• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Prince or Princess
    Miralicia skrev 2010-02-25 16:54:42 följande:
    Nja, själva farmakologin är väl inte så jättesvår. Det svåra är att vara tankeläsare och gissa rätt på vad hon som gjort tentan vill att man ska svara och utveckla i varenda fråga - utöver det som det frågas efter.Ex. från tidigare tenta:Tentafråga: "vad är ett läkemedel?"Inte ens om du citerar läkemedelslagens definition av vad ett lm är ordagrant så får du inte full poäng på frågan, för då har du inte talat om att det utöver vanliga lm även finns naturläkemedel och definierat vad det är och även att det är skillnad mellan naturläkemedel, växtbaserade läkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel och definierat vad det är för skillnad på de olika. Och sen har du en maxpoäng på 2 p på den frågan, så skulle du ha citerat läkemedelslagen ordagrant så får du med lite tur 0,5 p på frågan.Är ju jättelätt att förstå att man ska utveckla och definiera de sakerna också utifrån den frågeställningen som står på själva tentan. Och typ så är det med alla frågorna. Det är det som är det svåraste - tankeläsarmomentet. Och sen är det typ 15 frågor och maxpoäng på 30p och sen har du 2 timmar på dig att hinna skriva allt som du får gissa dig till att de vill ha till svar utöver det som de frågar efter.
    ..... hjälp säger jag bara. hade själv liknande frågor nu när jag gick min utbildning, är bara så glad att skoltiden är över..

    LYCKA TILL!!!
  • Aurora82
    Trikarn skrev 2010-02-23 17:31:02 följande:
    Vi har oxå en del att tas med med just kocken på förskolan.. Min son har en lista med specefikt med vad han FÅR äta... De hade ringt o klagat hos dieteisten.. som givetvis förklsrade att det var listan som gällde och absolut ingenting annat.. men 2v senare..tadaaaa så gjorde de en troligen medveten provokation på sonen.. han mådde apa såkart!! Det slutade med 2 möten mellan kök o rektor, att de fick göra en avivikelserapport o lärde sig att aldrig mer jävlas med mig o min son ( HA) Vi har dock ej tagit med pasta på listan ( han äter enbart glutis pasta) då pasta i sig ger gaser, så han får bara äta det 1gg iveckan.. och då hemma.. Dock så bakar jag allt bröd själv, då det ej känns säkert att de ska baka det i en miljö där de även bakar med vanligt mjöl mm. Men förövrigt, du ska inte gå med på att ta med pasta själv, är det glutis som han måste käka, så kan de köpa det på nätet! Min son har även matlådor i "sitt" frysfack där även brödet ligger, detta för att kunna ta fram om personalen är det minsta misstänksam mot maten eller det är vikarie i köket. Där finns även pannkakor o ta fra, ( smaksatta)  eftersom köket gör så %¤ äckliga
    Åh vad hemskt, fyy vad respektlöst!! Skönt att ni gick till botten med det hela så att de verkligen fattar att det är allvar.

    Att plasta in listan vore ju nåt, även att lämna en digital. Tycker att det saknas mycket förståelse bara med allt merarbete för oss föräldrar med alla allergier, att dte vore väl inte för mycket begärt att de höll reda på sina listor själva. Nu har iallafall min sambo bett om en kopia på kockens lista så att vi har något att utgå ifrån.

    Ja det kan ju va så att kocken i vissa fall vill hjälpa till. Men jag blir så irriterad när hon liksom misstror mig när det gäller vissa allergier.

    Japp jag har läkarintyg borde väl kanske ge det till henne. Men där står ju bara de stora grejerna. Vill inte att hon får idéer...

    Höll på att svimma av häromveckan när jag va på dagis o lillen sitter och leker med lera, och personalen säger att det är gluten i leran, men att de kollar så att han inte får något i sig. (Tål inte spannmål.) Men det var ingen peronal vid det bordet! Hur kan de ha koll på det då? Jag sa att jag blir jätteorolig om han ska sitta med sån lera, och frågade om han har lekt med det innan. Dert visste de inte. Det har hänt så mycket på det dagiset... det finns ju ett allergidagis i stan, men den ligger en bra bit bort, och det ska väl inte vara så jäkla svårt att bara hålla han borta ifrån mat han inte tål??

    Trikarn: vad smart med matlådor i ett eget frysfack!!

