• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Smulan1979
    Mela78 skrev 2010-02-20 07:53:47 följande:
    Efterlyste tårtrecept och tips för ett tag sen, kom på att jag glömt att kolla i bloggarna här i tråden. Hittade några intressanta recept, undrar om någon som provat kan berätta hur dessa blir. I Blå myrans blogg har jag hittat två recept på något som heter Marshmallowfondant, förstår av beskrivningen att man kan täcka tårtor med detta men hur smakar det, hur är det att arbeta med och går de att använda karamellfärg? I Blå Myrans blogg hittade jag även recept på sugarpaste, någon som provat denna? Amulett har recept på sockerkaka/tårtbotten som ser enkelt ut, blir de bra? Är det någon som provat att göra princesstårtan enl receptet i Amuletts blogg? Fanns även recept på Mjölk och äggfri tårta från hoppsan, undrar om denna tårtbotten kan användas till vanlig tårta? Av dessa tre tårtbottenrecept, vilken blir godast och/eller enklast att lyckas med? Har inte bakat mjölk- och äggfritt än, ska bli spännande att se hur det här blir!
    Marshmallowfondant smakar som marshmallows ganska gott om du frågar mig. Du kan kavla det och alltså använda det för att täcka tårtor. Tänk på att inte ta för mycket florsocker bara så att den blir för hård att jobba med. "Little Becky" är ett bra märke för detta.

Sugarpaste är också väldigt bra att jobba med. Personligen så tycker jag att resultatet blir liiite snyggare, men det är en smaksak. Men jag tycker att MMF är mycket godare

Eventuellt lite enklare att göra MMF, eller färre ingredienser iaf.

Man kan färga med karmellfärg, MEN det behövs ganska mycket eftersom det inte är så drygt. Det kan göra degen lite blöt och så måste man ta i mer florsocker så blir den ljusare och, ja du fattar...

Om du tycker det är okej att det blir ganska ljus färg så testa med karamellfärg, annars kan man köpa pastafärger på t ex www.kakburken.se. De är drygare och därför enklare att använda.
  • Mela78
    Smulan1979 skrev 2010-02-20 11:52:27 följande:
    Men jag tycker att MMF är mycket godare 
    Tack för alla dina tips. Har bestämt mig för att göra mmf eller köpa färdig marsipan (?) som man har på princesstårtor, det finns ju utan ägg, mjölk och soja. Men det lutar åt hemmagjort då vi vill undvika alla slags nötter.

Nu ska jag provbaka tårtbotten.
  • Amulett
    Mela78 skrev 2010-02-20 12:29:51 följande:
    Tack för alla dina tips. Har bestämt mig för att göra mmf eller köpa färdig marsipan (?) som man har på princesstårtor, det finns ju utan ägg, mjölk och soja. Men det lutar åt hemmagjort då vi vill undvika alla slags nötter.Nu ska jag provbaka tårtbotten.
    Innehåller inte de färdiga mandel? Har för mig att jag köpte det för att göra tårta när sonen var kring 1 år, men lät bli att använda den när jag såg att det var mandel (och nu hittade jag den inte när jag snabbkollade i skåpet). Kändes onödigt att ta något som är hyfsat allergent när det redan finns allergier.
    För visst är det både mandel och nötter som man bör undvika lite extra länge när man har allergiska barn?
  • Mela78
    Amulett skrev 2010-02-20 15:16:58 följande:
    Innehåller inte de färdiga mandel? Har för mig att jag köpte det för att göra tårta när sonen var kring 1 år, men lät bli att använda den när jag såg att det var mandel (och nu hittade jag den inte när jag snabbkollade i skåpet). Kändes onödigt att ta något som är hyfsat allergent när det redan finns allergier. För visst är det både mandel och nötter som man bör undvika lite extra länge när man har allergiska barn?
    Just ja, skrev fel, mandel är det inte nötter. Vi har bestämt att vi ska undvika alla nötter och liknande pga dotterns alla allergier. Dessutom är sonen allergisk mot cashew och pistage så... :-/ Blir nog inte färdiga när jag tänkt efter lite till!
  • Mela78

Enl. Wikipedia
    Plasticine was formulated by art teacher William Harbutt of Bathampton, in Bath, England, in 1897. He wanted a non-drying clay for use by his sculpture students. Although the exact composition is a secret, Plasticine is composed of calcium salts (principally calcium carbonate), petroleum jelly, and long-chain aliphatic acids (principally stearic acid). It is non-toxic, sterile, soft, malleable, and does not dry on exposure to air (unlike superficially similar products such as Play-Doh, which is based on flour, salt and water). It cannot be hardened by firing; it melts when exposed to heat, and is flammable at much higher temperatures.

Inte kanske den mest tillförlitliga källa alla gånger, men det låter ju onekligen som att den är fri från sädesslag.

• trållmor

Fy fan vad ledsen jag blir! Vi var bjudna på barnkalas igår hos en av våra närmaste vänner. Hon hade kollat med mig innan, och vi hade gått en rundtur på affären tillsammans, så hon visste vad hon kunde baka med för att våra barn skulle kunna äta som de andra barnen. Hon ville minsann inte göra skillnad på barnen, sa hon.

När vi väl kommer dit så har hon köpt två paket med kex och ett paket med muffins till våra barn, och alla de andra barnen fick tre olika sorters tårta, massvis med kakor och mat i överflöd. Inte nog med att barnen blev ledsna, så blev jag jätteledsen över deras skull och sen för att det känns som att det bara var ett spel för galleriet när hon sa att att hon ville behandla alla barnen lika

Vi hade inte gått överhuvudtaget, och det vet hon, om hon hade talat om innan att våran familj inte skulle kunna äta där.

