• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Mamsie skrev 2010-02-18 22:22:14 följande:
    De svaren vi får är att: - Ang röda kinder o haka så är ju de andra barnen också röda när de varit ute... - Ang röda kinder vid måltid så finns det andra barn som är känsliga för vissa saker och då blir de röda. - Ang hud; eksem / utslag / rött / torrt / klåda så har de andra barnen sååå torr hud nu på vintern och de får be föräldrarna smörja dem.
    Lät väldigt bekant tidigare i höstas/vintras. {#lang_emotions_undecided}

Och de hade ju naturligtvis inte gett henne något som står på hennes listor med såna saker som hon inte tål ....

Och sen efter lite tjatande fick jag dem att skriva upp exakt allting som hon fått att äta och även med innehållsförteckningar då jag börjar fundera på om det dykt upp något mer (även om jag inte trodde det utan misstänkte att de slarvat med något, men jag tog "fundering om det var något mera" som en ursäkt för att få dem att gå med på att skriva upp) och ser att hon alla dagar de skrev upp under veckan (fick hem listan på fredagen) hade fått leverpastej innehållande en sojasläkting som står med på hennes lista över saker som hon inte tål. {#lang_emotions_yell}
  • Blå Flygare
    Mamsie skrev 2010-02-18 22:22:14 följande:
    Myran, Ja snälla nån... De svaren vi får är att: - Ang röda kinder o haka så är ju de andra barnen också röda när de varit ute... - Ang röda kinder vid måltid så finns det andra barn som är känsliga för vissa saker och då blir de röda. - Ang hud; eksem / utslag / rött / torrt / klåda så har de andra barnen sååå torr hud nu på vintern och de får be föräldrarna smörja dem. MEN JAG SKITER I DE ANDRA BARNEN! Hör vad jag säger : Ge medicin först och fundera sen. OK? Tänk när vi också når dithän att de inte gör en egen medicinsk bedömning utan handlar istället enligt instruktioner om det enskilda barnet?! (hur mår dina knoddar nu förresten?) //
    Jadu. Byt avd Skillnaden nu är främst att dessa fröknar LYSSNAR och respekterar den info de får. De ifrågasätter direkt till mig när infon ges, inte i kafferummet efter jag gått.

Och hur mår mina. Tja, S mår riktigt bra i astman. Så bra att akuten genast ville minska medicinen för det kan ju inte vara bra med så mycket kortison. Öööhhh, kan det vara så att det är kortisonet som gör att hon mår så bra kanske, att vi inte varit inne till akuten på ett helt år för astman. Och som vår läk sa; det är väl skönt om hon får må bra med NÅGOT. Magont dagligen. Förstoppad och lös varefter laktuosen ändras och vad hon äter. Äter ffa små portioner. Humör efter det. Men nu har hon växt lite, och är inte längre underviktig Krävs bara att måltiderna tar över en timme varje gång...

Albin? Ja, han växer och frodas, flåsar och väser En glad liten skit, men som föredrar bröst före sked. Synd bara att jag måste jobba snart, annars hade det väl inte gjort så mycket. Eller något alls Har sluppit förkylningar nu sen han övermedicineras - dock inte med så hysteriskt mycket kortison som akuten tyckte vi skulle ge (så det är ok att ge honom väl över fass-rekomendationer men inte S en bit under max-dos?? Nåja, han tar en annan sort som är från 4 år, så...) Snart ett år, så det börjar väl bli dags att provocera snart. Borde nog göra det medans jag ammar men vet inte om jag vågar innan jag kollat med läk. Ska kolla upp hur jag ska ge betapred i så fall, även om han bara reagerat med magen innan. Denna tråd har ju varit lite olycksdrabbad på sistone Är väl ägg jag vill provocera, fisk o skaldjur känns läbbigt!
  • Snutten

Det är värst vad våra små reagerar mycket nu.