    Ryser när jag tänker tillbaka på lussefirandet i år och de var dags för fika. Det fanns bara en blandsaft o jag frågade vad den innehöll. Ena personalen sa att hon inte visste och "vad är det han inte tål?" (Lååång lista) Nä men dte är bättre jag får veta vad den innehåller sa jag... "Nä men ska jag hämta nåt annat till honom? Ska jag hämta lite vatten?" (Hade dem bara serverat saften om jag inte varit med???) Jag sa att jag kan följa med ut i köket o se vad de har... mjölk tål han ju iallafall numera.. vi hittade en skvätt päronsaft som han fick... men vafan ingen framförhållning. VATEEN. alltså han är tre år... är det så svårt att se till att alla är nöjda o glada? sedankom hon fram o kramade han o sa att "vilken tuuur att vi hade dina pepparkakor hemma så att du oxå fick kakor", medan alla andra 20 ungar med familjer sitter o äter vanliga pepparkakor... ville bara lipa. jag förstår att hon menade väl, att det bara handlar om okunskap, men jag ringde upp o prata med dem senare o sa att det är väl lika mycket tur att alla andra barnen fick pepparkakor...

    det borde finnas utbildning för alla skolpersonal och matpersonal angående allergier, både vad gäller säkerhet, allergier i sig men också BEMÖTANDE mot barnen, de ska inte behöva höra att dte är tur att de oxå fick en liten kaka. eller som vid ett annat tillfälle när alla barnen fick glass och min pojk fick ingenting för att de inte kunde ringa mej o fråga om han tål just den glassen.

    OJ nu blev det visst en hel roman detta, hoppas nån orkar läsa :) tack iallafall för era kloka råd. skönt att prata med andra i samma sits!!
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-02-25 12:33:51 följande:
    Förresten: vad jag förstår brukar man klara välkokta morötter men Siri fick en liten bit väldigt välkokt morot häromdagen och blev ganska snabbt prickig i ansiktet. Hur funkar det för er?
    Jag tål inte morötter, men det har blivit lite bättre så jag numera kan äta små mängder kokt morot. Ugnsbakat kan jag äta mycket av. Men jag reagerar mer på hudkontakt än av att äta {#lang_emotions_undecided} Nån gång smörjde jag mig med morotsolja och det tokkliade så jag fick skrubba bort det (det var innan jag fattade att jag inte tålde morot, jag kunde äta råa morötter då och reflekterade inte över att det kliade i munnen). Skala morötter är ingen hit, och det kliar t.o.m. om jag får Albins puréer på handen.
  • Snutten
    Blå Flygare skrev 2010-02-25 22:13:05 följande:
    Jag tål inte morötter, men det har blivit lite bättre så jag numera kan äta små mängder kokt morot. Ugnsbakat kan jag äta mycket av. Men jag reagerar mer på hudkontakt än av att äta Nån gång smörjde jag mig med morotsolja och det tokkliade så jag fick skrubba bort det (det var innan jag fattade att jag inte tålde morot, jag kunde äta råa morötter då och reflekterade inte över att det kliade i munnen). Skala morötter är ingen hit, och det kliar t.o.m. om jag får Albins puréer på handen.
    Ok, men då inbillar jag mig iallafall inte. Tycker nämligen att jag läser överallt att "alla" klarar kokta. Men när jag tänker efter så var faktisk den som hon fick smaka på sist ungsbakad. Får väl låta bli ett tag och så testa igen sedan, efter björkpollen perioden.

