• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-08 18:14:41 följande:
    Nu har jag varit i kontakt med Linköping för patchtest men de tyckte inga av mina barn var "berättigade" till detta patchtest... så nu får vi väl ha det som vi har det och se om det går över... Stora pojken trodde de ev att det var en motorikstörning i tarmen...han har nu bajsat i kalsongerna varje dag i 5dagar... hmm jätteskoj när han är 3.5 år, både för honom och för oss - NOT! Lillkillen mår ju faktiskt bättre. Han är lite gladare och hans kinder är lite bättre. Hoppas på det bästa. Vi kör på med mjölk-och sojafritt så får vi se. Ska provocera i sommar igen.
    VA!? Nu blir jag arg!
    Vaddå för bra? Gör ett själv och se vad du får för resultat och fota! Så har du lite bevis, om det visar något.
    Men blir så ledsen att höra att de inte ville ta emot er. Jag hade krävt att få komma och inte gett mig.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-03-08 18:32:24 följande:
    VA!? Nu blir jag arg! Vaddå för bra? Gör ett själv och se vad du får för resultat och fota! Så har du lite bevis, om det visar något. Men blir så ledsen att höra att de inte ville ta emot er. Jag hade krävt att få komma och inte gett mig.
    Jag mailade dem då jag jobbar massor av nätter nu och inte har möjlighet att ringa på telefontiden så jag har inte pratat med dem personligen, ska väl kanske försöka göra det nästa vecka när jag inte jobbar.
    Detta var en del av svaret jag fick:

"På Allergicentrum, US genomför vi pacthtester. Dessa tester är dock lite svåra att tolka. Det svar det ger är möjligen vilket födoämne det kan röra sig om man nu funderar på att ta bort någonting. Ej heller säger den speciellt mycket om det är allergi eller annan form av överkänslighet.

När det gäller dina barn nedan tror jag det handlar mera om att testa vissa saker."

• saffe
    EL I skrev 2010-03-08 18:41:32 följande:
    Jag mailade dem då jag jobbar massor av nätter nu och inte har möjlighet att ringa på telefontiden så jag har inte pratat med dem personligen, ska väl kanske försöka göra det nästa vecka när jag inte jobbar.Detta var en del av svaret jag fick: "På Allergicentrum, US genomför vi pacthtester. Dessa tester är dock lite svåra att tolka. Det svar det ger är möjligen vilket födoämne det kan röra sig om man nu funderar på att ta bort någonting. Ej heller säger den speciellt mycket om det är allergi eller annan form av överkänslighet.   När det gäller dina barn nedan tror jag det handlar mera om att testa vissa saker."
    Jag har ringt på telefontiden och pratat med sköterskan och då var det inga problem att få komma o göra lapp-test OM läkaren på barnmottagningen inte ville skriva remiss. Så man ska väl gå den vägen först, men i "värsta" fall går det att få komma dit ändå. Tror du inte att hon menade (sista meningen) att dom kan testa det du redan misstänker och inte lite på "måfå"? Hoppas du förstår vad jag menar...
  • Prince or Princess

AARGH!!!!
    Maken var hos läkaren med dottern idag i ett annat ärende, så började de diskutera allergier:

Enligt henne (allergiläkare var hon tydligen) kan man inte vara allergisk mot sojalecitin

Man ska ge livsmedel som de reagerar på , men inte dagligen, för "alla" barn reagerar på saker.

sen tyckte hon epipen var helt onödigt när vi ska åka till usa (jag tänker på tex planet, instängd flera timmar, dottern kanske hittar en jordnöt o stoppar i sig, och vi vet inte om hon tål, men kanske inte gör det och svullnar igen, tex) Men hon menade på det att eftersom pricktest/blodprov inte ger utslag (har bara testat de vanligaste livsmedlen, och inte nötter vad jag kan komma ihåg) så kan man inte få en typ 1-reaktion. Stämmer detta?
    Oavsett vilket så har vi inte testat varenda livsmedel i hela världen, så vi kan ju inte veta om det är nåt mer hon inte tål som hon kanske reagerar så på.

Tycker ni jag överdriver när jag vill ha med en EpiPen? Hon har flera sidor med grejer hon inte tål!

blir så himla förbannad p åmaken också, står på läkarens sida och tycker hon är "gud" typ. och att vi ska lyssna på dessa idiotråd. han har med egna ögon sett att hon reagerar på sojalecitin, vilket han själv sa nu, men försöker ändå övertyga mig om att det var nåt annat i som hon reagerade på. Och det vet jag att det inte var, men eftersom det var ett tag sen kommer han inte ihåg turerna kring det hela, vilket jag definitivt gör!!!

sen är jag väldigt nyfiken på detta med att om man inte visar på proverna att man då inte kan få en anafylaktisk reaktion? allstå på de livsmedel man testat.

