• Kavat

Allergitråden

Allergitråden

VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • EL I
    Kavat skrev 2010-03-08 20:41:07 följande:
    Jag tolkar det som precis det ni vill ha svar på! Alltså, ni kommer inte få reda på om det är sojasläktingarna som spökar, då de bara brukar sätta soja, utan det måste ni testa fram. Men däremot kan ni få stora ledtrådar om han reagerar på havre, vete osv. Och för att veta helt säkert om det är det som testet visar så måste man ju utesluta också och ev. provocera. Testet ger ju inget absolut svar, men ger bra ledtrådar om vad det kan vara. Om det nu inte visar något alls så måste ni ju själva ta bort ändå och provocera, om ni ska komma fram till vad det är. Sen om man är allergisk eller överkänslig, spelar det någon roll egentligen? Mår man dåligt av det i någon form, är det väl bättre att undvika så man får må bra, vara glad, nöjd, sova och slippa diarréer?!
    Nä absolut. spelar inte mig nån roll.

Det är alltså ingen mening att göra nåt patchtest utan vi får prova oss fram...
  • Snutten
    Prince or Princess skrev 2010-03-08 20:06:44 följande:
    AARGH!!!!Maken var hos läkaren med dottern idag i ett annat ärende, så började de diskutera allergier:Enligt henne (allergiläkare var hon tydligen) kan man inte vara allergisk mot sojalecitinMan ska ge livsmedel som de reagerar på , men inte dagligen, för "alla" barn reagerar på saker.sen tyckte hon epipen var helt onödigt när vi ska åka till usa (jag tänker på tex planet, instängd flera timmar, dottern kanske hittar en jordnöt o stoppar i sig, och vi vet inte om hon tål, men kanske inte gör det och svullnar igen, tex) Men hon menade på det att eftersom pricktest/blodprov inte ger utslag (har bara testat de vanligaste livsmedlen, och inte nötter vad jag kan komma ihåg) så kan man inte få en typ 1-reaktion. Stämmer detta?Oavsett vilket så har vi inte testat varenda livsmedel i hela världen, så vi kan ju inte veta om det är nåt mer hon inte tål som hon kanske reagerar så på.Tycker ni jag överdriver när jag vill ha med en EpiPen? Hon har flera sidor med grejer hon inte tål!blir så himla förbannad p åmaken också, står på läkarens sida och tycker hon är "gud" typ. och att vi ska lyssna på dessa idiotråd. han har med egna ögon sett att hon reagerar på sojalecitin, vilket han själv sa nu, men försöker ändå övertyga mig om att det var nåt annat i som hon reagerade på. Och det vet jag att det inte var, men eftersom det var ett tag sen kommer han inte ihåg turerna kring det hela, vilket jag definitivt gör!!!sen är jag väldigt nyfiken på detta med att om man inte visar på proverna att man då inte kan få en anafylaktisk reaktion? allstå på de livsmedel man testat.
    Teoretiskt kan man inte få anafylaktisk chock om man inte visar en IgE medierad allergi. MEN min dotter har vid ett tillfälle fått andnöd/astmaanfall, inte anafylaxi, av fisklukt. Hon visar inte på tester så vi ska få provocera på sjukhuset. Vi har i samråd med läkaren, som jag litar på till 100 %, valt att avstå fran att ha Epipen tills vi vet helt säkert att hon reagerar med anafylaxi. Om hon "bara" får andnöd är det bättre att behandla med tex luftrörsvidgande astma mediciner och ta ut henne i frisk luft.

Om jag var du, men det är jag ju inte, så hade jag inte valt att ta med Epipen. Har ni nötter hemma ibland? Har hon känt lukt av nötter tidigare? HUr reagerar hon i sina allergier? Har hon astma? Tror du inte att de i någon medicinlåda ombord på planet har epipen eller dylikt? Jag må vara konstig men så länge vi kan undvika epipen så gör vi det. Jag tycker att om man ska ha det ska man ha med den överalt ALLTID, annars finns det ingen vits. Vad gör du om ni sitter på pizzerian och någon serverar en pizza med nötter? Har ni med en Epipen då? Jag vill inte provocera dig eller så bara vinkla saken lite. Ni kanske kan få Betapred, kortison, utskrivet, det räcker ganska långt.

