Allergitråden
Allergitråden
Allergitråden
"På Allergicentrum, US genomför vi pacthtester. Dessa tester är dock lite svåra att tolka. Det svar det ger är möjligen vilket födoämne det kan röra sig om man nu funderar på att ta bort någonting. Ej heller säger den speciellt mycket om det är allergi eller annan form av överkänslighet.
När det gäller dina barn nedan tror jag det handlar mera om att testa vissa saker."
AARGH!!!!
Maken var hos läkaren med dottern idag i ett annat ärende, så började de diskutera allergier:
Enligt henne (allergiläkare var hon tydligen) kan man inte vara allergisk mot sojalecitin
Man ska ge livsmedel som de reagerar på , men inte dagligen, för "alla" barn reagerar på saker.
sen tyckte hon epipen var helt onödigt när vi ska åka till usa (jag tänker på tex planet, instängd flera timmar, dottern kanske hittar en jordnöt o stoppar i sig, och vi vet inte om hon tål, men kanske inte gör det och svullnar igen, tex) Men hon menade på det att eftersom pricktest/blodprov inte ger utslag (har bara testat de vanligaste livsmedlen, och inte nötter vad jag kan komma ihåg) så kan man inte få en typ 1-reaktion. Stämmer detta?
Oavsett vilket så har vi inte testat varenda livsmedel i hela världen, så vi kan ju inte veta om det är nåt mer hon inte tål som hon kanske reagerar så på.
Tycker ni jag överdriver när jag vill ha med en EpiPen? Hon har flera sidor med grejer hon inte tål!
blir så himla förbannad p åmaken också, står på läkarens sida och tycker hon är "gud" typ. och att vi ska lyssna på dessa idiotråd. han har med egna ögon sett att hon reagerar på sojalecitin, vilket han själv sa nu, men försöker ändå övertyga mig om att det var nåt annat i som hon reagerade på. Och det vet jag att det inte var, men eftersom det var ett tag sen kommer han inte ihåg turerna kring det hela, vilket jag definitivt gör!!!
sen är jag väldigt nyfiken på detta med att om man inte visar på proverna att man då inte kan få en anafylaktisk reaktion? allstå på de livsmedel man testat.