• EL I
    saffe skrev 2010-03-08 20:03:38 följande:
    Jag har ringt på telefontiden och pratat med sköterskan och då var det inga problem att få komma o göra lapp-test OM läkaren på barnmottagningen inte ville skriva remiss. Så man ska väl gå den vägen först, men i "värsta" fall går det att få komma dit ändå. Tror du inte att hon menade (sista meningen) att dom kan testa det du redan misstänker och inte lite på "måfå"? Hoppas du förstår vad jag menar...
    Nä för i resten av mailet så står det att man kan testa att ta bort mjölkprotein till stora pojken och att han nog inte är allergisk utan har motorikproblem och därför blir testerna negativa och ingen idé att testa.
    Det står att jag borde ta bort dessa saker och sedan avslutar de med:

"Det är alltid bra att göra dessa förändringar med allergologstöd och eventuellt dietist. Har du haft tillgång till dessa?"

Så nej de tyckte inte att det behövs göras nåt lapptest eftersom mina pojkar inte verkar allergiska. Som alla säger hmm återigen känner man sig inte trodd!
    Stora pojken, ok, han kan mkt väl ha motorikproblem...han har ju "bara" varit förstoppad i 3.5 år nu...

Lille pojken reagerar ju tydligt med smärtor i buken, kräkningar och diarré vid både mjölk och soja...om det är allergi eller inte struntar jag i men tål det gör han inte i alla fall

Blir så irriterad...
  • saffe
    EL I skrev 2010-03-08 20:08:48 följande:
    Nä för i resten av mailet så står det att man kan testa att ta bort mjölkprotein till stora pojken och att han nog inte är allergisk utan har motorikproblem och därför blir testerna negativa och ingen idé att testa.Det står att jag borde ta bort dessa saker och sedan avslutar de med:"Det är alltid bra att göra dessa förändringar med allergologstöd och eventuellt dietist. Har du haft tillgång till dessa?"Så nej de tyckte inte att det behövs göras nåt lapptest eftersom mina pojkar inte verkar allergiska. Som alla säger hmm återigen känner man sig inte trodd!Stora pojken, ok, han kan mkt väl ha motorikproblem...han har ju "bara" varit förstoppad i 3.5 år nu...Lille pojken reagerar ju tydligt med smärtor i buken, kräkningar och diarré vid både mjölk och soja...om det är allergi eller inte struntar jag i men tål det gör han inte i alla fall Blir så irriterad...
    Ok, det var ju tråkigt med en sån inställning av läkaren! Kanske är bättre att gå via sköterskorna och ringa på telefontiden? Som sagt, för mig hade det inte varit några problem att få komma utan remiss och jag har inte mer symtom att gå på än dig. Jag har varit där idag med min yngsta (7  1/2 mån) och testat mjölk, ägg, vete, havre, soja. Ska tillbaka på torsdag och läsa av. Jag har iofs varit där en gång tidigare med min andra dotter som visade positivt för mjölk, ägg och vete på lapp-testet..Så det kanske var därför jag hade lätt att få komma med lillasyster.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-08 18:41:32 följande:
    Jag mailade dem då jag jobbar massor av nätter nu och inte har möjlighet att ringa på telefontiden så jag har inte pratat med dem personligen, ska väl kanske försöka göra det nästa vecka när jag inte jobbar. Detta var en del av svaret jag fick: "På Allergicentrum, US genomför vi pacthtester. Dessa tester är dock lite svåra att tolka. Det svar det ger är möjligen vilket födoämne det kan röra sig om man nu funderar på att ta bort någonting. Ej heller säger den speciellt mycket om det är allergi eller annan form av överkänslighet.   När det gäller dina barn nedan tror jag det handlar mera om att testa vissa saker."
    Jag tolkar det som precis det ni vill ha svar på!

Alltså, ni kommer inte få reda på om det är sojasläktingarna som spökar, då de bara brukar sätta soja, utan det måste ni testa fram.

Men däremot kan ni få stora ledtrådar om han reagerar på havre, vete osv. Och för att veta helt säkert om det är det som testet visar så måste man ju utesluta också och ev. provocera. Testet ger ju inget absolut svar, men ger bra ledtrådar om vad det kan vara.
     Om det nu inte visar något alls så måste ni ju själva ta bort ändå och provocera, om ni ska komma fram till vad det är.