Sojalectin är det en del som inte tål, men det är ovanligt (!), vi kan nog inte räkna på oss som finns här inne med våra/våra barns svåra allergier.
  • Kavat
    Prince or Princess skrev 2010-03-08 20:06:44 följande:
    AARGH!!!! Maken var hos läkaren med dottern idag i ett annat ärende, så började de diskutera allergier: Enligt henne (allergiläkare var hon tydligen) kan man inte vara allergisk mot sojalecitin Man ska ge livsmedel som de reagerar på , men inte dagligen, för "alla" barn reagerar på saker. sen tyckte hon epipen var helt onödigt när vi ska åka till usa (jag tänker på tex planet, instängd flera timmar, dottern kanske hittar en jordnöt o stoppar i sig, och vi vet inte om hon tål, men kanske inte gör det och svullnar igen, tex) Men hon menade på det att eftersom pricktest/blodprov inte ger utslag (har bara testat de vanligaste livsmedlen, och inte nötter vad jag kan komma ihåg) så kan man inte få en typ 1-reaktion. Stämmer detta? Oavsett vilket så har vi inte testat varenda livsmedel i hela världen, så vi kan ju inte veta om det är nåt mer hon inte tål som hon kanske reagerar så på. Tycker ni jag överdriver när jag vill ha med en EpiPen? Hon har flera sidor med grejer hon inte tål! blir så himla förbannad p åmaken också, står på läkarens sida och tycker hon är "gud" typ. och att vi ska lyssna på dessa idiotråd. han har med egna ögon sett att hon reagerar på sojalecitin, vilket han själv sa nu, men försöker ändå övertyga mig om att det var nåt annat i som hon reagerade på. Och det vet jag att det inte var, men eftersom det var ett tag sen kommer han inte ihåg turerna kring det hela, vilket jag definitivt gör!!! sen är jag väldigt nyfiken på detta med att om man inte visar på proverna att man då inte kan få en anafylaktisk reaktion? allstå på de livsmedel man testat.
    Även Miralicias dotter reagerar på sojalectin. Så helt ovanligt är det inte i denna tråden i alla fall.
    Sen allergi eller överkänslig...? Får man en allergisk reaktion och mår dåligt mot något så är det väl skit samma vad läkaren kallas det, bara man får på papper att de inte ska äta det. Men blir arg och ledsen när inte läkaren verkar lita på patienten/föräldrarna...
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-08 23:20:50 följande:
    Nä absolut. spelar inte mig nån roll. Det är alltså ingen mening att göra nåt patchtest utan vi får prova oss fram...
    Jo, visst måste ni också prova er fram, men jag tycker patchtest är en stor bit på vägen för att veta vad man ska misstänka och prova först.

Som i min sons fall. Vi hade tagit bort mjölk, ägg och soja (och alla släktingar). Han var fortfarande jätte dålig. Läkaren vi först hade trodde inte alls på mig när jag sa att jag misstänkte vete och havre. De var ju svårt att bevisa eftersom jag ammade och inte hade tagit bort det ur min kost, han fick ju i sig hela tiden. Men han blev så mycket värre när han åt själv.
    Då satte de ett patchtest och han fick en rätt kraftig reaktion på ägg (vilket även visar på RAST) och havre t.ex så då helt plötsligt trodde läkaren på mig och jag förkortade hans lidande avsevärt!

Så även om vi var rätt hundra på vad det var så trodde inte läkaren oss och då fick vi ingen hjälp. I vårt fall så var det även vete och råg, men det var mindre reaktion på patchen, men det åkte också ur "skålarna" som de använda så det var pyttelite råg t.ex som låg mot huden. "Veteplåstret" hade hamnat lite på sniskan så reaktionen var inte exakt där de trodde den skulle vara. Men jag hade ju fotat och kunde jämföra med mina kort. Sen märkte vi ju eftersom hur känslig han var även vid kontakt.