    Jag pratade med en sjuksköterska på avdelningen där de ska göra fiskprovokationen. Hon var SÅ himla snorkig. "Jaha, så hon har bara reagerat med andnöd EN gång. Det är väl inte så farligt." Öhhhh, jag har iallafall inte lust att testa hemma. Jag frågade också om Siri kunde få smaka på en bit fisk om hon inte reagerade luftburet och då sa hon att hon var tvungen att fråga allergimottagningen först. "vi kan ju inte hålla på och provocera hur som helst bara för att du vill det" Nähä men det är ju därför vi ska till er. Suck
  • Blå Flygare
    Snutten skrev 2010-02-25 22:26:56 följande:
    Ok, men då inbillar jag mig iallafall inte. Tycker nämligen att jag läser överallt att "alla" klarar kokta. Men när jag tänker efter så var faktisk den som hon fick smaka på sist ungsbakad. Får väl låta bli ett tag och så testa igen sedan, efter björkpollen perioden. Jag pratade med en sjuksköterska på avdelningen där de ska göra fiskprovokationen. Hon var SÅ himla snorkig. "Jaha, så hon har bara reagerat med andnöd EN gång. Det är väl inte så farligt." Öhhhh, jag har iallafall inte lust att testa hemma. Jag frågade också om Siri kunde få smaka på en bit fisk om hon inte reagerade luftburet och då sa hon att hon var tvungen att fråga allergimottagningen först. "vi kan ju inte hålla på och provocera hur som helst bara för att du vill det" Nähä men det är ju därför vi ska till er. Suck
    Nähä, så ni skulle testa hemma ist på fisklukten eftersom en gång är ingen gång? Med andnöd?? Men smaka om hon nu inte skulle reagera är livsfarligt?? Knäppgök! Hoppas provoceringen går bra i vilket fall och att S slipper snorkigheten.
  • Blå Flygare
    Aurora82 skrev 2010-02-25 21:58:20 följande:
    Åh vad hemskt, fyy vad respektlöst!! Skönt att ni gick till botten med det hela så att de verkligen fattar att det är allvar. Att plasta in listan vore ju nåt, även att lämna en digital. Tycker att det saknas mycket förståelse bara med allt merarbete för oss föräldrar med alla allergier, att dte vore väl inte för mycket begärt att de höll reda på sina listor själva. Nu har iallafall min sambo bett om en kopia på kockens lista så att vi har något att utgå ifrån. Ja det kan ju va så att kocken i vissa fall vill hjälpa till. Men jag blir så irriterad när hon liksom misstror mig när det gäller vissa allergier. Japp jag har läkarintyg borde väl kanske ge det till henne. Men där står ju bara de stora grejerna. Vill inte att hon får idéer... Höll på att svimma av häromveckan när jag va på dagis o lillen sitter och leker med lera, och personalen säger att det är gluten i leran, men att de kollar så att han inte får något i sig. (Tål inte spannmål.) Men det var ingen peronal vid det bordet! Hur kan de ha koll på det då? Jag sa att jag blir jätteorolig om han ska sitta med sån lera, och frågade om han har lekt med det innan. Dert visste de inte. Det har hänt så mycket på det dagiset... det finns ju ett allergidagis i stan, men den ligger en bra bit bort, och det ska väl inte vara så jäkla svårt att bara hålla han borta ifrån mat han inte tål?? Trikarn: vad smart med matlådor i ett eget frysfack!! Ryser när jag tänker tillbaka på lussefirandet i år och de var dags för fika. Det fanns bara en blandsaft o jag frågade vad den innehöll. Ena personalen sa att hon inte visste och "vad är det han inte tål?" (Lååång lista) Nä men dte är bättre jag får veta vad den innehåller sa jag... "Nä men ska jag hämta nåt annat till honom? Ska jag hämta lite vatten?" (Hade dem bara serverat saften om jag inte varit med???) Jag sa att jag kan följa med ut i köket o se vad de har... mjölk tål han ju iallafall numera.. vi hittade en skvätt päronsaft som han fick... men vafan ingen framförhållning. VATEEN. alltså han är tre år... är det så svårt att se till att alla är nöjda o glada? sedankom hon fram o kramade han o sa att "vilken tuuur att vi hade dina pepparkakor hemma så att du oxå fick kakor", medan alla andra 20 ungar med familjer sitter o äter vanliga pepparkakor... ville bara lipa. jag förstår att hon menade väl, att det bara handlar om okunskap, men jag ringde upp o prata med dem senare o sa att det är väl lika mycket tur att alla andra barnen fick pepparkakor... det borde finnas utbildning för alla skolpersonal och matpersonal angående allergier, både vad gäller säkerhet, allergier i sig men också BEMÖTANDE mot barnen, de ska inte behöva höra att dte är tur att de oxå fick en liten kaka. eller som vid ett annat tillfälle när alla barnen fick glass och min pojk fick ingenting för att de inte kunde ringa mej o fråga om han tål just den glassen. OJ nu blev det visst en hel roman detta, hoppas nån orkar läsa :) tack iallafall för era kloka råd. skönt att prata med andra i samma sits!!


    Lekleran är faktiskt den sak jag tycker är bland det jobbigaste med S allergi. Att hon inte kan vara med i leken när de trollar, för madans de andra "bakar" och bjuder varandra får hon inte ta deras deg
  • Mela78

    Jag är lite kluven. Dottern E ska börja på förskola till hösten, har sökt plats på samma förskola där sonen redan går. I kommunen finns ingen allergiavdelning. Jag är lite nervös för hur det ska gå för E, hon är så känslig. Kan inte ens leka med samma leksaker som mjölk och äggätande barn utan att få allergiska reaktioner. Det har dock blivit bättre på sistone, hon är inte riktigt lika känslig längre.