Vi har fått brav om att vi står i kö för att provocera med fisk på sjukhuset då Siri fick andnöd av fisklukt på dagis för ett tag sedan. Hoppas att det blir snart så vi får veta hur det står till med fiskallergin. Jag tänkte att om hon inte får andnöd direkt av lukten så kanske vi kan testa att ge henne lite där och se vad som händer. Är det någon som vet hur det går till med provocering på sjukhuset?

• EL I

vi åkte aldrig in i går. I dag (än så länge) är det mycket bättre men jag ska ringa bvc i dag och höra med dem.

Jag  tror att jag är lite skadad från mitt jobb så det ska till ganska mycket för att jag ska åka in akut med barnen, jag vet att det är dumt, men det är bara så jag är funtad. Jag var inne hos honom flera ggr i natt och tände lampan och tittade till honom. Han är inte blå om läpparna nu men lite blå om ena kinden. Ska dock ringa bvc ifall det kommer tillbaka igen och höra.

Tack alla för att ni är så omtänksamma jämt!

• Prince or Princess
    Kavat skrev 2010-02-18 17:36:11 följande:
    Danmark. Jag har skickat bud med min kompis. JPL(?)  åkte dit en gång också.
    hmm.. okej. är det de dropparna som är från 2 mån-1 år? Såg på deras hemsida att man kan beställa via nätet. Men det kanske fanns för äldre barn med?
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2010-02-19 09:01:00 följande:
    hmm.. okej. är det de dropparna som är från 2 mån-1 år? Såg på deras hemsida att man kan beställa via nätet. Men det kanske fanns för äldre barn med?
    Ou, *springer och kollar* Japp, stämmer. Fanns bara en sort vad jag vet. Vi har med kokosolja som "bas".
  • Prince or Princess
    Kavat skrev 2010-02-19 09:17:30 följande:
    Ou, *springer och kollar* Japp, stämmer. Fanns bara en sort vad jag vet. Vi har med kokosolja som "bas".
    men man kan likställa dem med våra svenska droppar då eller? (jag menar i vitamininnehåll) tänkte eftersom det står upp till ett år. Eller kanske de har andra regler i Danmark och bara ger upp till ett år där?
  • Mela78

Efterlyste tårtrecept och tips för ett tag sen, kom på att jag glömt att kolla i bloggarna här i tråden. Hittade några intressanta recept, undrar om någon som provat kan berätta hur dessa blir.

I Blå myrans blogg har jag hittat två recept på något som heter Marshmallowfondant, förstår av beskrivningen att man kan täcka tårtor med detta men hur smakar det, hur är det att arbeta med och går de att använda karamellfärg?
    I Blå Myrans blogg hittade jag även recept på sugarpaste, någon som provat denna?
    Amulett har recept på sockerkaka/tårtbotten som ser enkelt ut, blir de bra? Är det någon som provat att göra princesstårtan enl receptet i Amuletts blogg? Fanns även recept på Mjölk och äggfri tårta från hoppsan, undrar om denna tårtbotten kan användas till vanlig tårta? Av dessa tre tårtbottenrecept, vilken blir godast och/eller enklast att lyckas med?

Har inte bakat mjölk- och äggfritt än, ska bli spännande att se hur det här blir!

• Jasusu

Blå myran
    Du har ett recept på chokladpinnar 50 st i bloggen.
    Jag provade att baka härom dagen  men degen flöt ut väldigt mycket. vad gjorde jag för fel?
    De blev goda,men en stor del blev hård och inte alls så där halvmjuk.

• saffe
    Jasusu skrev 2010-02-20 08:50:28 följande:
    Blå myranDu har ett recept på chokladpinnar 50 st i bloggen.Jag provade att baka härom dagen  men degen flöt ut väldigt mycket. vad gjorde jag för fel?De blev goda,men en stor del blev hård och inte alls så där halvmjuk.
    Jag har bakat dom flera ggr, dom flyter alltid ut! Gör "rullarna" lite tjockare nästa gång så blir nog kakorna lite tjockare i mitten i alla fall. Väldigt goda kakor är det!
Svar på tråden Allergitråden