• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-03-11 19:04:40 följande:
    Brukar det inte finnas på välsorterade Ica Kvantum och/eller Coop? Det ligger ju sällan med resten utan i specialförpackningar bland ekologiskt mm.
    Ok får åka och kolla då. Har inte spanat in det sortimentet så mycket förut.
  • Kavat
    EL I skrev 2010-03-11 09:53:47 följande:
    Ni som har barn med veteallergi hur yttrar det sig? Har alla kontaktallergi? Läkaren funderade ju på veteallergi på sonen men både han och jag tyckte väl inte att det "var värt" att ta bort vete i nuläget. Jag undrar ändå om det är nån vits att ta bort så mycket vete som möjligt? T ex se till att han inte får pannkakor, mer potatis än pasta, minska på brödintag, vällingintag osv? Tror ni det skulle förbättra eller är det alltid nolltolerans som märks?
    Min har ju kontaktallergi som du vet.
    Det är som sagt bara ni som kan avgöra hur mycket allergin påverkar honom. Men är han kan ju inte göra något åt det själv.
     Det är ni som måste bedömma om det är värt att han ska vara ledsen, få ont i magen, sova dålig osv.
    Ni vet ju inte hur mycket det påverkar honom om ni inte tar bort det och ser. (Om det nu är vete, och bara vete...) Det är ju lätt att tro att de är på ett visst sätt, men här hemma fick vi en helt annan bebis, eller ja, han var ju 10 månader när vi fick bort allt han inte tålde. Jag trodde att han var ledsen, grinig och hade svårt att sova, men allt hade ju en förklaring. Så i vårt fall så är det sååå mycket värt att få bort allt han inte tål och se honom må bra och upptäcka livet.

    Som du säkert märkt så är de flesta barn i denna tråden ÄVEN allergiska mot havre och de andra sädesslagen. Så risken finns ju.

    Angånde 8:e allergin, så beror det nog på hur man räknar kanske?
     Mjölk, ägg, soja, vete, fisk, nötter har jag hört är ordningen. Men kanske han räknar baljväxter som en allergi, eller ärtproteinallergi osv? Jaja, hur som, inte jätte vanlig allergi, men faktiskt inte helt vanlig heller.

    Tyvärr så hänger ju allergier ofta ihop. Har man mjölkallergi så är det vanligt med sojaallergi och även äggallergi i kombination. Har man veteallergi så har man också ofta havreallergi. Inte nödvändigtvis, men i de flesta fall jag kommit i kontakt med.
    Förr så ersatte de mjölk med soja och då ökade sojaallergin. Idag ersätter de med havre och då ökar havreallergierna. Så ett tips oavsett är att även vara försiktig med havre!

    Sen tycker nog jag att för hans skulle så kanske ni bör ta bort allt en månad för att se hur han mår och sedan ge lite och se hur han mår och hur han klarar av det. Då kan ni mer se hur han faktiskt mår utan och hur han reagerar på det.

    Vällingintag behöver inte minskas, men det är nog bättre att ge t.ex på risdryck och majsmjöl och Profylac/nutra än på vete/havre (enago).

    Pannkaka kan man göra utan mjölk, ägg och vete. Blir dock inte samma sak. Däremot blir våfflorna grymt goda!
  • Baby
    Kavat skrev 2010-03-11 19:08:05 följande:
    Göra gröt på t.ex solhavre när de är 6 månader är ok. Det är bara ren att dricka man inte bör ge.Provocering, ja, det är lite olika hur man reagerar tidigare, men Blå Myran skrev typ häromdagen i mjölktråden:Första dan en droppeAndra dan: ett kryddmåttTredje dan: en teskedMen minns inte exakt, men visst var det väl något liknande???
    Okej, tack. Varför ska dom inte dricka det rent men det är ok att ha i gröt?
  • Kavat
    Baby skrev 2010-03-11 19:47:17 följande:
    Okej, tack. Varför ska dom inte dricka det rent men det är ok att ha i gröt?
    Det är för att de inte ska bli mätta av för näringsfattig mat/dryck. De äter/dricker ju inga mängder och då är det viktigt att det som de får i sig är näringsmässigt ok.
    Det är precis av samma anledning man inte ska ge barn under 1 år ren mjölk.
  • Baby
    Kavat skrev 2010-03-11 19:52:01 följande:
    Det är för att de inte ska bli mätta av för näringsfattig mat/dryck. De äter/dricker ju inga mängder och då är det viktigt att det som de får i sig är näringsmässigt ok. Det är precis av samma anledning man inte ska ge barn under 1 år ren mjölk.
    Jaha, då är jag med på noterna=)
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-03-11 19:08:05 följande:
    Göra gröt på t.ex solhavre när de är 6 månader är ok. Det är bara ren att dricka man inte bör ge. Provocering, ja, det är lite olika hur man reagerar tidigare, men Blå Myran skrev typ häromdagen i mjölktråden: Första dan en droppe Andra dan: ett kryddmått Tredje dan: en tesked Men minns inte exakt, men visst var det väl något liknande???
    Mindes inte helt rätt, så här skrev Blå Myran:

