• Äldre 2 Jan 20:02
    90459 visningar
    1316 svar
    1316
    90459

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • mummy4­0
    Äldre 16 Jan 11:09

    Så blev det bekräftat igår:Alexander har en kraftig majsallergi.Också.Fick träffa dietisten med en gång,men det gav inte så där väldigt mycket.Får orgran rispasta på livsmedelshänv,det var det enda,ngra recept på bröd m ris.Vi skall  även utesluta allt m majsstärkelse,maltodextrin osv 2 veckor för att se om/ hur det förbättras.hade ju varit bäst om han trots allt klarar majsstärkelse men ja,vi får se.

    stod på apoteket för att köpa vitaminer  t Alex, för att vitaminberika hemgjord gröt med-ngn som har andra tips om det förutom att berika med neocate då.,men det var inte så lätt.Av de expediten tog fram och kollade innehållet i ,så funkade ingen utifrån hans allergier nu.Alla inehåller antingen ngt m majs ,soja ,mannitol=vete ellr?,laktos ,osv.Dietisten pratade om vitaminer som prematurer får som hon skulle ta upp med läkaren.Än så är det väl ingen överhängande fara ,ammar ju än  men efter det...
    Mivitotal för barn vad tro ni om det? verkade funka när jag kollade innehållet  här på nätet.Vad ger ni för vitaminer som är utan allt?Har även mailat företaget som står bakom gimmefive vitaminerna.
    Jag mailade ju nutricia ang glukossirapen i neocate och den är majsbaserad ja...

    Detta vet ni säkert redan men jag har ju gjort tror det är miralicias kokosplättar som vi gillade skarpt,men dom har jag nu modifierat:risdryck istället för kokosmjölk,rismjöl+potatismjöl ist för majsstärkelse,och dom blev helt ok,A gillade dom o det är det viktigaste:)!

    JPL:tack för ditt tips på brödet-ska testas en dag:)!

    Jag tar tacksamt emot fler recept/tips på risbaserade bröd,kakor,tårta osv eller kan man bara byta ut mot rismjöl och potatisstärkelse i recepten med majsmjöl /majsstärkelse?

      En annan fråga:Alex bajsar  mng ggr /dag,och det luktar väldigt surt-syrligt.Blir röd i rumpan av det.kan ibland vara väldigt gult till färgen .kan det bero på allergierna,dolomoitpulvret med magnesium som framförallt jag tar, eller vad? jag ger blåbär för att han är oftare lös än hård, men det hjälper inte på honom.Vad är bra vid lösmage förutom majs som han ju nu inte kan äta?

    Det jag tänker nu är att majs visade ju inget på RAST,men starkt på lapp, vad säger att han inte likaväl kan vara allergisk mot ris??grejen är,att vi lång tid innan lapptesterna både i höstas och nu,gjorde tester hemma som alla faktiskt gav utslag.Så jag kommer att göra ett lapptest på ris här hemma snart för att få vägledning på det med.

  • Äldre 16 Jan 11:15

    Jag utlovade nån gång i höstas recept på hur man kan göra egen sojasås, fast av champinjoner. Nu har jag äntligen hunnit med att fixa med det (kanske för att jag just har gjort en ny omgång här hemma). Så nu ligger det äntligen på bloggen:
    utanallt.blogspot.com/2010/01/egen-sojasas.html

    Den är lite mildare och ljusare än soja-sojasås varför man kan få modifiera lite dosering etc.

