• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten

Förresten det där med maten är också svårt. I en period i höstas då Siri fick i sig en del som inte tål då de inte städade tillräkligt på dagis tappade hon aptiten och slutade äta. Så som K Kavat skriver så kan de få dålig matlust om de får i sig för mycket som de inte tål. Siri levde på nyposoppa och vällig i flera månader när hon var ca 1,5 år. Det gick över. Men hon är fortfarande periodare och äter bra i vissa perioder och sämre i andra. På bvc sa de att vi INTE skulle ge henne välling istället men det var det enda hon tog så det fick hon, iallafall två flaskor om dagen. Nu äter hon vanlig mat. Lägg bara upp lite på tallriken av sådant hon gillar kanske lite frukt eller grönsaker. Några makaroner och någon korvbit? Vi har upptäkt att Siri älskar kokt potatis med smör på och det är ju nyttigt och energirikt.

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-02-24 21:35:38 följande:
    Hoppas Miralicia kommer med en lite mer vetenskaplig förklaring.
    Jag samlar på en lista med saker att besvara och utveckla ... lite senare under helgen. {#lang_emotions_wink}
    Sitter och läser till en Farmakologitenta på lördag morgon och har en plan att försöka undvika en omtenta på den (vilket är bra mycket lättare sag än gjort med tanke på hur de rättar - kräver att man skrivit svar på och utvecklat resonemang om sånt som de inte ens ha frågat efter så det gäller typ att gissa rätt på vad man förväntas utveckla och svara på utöver det som de frågar efter i varje fråga {#lang_emotions_undecided}).

Därav att jag är lite halvt frånvarande och bara gör korta inhopp med lite kortsvar här och där just nu även om jag läser.
  • Snutten

Anledningen till att de blir mer sjuka om de får i sig sådant de inte tål är att immunförsvaret är upptaget med att ta hand om allergenerna och inte orkar med baciller och virus också.

• Prince or Princess
    Snutten skrev 2010-02-24 21:48:23 följande:
    Förresten det där med maten är också svårt. I en period i höstas då Siri fick i sig en del som inte tål då de inte städade tillräkligt på dagis tappade hon aptiten och slutade äta. Så som K Kavat skriver så kan de få dålig matlust om de får i sig för mycket som de inte tål. Siri levde på nyposoppa och vällig i flera månader när hon var ca 1,5 år. Det gick över. Men hon är fortfarande periodare och äter bra i vissa perioder och sämre i andra. På bvc sa de att vi INTE skulle ge henne välling istället men det var det enda hon tog så det fick hon, iallafall två flaskor om dagen. Nu äter hon vanlig mat. Lägg bara upp lite på tallriken av sådant hon gillar kanske lite frukt eller grönsaker. Några makaroner och någon korvbit? Vi har upptäkt att Siri älskar kokt potatis med smör på och det är ju nyttigt och energirikt.
    Ja vi har det precis så nu!! äter superdåligt och jag har försökt göra mat som nåt mysigt och om hon ätit riktigt dåligt har vi satt oss i soffan med en flaska välling efter maten, så att inte hela matgrejen skall pajja igen (var ännu värre förut!) och så hon får nåt i sig (man ser hennes skelett överallt :(  )

men detta fick vi inte göra för dietisten, känns som om hon håller på att tyna bort :´( blir bara tunnare och tunnare :( (har precis kollat gluten och det var det inte tack o lov)

vi ger nästan bara det hon gillar, men försöker variera det så gott det går med alla allergier. pasta, ris, bröd, smör, kyckling, avokado, vindruvor älskar hon! så nåt får hon vid varje måltid, men hon äter så himla lite! öser fett över maten.

potatis avskyr hon, kliar sig på tungan om det är "ren" potatis, däremot burken med majs-potatispuré som jag ibland serverar till, tillexempel till köttbullar som "mos" älskar hon (ibland) 

har hittat en korv som kanske kanske funkar, var bara koriander i den som hon ev inte tål, håll tummarna att den funkar, hon har fått idag till middag!!

Tack vad ni är gulliga här! Känns otroligt mycket lättare när man får lite stöd! :)
  • Prince or Princess
    Snutten skrev 2010-02-24 21:54:01 följande:
    Anledningen till att de blir mer sjuka om de får i sig sådant de inte tål är att immunförsvaret är upptaget med att ta hand om allergenerna och inte orkar med baciller och virus också.
    låter ju förståeligt!!!
  • Snutten
    Prince or Princess skrev 2010-02-24 21:58:13 följande:
    Ja vi har det precis så nu!! äter superdåligt och jag har försökt göra mat som nåt mysigt och om hon ätit riktigt dåligt har vi satt oss i soffan med en flaska välling efter maten, så att inte hela matgrejen skall pajja igen (var ännu värre förut!) och så hon får nåt i sig (man ser hennes skelett överallt :(  )men detta fick vi inte göra för dietisten, känns som om hon håller på att tyna bort :´( blir bara tunnare och tunnare :( (har precis kollat gluten och det var det inte tack o lov)vi ger nästan bara det hon gillar, men försöker variera det så gott det går med alla allergier. pasta, ris, bröd, smör, kyckling, avokado, vindruvor älskar hon! så nåt får hon vid varje måltid, men hon äter så himla lite! öser fett över maten.potatis avskyr hon, kliar sig på tungan om det är "ren" potatis, däremot burken med majs-potatispuré som jag ibland serverar till, tillexempel till köttbullar som "mos" älskar hon (ibland)  har hittat en korv som kanske kanske funkar, var bara koriander i den som hon ev inte tål, håll tummarna att den funkar, hon har fått idag till middag!!Tack vad ni är gulliga här! Känns otroligt mycket lättare när man får lite stöd! :)
    NU ahr jag inte riktigt kol på om hon klarar sädesslag. Men om hon gör det så brukar ju de flesta barn gilla smörgåsrån och då kan man ju smöra på med ordentligt med smör.