    Funderar nu på om jag ska kontakta kommunen för att höra mig för om vad det finns för beredsap och kunskap när det gäller allergibarn, eller kanske prata med rektorn för det förskola som är aktuellt. Samtidigt känns det som att då kanske E inte får sin plats, att de ger hennes plats till någon annan för att de inte vill/orkar med ett barn med allergier? Och det är ju inte alls säkert att E är lika känslig om ett halvår som hon varit hittills, det har ju blivit märkbart bättre, speciellt när det gäller mjölkreationerna, och att jag isåfall blir betraktad som en hönsmamma och inte bli tagen på allvar när det gäller annat?

  • Amulett
    Mela78 skrev 2010-02-26 12:59:45 följande:
    Jag är lite kluven. Dottern E ska börja på förskola till hösten, har sökt plats på samma förskola där sonen redan går. I kommunen finns ingen allergiavdelning. Jag är lite nervös för hur det ska gå för E, hon är så känslig. Kan inte ens leka med samma leksaker som mjölk och äggätande barn utan att få allergiska reaktioner. Det har dock blivit bättre på sistone, hon är inte riktigt lika känslig längre.Funderar nu på om jag ska kontakta kommunen för att höra mig för om vad det finns för beredsap och kunskap när det gäller allergibarn, eller kanske prata med rektorn för det förskola som är aktuellt. Samtidigt känns det som att då kanske E inte får sin plats, att de ger hennes plats till någon annan för att de inte vill/orkar med ett barn med allergier? Och det är ju inte alls säkert att E är lika känslig om ett halvår som hon varit hittills, det har ju blivit märkbart bättre, speciellt när det gäller mjölkreationerna, och att jag isåfall blir betraktad som en hönsmamma och inte bli tagen på allvar när det gäller annat?
    Jag skulle ta kontakt. När det gäller plats i kön så ska de ju ge plats enligt en i förväg bestämd ordning. Och har ni syskonförtur i kommunen så ökar det ju chansen till platsen.
    OM du märker att hon inte får en plats som hon borde få, så har du ju rätt att begära ut listor på antal sökande, datum för ansökan, datum för start på önskad placering, ev hänvisning till syskonförtur mm. Hänvisar de till sekretess så kan du bara svara att du inte alls behöver barnens namn eller personnummer, så de får gärna stryka dem på listorna - bara du ser var din egen dotter är för hennes namn går du med på att de lämnar ut till dig.

    Har de en läggning att uppfatta dig som en hönsmamma så skulle de nog göra det oavsett ... Med tanke på att de har en budget att hålla och kanske en del planering att göra så borde de vara tacksamma över att du redan nu påtalar att de med stor sannolikhet måste anställa extra resurs för t.ex städning, hålla rent vid mat osv.

    Du kan ju dessutom nämna redan i början av samtalet att du hoppas att detta samtal inte riskerar att göra det svårare för din dotter att få plats, förhoppningsvis svarar de ju då att det inte alls kommer att göra det - eftersom det faktiskt är ett lagbrott (enligt skollagen har alla rätt till förskola) om det skulle göra det!
    För noggranna minnesanteckningar under samtalet om du kan, datum, klockslag och vem du pratat med!

    Läs särskilt Kap 2a §3 (om förskolan): http://www.notisum.se/rnp/Sls/lag/19851100.htm