  • Äldre 16 Jan 12:39
    mummy40 skrev 2010-01-16 11:09:53 följande:
    Så blev det bekräftat igår:Alexander har en kraftig majsallergi.Också.Fick träffa dietisten med en gång,men det gav inte så där väldigt mycket.Får orgran rispasta på livsmedelshänv,det var det enda,ngra recept på bröd m ris.Vi skall  även utesluta allt m majsstärkelse,maltodextrin osv 2 veckor för att se om/ hur det förbättras.hade ju varit bäst om han trots allt klarar majsstärkelse men ja,vi får se. stod på apoteket för att köpa vitaminer  t Alex, för att vitaminberika hemgjord gröt med-ngn som har andra tips om det förutom att berika med neocate då.,men det var inte så lätt.Av de expediten tog fram och kollade innehållet i ,så funkade ingen utifrån hans allergier nu.Alla inehåller antingen ngt m majs ,soja ,mannitol=vete ellr?,laktos ,osv.Dietisten pratade om vitaminer som prematurer får som hon skulle ta upp med läkaren.Än så är det väl ingen överhängande fara ,ammar ju än  men efter det... Mivitotal för barn vad tro ni om det? verkade funka när jag kollade innehållet  här på nätet.Vad ger ni för vitaminer som är utan allt?Har även mailat företaget som står bakom gimmefive vitaminerna. Jag mailade ju nutricia ang glukossirapen i neocate och den är majsbaserad ja... Detta vet ni säkert redan men jag har ju gjort tror det är miralicias kokosplättar som vi gillade skarpt,men dom har jag nu modifierat:risdryck istället för kokosmjölk,rismjöl+potatismjöl ist för majsstärkelse,och dom blev helt ok,A gillade dom o det är det viktigaste:)! JPL:tack för ditt tips på brödet-ska testas en dag:)! Jag tar tacksamt emot fler recept/tips på risbaserade bröd,kakor,tårta osv eller kan man bara byta ut mot rismjöl och potatisstärkelse i recepten med majsmjöl /majsstärkelse?   En annan fråga:Alex bajsar  mng ggr /dag,och det luktar väldigt surt-syrligt.Blir röd i rumpan av det.kan ibland vara väldigt gult till färgen .kan det bero på allergierna,dolomoitpulvret med magnesium som framförallt jag tar, eller vad? jag ger blåbär för att han är oftare lös än hård, men det hjälper inte på honom.Vad är bra vid lösmage förutom majs som han ju nu inte kan äta? Det jag tänker nu är att majs visade ju inget på RAST,men starkt på lapp, vad säger att han inte likaväl kan vara allergisk mot ris??grejen är,att vi lång tid innan lapptesterna både i höstas och nu,gjorde tester hemma som alla faktiskt gav utslag.Så jag kommer att göra ett lapptest på ris här hemma snart för att få vägledning på det med.
    Friggs riskakor (lättsaltade) tål vi här. Mjölk i fabriken om jag minns rätt. Finns med fler smaker, men vissa innehåller ju mjölk, så kolla.

    Mina "kokos/bovetekakor" är ju så goda. www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965p1025352.html (går nog utan vidare att byta ut maizena mot potatismjöl eller rismjöl/potatismjöl) och "tårtbotten" www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965p1143538.html bör man kunna byta ut mot annat potatismjöl istället för maizena då det mesta ju är annat i dem. Smulpaj likaså www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965p1192680.html

    Även brödet så kan du använda rismjöl/majsmjöl (jag har varannan gång) och potatismjöl istället för maizena kan jag tänka mig. Är ju mest annat mjöl i.
  • Äldre 16 Jan 12:42
    mummy40 skrev 2010-01-16 11:09:53 följande:
    Så blev det bekräftat igår:Alexander har en kraftig majsallergi.Också.Fick träffa dietisten med en gång,men det gav inte så där väldigt mycket.Får orgran rispasta på livsmedelshänv,det var det enda,ngra recept på bröd m ris.Vi skall  även utesluta allt m majsstärkelse,maltodextrin osv 2 veckor för att se om/ hur det förbättras.hade ju varit bäst om han trots allt klarar majsstärkelse men ja,vi får se. stod på apoteket för att köpa vitaminer  t Alex, för att vitaminberika hemgjord gröt med-ngn som har andra tips om det förutom att berika med neocate då.,men det var inte så lätt.Av de expediten tog fram och kollade innehållet i ,så funkade ingen utifrån hans allergier nu.Alla inehåller antingen ngt m majs ,soja ,mannitol=vete ellr?,laktos ,osv.Dietisten pratade om vitaminer som prematurer får som hon skulle ta upp med läkaren.Än så är det väl ingen överhängande fara ,ammar ju än  men efter det... Mivitotal för barn vad tro ni om det? verkade funka när jag kollade innehållet  här på nätet.Vad ger ni för vitaminer som är utan allt?Har även mailat företaget som står bakom gimmefive vitaminerna. Jag mailade ju nutricia ang glukossirapen i neocate och den är majsbaserad ja... Detta vet ni säkert redan men jag har ju gjort tror det är miralicias kokosplättar som vi gillade skarpt,men dom har jag nu modifierat:risdryck istället för kokosmjölk,rismjöl+potatismjöl ist för majsstärkelse,och dom blev helt ok,A gillade dom o det är det viktigaste:)! JPL:tack för ditt tips på brödet-ska testas en dag:)! Jag tar tacksamt emot fler recept/tips på risbaserade bröd,kakor,tårta osv eller kan man bara byta ut mot rismjöl och potatisstärkelse i recepten med majsmjöl /majsstärkelse?   En annan fråga:Alex bajsar  mng ggr /dag,och det luktar väldigt surt-syrligt.Blir röd i rumpan av det.kan ibland vara väldigt gult till färgen .kan det bero på allergierna,dolomoitpulvret med magnesium som framförallt jag tar, eller vad? jag ger blåbär för att han är oftare lös än hård, men det hjälper inte på honom.Vad är bra vid lösmage förutom majs som han ju nu inte kan äta? Det jag tänker nu är att majs visade ju inget på RAST,men starkt på lapp, vad säger att han inte likaväl kan vara allergisk mot ris??grejen är,att vi lång tid innan lapptesterna både i höstas och nu,gjorde tester hemma som alla faktiskt gav utslag.Så jag kommer att göra ett lapptest på ris här hemma snart för att få vägledning på det med.
    Och trist besked, men hoppas han mår bättre framöver.
    Mannitol är väl sötningsmedel?
    Jag hade nog testat att byta ut maizena mot potatismjöl (men inte för mycket då blir det nog klister) och majsmjöl mot rismjöl. Bör funka. Men det är väl som med ägg. Ju mindre ägg i basreceptet desto lättare att få till det med äggersättningar, alltså ju mer annat mjöl i basreceptet desto enklare.