    "Först en droppe, sen 1 krm, sen ½ tsk sen 1 tsk är ett bra schema för de minsta/känsligaste.
  • Baby
    Kavat skrev 2010-03-11 19:57:31 följande:
    Mindes inte helt rätt, så här skrev Blå Myran:"Först en droppe, sen 1 krm, sen ½ tsk sen 1 tsk är ett bra schema för de minsta/känsligaste.
    Okej, tack.
  • Mela78
    EL I skrev 2010-03-11 09:53:47 följande:
    Ni som har barn med veteallergi hur yttrar det sig? Har alla kontaktallergi? Läkaren funderade ju på veteallergi på sonen men både han och jag tyckte väl inte att det "var värt" att ta bort vete i nuläget. Jag undrar ändå om det är nån vits att ta bort så mycket vete som möjligt? T ex se till att han inte får pannkakor, mer potatis än pasta, minska på brödintag, vällingintag osv? Tror ni det skulle förbättra eller är det alltid nolltolerans som märks?
    Vi har inte veteallergi, men läste precis på Sempers nya mjölkfria 6-månaders välling. Den är även vetefri ifall din son vill ha välling så finns det flera allternativ.
  • EL I
    Kavat skrev 2010-03-11 19:23:10 följande:
    Min har ju kontaktallergi som du vet. Det är som sagt bara ni som kan avgöra hur mycket allergin påverkar honom. Men är han kan ju inte göra något åt det själv.  Det är ni som måste bedömma om det är värt att han ska vara ledsen, få ont i magen, sova dålig osv. Ni vet ju inte hur mycket det påverkar honom om ni inte tar bort det och ser. (Om det nu är vete, och bara vete...) Det är ju lätt att tro att de är på ett visst sätt, men här hemma fick vi en helt annan bebis, eller ja, han var ju 10 månader när vi fick bort allt han inte tålde. Jag trodde att han var ledsen, grinig och hade svårt att sova, men allt hade ju en förklaring. Så i vårt fall så är det sååå mycket värt att få bort allt han inte tål och se honom må bra och upptäcka livet. Som du säkert märkt så är de flesta barn i denna tråden ÄVEN allergiska mot havre och de andra sädesslagen. Så risken finns ju. Angånde 8:e allergin, så beror det nog på hur man räknar kanske?  Mjölk, ägg, soja, vete, fisk, nötter har jag hört är ordningen. Men kanske han räknar baljväxter som en allergi, eller ärtproteinallergi osv? Jaja, hur som, inte jätte vanlig allergi, men faktiskt inte helt vanlig heller. Tyvärr så hänger ju allergier ofta ihop. Har man mjölkallergi så är det vanligt med sojaallergi och även äggallergi i kombination. Har man veteallergi så har man också ofta havreallergi. Inte nödvändigtvis, men i de flesta fall jag kommit i kontakt med. Förr så ersatte de mjölk med soja och då ökade sojaallergin. Idag ersätter de med havre och då ökar havreallergierna. Så ett tips oavsett är att även vara försiktig med havre! Sen tycker nog jag att för hans skulle så kanske ni bör ta bort allt en månad för att se hur han mår och sedan ge lite och se hur han mår och hur han klarar av det. Då kan ni mer se hur han faktiskt mår utan och hur han reagerar på det. Vällingintag behöver inte minskas, men det är nog bättre att ge t.ex på risdryck och majsmjöl och Profylac/nutra än på vete/havre (enago). Pannkaka kan man göra utan mjölk, ägg och vete. Blir dock inte samma sak. Däremot blir våfflorna grymt goda!
    Ja det är ju det... usch känner mig så elak men jag tycker det är svårt då det känns som om ALLT "normalt" försvinner om han inte kan äta vete heller
  • Snutten
    EL I skrev 2010-03-11 20:13:51 följande:
    Ja det är ju det... usch känner mig så elak men jag tycker det är svårt då det känns som om ALLT "normalt" försvinner om han inte kan äta vete heller
    Det finns ju många ris och majs alternativ. Men jag håller med dig. Är SÅ glad för att Siri tål sädesslagen. Det känns som om att det blir lättare då
Svar på tråden Allergitråden