Ska man bara bita i det sura äpplet och bara låta det vara, eller faktiskt ta upp hur taskig jag tycker att hon var? Våra barn är jätteledsna IDAG över den missade tårtan som vi hade lovat att de skulle få äta på barnkalaset igår, så vi bakar tårta här idag för att kompensera det som blev missat igår...

Hur har ni gjort? För jag antar att det här är nåt som händer ganska ofta...

Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Amulett
    trållmor skrev 2010-02-21 11:05:45 följande:
    Fy fan vad ledsen jag blir! Vi var bjudna på barnkalas igår hos en av våra närmaste vänner. Hon hade kollat med mig innan, och vi hade gått en rundtur på affären tillsammans, så hon visste vad hon kunde baka med för att våra barn skulle kunna äta som de andra barnen. Hon ville minsann inte göra skillnad på barnen, sa hon.När vi väl kommer dit så har hon köpt två paket med kex och ett paket med muffins till våra barn, och alla de andra barnen fick tre olika sorters tårta, massvis med kakor och mat i överflöd. Inte nog med att barnen blev ledsna, så blev jag jätteledsen över deras skull och sen för att det känns som att det bara var ett spel för galleriet när hon sa att att hon ville behandla alla barnen lika Vi hade inte gått överhuvudtaget, och det vet hon, om hon hade talat om innan att våran familj inte skulle kunna äta där.Ska man bara bita i det sura äpplet och bara låta det vara, eller faktiskt ta upp hur taskig jag tycker att hon var? Våra barn är jätteledsna IDAG över den missade tårtan som vi hade lovat att de skulle få äta på barnkalaset igår, så vi bakar tårta här idag för att kompensera det som blev missat igår...Hur har ni gjort? För jag antar att det här är nåt som händer ganska ofta...
    Om det var någon jag inte umgicks mycket med skulle jag kanske låta det vara och kanske bara fråga lite försynt vad som gick fel eftersom hon ju hade tänkt att ni alla skulle kunna äta samma sak. För att liksom påpeka att du blivit förvånad/besviken.
    När det är en nära vän, som i ditt fall, så skulle jag låta känslorna svalna lite och sedan ta en snack med henne. Förklara att du hade blivit så glad över att hon tänkte göra mat som fungerade för alla, och att det i dina öron betyder att alla kan äta samma sak - inte att det finns något som alla kan stoppa i munnen. Och förklara vad som hände efteråt. Antar att hon inte är en hemsk människa eftersom hon är en nära vän, hon har nog bara inte tänkt ...
    Det går ju inte att göra det ogjort, men det kan ju vara bra att ta upp så att det inte händer igen. Om/när det händer igen får man ju sedan fundera över hur mycket man kan umgås med dem. Vänner kan man ju faktiskt välja att umgås med på ett annat sätt än med familj (för det finns ju samma problem där ...).

Bamsekram!
  • trållmor
    Amulett skrev 2010-02-21 13:09:55 följande:
    Om det var någon jag inte umgicks mycket med skulle jag kanske låta det vara och kanske bara fråga lite försynt vad som gick fel eftersom hon ju hade tänkt att ni alla skulle kunna äta samma sak. För att liksom påpeka att du blivit förvånad/besviken.När det är en nära vän, som i ditt fall, så skulle jag låta känslorna svalna lite och sedan ta en snack med henne. Förklara att du hade blivit så glad över att hon tänkte göra mat som fungerade för alla, och att det i dina öron betyder att alla kan äta samma sak - inte att det finns något som alla kan stoppa i munnen. Och förklara vad som hände efteråt. Antar att hon inte är en hemsk människa eftersom hon är en nära vän, hon har nog bara inte tänkt ...Det går ju inte att göra det ogjort, men det kan ju vara bra att ta upp så att det inte händer igen. Om/när det händer igen får man ju sedan fundera över hur mycket man kan umgås med dem. Vänner kan man ju faktiskt välja att umgås med på ett annat sätt än med familj (för det finns ju samma problem där ...).Bamsekram!
    Jaa, det har du helt rätt i.... Det som förvånade var oss var att hon lånade ganska mycket pengar av oss för att överhuvudtaget ha råd att ha kalaset, och sen att vi gick rundturen på affären och jag visade henne det mjölkfria utbudet, och sen så gick det så här {#lang_emotions_undecided}

Sen skrev hon på facebook till mig att hon hade bakat hela dagen!!! {#lang_emotions_surprised}
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-02-20 16:06:53 följande:
    www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss?url=node%3D... Någon som provat. Läste på ett forum att de skulle vara glutenfria, men det råkar inte vara någon som faktiskt vet vad de innehåller?
    Appropå leklera. Såg när jag var inne på Lidl som vi har här bredvid oss idag för att köpa lite bröd till frukost åt övriga familjen att de just nu hade ngt modelleraset där leran angavs som glutenfri (mjölfri), äggfri, jordnötsfri och laktosfri. Fast någon närmare exakt innehållsförteckning kunde jag inte se utanpå kartongen.

Det här var ett set med en massa redskap och typ 4 burkar lera. Har sett liknande set som har sett ut att ha varit av samma märke fast med bara lera vid tidigare tillfällen på Lidl, men som jag inte har kollat på innan. Nu kom jag mig för att kika om det stog ngt på kartongen pga det här inlägget.
Svar på tråden Allergitråden