Ge henne välling efter maten, om hon vill ha det. Siri har druckit massor med välling. Både natt och dagtid. Ni får hitta något som passar för er.

Kalvsylta gillar många barn, den kan man också ha lite flytande margarin på Man kan mixa avocado med handmixern supernyttigt!
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-02-24 21:50:06 följande:
    Jag samlar på en lista med saker att besvara och utveckla ... lite senare under helgen. Sitter och läser till en Farmakologitenta på lördag morgon och har en plan att försöka undvika en omtenta på den (vilket är bra mycket lättare sag än gjort med tanke på hur de rättar - kräver att man skrivit svar på och utvecklat resonemang om sånt som de inte ens ha frågat efter så det gäller typ att gissa rätt på vad man förväntas utveckla och svara på utöver det som de frågar efter i varje fråga ). Därav att jag är lite halvt frånvarande och bara gör korta inhopp med lite kortsvar här och där just nu även om jag läser.
    Lycka till på tentan!
  • Blå Flygare

Vår läk - som är samma som Snuttens - säger att vi ska ge lite av det hon inte tål så länge vi inte märker någon reaktion. Märker vi någon reaktion ska vi backa. Låter lätt nog, men med en trotsålders, matvägrande-ålders bestämd tjej som reagerar med matvägran och utbrott ... Vi ger inget som vi märker ger reaktion, men hur vet man om det är en reaktion eller inte när det bara är lite? Magont klagar hon på dagligen, men det har inte blivit bättre när vi inte gett något av det vi vet hon inte tål och vi har ingen aning om vad vi ska ta bort härnest. Så nu tar vi inte bort något mer!

Vi har börjat ge Lomudal GI nu, ska se om det hjälper mot magontet och den dåliga aptiten. Någon annan som ger den? Finns den inte i 5 ml doser?? Så urbota att det är i flaskor med 10 ml som är vuxendosen, och att de saknar kork. Hemma ställer jag den upp, men hur gör man när man åker bort? Hittils har jag slängt halva. J-a jox att ge 4 ggr/dag och komma ihåg i lagom tid, men det blir väl en vana. Skulle magontet och aptiten lösas är det värt det!! Annars inte

Miralicia: Lycka till, känner igen modellen från min utbildning. Urbota! Men man får ingen examen av att klaga på det

• Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-02-24 22:31:32 följande:
    Miralicia: Lycka till, känner igen modellen från min utbildning. Urbota! Men man får ingen examen av att klaga på det
    Jag kommenterar och framför åsikter {#lang_emotions_cool}
    Jag har ju en del att jämföra med sen tidigare (från andra delar av samma universitet och typ motsvarande antal högskolepoäng som en del av lärarna som vi har, innan jag började den här utbildningen, så jag har ju lite att backa upp mina åsikter med - och de på nuvarande termin vet om mina poäng). Men det är smidigt att bara ha två betygssteg: G eller U, till skillnad mot om man skulle ha betygsskala typ A-F eller vad det nu är på vissa ställen. Är svårare för dem att sätta ett U om man skulle vara obekväm, än att sänka ett betyg från A till C t.ex.

Problemet med den här tentan vi ska ha är utöver själva tentan administrationen runt omkring eller vad man ska kalla det för. De är två st som delat på att hålla 3 föreläsningar, en av dem gör tentan, rättar den och är examinator och den som sätter betyg på tentan och poängen på delkursen för den. Den andra läraren är med och rättar så att underkända tentor har de båda kollat på. Problemet är väl bara att de två lärarna är systrar, och den av dem som har gjort tentan, stått för huvuddelen av rättningen och även är examinator även är den person som är utsedd till institutionens examinationsombud som är den som ska medla mellan studenter/lärare och examinator om studenter elelr lärare är oense om genomförandet, utformningen och rättningen av tentan.{#lang_emotions_undecided}
    Behöver jag säga att arrangemanget varit ifrågasatt även tidigare terminer, på flera terminskurser där samma två systrar varit inblandade, men utan resultat.
  • Lillasnigel07
    Aurora82 skrev 2010-02-23 13:04:56 följande:
    OBS kanske låter i mitt inlägg som att jag inte orkar göra en ny lista till kocken, skriver ju helflummigt märker jag... det är inte det utan att jag har ju gett dem en lista och uppdaterat om det hänt något nytt. Men nu meddelar kocken att listan är nedklottrad - varför kan hon inte skriva rent den själv ? Jag får även ta med egen pasta till kocken för det kan de inte köpa in själva. Ska det verkligen behöva vara så?
    Jag har efter mycket kämpande och flera timmar minus i flexen på jobbet (pga alla diskussioner med tantan i köket på dagis) fått igenom att de beställer dotterns bröd på ett annat, speciellt bageri, då hon inte tål något hos deras upphandlare. Jag fick stånga mig blodig, men annars skulle jag få stå o baka bröd varje vecka o ta med!!! (Det tyckte kocken var bästa lösningen, att jag skulle baka allt, ja lättja kan man ju alltid ta till). Så om du prkar vara lite påstridig o påpeka att alla barn har rätt till mat de tål, du betalar lika mycket som alla andra mm. Lycka till!
Svar på tråden Allergitråden