Så i vårt fall gav det jätte mycket. Vi blev betrodda och fick helt plötsligt hjälp, istället för läkare som inte ville hjälpa för de inte trodde på oss..
  • Prince or Princess
    Frisören skrev 2010-03-08 22:12:19 följande:
    Prince or Princess: Min dotter reagerade på sojalecitin de två ggr hon fått det och den senaste rekationen var ganska duktig. Jag träffade en mamma idag vars dotter nu är 21 och hon är fortfarande allergisk mot mjölk, ägg och soja dessutom hör och häpna- sojalecitin!! Jag blev lite paff eftersom vår allergolog gett mig samma info som din, att det är så extremt ovanligt osv. osv. Ang. anafylaxi så kan man väl inte få det första gången man utsätts för ett allergen. Det är väl andra gången (kan också vara 10:de) som man riskerar att i vissa få fall få det. Alltså så borde det inte gå eftersom inga antikroppar hunnit bildas mot allergenet- är du med? Lite läs värd info:www.astmainfo.nu/allergi klicka på de olika länkarna till vänster.
    Där ska jag absolut gå in och läsa! Tack!
    Mama Law skrev 2010-03-08 22:22:08 följande:
    Min son tål inte heller sojalecitin det är nog inte så ovanligt som dom säger!
    Mama Law skrev 2010-03-08 22:37:12 följande:
    Min wiking tål inte jordnötter och jag har som tur är aldrig introducerat det för honom heller. Och tur är då det. För när vi tog test på jordnötter sist så tog dom även ett test för att se hur allvarlig reaktion det skulle bli. Och det visade att han skulle få en kraftig allergisk reagktion alltså en anafylaktisk chock. Han hade anapen sen tidigare just som säkerhet för att han är så känslig mot allt och för att vi inte vet hur kraftigt han skulle reagera mot saker. Mjölk behöver han inte få mycket i sig innan han hostar och får ont i tungan osv. Men nu har vi svart på vitt att han behöver sin spruta för sin jordnöts allergi. Och visst kan du få en allergisk chock första gången du utsätts för en jordnöt. Vet inte vem ni träffat men denna människa verkar inte ha så stor koll direkt!
    Det verkar ju absolut inte vara helt omöjligt att inte tåla sojalecitin, med andra ord ska jag helt klart stå på mig!
    Snutten skrev 2010-03-08 23:21:34 följande:
    Teoretiskt kan man inte få anafylaktisk chock om man inte visar en IgE medierad allergi. MEN min dotter har vid ett tillfälle fått andnöd/astmaanfall, inte anafylaxi, av fisklukt. Hon visar inte på tester så vi ska få provocera på sjukhuset. Vi har i samråd med läkaren, som jag litar på till 100 %, valt att avstå fran att ha Epipen tills vi vet helt säkert att hon reagerar med anafylaxi. Om hon "bara" får andnöd är det bättre att behandla med tex luftrörsvidgande astma mediciner och ta ut henne i frisk luft.Om jag var du, men det är jag ju inte, så hade jag inte valt att ta med Epipen. Har ni nötter hemma ibland? Har hon känt lukt av nötter tidigare? HUr reagerar hon i sina allergier? Har hon astma? Tror du inte att de i någon medicinlåda ombord på planet har epipen eller dylikt? Jag må vara konstig men så länge vi kan undvika epipen så gör vi det. Jag tycker att om man ska ha det ska man ha med den överalt ALLTID, annars finns det ingen vits. Vad gör du om ni sitter på pizzerian och någon serverar en pizza med nötter? Har ni med en Epipen då? Jag vill inte provocera dig eller så bara vinkla saken lite. Ni kanske kan få Betapred, kortison, utskrivet, det räcker ganska långt.Sojalectin är det en del som inte tål, men det är ovanligt (!), vi kan nog inte räkna på oss som finns här inne med våra/våra barns svåra allergier.
    Hon har aldrig reagerat med annat än utslag, men nu efter jag läst om mama laws erfarenhet med jordnötter så vill jag faktiskt inte chansa, har ringt vår vanliga läkare för att be henne skriva ut en. Då känner jag mig helt trygg! Ska faktiskt bära med mig den sen överallt, precis som du säger att det är ingen vits annars, har inte tänkt så innan! Kanske att jag överdriver med det, men då kan jag slappna av till 100% iallafall. Vi äter jordnötter vid samma bord som vår dotter, och pussar henne efteråt, har aldrig blivit minsta reaktion, så då kanske det inte är nån fara om hon skulle äta en? men det kanske kan finnas andra livsmedel som ger en reaktion tänker jag. Hon har aldrig någonsin reagerat på något luftburet tror vi, ev ägg förra påsken, men det har gått bra sen dess, så det är väl mer om hon stoppar något i munnen tänker jag, och vi inte hinner märka det/stoppa henne.

