• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora

ELI: tack

denna gång kommer jag inte att lyssna på BVC om att det är kolik om bebben börjar gasta varje kväll. Blir den som J som kommer den att bli hård i magen istället för lös vid mjölkallergi.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • EL I
    2små2stora skrev 2010-03-04 19:55:23 följande:
    ELI: tack denna gång kommer jag inte att lyssna på BVC om att det är kolik om bebben börjar gasta varje kväll. Blir den som J som kommer den att bli hård i magen istället för lös vid mjölkallergi.
    nä jösses! det trodde jag om mitt första, hade inte en tanke på nån allergi. han skrek konstant dagtid om jag int egick med honom i vagnen. jag gick hela dagarna. jag gick ner mina grav kilon på typ 2 veckor haha

när barn nr 2 började gasta 10-15 timmar han med så antog jag att det inte var kolik denna gång
  • Frisören

En basic fråga som gnager mig: Vad är multi allergi? H misstänks ha soja, ägg, vete och mjölk. Läkaren talade om henne i termer som ett multi allergiskt barn. Så jag undrar... misstänker läkaren ytterliggare allergier eller räcker det med dessa (ev.). Jag skriver ev. för att vi inte har hunnit provocera alla än, men man har ju sina misstankar{#lang_emotions_wink}

• Kavat
    2små2stora skrev 2010-03-04 19:28:33 följande:
    Vi använde Holles 3 kornsgröt till J serverade den med havredryck. Kavat håller med dig om att det kanske är bäst med samma allergier. Men jag fick höra att om man äter probiotika under graviditeten och Omega 3 och barnet sedan fick magdroppar från dag 1 så minskar man risken för allergier. Så jag knaprar bifiform och omega 3 för fullt nu
    Jag hoppas ju på att i och med att jag mår så bättre sen glutenintoleransen uppdagades och äter rätt samt diverse b-vitaminer och omega3 så blir det nog aldrig så illa som med lilleman. Men, men,
    Borde köpa sempers magdroppar till mig själv och barnen, jag tålde tydligen inte de som Angel tipsade om. Men får aldrig tummen ur.
    Föresten du kanske vet? Verums youghurt har ju bakterier... "De patenterade bakterierna Lactococcus lactis L1A och Lactobacillus rhamnosus LB21 som finns i Verum Hälsofil, Verum Hälsoyoghurt och Verum Drickyoghurt uppfyller de krav som ställs på bra probiotika." www.verum.se/ve/godabakterier.asp

Funkar det lika bra? För den äter jag ju.

Det trista är att jag undrar hur dottern hade varit om vi kom på henne allergier tidigare. Hon har minst lika mycket handikapp i sina allergier nu när vi fått ta bort konserveringsämne och de flesta frukter.

Fast nu sprang lilleman omkring här en stund nakenfis och skojbrade med syrran på golvet. Direkt ser han ut som världens eksembomb på rumpa och ben. Då är vi ändå extremt noggranna med det i vete/havreväg som finns här (ägg har inte funnits i huset på 2 år) även om det så klart tappas musli och annat från dottern ibland..
  • 2små2stora
    Kavat: det borde ju funka probiotika som probiotika. Jag äter bifiform från apoteket.
  • Prince or Princess
    Frisören skrev 2010-03-03 22:47:19 följande:
     Ang. CF så frågade någon. Min H har blivit testad för det vid 2 tilsällen. Det är ett enkelt test där man stimulerar fram svett hos barnet och mäter salthalten. Hon hade ett konstant rossel, lät som en kaffebryggare och högt! Våldiga problem med andningen och låg på sjukhus ofta. Till symptomen hör också kraftiga diareér. Det är en väldigt ovanlig och genetisk sjukdom och inget man ska oroa sig för i onödan om man säger så
    Åh tack för svaret! Känns skönt! Tyckte det var så många som nämnde CF här helt plötsligt och blev genast orolig, men de symptomen har hon inte alls, så då kan jag slappna av :)
  • Frisören
    Prince or Princess skrev 2010-03-04 20:13:29 följande:
    Åh tack för svaret! Känns skönt! Tyckte det var så många som nämnde CF här helt plötsligt och blev genast orolig, men de symptomen har hon inte alls, så då kan jag slappna av :)
    Gör du det{#lang_emotions_heart}
  • 2små2stora
    Frisören: jag skulle nog kalla det för multiallergi när det är fler än 2-3 allergier.
  • Frisören
    2små2stora skrev 2010-03-04 20:24:52 följande:
    Frisören: jag skulle nog kalla det för multiallergi när det är fler än 2-3 allergier.
    Tack 3 bus. Då behöver jag inte räkna med att de misstänker fler utan att tala om det för mig- skönt!
Svar på tråden Allergitråden