Sen om man är allergisk eller överkänslig, spelar det någon roll egentligen? Mår man dåligt av det i någon form, är det väl bättre att undvika så man får må bra, vara glad, nöjd, sova och slippa diarréer?!
  • Frisören
    Prince or Princess: Min dotter reagerade på sojalecitin de två ggr hon fått det och den senaste rekationen var ganska duktig. Jag träffade en mamma idag vars dotter nu är 21 och hon är fortfarande allergisk mot mjölk, ägg och soja dessutom hör och häpna- sojalecitin!!
    Jag blev lite paff eftersom vår allergolog gett mig samma info som din, att det är så extremt ovanligt osv. osv.

Ang. anafylaxi så kan man väl inte få det första gången man utsätts för ett allergen. Det är väl andra gången (kan också vara 10:de) som man riskerar att i vissa få fall få det. Alltså så borde det inte gå eftersom inga antikroppar hunnit bildas mot allergenet- är du med?
    Lite läs värd info:
    www.astmainfo.nu/allergi klicka på de olika länkarna till vänster.
  • Mama Law
    Frisören skrev 2010-03-08 22:12:19 följande:
    Prince or Princess: Min dotter reagerade på sojalecitin de två ggr hon fått det och den senaste rekationen var ganska duktig. Jag träffade en mamma idag vars dotter nu är 21 och hon är fortfarande allergisk mot mjölk, ägg och soja dessutom hör och häpna- sojalecitin!! Jag blev lite paff eftersom vår allergolog gett mig samma info som din, att det är så extremt ovanligt osv. osv. Ang. anafylaxi så kan man väl inte få det första gången man utsätts för ett allergen. Det är väl andra gången (kan också vara 10:de) som man riskerar att i vissa få fall få det. Alltså så borde det inte gå eftersom inga antikroppar hunnit bildas mot allergenet- är du med? Lite läs värd info:www.astmainfo.nu/allergi klicka på de olika länkarna till vänster.
    Min son tål inte heller sojalecitin det är nog inte så ovanligt som dom säger!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Mama Law
    Prince or Princess skrev 2010-03-08 20:06:44 följande:
    AARGH!!!!Maken var hos läkaren med dottern idag i ett annat ärende, så började de diskutera allergier:Enligt henne (allergiläkare var hon tydligen) kan man inte vara allergisk mot sojalecitinMan ska ge livsmedel som de reagerar på , men inte dagligen, för "alla" barn reagerar på saker.sen tyckte hon epipen var helt onödigt när vi ska åka till usa (jag tänker på tex planet, instängd flera timmar, dottern kanske hittar en jordnöt o stoppar i sig, och vi vet inte om hon tål, men kanske inte gör det och svullnar igen, tex) Men hon menade på det att eftersom pricktest/blodprov inte ger utslag (har bara testat de vanligaste livsmedlen, och inte nötter vad jag kan komma ihåg) så kan man inte få en typ 1-reaktion. Stämmer detta?Oavsett vilket så har vi inte testat varenda livsmedel i hela världen, så vi kan ju inte veta om det är nåt mer hon inte tål som hon kanske reagerar så på.Tycker ni jag överdriver när jag vill ha med en EpiPen? Hon har flera sidor med grejer hon inte tål!blir så himla förbannad p åmaken också, står på läkarens sida och tycker hon är "gud" typ. och att vi ska lyssna på dessa idiotråd. han har med egna ögon sett att hon reagerar på sojalecitin, vilket han själv sa nu, men försöker ändå övertyga mig om att det var nåt annat i som hon reagerade på. Och det vet jag att det inte var, men eftersom det var ett tag sen kommer han inte ihåg turerna kring det hela, vilket jag definitivt gör!!!sen är jag väldigt nyfiken på detta med att om man inte visar på proverna att man då inte kan få en anafylaktisk reaktion? allstå på de livsmedel man testat.
    Min wiking tål inte jordnötter och jag har som tur är aldrig introducerat det för honom heller. Och tur är då det. För när vi tog test på jordnötter sist så tog dom även ett test för att se hur allvarlig reaktion det skulle bli. Och det visade att han skulle få en kraftig allergisk reagktion alltså en anafylaktisk chock. Han hade anapen sen tidigare just som säkerhet för att han är så känslig mot allt och för att vi inte vet hur kraftigt han skulle reagera mot saker. Mjölk behöver han inte få mycket i sig innan han hostar och får ont i tungan osv. Men nu har vi svart på vitt att han behöver sin spruta för sin jordnöts allergi. Och visst kan du få en allergisk chock första gången du utsätts för en jordnöt. Vet inte vem ni träffat men denna människa verkar inte ha så stor koll direkt!
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
Svar på tråden Allergitråden