• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-03-09 14:32:45 följande:
    Blodpudding är ju väldigt järnrikt och det kan man reagera lite olika på - tänk järntillskott vid graviditet tex, en del blir halvt förstoppade av det och för andra sätter det rejält fart på magen så det snarast är diarré och kan då även ge magknip om det blir snabb passage. I övrigt rågmjöl och vetemjöl att reagera på. Konserveringsmedlet E250 finns i typ 99,9% av alla charkprodukter (även om det emellanåt är ganska omdiskuterat), så det tror jag inte på om han äter andra former av charkprodukter. Eller att han fått i sig ngn bacilusk på dagis som retar magen.
    grejen är ju att han haft ont i magen också, inte bara lös i magen. i dag på dagis hade han varit missnöjd nästan hela dagen och inte ätit något...
    vi fick i alla fall en återbudstid från barn, så vi ska få komma dit redan i morgon
  • Snutten
    Hon har aldrig reagerat med annat än utslag, men nu efter jag läst om mama laws erfarenhet med jordnötter så vill jag faktiskt inte chansa, har ringt vår vanliga läkare för att be henne skriva ut en. Då känner jag mig helt trygg! Ska faktiskt bära med mig den sen överallt, precis som du säger att det är ingen vits annars, har inte tänkt så innan! Kanske att jag överdriver med det, men då kan jag slappna av till 100% iallafall. Vi äter jordnötter vid samma bord som vår dotter, och pussar henne efteråt, har aldrig blivit minsta reaktion, så då kanske det inte är nån fara om hon skulle äta en? men det kanske kan finnas andra livsmedel som ger en reaktion tänker jag. Hon har aldrig någonsin reagerat på något luftburet tror vi, ev ägg förra påsken, men det har gått bra sen dess, så det är väl mer om hon stoppar något i munnen tänker jag, och vi inte hinner märka det/stoppa henne.

    Ang betapred så kunde det ju tydligen dröja innan de började verka, och då är det kanske ändå försent! det har vi hemma med.

    Jag förstår din tankegång men man brukar inte skriva ut Epipen till någon som inte redan har reagerat med en anafylaktisk chock. Om ni kan sitta brevid er dotter och äta nötter och sedan tom pussa på henne så är nog risken rätt liten att hon reagerar med anafylaxi. HUr gammal är hon? Går hon på dagis? Ska de ha Epipen där med? Är det något annat du är orolig för att hon ska reagera på mer än nötter?
  • Prince or Princess
    Jag förstår din tankegång men man brukar inte skriva ut Epipen till någon som inte redan har reagerat med en anafylaktisk chock. Om ni kan sitta brevid er dotter och äta nötter och sedan tom pussa på henne så är nog risken rätt liten att hon reagerar med anafylaxi. HUr gammal är hon? Går hon på dagis? Ska de ha Epipen där med? Är det något annat du är orolig för att hon ska reagera på mer än nötter?
    (Varför blir det ljusgrått??)
    Läkaren har tidigare frågat om vi vill ha det utskrivet, så det är inga problem att få det vet jag iaf.
    Hon är ett och ett halvt, så det är ju så svårt att veta hur det känns i henne liksom, eftersom hon inte kan berätta!
    Hon går på dagis, och ja vi har pratat om att de skall ha den även där. HOn har betapred där.
    Är orolig för alla livsmedel? Kan man inte få anafylaktisk reaktion på allt?
  • Snutten

    Vet faktiskt inte varför det blir ljusgrått, jag lyckades inte kopiera utan att få det.

    Vi resonerar nog olika. Tycker ni att det känns bättre med en Epipen är det väl bra. Vi vill helst inte ha det om vi inte absolut måste det. Vi får väl se hur fisk provoaktionen på sjukhuset går, det kanske slutar med att vi måste ha Epipen.

  • Prince or Princess
    Snutten skrev 2010-03-09 21:00:05 följande:
    Vet faktiskt inte varför det blir ljusgrått, jag lyckades inte kopiera utan att få det.Vi resonerar nog olika. Tycker ni att det känns bättre med en Epipen är det väl bra. Vi vill helst inte ha det om vi inte absolut måste det. Vi får väl se hur fisk provoaktionen på sjukhuset går, det kanske slutar med att vi måste ha Epipen.
    nu så...svart igen

    nä det är väl olika hur man är också kanske. vår ordinarie läkare sa tex att en del blir väldigt stressade av att ha en massa mediciner hemma, för mig är det precis tvärtemot. då vågar jag tex provocera utan att känna mig det minsta orolig, blir alldeles lugn av att ha det hemma! 
    Hon märker ju såklart också om jag är superstressad över att hon kanske svullnar igen osv, då vill hon väl verkligen inte äta det jag ställer fram...
  • Prince or Princess

    håller tummarna för att provokationen går bra och att ni slipper ha den om ni nu inte vill ha!!

  • Snutten
    Prince or Princess skrev 2010-03-09 21:16:49 följande:
    nu så...svart igennä det är väl olika hur man är också kanske. vår ordinarie läkare sa tex att en del blir väldigt stressade av att ha en massa mediciner hemma, för mig är det precis tvärtemot. då vågar jag tex provocera utan att känna mig det minsta orolig, blir alldeles lugn av att ha det hemma! Hon märker ju såklart också om jag är superstressad över att hon kanske svullnar igen osv, då vill hon väl verkligen inte äta det jag ställer fram...
    Nä stressad av mediciner blir jag nog inte, jag är barnmorska men jag vill inte ha en massa saker i onödan. Vi känner oss nog inte så oroliga. Knäppa kanske!?
  • EL I

    Nu har jag varit i väg med lillgrabben till barn mott.

    Det var en väldigt bra läkare denna gång. Han lyssnade och förstod! Jag berättade hur jag hade blivit bemött tidigare och utan att säga det rätt ut (de vill ju inte lämna ut en annan läkare...) så förstod jag att han tyckte jag hade rätt.

    Han kom fram till följande:
    - sonen är förstoppad och säkert en stor del till varför han få "magknip" och blir grinig till och från men därimellan är hur glad som helst. Han funderade kring om det ev var nåt mer sonen inte tålde och genom uteslutningsmetoden så "borde" det enligt statistiken isåfall vara vete... Han sa att det är upp till oss att bestämma om hans besvär är så jobbiga för oss/honom att det är värt att ta bort vete och testa. Det kan bara vi avgöra som han sa. Han sa att det inte var så mycket värt att ta tester eftersom han har sena reaktioner utan provocering är det bästa.

    - blåheten är antagligen pga ett outvecklat autonomt nervsystem vilket gör att när han äter eller blir sjuk osv så "för mkt" blod centralt och han får lite perifiert.

    - rödheten i ansiktet/utslagen: tror han antingen är atopiska eksem eller pga den ev veteallergin. Han sa att när det var som rödast så tror han att han hade en infektion i eksemen så att han eg skulle behövt antibiotika...men attt vi nu skulle smörja med mildison igen tillsammans med locobase.

    Känns bra att ha en början på allt!! Underbart trevlig läkare!

  • EL I
    Maddisen80 skrev 2010-03-10 14:30:38 följande:
    tur att min dietist hann varna mig innan jag provade soyoghurt blåbär go green eftersom de innehåller mjölkprotein.
    gör den??
Svar på tråden Allergitråden