    Lycka till!!!
  • Blå Flygare
    Mela78 skrev 2010-02-26 12:59:45 följande:
    Jag är lite kluven. Dottern E ska börja på förskola till hösten, har sökt plats på samma förskola där sonen redan går. I kommunen finns ingen allergiavdelning. Jag är lite nervös för hur det ska gå för E, hon är så känslig. Kan inte ens leka med samma leksaker som mjölk och äggätande barn utan att få allergiska reaktioner. Det har dock blivit bättre på sistone, hon är inte riktigt lika känslig längre. Funderar nu på om jag ska kontakta kommunen för att höra mig för om vad det finns för beredsap och kunskap när det gäller allergibarn, eller kanske prata med rektorn för det förskola som är aktuellt. Samtidigt känns det som att då kanske E inte får sin plats, att de ger hennes plats till någon annan för att de inte vill/orkar med ett barn med allergier? Och det är ju inte alls säkert att E är lika känslig om ett halvår som hon varit hittills, det har ju blivit märkbart bättre, speciellt när det gäller mjölkreationerna, och att jag isåfall blir betraktad som en hönsmamma och inte bli tagen på allvar när det gäller annat?
    Jag hade samma oro innan min dotter skulle börja, men hon blev allt mindre känslig och det funkade bra sen när hon gjorde det. Efter hon reagerade på tvålen (palmolive milk & honey) en gång så de märkte hur känslig hon var. De skaffade våtservetter att ha vid bordet så det kunde torka av sina händer mellan de hjälpte S och mjölkbarn. De torkade borden extra, bytta kläder på andra barnen efter måltider även när de bara spillt lite osv. De hade ingen resurs, utan ist gjorde de barngruppen mindre för att persnalen skulle hinna. Om de vill göra samma lösning på ert dagis måste de ju veta detta i tid. Men samtidigt kan hon ju vara mindre känslig då så det inte behövs. Men det är lättare att ta in ett extra barn än att "ta bort" ett
  • Kavat
    Aurora82 skrev 2010-02-25 21:58:20 följande:
    Åh vad hemskt, fyy vad respektlöst!! Skönt att ni gick till botten med det hela så att de verkligen fattar att det är allvar. Att plasta in listan vore ju nåt, även att lämna en digital. Tycker att det saknas mycket förståelse bara med allt merarbete för oss föräldrar med alla allergier, att dte vore väl inte för mycket begärt att de höll reda på sina listor själva. Nu har iallafall min sambo bett om en kopia på kockens lista så att vi har något att utgå ifrån. Ja det kan ju va så att kocken i vissa fall vill hjälpa till. Men jag blir så irriterad när hon liksom misstror mig när det gäller vissa allergier. Japp jag har läkarintyg borde väl kanske ge det till henne. Men där står ju bara de stora grejerna. Vill inte att hon får idéer... Höll på att svimma av häromveckan när jag va på dagis o lillen sitter och leker med lera, och personalen säger att det är gluten i leran, men att de kollar så att han inte får något i sig. (Tål inte spannmål.) Men det var ingen peronal vid det bordet! Hur kan de ha koll på det då? Jag sa att jag blir jätteorolig om han ska sitta med sån lera, och frågade om han har lekt med det innan. Dert visste de inte. Det har hänt så mycket på det dagiset... det finns ju ett allergidagis i stan, men den ligger en bra bit bort, och det ska väl inte vara så jäkla svårt att bara hålla han borta ifrån mat han inte tål?? Trikarn: vad smart med matlådor i ett eget frysfack!! Ryser när jag tänker tillbaka på lussefirandet i år och de var dags för fika. Det fanns bara en blandsaft o jag frågade vad den innehöll. Ena personalen sa att hon inte visste och "vad är det han inte tål?" (Lååång lista) Nä men dte är bättre jag får veta vad den innehåller sa jag... "Nä men ska jag hämta nåt annat till honom? Ska jag hämta lite vatten?" (Hade dem bara serverat saften om jag inte varit med???) Jag sa att jag kan följa med ut i köket o se vad de har... mjölk tål han ju iallafall numera.. vi hittade en skvätt päronsaft som han fick... men vafan ingen framförhållning. VATEEN. alltså han är tre år... är det så svårt att se till att alla är nöjda o glada? sedankom hon fram o kramade han o sa att "vilken tuuur att vi hade dina pepparkakor hemma så att du oxå fick kakor", medan alla andra 20 ungar med familjer sitter o äter vanliga pepparkakor... ville bara lipa. jag förstår att hon menade väl, att det bara handlar om okunskap, men jag ringde upp o prata med dem senare o sa att det är väl lika mycket tur att alla andra barnen fick pepparkakor... det borde finnas utbildning för alla skolpersonal och matpersonal angående allergier, både vad gäller säkerhet, allergier i sig men också BEMÖTANDE mot barnen, de ska inte behöva höra att dte är tur att de oxå fick en liten kaka. eller som vid ett annat tillfälle när alla barnen fick glass och min pojk fick ingenting för att de inte kunde ringa mej o fråga om han tål just den glassen. OJ nu blev det visst en hel roman detta, hoppas nån orkar läsa :) tack iallafall för era kloka råd. skönt att prata med andra i samma sits!!
    Lekte han med lekleran!!!
    Nu reagerar i och för sig min son på kontakt, men näej, du, han hade inte fått stå och leka med ett glas mjölk heller.
    Självklart så ska han inte leka med den! Det finns inte en chans i världen att de hinner stoppa honom även om de sitter brevid om han snabbt stoppar i lite lera i munnen och sväljer... Även om de ser det och han vill svälja så har de ingen chans tyvärr, en 3 åring är snabb!

    Man blir så arg och ledsen när man läser..
Svar på tråden Allergitråden