• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Lillasnigel07
    Kavat skrev 2010-02-24 19:44:26 följande:
    Ingen aning om det är någon speciellt man inte tål?! Nu har jag testat akutens plåster, micropore (?) tejp/kirurgtejp och kompress samt vattentåligt plåster och allt kliar lika mycket och är jätte rött och eksemigt när jag tar bort tejp/plåster. Var och köpte 2 till varianter idag, sensitive och en annan variant av "skavssårsplåster" som jag tänkte använda som tejp och se om det funkar. Beställde också Cavilon, hoppas att det gör susen!
    Kom på en annan sak som e bra om man inte tål plåster o det e Mepilex. Vet inte om det går att köpa på apoteket. Är ett "skum" med silikon under som man har på känslig/skör hud, då brukar man inte behöva cavilon under. Den sugen upp om det vätskar sig. Kan sock vara svårt att få att sitta kvar om man inte har något över ex en linda el dyl.
  • Lillasnigel07
    Lillasnigel07 skrev 2010-02-25 08:58:42 följande:
    Kom på en annan sak som e bra om man inte tål plåster o det e Mepilex. Vet inte om det går att köpa på apoteket. Är ett "skum" med silikon under som man har på känslig/skör hud, då brukar man inte behöva cavilon under. Den sugen upp om det vätskar sig. Kan sock vara svårt att få att sitta kvar om man inte har något över ex en linda el dyl.
     Nu kom jag dessutom på att Mepilex finns som Mepilex border o den kan man ha som enda förband (börjar nästan bli ringrostig i plåstersammanhang redan..., får nog uppdatera mig själv snart!)
  • EL I
    Lillasnigel07 skrev 2010-02-25 08:59:47 följande:
     Nu kom jag dessutom på att Mepilex finns som Mepilex border o den kan man ha som enda förband (börjar nästan bli ringrostig i plåstersammanhang redan..., får nog uppdatera mig själv snart!)
    hihi skrev det i natt men mitt inlägg måste försvunnit. Mepilex border är perfekt om man har känslig hud...
  • Lillasnigel07
    EL I skrev 2010-02-25 09:06:59 följande:
    hihi skrev det i natt men mitt inlägg måste försvunnit. Mepilex border är perfekt om man har känslig hud...
    Nä, det var jag som inte hunnit läsa så mkt i tråden, såg det när jag skickat mitt inlägg ;)
  • Kavat

Ni är för söta!

Sensitive plåstret har inte kliat lika vansinnigt mycket så lite cavidon under det så kanske det kan funka? Vi får se. Men det är väl sista utvägen annars med mepilex border. Kompress och binda är väl absolut sista alternativet annars. Tur att man har bebismage som börjar bli stor som kaske kan hålla uppe bindan.
    Sen är det ju aldri g en lugn stund i denna familjen. Sonen halkade igår på pallen i badrummet och slog ut en bit tand, så nu ska vi strax iväg till tandläkaren. Sen blir det rul i eftermiddag och kalas i kväll.

• Snutten

Precis som blå myran säger så kan man ge av sådant de inte tål så länge de inte reagerar men som sagt är det grymt svårt att balansera det.

Siri har haft en del eksem i asiktet under vintern. Som små små blåsor runt munne och ögonen. Nu är de försvunna. Det enda jag kan komma som hon inte har ätit det senaste som hon brukar äta är vindruvor. Undrar just om det beror på det. Får väl testa och ge henne det igen. Suck! I så fall återstår det i princip "bara" bananer.

Förresten: vad jag förstår brukar man klara välkokta morötter men Siri fick en liten bit väldigt välkokt morot häromdagen och blev ganska snabbt prickig i ansiktet. Hur funkar det för er?

• Amulett
    Miralicia skrev 2010-02-24 21:50:06 följande:
    Jag samlar på en lista med saker att besvara och utveckla ... lite senare under helgen. Sitter och läser till en Farmakologitenta på lördag morgon och har en plan att försöka undvika en omtenta på den (vilket är bra mycket lättare sag än gjort med tanke på hur de rättar - kräver att man skrivit svar på och utvecklat resonemang om sånt som de inte ens ha frågat efter så det gäller typ att gissa rätt på vad man förväntas utveckla och svara på utöver det som de frågar efter i varje fråga ). Därav att jag är lite halvt frånvarande och bara gör korta inhopp med lite kortsvar här och där just nu även om jag läser.
    Måste bara passa på att fråga: vad läser du!? Sjukvård/Farmacept eller?
    Lycka till på tentan!!!
  • Kavat
    Snutten skrev 2010-02-25 12:33:51 följande:
    Precis som blå myran säger så kan man ge av sådant de inte tål så länge de inte reagerar men som sagt är det grymt svårt att balansera det. Siri har haft en del eksem i asiktet under vintern. Som små små blåsor runt munne och ögonen. Nu är de försvunna. Det enda jag kan komma som hon inte har ätit det senaste som hon brukar äta är vindruvor. Undrar just om det beror på det. Får väl testa och ge henne det igen. Suck! I så fall återstår det i princip "bara" bananer. Förresten: vad jag förstår brukar man klara välkokta morötter men Siri fick en liten bit väldigt välkokt morot häromdagen och blev ganska snabbt prickig i ansiktet. Hur funkar det för er?
    Sonen tål, kors i taket, de flesta grönsaker, frukter och bär (förutom baljväxterna). Men dotterns lista på vad hon kan äta är kort. Hon tål banan, mango, vindruvor, hallon, blåbär och björnbär. Men hon kan äta tomat och morot helt utan problem. Även paprika har vi inte märkt reaktioner på, men hon äter inte rå paprika för hon säger att det inte är gott. Men klarar tillagad.
    Vindruvor besprutas ju en del sägs det, kan det vara något sådant annars? tål hon ekologiska russin?

Lök klagade dottern på ibland, men tål det vad vi vet? Maken klarar däremot inte lök så bra, så vi har det inte hemma i maten så ofta.

Ooooo, kom just på en sak angående dagismaten och att hon luktar apa och fiser och har ont i magen.. Kan ju vara lök och inte gluten!!! Även om det har sammanfallit med pasta många gånger... Vi har ju i stort sett helt tagit bort det här hemma. Bara jag som gärna äter rödlök i sallad osv.
  • Mama Law

K Kavat har du testat barn plåster? annars finns tegaderm på apoteket som man sätter en kompress under. den går att klippa till och duscha med det är den som wikings hud klarar bäst.

Är just nu villig att lägga mig ner och självdö för jag orkar verkligen inte med mer.... livet känns nu jäkligt piss..

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden