Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
www.amazon.co.uk/s/ref=nb_sb_noss%3D595312&field-keywords=plasticine&x=14&y=12
Någon som provat. Läste på ett forum att de skulle vara glutenfria, men det råkar inte vara någon som faktiskt vet vad de innehåller?
Enl. Wikipedia
Plasticine was formulated by art teacher William Harbutt of Bathampton, in Bath, England, in 1897. He wanted a non-drying clay for use by his sculpture students. Although the exact composition is a secret, Plasticine is composed of calcium salts (principally calcium carbonate), petroleum jelly, and long-chain aliphatic acids (principally stearic acid). It is non-toxic, sterile, soft, malleable, and does not dry on exposure to air (unlike superficially similar products such as Play-Doh, which is based on flour, salt and water). It cannot be hardened by firing; it melts when exposed to heat, and is flammable at much higher temperatures.
Inte kanske den mest tillförlitliga källa alla gånger, men det låter ju onekligen som att den är fri från sädesslag.
Fy fan vad ledsen jag blir! Vi var bjudna på barnkalas igår hos en av våra närmaste vänner. Hon hade kollat med mig innan, och vi hade gått en rundtur på affären tillsammans, så hon visste vad hon kunde baka med för att våra barn skulle kunna äta som de andra barnen. Hon ville minsann inte göra skillnad på barnen, sa hon.
När vi väl kommer dit så har hon köpt två paket med kex och ett paket med muffins till våra barn, och alla de andra barnen fick tre olika sorters tårta, massvis med kakor och mat i överflöd. Inte nog med att barnen blev ledsna, så blev jag jätteledsen över deras skull och sen för att det känns som att det bara var ett spel för galleriet när hon sa att att hon ville behandla alla barnen lika
Vi hade inte gått överhuvudtaget, och det vet hon, om hon hade talat om innan att våran familj inte skulle kunna äta där.
Ska man bara bita i det sura äpplet och bara låta det vara, eller faktiskt ta upp hur taskig jag tycker att hon var? Våra barn är jätteledsna IDAG över den missade tårtan som vi hade lovat att de skulle få äta på barnkalaset igår, så vi bakar tårta här idag för att kompensera det som blev missat igår...
Hur har ni gjort? För jag antar att det här är nåt som händer ganska ofta...