Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
Förresten det där med maten är också svårt. I en period i höstas då Siri fick i sig en del som inte tål då de inte städade tillräkligt på dagis tappade hon aptiten och slutade äta. Så som K Kavat skriver så kan de få dålig matlust om de får i sig för mycket som de inte tål. Siri levde på nyposoppa och vällig i flera månader när hon var ca 1,5 år. Det gick över. Men hon är fortfarande periodare och äter bra i vissa perioder och sämre i andra. På bvc sa de att vi INTE skulle ge henne välling istället men det var det enda hon tog så det fick hon, iallafall två flaskor om dagen. Nu äter hon vanlig mat. Lägg bara upp lite på tallriken av sådant hon gillar kanske lite frukt eller grönsaker. Några makaroner och någon korvbit? Vi har upptäkt att Siri älskar kokt potatis med smör på och det är ju nyttigt och energirikt.

). Anledningen till att de blir mer sjuka om de får i sig sådant de inte tål är att immunförsvaret är upptaget med att ta hand om allergenerna och inte orkar med baciller och virus också.
Vår läk - som är samma som Snuttens - säger att vi ska ge lite av det hon inte tål så länge vi inte märker någon reaktion. Märker vi någon reaktion ska vi backa. Låter lätt nog, men med en trotsålders, matvägrande-ålders bestämd tjej som reagerar med matvägran och utbrott ... Vi ger inget som vi märker ger reaktion, men hur vet man om det är en reaktion eller inte när det bara är lite? Magont klagar hon på dagligen, men det har inte blivit bättre när vi inte gett något av det vi vet hon inte tål och vi har ingen aning om vad vi ska ta bort härnest. Så nu tar vi inte bort något mer!
Vi har börjat ge Lomudal GI nu, ska se om det hjälper mot magontet och den dåliga aptiten. Någon annan som ger den? Finns den inte i 5 ml doser?? Så urbota att det är i flaskor med 10 ml som är vuxendosen, och att de saknar kork. Hemma ställer jag den upp, men hur gör man när man åker bort? Hittils har jag slängt halva. J-a jox att ge 4 ggr/dag och komma ihåg i lagom tid, men det blir väl en vana. Skulle magontet och aptiten lösas är det värt det!! Annars inte
Miralicia: Lycka till, känner igen modellen från min utbildning. Urbota! Men man får ingen examen av att klaga på det