• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Maddisen80

idag ska ni höra nåt, jag pratade med min dietist idag för jag skulle fråga om journaler, då sa han åt mig en annan sak ,soyyoghurt blåbär som jag skulle prova till nästa gång vi träffas innehåller mjölkprotein har dem kommit på han fick brev från företaget och de kan även finnas i naturell så tur att inte jag har provat de för jag tål inte mjölk,mjölkprotein ,gluten

• Blå Flygare
    Maddisen80 skrev 2010-03-08 15:03:19 följande:
    idag ska ni höra nåt, jag pratade med min dietist idag för jag skulle fråga om journaler, då sa han åt mig en annan sak ,soyyoghurt blåbär som jag skulle prova till nästa gång vi träffas innehåller mjölkprotein har dem kommit på han fick brev från företaget och de kan även finnas i naturell så tur att inte jag har provat de för jag tål inte mjölk,mjölkprotein ,gluten
    Carlshamn?
  • Miralicia

Hittade en intressant "spår av-märkning idag". Skulle köpa en chokladkartong att ge bort och då var det såna där belgiska sjöfrukter. Av ren (o)vana kastar jag en blick på innehållsförteckningen som började med: "Socker, hasselnötter (23%) ..." och sen avslutades den med att under står det "Kan innehålla spår av nötter"
    Snacka om rejäla "spår" {#lang_emotions_cool}

• solstraalen

Vår dotter är rätt så överkänslig mot tomat, citrus osv.

Igår fick hon ketchup på armen, PANG så fick hon röda utslag som gjorde ont direkt.

Första gången vi var med om de..

Pojke 10, flicka 4, pojke 2½.
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2010-03-08 16:47:54 följande:
    Hittade en intressant "spår av-märkning idag". Skulle köpa en chokladkartong att ge bort och då var det såna där belgiska sjöfrukter. Av ren (o)vana kastar jag en blick på innehållsförteckningen som började med: "Socker, hasselnötter (23%) ..." och sen avslutades den med att under står det "Kan innehålla spår av nötter" Snacka om rejäla "spår"
    Jag har gjort den tabben någon gång att läsa innhållsförteckningen nerifrån och tyckte att spår av mjölk var ok. Så innehöll den ren mjölk i någon form
    Fast spår av nötter är väl att den kan innehålla spår av valnöt osv.
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2010-03-08 17:56:54 följande:
    Jag har gjort den tabben någon gång att läsa innhållsförteckningen nerifrån och tyckte att spår av mjölk var ok. Så innehöll den ren mjölk i någon form Fast spår av nötter är väl att den kan innehålla spår av valnöt osv.
    Jo, det kan ju mycket väl vara spår av andra nötter de syftar på, men i sammanhanget blir det ju lite dråpligt att skriva att en produkt innehåller spår av nötter, när 1/4 av innehållet består av hasselnötter.
  • EL I

Nu har jag varit i kontakt med Linköping för patchtest men de tyckte inga av mina barn var "berättigade" till detta patchtest...

så nu får vi väl ha det som vi har det och se om det går över...

Stora pojken trodde de ev att det var en motorikstörning i tarmen...han har nu bajsat i kalsongerna varje dag i 5dagar... hmm jätteskoj när han är 3.5 år, både för honom och för oss - NOT!

Lillkillen mår ju faktiskt bättre. Han är lite gladare och hans kinder är lite bättre. Hoppas på det bästa. Vi kör på med mjölk-och sojafritt så får vi se. Ska provocera i sommar igen.

• Miralicia
    EL I skrev 2010-03-08 18:14:41 följande:
    Nu har jag varit i kontakt med Linköping för patchtest men de tyckte inga av mina barn var "berättigade" till detta patchtest... så nu får vi väl ha det som vi har det och se om det går över... Stora pojken trodde de ev att det var en motorikstörning i tarmen...han har nu bajsat i kalsongerna varje dag i 5dagar... hmm jätteskoj när han är 3.5 år, både för honom och för oss - NOT! Lillkillen mår ju faktiskt bättre. Han är lite gladare och hans kinder är lite bättre. Hoppas på det bästa. Vi kör på med mjölk-och sojafritt så får vi se. Ska provocera i sommar igen.
    Vem var det som du pratade med i Linköping?
  • EL I
    Miralicia skrev 2010-03-08 18:28:42 följande:
    Vem var det som du pratade med i Linköping?
    Karel Duchen som var barnallergolog...
Svar på tråden Allergitråden