Ang betapred så kunde det ju tydligen dröja innan de började verka, och då är det kanske ändå försent! det har vi hemma med.
    Kavat skrev 2010-03-09 09:25:59 följande:
    Även Miralicias dotter reagerar på sojalectin. Så helt ovanligt är det inte i denna tråden i alla fall. Sen allergi eller överkänslig...? Får man en allergisk reaktion och mår dåligt mot något så är det väl skit samma vad läkaren kallas det, bara man får på papper att de inte ska äta det. Men blir arg och ledsen när inte läkaren verkar lita på patienten/föräldrarna...
    ja, precis, min mamma försöker alltid få det till att "hon är nog bara överkänslig" ja kanske, men vad spelar det för roll när hon inte mår bra då???????

denna läkaren hade två mjölkallergiska barn själv och försökte få min man att tycka jag överreagerade!! vilket han ju oxå gjorde. SUCK. visar honom allt ni skriver här (för själv skulle han ju inte få för sig att sätta sig o läsa annars), och då blir han lite mer medgörlig, tack o lov!!

Är så glad att ni finns och vill hjälpa till!
    TACK!!!!
  • EL I

kavat: ska testa när jag är ledig nu!

Någon vars barn blivit dålig av blodpudding??
    Min son fick blodpudding i går (det enda jag vet som han inte brukar äta, men ska kolla med dagis också om han fått i sig något märkligt i går...) och han var vaken hela natten och nu har han diarré?
    Han brukar ju aldrig vara lös i magen och han brukar ju sova bra när han inte har ont...kanske bara en slump men det känns som det borde vara nåt han ätit som han inte tål. Det var inte mjölk i...det stod dock nåt om konserveringsmedel men det stod inte vad det var...

• EL I

vatten, fullkornsmjöl av råg, vetemjöl,  fett frän nöt, blodpulver av nöt o gris, socker, koksalt, bindväv från nöt, kryddor (bl a lök, kanel, koriander) animaliskt protein från gris, potatisfiber, arom, konserveringsmedel E250

• Miralicia

Blodpudding är ju väldigt järnrikt och det kan man reagera lite olika på - tänk järntillskott vid graviditet tex, en del blir halvt förstoppade av det och för andra sätter det rejält fart på magen så det snarast är diarré och kan då även ge magknip om det blir snabb passage.

I övrigt rågmjöl och vetemjöl att reagera på. Konserveringsmedlet E250 finns i typ 99,9% av alla charkprodukter (även om det emellanåt är ganska omdiskuterat), så det tror jag inte på om han äter andra former av charkprodukter.

Eller att han fått i sig ngn bacilusk på dagis som retar magen.

• Prince or Princess
    EL I skrev 2010-03-09 14:12:47 följande:
    vatten, fullkornsmjöl av råg, vetemjöl,  fett frän nöt, blodpulver av nöt o gris, socker, koksalt, bindväv från nöt, kryddor (bl a lök, kanel, koriander) animaliskt protein från gris, potatisfiber, arom, konserveringsmedel E250
    nån krydda? kan ju va nån som inte är uppräknad där, som han inte tål? iom att det står BLA och inte alla uppräknade?
Svar på tråden Allergitråden