vad är det för ett PUCKO som tror att en 2½-åring vet skillnaden på en vanlig dag och julafton? Vem tror att en 2½-åring blir gladare om mormor ringer på julafton istället för någon av de andra 63 dagarna sedan sist?? Ja, nu slipper vi eländet iaf. Hon fick ett år på sig att bevisa vad hon gick för, och tyvärr blev jag inte förvånad.
    Men det känns SÅ SKÖNT att problemet nu är ur världen. Frid på jorden och allt det där. Tack för att ni orkade lyssna!
    (Ja, nominera mig till Stora Romanpriset - inlägget borde uppfylla kriterierna {#lang_emotions_tongue_out})
    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Lilla Gry

    Toka: Fy vad trist, men jag förstår dig verkligen. Ni har gett henne alla chanser och hon verkar ändå inte förstå. Bättre som sagt att dina pojkar inte fäster sig vid någon som inte orkar engagera sig. Kram!

    Idag är det min födelsedag. För ett år och ett par timmar sedan kände jag och storebror som satt i mitt knä det som skulle bli de sista sparkarna från lillebror. Känner att jag har några riktigt tunga dagar framför mig, men det sprattlar på i magen i alla fall och förhoppningsvis kan det hjälpa mig igenom detta.

  • Toka2

    Lilla Gry: Grattis på födelsedagen ---> *BAMSEKRAM* <--- Till dig!


    En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
  • Cat79

    Lilla Gry skrev 2009-12-26 08:41:04 följande:


    Toka: Fy vad trist, men jag förstår dig verkligen. Ni har gett henne alla chanser och hon verkar ändå inte förstå. Bättre som sagt att dina pojkar inte fäster sig vid någon som inte orkar engagera sig. Kram!Idag är det min födelsedag. För ett år och ett par timmar sedan kände jag och storebror som satt i mitt knä det som skulle bli de sista sparkarna från lillebror. Känner att jag har några riktigt tunga dagar framför mig, men det sprattlar på i magen i alla fall och förhoppningsvis kan det hjälpa mig igenom detta.
    Grattis. Hoppas dagen blir ok att du även kan glädjas med storebror och bebisen i magen. Många varma kramar sänds till dig och din ängel.
  • Stark Längtan83
    Lilla Gry skrev 2009-12-26 08:41:04 följande:
    Toka: Fy vad trist, men jag förstår dig verkligen. Ni har gett henne alla chanser och hon verkar ändå inte förstå. Bättre som sagt att dina pojkar inte fäster sig vid någon som inte orkar engagera sig. Kram!Idag är det min födelsedag. För ett år och ett par timmar sedan kände jag och storebror som satt i mitt knä det som skulle bli de sista sparkarna från lillebror. Känner att jag har några riktigt tunga dagar framför mig, men det sprattlar på i magen i alla fall och förhoppningsvis kan det hjälpa mig igenom detta.
    Grattis på födelsedagen och tack för de fina orden! Igår buffade bebsien i magen jätte mycket på kvällen och jag e lugnare, fixk till och med in en karatespark så hela magen hoppade:)
  • Lilla Gry

    Tack för gratulationerna och kramarna :) Har haft en ganska bra dag med min man och storkillen, men jag har känt mig nedstämd och tänkt mycket på lillebror som borde ha fått vara med idag. Kan inte låta bli att tycka att livet är lite orättvist ibland, fast jag inte vill tänka så. Men varför skulle det bli så här? Varför?

  • ica003

    Igår hade jag en av de där dyrbara dagarna, när allt bara känns bra. Vi var ute i snön och byggde en snögrotta, alla vi tre, maken sonen och jag. Sedan gick vi in och drack varm choklad och allt var bara så mysigt. Fortfarande så är det som att upplevelsen av de här små stunderna av ren lycka är som att se en sällsynt fågelart eller utrotningshotat djur (jag kommer inte på nåt bättre)... det är bäst att ta vara på tillfället för man vet inte när det blir nästa gång.

    *Kram till er som har det jobbigt*

  • Gersemi

    Hej igen tjejer

    Lilla Gry: Vad bra att du klarade gårdagen, och som du säkert vet så får man faktiskt bli nedstämd och tycka att livet är orättvist. Bara man inte sitter fast i det. Var det inte du som skrev om att göra sorgen randig? Tyckte att det var så bra uttryckt, och det är ju precis vad du gör

    Toka2: Kram på dig, inte kul med en sådan mamma! Tyvärr är det ju så att vi inte kan välja våra föräldrar, utan bara göra det bästa av situationen. Och det verkar du ju ha gjort. Jag har ett iknande problem. Mina jordebarns farmor är alkoholist. Periodare. Hon höll sig i skinnet tämligen bra ända tills exet och jag skilde oss, det blev för mycket för henne. Då lämnade hon barnens farfar och 'försvann från jordens yta'. Det hände att någon såg henne, men hon hörde aldrig av sig eller något sånt. Träffade på henne för att par månader sedan, då var hon full, men såg fräsch ut i övrigt. Hon berättade att hon legat på rehab i två år (!) och blivit 'fri' samma dag. Det firade hon med' lite öl'... Hon var jordens gulligaste människa när hon var nykter och barnen bara älskade henne. Nu minns de henne inte. Det är så sorgligt. Men kanske är det bättre att de inte minns och bara har fått berättat är hon är sjuk i alkoholism, än att de minns banden till henne?

    Själv har jag överlevt julen, vissa saker var fantastiska och andra saker var botten, men nu är jag på rätt köl igen. Dock har jag ett tag funderat på fosterrörelser. Jag känner liksom inte så mycket, och är i v 20. Igår var vi på bio och då fick bebis fnatt och for runt i ett par minuter, men det är enda gången jag känt något när jag inte legat ner. Visserligen har jag moderkakan i framvägg, men... Borde jag känna mer? Blev förvånad när jag läste ditt inlägg, Stark Längtan, att du kände (och SÅG) rörelser på utsidan. Det är inte tal om det här.

    Jaja, ha det fortsatt gott, alla. Stora kramar från lilla mig.

  • Stark Längtan83

    jo bebisen känner jag varje dag och den första sparken såg vi tydligt utanpå igår eller iförgår, hela magen hoppade till..har känt bebis ganska länge nu. är i v 21+0 idag. har moderkakan i bakvägg denna gång.. sambon känner med.. är det ovanligt? malte kände jag med jätte tidigt men då hade jag moderkakan i framvägg.
    så när jag tyckte det var lite för tyst blev jag så rädd..

Svar på tråden Vi som väntar syskon till våra änglar del 9