    Har ni provat på teff och bovete? Nyponmjöl, ja det finns ju många varianter, så att det inte blir för mycket ris om ni även har misstankar om det.
    Kram!!!!
  • Äldre 16 Jan 12:44
    Maddisen80 skrev 2010-01-16 10:48:29 följande:
    Fria havre limpan är inte den glutenfri ,det står på min limpa havreflingor ??? jag får såna gaser när jag äter den.
    Havre är det ju inte alla som tål. Frias BÖR vara fria från gluten om det står så på och bör inte ha kontaminerats med vete. Men antingen är du då jätte känslig eller så tål du heller inte havre.
    Min son är ju allerigsk mot både havre och vete, så kombon är ju vanlig.
  • Äldre 16 Jan 12:54
    Kavat skrev 2010-01-16 12:44:14 följande:
    Havre är det ju inte alla som tål. Frias BÖR vara fria från gluten om det står så på och bör inte ha kontaminerats med vete. Men antingen är du då jätte känslig eller så tål du heller inte havre. Min son är ju allerigsk mot både havre och vete, så kombon är ju vanlig.
    Alla Frias är med vetestärkelse vad jag vet.
  • Äldre 16 Jan 13:19
    Miralicia skrev 2010-01-16 12:54:27 följande:
    Alla Frias är med vetestärkelse vad jag vet.
    Ja de har endast några stenhårda, torra "rågrutor" som e utan vetestärkelse, men de e så hårda att ett barn inte kan bita i den! Annars e det vetestärkelse i allt!
  • Äldre 16 Jan 17:06

    Usch så tråkigt mummy40 {#lang_emotions_frown}. Så det blir att nyorientera sig då; leta fram nya produkter, recept och tillagningssätt.

    Jag kollade länkarna www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans
    och utanallt.blogspot.com/
    Himla bra sidor. TACK!


    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 ~
  • EL I
    Äldre 16 Jan 17:42

    NU tjatar o gnatar jag om min son igen
    men i går upptäckte jag att han har blivit sådär torr o röd på båda händerna också på halva handen ungefär...hmm märkligt!
    Då kan det ju verkligen inte bero på ägg eller??

  • Prince or Prince­ss
    Äldre 16 Jan 20:21

    Miralicia: tack för receptet på "yoghurt" gjord på pama minutris! Det ser ju PRECIS ut som yoghurt. Dessutom åt dottern upp allt första gången hon fick den! :) händer mkt sällan annars...

    Jag är så glad över att det verkar kunna funka med maten på dagis! Vi har en lista på FYRA A4-sidor på grejer hon inte tål (fast en del är "vet ej", typ sojasläktingar osv som vi inte hunnit testa än)
    Kokerskan verkar inte haft NÅGON koll innan, men vi satte oss och pratade och jag fick kolla igenom deras mat och visa mina listor (gav även en lista (1,5 A4-sida) på det hon tål....samt alternativa prod). Först verkade hon helförvirrad, men så pratade vi igår igen och hon hade verkligen kommit ihåg allt och stekt lite färs och lagt i frysen där för att ha i reserv om det skulle behövas, och beställt glass och lökpulver (en av få kryddor som funkar) och var jättetrevlig och positiv, ville verkligen att jag skulle testa färdigt hemma innan hon lagade nåt vi är lite osäkra på. Hon hade också pratat med pedagogerna på avdelningen dottern ska börja på, så att de var helt säkra på någon produkt osv! Vill fråga mig om varenda produkt för att vara helt säker!
    Känns så HIMLA bra!!! :) :) :)
    Jag som oroat mig så över att de skulle vara nonchalanta osv. Visst, det kan säkert bli fel nångång, det har det ju blivit här hemma med. Men efter allt man läst i bla denna tråd förväntade jag mig mer eller mindre att man skulle bli behandad som om man var överbeskyddande, löjlig och att ljuga typ.
    Men absolut inte alltså, de tog det på största allvar. Jippie!!

Svar på tråden Allergitråden